Station Schildwolde-Hellum

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

JanCK

Re: Station Schildwolde-Hellum

Bericht door JanCK »

Jesse schreef:Het lijkt me leuk om het sein straks voor het publiek bedienbaar te maken, kunnen ze zelf aangeven of de trein moet stoppen of niet. :D
Dat vind ik een heel goed idee. Wat mij betreft: zeker doen.
Groet,
Jan

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

De bestrating krijgt z'n kleurtje: eerst baksteenkleur van Anita Decor, daaroverheen een wash Revell Beige, en vervolgens haal ik de stenen weer op door ze met een vrij droge kwast baksteenkleur en daarna iets antraciet aan te tippen. De onderste helft van de foto heeft zijn wash gehad, boven zijn de stenen al aangetipt.
IMG_1207.JPG
IMG_1207.JPG (117.84 KiB) 4845 keer bekeken

met vriendelijke groet, Jesse

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Netjes weer!
Ik ga binnenkort ook eens beginnen met washen en wheateren. Wordt nog veel oefenen... De huisjes van Mark lenen zich er niet zo voor en zijn al netjes 'vuil' zeg maar...
M'n loods op de werkstatt echter is nu nog plastic wit... en moet dus allerhande kleuren krijgen... M'n artitec creatie ook. Bedankt voor alle tips in elk geval!

Groet,

Hoontje

JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Contacteer:

Bericht door JohoMapi »

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Strak werk allemaal!

Groet,
Maurice

RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Super gedaan Jesse
Blijf aub opschrijven hoe je zaken aanpakt en uitvoer, wil hier graag van leren en zelf proberen toe te passen
Ik kijk uit naar het volgende stukje

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

Dank jullie wel! Het volgende stukje was in dit geval de bestrating weer drybrushen met Revell antraciet om er een iets vlekkerige uitstraling aan te geven. In werkelijkheid zaten er namelijk ook donkere stenen door de bestrating. Achteraf gezien had ik het iets subtieler mogen doen, maar ik kan leven met het resultaat. :)
IMG_1213.JPG
IMG_1213.JPG (118.91 KiB) 4713 keer bekeken

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

Ik kwam trouwens ook nog een archieffoto tegen ;)
IMG_1227.JPG
IMG_1227.JPG (123.07 KiB) 4703 keer bekeken

Lemland

Bericht door Lemland »

Die perronwand is echt mooi, vooral op die laatste foto is het helemaal af.

bBart

JanCK

Bericht door JanCK »

Ad_M schreef:Blijf aub opschrijven hoe je zaken aanpakt en uitvoer, wil hier graag van leren en zelf proberen toe te passen
Voor mij geldt precies hetzelfde. Ik leer heel veel van hoe je elke stap beschrijft.
Bedankt! Ik blijf je volgen.
Jan

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

ik sluit me bij Bart aan
ziet er netjes uit Jesse

Gr Andy

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Ja holy shit zeg, dit is wel keurig werk, Jesse! Mooi man. Is het spoor niet te netjes zo voor je tijdperk? Is echt chirurgisch gewoon. Knap!

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

In werkelijkheid lag het ook best strak. Deden ze helemaal niet gek, zo met de hand!
wspoor4.jpg
wspoor4.jpg (117.88 KiB) 4781 keer bekeken
Dank voor alle complimenten trouwens! De komende tijd komen er nog hekken, perronverharding en begroening aan. Ondertussen moet ik trouwens nog wel een huis verbouwen, dus het zal met tussenpozen komen.

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

Nou, dat was op z'n zachtst gezegd weer een leerzame avond. Ik moest flink knijpen in een pot houtlijm, vliegt ineens de dop eraf en heb ik voor ik het weet een soort pannekoek van houtlijm over m'n baantje. Alles zat eronder, inclusief het spoor.
Met flink wat oude doeken en veel water heb ik het er gelukkig weer goed af kunnen krijgen. Helaas bleek het ballastbed op een paar plaatsen niet zo bestand tegen het water en kwam er wat los. Maar gelukkig niets dat niet te repareren valt. Daar ben ik genadig van af gekomen... Pfiew...

Helaas was ik te druk met opruimen voor een foto ;) Wel een plaatje van de begrinding van het perron aan de rechterkant. Eerst een onderlaag van een restje Woodland Scenics ballast, dan Spuren Welten er overheen. Ik ben tevreden met het resultaat. Nu de rest!
IMG_1228.JPG
IMG_1228.JPG (122.53 KiB) 4763 keer bekeken

141

Bericht door 141 »

Ik lees dit draadje nu pas. Petje af hoor!!! Dit is modelbouw zoals het bedoeld is! Ik blijf je op de voet volgen.

Groet, Clemens

Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach

StefanNn3

Bericht door StefanNn3 »

Dat wordt een prachtig station, Jesse!
Heb je plannen om er een hele treinbaan van te maken of wordt het een diorama? Ik kijk hoe dan ook uit naar het eindresultaat!

Gr Stefan

Bjor

Bericht door Bjor »

Jesse,

In een ander draadje las ik dat je was verhuisd en de draad weer ging oppakken. Maar het is zo stil :( . Hoe is het toch met Schildwolde-Hellum?

