Hulp bij GB NL seinindeling en kabelgoten

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ad_M

Hulp bij GB NL seinindeling en kabelgoten

Bericht door Ad_M »

Goede dag allen,

Voor Geordieburgh zijn we nu langzaambij het station aangekomen om deze correct op te bouwen
Alles draait ook al lekker in koploper, tot zo ver hebben we niets te klagen
We hebben veel stations bezichtigd en foto's geschoten van de infrastructuur, dus het beeld begint te komen hoe alles 160 x te verkleinen

Maar we hebben toch jullie hulp nodig
Ik ben niet zeker met de NL seinen hoe en vooral wat waar die te plaatsen volgens NL seinbeeld

OK, hier GB vanuit koploper zodat de blokken goed zichtbaar zijn:
Afbeelding
Alleen blokken 22 & 17 / 18 & 21 worden een richting bereden, maar verkeerd spoor is altijd een optie

Op het station denk ik aan portaal cijferbakseinen? te maken voor de 1 - 4 sporen en voor spoor 5 een dwergsein te plaatsen
Dwergseinen lijken mij makkelijk, overal waar je niet harder mag dan 40 Kmh en op / bij rangeer sporen
Echter..., waar zet je nu een normaal sein en waar een duurdere cijferbaksein en waar zet je ze met de ruggen tegen elkaar?

Dan nog maar te zwijgen hoe de kabelgoten lopen, volgens mij maakt het bijna niet uit wat je op de baan plaatst..

Echter heb ik nog niets kunnen vinden hoe en wat waar te plaatsen behalve de foto's die ik heb van de praktijk... :cry: (ik weet het zoeken is ook een kunst :P )
Hierbij graag jullie hulp om de seinen in te kunnen delen en juist te plaatsen?

Mvg,
Ad en Geordie

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Rik
Contacteer:

Re: Hulp bij GB NL seinindeling en kabelgoten

Bericht door Rik »

Hé Ad en Geordie.

Ik denk dat ik jullie hierin wel een heel eindje op weg kan helpen.
Zover ik jou ken Ad is realisme bij jou iets wat je nastreeft. In dat kader
is het handig om eerst even te kijken wat voor seinen er precies zijn en hun
functie.

De eerste belangrijke 2 deling die we moeten maken is tussen P-seinen en Hoofdseinen.
P ( Permissief ) seinen vind je op vrije baan stukken en geven simpelweg informatie over
de 2 blokken achter het sein. ( Vrij of bezet. )
De hoofdseinen , ook wel bediende seinen genoemd zijn de seinen die ik dus veilig zet :mrgreen:.
Hierin zijn 2 categoriën. Hoge en lage seinen, waarbij lage dus dwergseinen zijn.
Deze staan simpel gezegd op plaatsten waar wissels achter het sein liggen. Ze dekken dus wissels af.
De hoofdseinen geven niet alleen aan of ze gepasseerd mogen worden of niet, maar zeggen ook
meteen iets over de snelheid. ( in tegenstelling tot P seinen dus, op de vrije baan staan snelheidsborden.)
Overal waar namelijk de max snelheid 40 is , dit is op de meeste emplacementen het geval, worden
dwergseinen gebruikt. Deze mogen nl. altijd maar met max 40 gepasseerd worden. Een groen dwergsein betekend
dus voorbijrijden toegestaan met max 40 km/h en dat het volgende sein niet rood is. Nu zijn er natuurlijk ook
wel sporen op emplacementen waar de snelheid iets hoger kan zijn. Als voorbeeld uit mijn eigen stationnetje, vanaf
spoor 4 in Rsd richting Oudenbosch kan met 80 k/m vertrokken worden. Hier staat dan aan het eind van het spoor
dus ook een hoog- sein. Dit toont groen en de plaatselijke snelheid is 80, dus voorbijrijden met 80 km/h toegestaan.
Er is 1 andere rijweg mogelijk over een 40 km wissel. Is dit het geval geeft het sein het seinbeeld groen knipper.
Oftewel voorbijrijden met max 40, het volgende sein is niet rood.

Cijferbakken zijn pas nodig als er rijwegen mogelijk zijn die over wissels leiden die met een bepaalde snelheid
bereden mogen worden, die lager ligt dan de plaatselijke snelheid. Dit zijn vrij specifieke situaties, en deze zie
je niet snel op emplacementen.

Simpel gezegd... je zult eerst moeten bepalen welke snelheden er mogelijk zijn in jou situatie, in combinatie met
wissels. Als je stelt dat de max snelheid op jou station 40 is , zul je alleen dwergseinen nodig hebben.
1 ander voorbeeld. Stel de plaatselijke max snelheid is 80 en je kunt vanaf spoor 3 richting blok 22 met 80 vertrekken
over wissels 15 12 en 10. Dan kun je daar dus een hoofdsein neerzetten. Echter als je vanaf spoor 3 richting 21 zou gaan moet je wissel 15 en 13 krom berijden en dit kan met max 40. Dan zou bij die rijweg het sein groen knipper geven. Pas als je zou zeggen dat wissels 15 en 13 met bvb 60 km/h bereden zouden mogen worden zou je een cijferbak nodig hebben die in dat geval groen met cijfer 6 zou geven.
Je kunt dus zelf zorgen dat je op je emplacement geen ( dure ) cijferbak seinen nodig hebt. :D

Dan punt 2.
Vrije baan beveiliging. Je noemt hier 'verkeerd spoor'. Nou ben ik natuurlijk een vak-nerd, maar je bedoelt hier waarschijnlijk
'linker spoor'. In NL kennen we voor de vrije baan eigenlijk maar 2 varianten qua beveiliging.
1 Linkerspoor beveiliging
2 Dubbel enkelspoor beveiliging.

