Ik zie op verschillende websites tegenstrijdigheden wat betreft de plaats van de te solderen voedingsdraadjes rondom wissels.
Moeten de voedingsdraadjes aan de uiteinden van de wissels gesoldeerd worden of aan de eerstvolgende rails? Wat is volgens jullie het beste?
draadjes solderen tpv wissels
draadjes solderen tpv wissels
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Re: draadjes solderen tpv wissels
Roger,
Dat maakt niets uit. Veel belangrijker is dat de railverbinder een goed contact maakt met de volgende rail of wissel. Het beste is om op verschillende plaatsen je rails te 'voeden'.
Ben
Dat maakt niets uit. Veel belangrijker is dat de railverbinder een goed contact maakt met de volgende rail of wissel. Het beste is om op verschillende plaatsen je rails te 'voeden'.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: draadjes solderen tpv wissels
Bedankt voor het antwoord Ben! Ik ga aan de slag!
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Re: draadjes solderen tpv wissels
Het mooiste is (niet mooi maar wel zekerder voor de spanningdoorgifte) om de raillassen en aan de wissel en aan de rails te solderen aan die kant waar het nodig is.
Nadeel is dat als de wissel vervangen moet worden dat je dan een boel moet slopen.
Zelf ga ik de rails van de wissel met een draadje verbinden aan de betreffende rails of aan het betreffende relais.
Dan moet je ook wel wat slopen bij een vervanging maar dat gaat dan iets makkelijker.
Bij de gele pijlen de soldeerverbindingen.
Nadeel is dat als de wissel vervangen moet worden dat je dan een boel moet slopen.
Zelf ga ik de rails van de wissel met een draadje verbinden aan de betreffende rails of aan het betreffende relais.
Dan moet je ook wel wat slopen bij een vervanging maar dat gaat dan iets makkelijker.
Bij de gele pijlen de soldeerverbindingen.
Re: draadjes solderen tpv wissels
Het nadeel van raillassen vast solderen aan de railstaven (zie foto) is dat bij temparatuurschommelingen de railstaven niet meer kunnen 'werken',met als gevolg dat bij uitzetten van de rails alles gaat ontzetten.
Zelf soldeer ik de voedingsdraden aan allebei de uiteinden van het wissel.
Zelf soldeer ik de voedingsdraden aan allebei de uiteinden van het wissel.
Laatst gewijzigd door Marcel op 21 jun 2014 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: draadjes solderen tpv wissels
Wij volgen het advies van Martin op http://www.nproject.org/nl/solderen/sol ... rails.html en solderen elk stukje, dus ook de wissels, apart en dubbel en vertrouwen nergens op die verbindingsschoentjes.
Maar goed, we zijn ook wel wat vreemd.
Bart
Maar goed, we zijn ook wel wat vreemd.
Bart
Re: draadjes solderen tpv wissels
Dan ben ik ook vreemd (da's trouwens ook nix nieuws ) - ik soldeer ook iedere verbinding
En tja - als je dan besluit om toch het traject te veranderen dan wil je wel eens grrr doen .
Maar voor mij weegt dat niet op tegen de ergernis als er "ergens" geen contact gemaakt wordt.
En tja - als je dan besluit om toch het traject te veranderen dan wil je wel eens grrr doen .
Maar voor mij weegt dat niet op tegen de ergernis als er "ergens" geen contact gemaakt wordt.
Re: draadjes solderen tpv wissels
Ik had een keer een kruising die ik niet gesoldeerd had aan de aansluitende rails en die had natuurlijk verbindingsproblemen.
Als ik dan de kruising even bewoog zodat de verbinding weer goed was ging het een paar dagen goed.
Had ook verder alle verbindingen gesoldeerd en nog nooit een spoorspatting gehad, nu waren de rechte stukken maximaal 1,2 meter dus dat valt ook weer mee.
Als ik dan de kruising even bewoog zodat de verbinding weer goed was ging het een paar dagen goed.
Had ook verder alle verbindingen gesoldeerd en nog nooit een spoorspatting gehad, nu waren de rechte stukken maximaal 1,2 meter dus dat valt ook weer mee.