Project Minitrix NS1100

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

spoor65

Re: Project Minitrix NS1100

Bericht door spoor65 »

prachtig project, schitterend resultaat.

Vooral ook duidelijk omschreven hoe je alles hebt aangepakt.

Mooi werk.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Echt top gedaan. ik ga binnenkort ook maar eens dat 43 jarig oude beestje van mij beetpakken.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Leuk om te horen :)

Ben echter nog niet helemaal tevreden; de toplampen zijn erg gevoelig voor de hoek waaronder je er naar kijkt. Ik zie ook dat de led's niet echt recht achter de gaten in het frame zitten, ik denk dat dat ook de oorzaak is. Eens kijken of dat wat bij te stellen is.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

beetje zwarte verf doet vaak wonderen

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Zwarte verf scheelt wel in reflectie, maar gaat je niet helpen als de led niet perfect voor het gat zit...
Anyway, ik laat het wel even zo, ik weet wat er gaat gebeuren als ik nu probeer die led los te halen, dan gaan er dingen kapot en krijg ik spijt ;)

Nog maar een actiefilmpje dan. Niet helemaal in focus helaas. kleurverschil in de sluitverlichting komt door de camera.
https://www.youtube.com/watch?v=SJ3KHtK4Svc

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Mooi hoor, erg knap gedaan!! Erg gaaf zo.

Enne.. van mij hoef je je niet te bewijzen hoor. ;) Een euvel van het geschreven woord is dat intonatie, gelaatsuitdrukking en dergelijken totaal ontbreken. Kale woorden kunnen daardoor (te) snel verkeerd worden opgevat. Zeker als 'men' je nog niet kent is dat helaas nog al snel het geval. (laat staan als men ook nog eens niet goed leest..)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik vind het een heel acceptabel resultaat wat je zo gehaald hebt. Handig opgelost met die stukjes styreen en het verlengen van de ledjes.

Ik ga zelf ook eens mijn trix br e52 zo onderhanden nemen. Helaas zijn van deze lok de Std ledjesoverleden.
Maar vanuit jou topic kan ik veel inspiratie halen! Ook voor eventuele andere ombouw projecten.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Ik merk dat vooral de vorm van de lichtgeleidertjes erg veel invloed hebben. Ik heb nu de bovenste 'lampjes' vervangen door geleiders met een duidelijk minder groot 'kopje' er op, en het licht is al een stuk evenwichtiger en minder richtinggevoelig. Eens verder mee experimenteren.

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Ik krijg het er nog druk mee :) zojuist een mooie geel/grijze NS 1127 gekocht, die moet natuurlijk ook omgebouwd en voorzien van verlichting, en er is een vervangingsmotor met vliegwiel onderweg voor mijn NS1221. Die krijgt uiteraard ook een omgekeerd L sein front- en sluitverlichting. En dan hoop ik nog een onderstel te vinden voor de 1208, dan kan die ook meteen mee. En dan moet de motorpost ook nog :) dat wordt lekker klussen komende winter :lol:

ns1200

Bericht door ns1200 »

Had ik hier maar de kunde voor, wordt er jaloers van.

Rick

Love Kit Bashing and Home Made Structures

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Het valt mee hoor, dit was voor mij ook de 1e keer :) ik heb heel veel afgekeken van de andere ombouw topics en zo mijn eigen plan gemaakt.

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Ondertussen is de in nieuwstaat verkerende 1127 ook in de werkplaats gearriveerd voor een make-over :) Deze gaat dezelfde behandeling krijgen. Mashima motor, Kuehn decoder en front- sluit en rangeersein mbv de Digikeijs set. De verlichting zal, zoals ook op de foto, iets witter/moderner worden. Maar eerst is de 1200 aan de beurt, ik zal daar een apart topic voor openen. De 1200 krijgt een nieuwe Maxon motor met vliegwiel, en verder ook de decoder en led verlichting zoals de 1100.
Bijlagen
IMG_4692.jpg
IMG_4692.jpg (108.71 KiB) 4693 keer bekeken

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Ziet er erg goed uit wat je laat zien, ik zeg meer ;)

Vraag
Verbouw je jou modellen vanaf een tekening als voorbeeld of eigen inzicht ?
Ik vindt het echt knap gedaan van je ;)

Suses

Martin de Deugd

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Johan, ik zat nog eens na te denken over het verschil in die worm schroeven. is het niet mogelijk om de originele wormschroeven met een poeli trekker er af te halen en deze op de mashima asjes te bevestigen ?

gr.

M.

BenQ

Bericht door BenQ »

De Mashima-asjes zijn iets dikker dan de Minitrix-asjes dus dan moet je de wormen uitboren.
Heb ik al een keer gedaan en dat ging goed met een serie boortjes.
Wel oppassen dat je de worm niet beschadigd. :oops:

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Klopt, de minitrix asjes zijn 1.2mm en de Mashima is 1.5mm.

Ik heb inmiddels van SB Modellbau een Maxon kit besteld voor de ombouw van de geel/grijze 1127 :)
Die Maxon motoren bevallen me wel, nadeel is dat het ombouwen weer lastiger is... voordeel is dat ze met wormwiel en al geleverd worden.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Ok duidelijk. Well set je heb je precies besteld en Weet Jij of iemand anders toevallig ook waar je tand willen kan bestellen voor de 2 draai stellen. Mijn 43 jarig beestje mp is er van de week definitief mee gestopt dus die moet eea nieuw hebben

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

De motorset voor de 1100 is 3066:
http://www.sb-modellbau.com/product_inf ... 298&cPath=

Ik heb nog geen ervaring net het inbouwen van deze motor... de mashima is wat groter en hoekiger, die kun je nog wel wat klemmen, maar deze is klein en rond.