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

marcopolo273

Bericht door marcopolo273 »

Jesse,

Hier kan ik me nou mee vermaken hè, kijken naar jou prachtige werk ipv voor die domme tv te gaan zitten loeren waar toch niks fatsoenlijks op is. Petje af voor jou erg mooi. Vind ook de positieve reacties van de andere volgers leuk. Hier word je volgens mij ook extra gedreven van. Ik vind dat iedereen mooie dingen maakt en heb ook respect voor de anderen maar jij spat er wel boven uit. Voor mij dan.
Succes en ik blijf het volgen.

-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

paardbart

Bericht door paardbart »

ziet er erg vraai uit
maar het kan zijn dat ik ergens wat gemist heb in je post maar waarom ballast je zo dat de bielzen niet meer zichtbaar zijn in mijn ogen is dat niet natuur getrouw,.. dus mijn vraag waarom ??
verder ziet het er wel goed uit en vind het super mooi zo or
maar dit vroeg ik me af,. het is verder wel mooi om op deze manier te belasten,..
maar vroeg me af waarom

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

paardbart schreef:maar vroeg me af waarom
Omdat dit in werkelijkheid ook zo was. Zie de oude zwart/wit-foto een aantal posts hierboven. ;-)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

Hoi Allemaal,
Wat leuk om, na een tijdje dit draadje niet meer gelezen te hebben, zoveel leuke reacties te zien!
Paardbart, zoals Maarten al aangaf was dit in werkelijkheid ook zo. Tussen de oorlogen was dit een vrij normale manier van ballasten. Het is als volgt in de Beschrijvende Staat voor de Woldjerspoorlijn (1930) beschreven:
Het ballastbed is samengesteld uit een onderlaag van zuiver scherp, waterdoorlatend zand, ter dikte van 0.33 M gemeten vanaf 0.20 M beneden onderkant dwarsliggers tot bovenkant dwarsliggers, waarover een deklaag van grove grint.

Het gaat momenteel inderdaad niet zo snel met dit baantje, al heb ik eind vorig jaar nog wel alle schade van het houtlijm-incident (zie hierboven) weggewerkt. Het afgelopen jaar was ongelofelijk hectisch: veel drukte op het werk en een nieuw huis waarin ik nog steeds aan het verbouwen ben. In december ben ik daarnaast vader geworden van een hele mooie dochter. Dit is een fantastische tijd, maar je begrijpt dat de modelbouw even op een laag pitje staat. Er zijn even belangrijkere dingen in het leven :)

Wel ben ik aan het denken over het baantje. De reden waarom ik indertijd voor Schildwolde-Hellum heb gekozen is dat dat het kleinste station aan de Woldjerspoorweg was. Ons vorige huis was erg knus waardoor een klein formaat module heel belangrijk was, vandaar.
Maar nu ik wat meer hobbyruimte heb, zou ik eigenlijk ook wel een station met een wat groter emplacement willen bouwen. Bijvoorbeeld Siddeburen of Engelbert. De stationsgebouwen waren identiek, maar die stations beschikten over een tweede perron met kruisingsmogelijkheid en een koplading, naast de laad- en losweg die Schildwolde-Hellum ook had.
Ik zit er over te denken om de bovenkant van de bestaande module los te maken en in een grotere modulebak te monteren, zodat ik er een groter station van kan maken. Gelukkig waren de gebouwen en perrons grotendeels identiek, dus ik hoef alleen het stationsnaambord te verwisselen. :)

Dus al met al, ik ben er in m'n hoofd wel mee bezig, maar de bak staat voorlopig nog even bovenop de kast.

Bjor

Bericht door Bjor »

Jesse,

Dat zijn allemaal goede berichten! Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter! :D :D :D Logisch dat je nu wat minder tijd aan spoorse zaken besteedt. Maar dat komt allemaal wel weer. Houd ons op de hoogte van de voortgang van je nieuwe plannen, want ik heb tot nu toe steeds van dit draadje genoten :D

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

paardbart

Bericht door paardbart »

Jesse schreef:Hoi Allemaal,
Het is als volgt in de Beschrijvende Staat voor de Woldjerspoorlijn (1930) beschreven:
Het ballastbed is samengesteld uit een onderlaag van zuiver scherp, waterdoorlatend zand, ter dikte van 0.33 M gemeten vanaf 0.20 M beneden onderkant dwarsliggers tot bovenkant dwarsliggers, waarover een deklaag van grove grint.
ten erste van harte met het vaderschap

weet je ook misschien waarom men toen dat deed is daar een reden voor

Onderwerp starter
Jesse

Bericht door Jesse »

Poeh, misschien weet iemand het die er meer verstand dan mij van heeft? Ik kan alleen maar op basis van beschrijvingen en foto's concluderen dát het zo was.

Op deze foto zie je het ook:
dorpvyffjihfyjg.jpg
dorpvyffjihfyjg.jpg (84.37 KiB) 4582 keer bekeken

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Gefeliciteerd Jesse met je dochter.
Mooie plannen. Geniet samen van deze geweldige tijd. Ze is zo voorbij.

Groetjes Hoontje

spoor65

Bericht door spoor65 »

paardbart,

technieken veranderen natuurlijk in de loop der jaren,
vroeger had je kalverliefde, vijftig jaar later bejaarden..x ;)

Er zal vast een reden voor zijn.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie