Fabriek's baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
RFabriek

Fabriek's baan

Bericht door RFabriek »

"Gelukkig hebben we de foto's nog"
Bij deze de kick off van mij eigen baan topic.

De eerste stappen. Bouw van de werkruimte met daar aan vast het eerste schaduw station. Achter het bureau heb ik nog een ruimte gemaakt waar ik spoor kan leggen. Foto vier moet je ook 90 graden gedraaid zien.
De hoek is min of meer klaar. Klaar genoeg om te gaan proefleggen. Als tijdelijke werkbank heb ik een (zeer) grote pallet op 4 schragen gezet. Bijkomend voordeel is dat je gewoon in die werkbank kan boren en schroeven.
Net als in een slechte B film heb ik ook mijn eigen godzilla's rondlopen. Foto's 6 geeft een demonstratie van de rampspoed die mij nog te wachten staat. :D

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op mijn werk hadden we mooi rest materiaal wat ik als ondergrond gebruikt heb. In eerste instantie om de plank schoon te houden voor het geval ik het anders wil doen. Achteraf gezien is het ook gunstig voor schroeven. De schroef blijft in het schuim en heeft geen contact met de plank. Ik vind het dus wel best zo. Op de tweede foto is de plank al met 1 meter verlengd.

Dan ligt de plaat op zijn plek en voorzien van balast.
Rode balast? Ja, rode balast. Gewoon omdat ik het mooi vond. Dit schaduw station is ook een soort vitrine. Realisme is niet echt nodig. Al vond ik de lantaarns wel een leuk idee voor de verlichting.
Aan de linkerkant zijn nog een stel kopsporen gemaakt om loks te parkeren.

En toen was het tijd voor het meeste werk. Draden, draden en nog meer draden en die draden gaan weer naar andere draden. Op zich geen probleem maar ik heb een hekel aan draadstrippen. Daarom heb ik toch maar besloten om daarvoor een goed stuk gereedschap aan te schaffen. Ik weet niet meer of dit die van 25 of 35 euro was maar gezien de hoeveelheid draden die gaan komen is het de investering meer dan waard. Het zal mijn tempo zeker versnellen.

Afbeelding Afbeelding

De verlichting is nu aangesloten. Bij de volgende serie foto's zal ik het resultaat laten zien.

gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL

Onderwerp starter
RFabriek

Re: Fabriek's baan

Bericht door RFabriek »

Eerst maar even een screenshot gemaakt met het overzicht van de ruimte. De rechterkant is beschikbaar voor de hoofdbaan. Ter orientatie heb ik het eerste schaduw station ook afgebeeld. Boven het schaduw station komen aanrij- en rangeersporen.
De cirkels zijn een hulpmiddel om de bereikbaarheid in de gaten te houden. Ik ben van plan om afdekbare onderhoudsgaten te maken zodat het ik hele oppervlak kan gebruiken. Zo zijn er wel meer dwaze ideeen die ik nog goed moet bekijken.

Afbeelding

gr
Renzo

Onderwerp starter
RFabriek

Re: Fabriek's baan

Bericht door RFabriek »

Ik wilde eerst wat sfeerplaatjes posten. Die waren nog helaas nog niet naar tevredenheid gelukt. Ik was niet tevreden over de belichting. Maar er is nu ook wel iets belangrijkers te posten. Het gedeelte wat de baan tot leven moet wekken. De aansturing.

Dit is dan ook het vervolg op het gedeelte wat ik bij doe het zelf gepost heb.

Ten eerste een overzichts foto van mijn 'mooi weer' werkplaats. :)
Het meeste zaagwerk doe ik het liefst ook buiten. Daar heb ik de ruimte zonder dat ik mijzelf in de weg zit. :D
Afbeelding

De opbouw had ik eerst op een andere plank op maat gemaakt. Nu dus de montage op de baan zelf. Op de voorgaande foto zie je de hele plank. Deze plank zit aan een schanier en hangt in bedrijf ondersteboven onder het eerste schaduw station.
Afbeelding

Helaas kwam ik er te laat achter dat bij de oude CD16 de montage gaten net iets verschillen. Daardoor sloot hij niet mooi aan op de TM-H. Dus weer uit elkaar halen en een nieuwe pakken.

En dan komt het meeste werk. Kabels solderen.
AfbeeldingAfbeelding
En dan nog een paar meer. Het ergste komt later nog. Alle bedrading naar het tweede schaduw station. Daar heb ik dan ook nog geen haast mee. :D
AfbeeldingAfbeelding

De PM32 en de wissels decoderplaat. Die dus nog niet eens voor de helft af is.
Afbeelding

ca 24 wissel stekkers voor het eerste schaduw station. Voor het tweede komen er nog eens zoveel bij.
Afbeelding

De stroomverdeling. Hier nog op de bouwplank gemonteerd.
Afbeelding

De voeding. De tranformator behuizing past in een 19" module kast. Het is omdat ik de IPM al in een apparte kast had gebouwd, anders had ik daar ook wel iets voor gemaakt. Dit is nog niet de definitieve voeding. Maar ik ga pas grote wijzigingen uitvoeren als ik weer wat ik nodig heb. Waarschijnlijk zal ik in de zwarte kast nog een IPM plaatsten voor rijspanning en wissels. De voeding voor de elktronica zal een aparte module worden. Samen met de voedingen voor de rest van de stroomvreters.
AfbeeldingAfbeelding

Omdat er bij modelspoor ook normen gelden had ik gelezen over maximaal 3 ampere per leiding. Dat zou inhouden dat je per twee TM's een aparte leiding zou moeten hebben. Bij het latere ontwerp wil ik dus wel per leiding een maximum bepalen en die afzekeren.

gr
Renzo

Plaats reactie