Digitale aansturing van modelbaan!!!

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ton Duits

Digitale aansturing van modelbaan!!!

Bericht door Ton Duits »

Ik heb een vraag over het digitaal aansturen van mijn modelbaan. Ik heb de ESU ECoS 2 centrale die mij uitstekend bevalt. Als ik nu mijn baan via de computer wil gaan aansturen hoe pak ik dat aan! Wat voor software is een goeie keus! Ik wil wel Nederlands talige software. En kun je zelf je baanplan tekenen of moet je dit laten doen. Ik neem aan dat ik via terugmeldmodules moet werken. Zijn er onder jullie die hier uitleg kunnen geven? :roll: :o :roll:

Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…

BenQ

Re: Digitale aansturing van modelbaan!!!

Bericht door BenQ »

Ton,
Het probleem met zo'n vraag is dat iedereen zijn eigen keuze heeft gemaakt en soms is dit niet de juiste gebleken en dan wordt een andere keuze gemaakt.
Zoals je aan mijn onderschrift kan zien heb ik ook bepaalde keuze gemaakt en ben daar tevreden over.
Als je met de computer wil gaan werken zal je inderdaad met terugmelders moeten gaan werken, de computer zal moeten weten waar de trein zich bevindt.
Koploper is gratis en werkt alleen onder Windows, maar heeft een wat hogere leercurve. Weet niet of de ontwikkeling op dit moment stilstaat.
iTrain kost geld en werkt onder Windows, Mac, Linux en eComStation (geen idee wat dat is).

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Ton Duits

Bericht door Ton Duits »

Hoi Ben,

Ik zal eens kijken wat dat is Itrain. Heb nu nog een Win7 pc maar er gaat wel een iMac komen. Als het even kan dan wil wel NL software.

Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.

BenQ

Bericht door BenQ »

Ton,
Dat is het grappige met iTrain, het kan in een heleboel talen, zelfs in het Nederlands.
Ben in 2008 begonnen met modelspoor en eerst iets gedaan met Koploper (NL) en in 2010 een demo gezien van iTrain en meteen verkocht.
In principe is het nog niet zover als Koploper maar komt aardig in de buurt. En de ontwikkeling gaat steeds verder.
Je kan eerst een tijdelijke licentie krijgen voor 2 maanden om er aan te ruiken, kan als je het dan nog niet weet verlengd worden met 2 maanden.

Met vriendelijke groet,
Ben

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Beste Ton,

Als je een programma in het nederlands wil hebben dan neem je ipv iTrain, ikTrein. Dat kun je vinden op www.berros.eu te samen met heel erg veel informatie daar omtrent.

Een ander nederlandstalig programma is Koploper en dat vind je op www.pahasoft.nl
Dat zijn de 2 programma's in Nederland met de meeste gebruikers/aanhangers.

Groetjes

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Whahah, goeie willem :lol:

Ik raad zelf iTrain (iktrein) aan vanwege de mogelijkheden. Verder voor het vinden van de juiste informatie omtrent wat je allemaal nodig hebt is er zoveel keuze dat is bijna niet te noemen. Het beste is vergelijken en bekijken.

Groetjes
Laatst gewijzigd door martindomburg op 28 jul 2014 10:45, 3 keer totaal gewijzigd.

martinb

Bericht door martinb »

opel, ford of vw... allemaal één pot nat en alleen met een proefrit (die gratis moet zijn m.i.) en wat proberen kom je erachter wat je bevalt. Wat de verkoper zegt... ha ha ha, kom op zeg.

Oh ja, en ik raad Renault aan, heb je niets aan maar goed.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Mijn advies is een Toyota, maar dan wel een Plug-In Hybride uitvoering. Maar ook aan dat advies heb je verder niets.

Voor andere vormen van reclame heeft dit forum een aparte rubriek, waar de kleinserie fabrikant zijn diensten en goederen kan aanprijzen. Als collega zou ik het opprijsstellen als men zich daar aan houd, en verder niet al zijn recaties doorspekt van zijn eigen commerciële activiteiten.

Groetjes

BenQ

Bericht door BenQ »

Wim,
Daarom heb ik het ook zo eenvoudig mogelijk gehouden en geprobeerd meerdere merken te noemen. Maar als je er maar 2 kent blijft het moeilijk.

Met vriendelijke groet,
Ben

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ik heb mijn tekst aangepast.

rob schellenbach

Bericht door rob schellenbach »

Ton ,
Dat is een dapper streven , dat je je baan via de computer wil gaan aansturen .
Je hebt een ECoS2 ,heb ik ook . Daar is niets mis mee . Dat is en blijft een leuk ding .
Heb je al een betrouwbare netwerk verbinding kunnen maken met de ECos en je pc ?
Je zult in elk programma dat je wilt gebruiken zelf het complete baanplan moeten in vullen .
Als je natuurlijk iemand kent die hier heel handig mee is en dat voor jou kan doen kan dat ook .
Ik lees dat je van plan bent om een imac aan te schaffen en die o.a. te gebruiken om je baan te besturen .
Dan zit je al snel vast aan itrain .Daar is opzich niets mis mee . Ik heb natuurlijk geen idee op wat voor termijn je dat gaat doen ,
Maar stel dat je eerst itrain op je windows pc zet en met veel moeite inricht , kun je dan de gegevens over
zetten naar de mac omgeving ? Misschien weet Martin Domburg dit .