Tandwielen weet ik niet... maar een 2e hands 1100 is niet zo duur, ze komen erg vaak voorbij op matktplaats, ebay etc. Perron 8 heeft er nog 1 staan voor 45 euro: http://www.treinenkelderperron8.nl/Cata ... ategory=24

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Thanks ga er snel een bestellen

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Vandaag de SB maxon voor de geel/grijze 1127 ingebouwd. Is nog best wat werk, de engine bay van de 1100 moet iets groter gemaakt worden. Aangezien ik geen bovenfrees heb, en de ruimte te beperkt is voor een dremel, heb ik eerst 2 gleuven in de bodemplaat geboord (6 gaatjes en doorbreken) zodat ik gewoon met het zoetvijltje het frame kon bewerken. Er moet aan beide kanten toch wel dik een 0.5mm weg, dus daar ben je wel even mee bezig. Er moet immers ook wat ruimte zijn om het vliegwiel te laten draaien.

Ook heb ik de plek voor de decoder alvast weggevijld, en de nokken aan voor en achterkant waar normaal de lampjes in zitten. Daar komen uiteraard weer de Digikeijs printjes. Ook heb ik van 0,3mm styreen even een schildje gemaakt zodat beide motorcontacten het frame niet kunnen raken.

In een later staduim schroef ik ook beide motorbeugels weer bovenop het frame, zij het zonder de verticale gedeeltes. Gewoon om het geheel nog wat gewicht te geven, want er verdwijnt heel wat materiaal zo...

Het motortje heeft de iets kleinere wormschroeven, maar aangezien de motor heel laag ligt (direct op de bodemplaat) passen ze netjes op de tandwielen. Ik heb de motor gefixeerd met 2 'wafels' van styreen. Aan beide kanten van de motor is 2,5mm ruimte, ik heb van 2 plaatjes styreen van 1mm met daartussen dubbelzijdig tape van 1mm dik, 2 wafels gemaakt van ieder 3mm dik. Door het dubbelzijdig tape kan de wafel wat samengedrukt worden, zodat je de motor in de behuizing klem kan zetten zonder de motorbehuizing te vervormen. Later worden de wafels en de motor nog wel met een drupje superlijm oid aan elkaar en het frame vastgezet.

Even provisorisch een Kuehn N25 decoder er aangehangen en flink wat testrondjes gemaakt. Motortje loopt als een naaimachientje... de Maxon motoren zijn toch echt stukken beter dan de Mashima's 8-)
Bijlagen
IMG_4758.jpg
IMG_4758.jpg (105.55 KiB) 5176 keer bekeken
IMG_4757.jpg
IMG_4757.jpg (109.15 KiB) 5176 keer bekeken

BenQ

Bericht door BenQ »

Ik heb een motor vastgezet met Kristal Clear, is weer weg te halen en de motor zit vast genoeg.
Verbouwing Minitrix Br 144

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

De mashima motor die je laat zien heeft een vlakke onder- en bovenkant, en is bijna zo breed als de behuizing waar ie in zit... De maxon is compleet rond, zit geen recht vlak aan, en is smaller dan de behuizing... dat gaat echt niet werken met kristal klear. Kristal klear wordt ook niet hard maar blijft heel zacht. Ik zal het zelf om die reden dan ook nooit gebruiken. Met wat kracht/zware sleep duwt de motor zich met de wormwielen uit de tandwielen naar boven, dat gaat kristal klear niet tegenhouden. De maxon motor komt sowieso niet goed vast te zitten als ie alleen op de kk moet vertrouwen, en ik heb ook zo mijn vraagtekens bij de mashima :shock:

Peter

Bericht door Peter »

jowi schreef:heb ik eerst 2 gleuven in de bodemplaat geboord (6 gaatjes en doorbreken) zodat ik gewoon met het zoetvijltje het frame kon bewerken
Heb je hier een afbeelding van? En hoe heb je de delen weer aan elkaar gemaakt?

Bvd voor je reactie.

Grtz. Peter

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Het frame is niet uit elkaar geweest hoor :)

Op onderstaande foto's zie je de sleuf aan de onderkant. Die heb ik gemaakt door dicht naast elkaar wat gaatjes te boren en die door te breken, zodat ik de vijl door de sleuf heen kon halen om zo de ruimte binnen wat groter te vijlen, zie 2e plaatje, tussen de rode strepen is weggehaald ongeveer. Dit heb ik dus aan beide kanten zo gedaan.
Bijlagen
IMG_4760.jpg
IMG_4760.jpg (113.85 KiB) 5010 keer bekeken
IMG_4761kopie.jpg
IMG_4761kopie.jpg (95.41 KiB) 5010 keer bekeken

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel

Bericht door 3dbuildr »

Dat doorboren is wel een goede tip! Ik heb indertijd geweldig zitten klieren om het metaal daar weg te halen met een freesje en een dremel. De motorbeugels moet je inderdaad nog monteren omdat de 2 schroefjes van de kap hierin gedraaid moeten worden.

Fred

Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Plaats reactie