Pecowissels gaan niet om

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
cor1957
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2008 18:19

Pecowissels gaan niet om

Bericht door cor1957 »

Hallo allemaal,de Conradaandrijvingen krijgen mijn Pecowissels niet om,is de bodemplaat misschien te dik?de steldraad staat namelijk op maximale lengte(bodemplaat 3cm+dikte conrad 1cm).Dit zou betekenen dat ik de tempexlaag van de baan moet halen(2cm)
Wie helpt mij op weg?

Cor


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door Rob Fongers »

cor1957 schreef:Hallo allemaal,de Conradaandrijvingen krijgen mijn Pecowissels niet om,is de bodemplaat misschien te dik?de steldraad staat namelijk op maximale lengte(bodemplaat 3cm+dikte conrad 1cm).Dit zou betekenen dat ik de tempexlaag van de baan moet halen(2cm)
Wie helpt mij op weg?
Cor,

Wees eens een beetje duidelijker, Is het stel draadje te kort of kan die ze niet om krijgen vanwege te grote weerstand?

Ik vermoed dat de steldraden niet lang genoeg zijn. Tja dat zal je toch zelf op moeten lossen. Ik heb mijn steldraden zelf gemaakt van rond verenstaal van 1 mm en die zijn altijd te lang :)

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
cor1957
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2008 18:19

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door cor1957 »

Rob,het gaat om de weerstand,de wissels gaan gewoon niet om.

Cor


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7702
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door Krab »

Cor kijk anders eens op Peco wissels zonder veer?
Misschien dat het dan wel gaat .
Groetjesss Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4543
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door spoor65 »

Cor,

Idd ook van mijn kant de vraag, heb je de veer verwijderd uit de peco wissel, want met die veer krijg de conrad hem idd niet om.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door Rob Fongers »

Sorry Cor,

Maar het is notabene je eigen vraag van dat veertje verwijderen en nu heb je een probleempje. Schets dan eens wat het precies is heb je die veer eruit gehaald of wat doe je?

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
cor1957
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2008 18:19

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door cor1957 »

Heren ,de veertjes zijn er uit,toch gaan de wissels niet om



Onderwerp starter
cor1957
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2008 18:19

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door cor1957 »

Heren, ter aanvulling;de wissel heb ik tijdelijk vastgezet met spelden,de conrad met dubbelzijdig plakband ,de wissel in de rechtdoorstand met de conrad in de zelfde stand,vervolgens handmatig de conrad naar de andere zijde gedrukt,het pinnetje gaat wel mee ,maar de wissel gaat niet om.

Cor


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4543
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door spoor65 »

Cor,

Als ik het goed lees, heb je dus een bodemplaat van goed 3cm dik, en moet je steldraad dit dus overbruggen.
Ja dit zou te dik kunnen zijn mss. de steldraad die er bij zit is tenslotte niet al te dik, en vooral ook niet echt lang.

De wisselmotor doet het wel normaal? bedoel als je hem bediend, zie je hem draaien?
Want dan kun je misschien ook zien of de steldraad op dat moment wel off niet goed meebeweegt, of dat het gewoon krom trekt als het ware.

Idd mogelijk een optie om eerst dikker verenstaal te proberen als steldraad.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door Jos »

Kun je de tongen met de hand wel bewegen Cor?

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
cor1957
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2008 18:19

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door cor1957 »

Heren,de wisseltongen gaan met de hand gewoon goed,de conrad draait ook goed,de oorzaak is waarschijnlijk toch de dikte van de plaat en het dunne bedieningsdraadje,deze buigt gewoon door,ik ga ze vervangen door dikkere draad(misschien installatiedraad)daarbij zal ik de conrads met schroefjes vastzetten,dat is stabieler dan dubbelzijdig plakband.
Hartelijk dank voor de reactie,s,ik laat nog wel horen/zien of het gaat lukken.

Cor


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Cor,

Instalatie draad kan je vergeten is te slap. Je moet verenstaal hebben.

Het lijkt me ook sterk dat je bodemplaat te dik is. Hoogstens het gaatje waar het steldraadje door heen moet te klein. Naarmate de afstand tussen de Servo motor en de wissel groter wordt wordt ook de stelhoek kleiner. Nu zou het goed kunnen zijn dat door e.e.a. het niet werkt zoals jij verwacht. Mede zoals je ook al zegt dat de servo niet goed vast zit en als je dan een kleine hoek heb verlies je gauw de werklelijkheid uit het oog

Waarom niet eerst eens op een proef opstelling maken. Dan krijg je ook meer inzicht hoe e.e.a. zicht tot elkaar verhoud.

De kracht die benodigd is om het wissel om te krijgen is nihil.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

HansN
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2010 19:59

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door HansN »

Hallo Cor,

ik ken het probleem met deze combinatie, ikzelf wou graag het omklappen van de
Peco wissels behouden, heb hiervoor de hefboom constructie gebruikt, een schanierpunt
waar de idd staaldraad (0,5-0,6mm dikte) de beweging van de conrad aandrijving
omkeert, dit punt zit op ca 1,5 cm van het wissel en 2,5-3cm vd aandrijving.
een oogje eraan gebogen dat dan weer vrij beweegbaar gemonteerd aan de aandrijving
met het bijgeleverde schroefje.
voor de aandrijving een hogere wisselspanning (17V) genomen, 14V is wat slapjes.
bij jou zal zo'n punt ergens in het piepschuim vallen

mvrgr HansN
S8000511.jpg
S8000511.jpg (124.47 KiB) 2631 keer bekeken
Laatst gewijzigd door HansN op 02 jan 2010 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door Rob Fongers »

Hans,

Heb je er geen details van in de vorm van een foto of tekening. Dat maakt e.e.a. begrijpelijker.

Ik begrijp nog steeds niet wat het probleem van Cor is. Als de lengte van de steldraad toeneemt wordt de uitslag van de servomotor kleiner en het zou zomaar kunnen dat de servo maar een stapje (vanuit de 0 stand) hoeft te doen om de wissel om te zetten. Dus 2 van links naar rechts en omgekeerd. Daarom zou het ook goed kunnen zijn dat door o.a. de gammele plaatsing e.e.a. niet goed geplaatst is en Cor volledig op het verkeerde been wordt gezet.

Ik zou eerst eens een proefopstelling maken om te kijken wat er gebeurt.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

HansN
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2010 19:59

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door HansN »

Hallo Cor en Rob,

bij deze een schetsje, de maten heb ik zo niet meer, maar heb het blokje onder de
aandrijving in dikte moeten veranderen voor een goede werking, deze is natuurlijk per
situatie anders.

mvrgr HansN
Bijlagen
pecotek.JPG
pecotek.JPG (14.06 KiB) 2603 keer bekeken


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door Rob Fongers »

Hans,

Bedankt voor de schets, ik heb het zo gedaan, De plaat is hier maar 4mm en hij maakt ca 8-10 stappen van aanslag naar aanslag.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
cor1957
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2008 18:19

Re: Pecowissels gaan niet om

Bericht door cor1957 »

Hans,geweldig jouw oplossing,die ga ik zeker uitproberen,tot nog toe had ik 2 wissels geplaatst d.m.v. de standaardmethode maar dat ziet er niet erg bedrijfszeker uit.
Verder iedereen bedankt voor de reactie,s,ik laat nog van mij horen,voorlopig ben ik eerst nog druk druk druk met andere zaken.
Groeten Cor


Plaats reactie