Bezetmelders . Ja , die zul je nodig hebben om het programma te laten weten waar je trein zich bevind
en waar die naar toe moet .Ik gebruik de bezetmelders van rosoft . type S88SD16N .Die vind ik heel handig en betaalbaar , maar dat is mijn voorkeur .
Je kunt dan gelijk de z.g.n. diode schakeling en de S88RJ45 verloop printjes mee nemen .
Het is jammer dat ik niet iets over jou baan heb kunnen vinden op het forum.
Als je dit allemaal wil gaan doen word het rails doorslijpen en heel veel draadjes solderen .
Nou , zo moet het maar even . Het is ondanks het gedonder en de stortregen buiten nog behoorlijk warm in mijn hokje .

Groet

Rob Schellenbach

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Een itrain bestand van windows kan je zonder problemen draaien op een mac omgeving. De basis is namelijk java en dat draaid op alle omgevingen.

Groetjes

spoor65

Bericht door spoor65 »

Eigenlijk kan ik maar 1 advies overnemen,

Kijken naar banen met de verschillende programma`s en systemen, en dan op je eigen gevoel beslissen wat het best bij jezelf past.

ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen, en dat kan dan ook nog eens voor iedere gebruiker weer anders zijn, in de zin, dat een nadeel voor de èèn, een voordeel voor de ander kan zijn, de 1 wil veel rangeren, de ander vooral rondjes rijden in verschillende samenstellingen, om maar een voorbeeld te noemen.
een ander heeft erg veel verstand/inzicht van/in computerprogramma`s en systemen, en nummer 4 juist weer niet en zoekt een systeem wat eenvoudiger is,

kortom,

zoveel wensen, zoveel systemen/programma`s, want voor iedere wens is wel bijna iets bedacht en te vinden.

En juist daarom is dit denk ik ook z`n gevoelig onderwerp geworden op de diverse fora.
Mondeling uitleggen en begrijpen is vaak al een hele klus, laat staan als dat ook nog eens op schrift gaat, waarbij je veelal dingen op verschillende manieren kunt lezen/uitleggen, met alle gevolgen van dien.

Iedereen probeert hier met de beste bedoeling hun ding te schrijven, maar dat valt ook al niet mee, mede doordat dus veel dingen op verschillende manieren te schrijven zijn, net als het al eerder genoemde lezen.

Dus, ik zou zeggen, op naar Lochem in september, want daar heb je voor vergelijk een mooie kans.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

spoor65 schreef:Eigenlijk kan ik maar 1 advies overnemen,

Kijken naar banen met de verschillende programma`s en systemen, en dan op je eigen gevoel beslissen wat het best bij jezelf past.

ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen, en dat kan dan ook nog eens voor iedere gebruiker weer anders zijn, in de zin, dat een nadeel voor de èèn, een voordeel voor de ander kan zijn, de 1 wil veel rangeren, de ander vooral rondjes rijden in verschillende samenstellingen, om maar een voorbeeld te noemen.
een ander heeft erg veel verstand/inzicht van/in computerprogramma`s en systemen, en nummer 4 juist weer niet en zoekt een systeem wat eenvoudiger is,

kortom,

zoveel wensen, zoveel systemen/programma`s, want voor iedere wens is wel bijna iets bedacht en te vinden.

En juist daarom is dit denk ik ook z`n gevoelig onderwerp geworden op de diverse fora.
Mondeling uitleggen en begrijpen is vaak al een hele klus, laat staan als dat ook nog eens op schrift gaat, waarbij je veelal dingen op verschillende manieren kunt lezen/uitleggen, met alle gevolgen van dien.

Iedereen probeert hier met de beste bedoeling hun ding te schrijven, maar dat valt ook al niet mee, mede doordat dus veel dingen op verschillende manieren te schrijven zijn, net als het al eerder genoemde lezen.

Dus, ik zou zeggen, op naar Lochem in september, want daar heb je voor vergelijk een mooie kans.

mvg

Freddy
Sluit ik mij bij volledig bij aan Freddy en Ton, ik sta aan jullie kant. ;)
Ben zelf ook gestopt met mijn modelbaan, maar ben wel weer van plan te her starten., dit maal goed.
Daarom vindt ik het jammer als een vraag on beantwoord blijft, want wat heeft het dan voor nut een vraag te stellen.
Wilde dit eigenlijk in een ander topic vermelden, maar daar zat al een slot op, helaas :o
Discussies zijn gezond, en hou ze gezond.
Sucses mannen van het goede leven, ik lees mee, maak er iets moois van, wat je plan ook is ;)

Martin de Deugd

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ben heel erg benieuwd naar je nieuwe plannen naamgenoot. Succes

Greetz

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Dank je wel beste Martin Domburg ;)

Beste Ton.
Heb je al een beetje een idee wat het gaat worden ?
Ik ga zelf weer voor koploper.

Martin de Deugd

Onderwerp starter
Ton Duits

Bericht door Ton Duits »

Heren,

Bedankt voor jullie commentaar. Zal wel flink om me hen kijken wat er zoal is.
Tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar iTrain. Hen inmiddels al een proef abo hier op.
Ik vindt het allemaal heel spannend en zie wel hoe het gaat lopen. Ik neem er de tijd voor :o

Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Dat is het allerbeste wat je kunt doen, gewoon op je gemak, de tijd ervoor nemen. Tis een hobby!

Succes,

Hoontje

BenQ

Bericht door BenQ »

Ton Duits schreef:Tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar iTrain. Hen inmiddels al een proef abo hier op.
Ton,
Heb je nog niet gezien op het iTrain-forum, als je vragen hebt kan je ze daar stellen.
Sterkte met de keus welke dit ook moge zijn.

Met vriendelijke groet,
Ben

Plaats reactie