Dank hoor......maar hey, altijd kritisch zijn. Niks mis mee. Ik vind het juist leuk dat jij/jullie ook direct vragen wat de bedoeling af en toe zijn mag. Jullie lezen op internet iets wat ik schrijf, maar dat is nog niet direct wat ik in mijn hoofd heb qua gedachte natuurlijk. Daar zijn deze bouwverslagen voor, en dit forum natuurlijk om alles wat te vragen wat er te vragen mag zijn. Genoeg redactioneel gezever. Foto's en uitleg!
Ik ben dus weer hard aan de gang geweest met Modelgips van Knauf. Het spul is bekend voor mij en het werkt prima, en dat wel voor een extra prijsje, namelijk 2 euro t.o.v. Rotband. Maar dat is grover en ik ben er kort gezegd wel klaar mee. Sjeezes, ik zei toch foto's?!
Hier zit de eerste dikke laag (uit één bakje) er net op. Grof in vorm geboetseerd, met ook nog stukken bouwschuim eronder. Dat plak je vast met een beetje gips, en dan royaal er overheen.
Die heb ik namelijk even snel last-minute gesneden. Anders kost het enkel gips. Bovendien is de structuur ook wel goed. Denk eraan dat je híer, in dit stadium, al je rotsen een bepaalde vorm of 'lijn' wilt geven. Ik pak altijd even een fotootje van het voorbeeld, in dit geval door mijzelf gemaakt.
Ik heb er dan alweer 3 bakjes gips tegenaan gekwakt, binnen een half uurtje. 'Bakje 1' is dan al aardig droog aan het worden, en is klaar om verwerkt te worden. Dus pak je beitels, schroevendraaiers, mesjes (al kan dat nog veel later, als het gips nog droger is) en alles wat je wil om er rotsen van te maken. En oja: scherm je sporen af, want er komt nu echt heel veel (HEUL VEUL) puin naar beneden. Van die vieze vette gips-shizzle die je niet op je ballastbed wilt hebben.
Nu gaan we (op z'n duits) 'Stemmen'. Dat heb ik van mijnheer Brandl c.s. uit een blaadje gejat. Ik vind 'breken' geen mooie Nederlandse vertaling. Gewoon wat raggen met je beitel(s). Eerst verticaal....
En vervolgens horizontaal. Je ziet direct effect!
Er komt gruwelijk veel puin bij vrij, dus dat moet je wel FF wegkwasten.
....dus vandaar die opvang-mogelijkheid.....
Nou, dat doe je dan een paar keer, net zolang tot het 'mooi' is. Gebruik ook steeds kleinere beitels om preciezer te werken. En wees vooral creatief. Denk ruim, denk al in logica, kleur, en wat je (niet onbelangrijk) zélf leuk vindt om naar te kijken.....
Iets meer in close-up.....
En een gezicht vanaf de onderkant van de heuvel. Ik hoop vanavond nog een shot te kunnen maken met een trein. In ieder geval is op dit stuk van de berg niet zoveel meer over van die gladde skipiste, wat het eerst was. Gewoon een beetje gips en wat moeite! Hoppa!
Shoot!
J.