Bij 1 is het baanvak ingericht voor rechts rijden, waarbij links wel mogelijk is. Dit noemen we dan linkerspoor rijden.
Wanneer je hier links rijdt kom je op de vrije baan echter geen p seinen tegen. Je vertrekt vanaf een hoofdsein op station A en komt bij station B weer voor een hoofdsein.Het enige wat je tussendoor tegenkomt is een voorsein dat aangeeft of het hoofdsein waar je op af rijdt veilig of onveilig staat.

Bij 2 zijn beide sporen ingericht voor beide richtingen en staan de P seinen dus aan beide kanten ( op sommige plekken dus met
de ruggen tegen elkaar. )

Verkeerd spoor rijden komt maar op 1 !! plek in NL voor en 3x raden waar dat is.... Juist in Roosendaal. Het baanvak richting Essen in België is op de Belgische manier beveiligd en daar wordt links gereden. Wanneer we vanuit RSD dus rechts richting België rijden noemen we dat 'verkeerd spoor'.

gr Rik

Rik
Contacteer:

Bericht door Rik »

Afbeelding

gr Rik

ow dwergseintjes vergeten vanaf blokken 7 -8 -9 -10 naar de perrons zie ik..

Onderwerp starter
Ad_M

Bericht door Ad_M »

Super Rik!!! :mrgreen:
Mijn dank is groot

Kan hier zat kanten mee op, o.a. door portaal seinen proberen te maken
Heb weer wat om voor te sparen :shock:

Mvg,
Ad

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Ad,

Heb je bij jou in de buurt Portaal seinen? Anders wil ik na RAIL wel even proberen in Tilburg dichtbij genoeg te komen om er foto's van te trekken.

Rik, bedankt voor de uitleg! Kan ik ook weer wat mee!
Éen vraag erover; op station Rijen staat een dwergsein op spoor 4 ri. Breda tussen de overweg en het station.. Is dat dan bedoeld om als er links gereden wordt veilig de AHOB te passeren ofzo?

Ad, sorry voor de 'vervuiling'.

Groetjes,

Hoontje

Onderwerp starter
Ad_M

Bericht door Ad_M »

Alwin,

Je bent meer dan welkom om gebruik van dit draadje te maken
Als je foto's van portaal seinen wilt plaatsen, doen :D
Ik heb ze hier ook op Lelystad, station Dronten, Hilversum e.d.
Kan ook wat kiekjes plaatsen als er interesse is

Ik heb Marinus Kuipers van Phildie vorig jaar gevraagd (in Lochem) of ik portaal seinen kon krijgen?
En...., ja!! :mrgreen:
Marinus is bijna zo ver, nog de laatste loodjes en dan kan je ze bestellen
Ook de standaard NL seinen hebben een upgrade gekregen, de mastjes zijn nu 1mm en 0,8 mm "dik"
Is meer conform werkelijkheid, ook al zitten er nog steeds concessies in, echter ik kan het niet beter om een werkend sein te verkrijgen
Dus recht op klagen heb ik niet ;)

Volgende week een week vakantie en een autocad 2014 cursus voor mijzelf ingepland (ik kreeg het niet voor elkaar om correcte maten via Inkscape te verkrijgen in een .dxf export, daar gaat wat mis bij mij)
Student licentie hiervan is verkregen voor 3 jaar, nul kosten!!!! (dank je wel autodesk, gewoon legaal bezig!)
Eerste projectje wordt kabelgoten maken en dan indienen bij Markenburg voor GB

En na RAIL, kijken of ik de eerste seinen kan bestellen en nog een uitgestelde "verrassing" ophalen voor GB
En natuurlijk de lopende projectjes ook weer verder zien te krijgen :D

Mvg,
Ad

RogerB

Bericht door RogerB »

Even off-topic,
Ad, als je tzt vragen hebt over AutoCAD kun je ook bij mij terrecht. Ik heb beroepsmatig jarenlang vele uren met AutoCAD gewerkt voordat we (voor ons doel) betere :mrgreen: :mrgreen: tekensoftware op kantoor aanschaften. Helaas heb ik geen ervaring in 3d tekenen in de laatste versies van AutoCAD, daar een aantal jaar geleden de 3d-tekenmethodiek binnen het programma compleet is veranderd en wij toen overgestapt zijn naar dat andere programma.
groeten Roger

Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

Onderwerp starter
Ad_M

Bericht door Ad_M »

Tof, dank je wel voor het aanbod Roger :D
Wordt zeker gewaardeerd

Mvg,
Ad

Plaats reactie