Waauw, super bedankt voor jullie reactie, mannen!
Ik heb de bakstenen als volgt behandeld:
1 - Met een primer in voegkleur de hele plaat inkleuren, en goed laten drogen. Primer komt niet in alle kleurnuances, ik heb een soort lichtbeige gevonden.
2 - met een paar acryl wash-lagen heb ik de kleur van de voeg aangepast. Het geeft meteen ook een meer verweerde indruk.
3 - met rode en bruine kleurpotloden (goedkope van de kinderen) heb ik de stenen gekleurd. Met een botte punt, want de punt mag niet in de voeg komen.
4 - het geheel met een matte lak fixeren. Ik heb nog geen goede matte lak gevonden, of heb het nog niet goed gedaan opdat de lak mat wordt. Ik zoek nog naar een goede manier.... en ja, ik heb heel goed geroerd.
Het resultaat is niet perfect, maar ik ben toch tevreden over het resultaat. Oefening baart kunst, en mogelijk dat ik mijn techniek zal kunnen perfectioneren later. Maar het is ook niet de enige techniek. Sommigen voelen zich beter met dry-brush technieken, anderen zullen liever de voegen washen nadat de baksteen gekleurd is. Er is geen "beste" techniek. Ik voel me goed en in controle met potloden.