Hoi!

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
talent

Hoi!

Bericht door talent »

Hoi allemaal,

Ik ben Marcel, 34, en ik lees hier al een tijdje mee. Nu uiteindelijk besloten me ook maar eens aan te melden. M'n gebruikersnaam is niet omdat ik nou zoveel talent heb, maar is een verwijzing naar het treintype. Aangezien ik deze username jaren geleden ooit gekozen heb bij de buren van Beneluxspoor, heb ik besloten die hier ook maar te gebruiken.

Vroeger als kind heb ik eerst wat H0 modelspoor gehad (vooral goedkoop spul van Piko) en daarna een klein modelspoorbaantje gebouwd in N (met Fleischmann rails). In mijn tijd op het VWO heb ik besloten alles te verkopen omdat modelspoor natuurlijk niet cool was, maar tijdens m'n studie begon het toch weer te kriebelen. Gezien de beperkte ruimte toen ook weer voor N gekozen en begonnen aan de bouw van een compact modelspoorbaantje van 2 bij 1 meter (met veel te veel rails voor deze oppervlakte).

Toen we (mijn vrouw en ik) een aantal jaar geleden een huis gingen kopen, was een voorwaarde dat er ergens ruimte zou zijn voor een modelspoorbaan. Dat is gelukt, en nadat ik de (nog lege) zolder heb verdeeld in een voorzolder, opbergvakken en een kamer, kon ik eindelijk de modelspoorbaan gaan bouwen waar ik altijd al van droomde. Ik heb nu een kamer ter beschikking van 4,30 bij 2,95 meter. Twee muren (een lange en een korte) zijn helemaal vrij. In de andere lange muur zit een deur op ongeveer 1,60 meter uit de hoek (nog verder uit de hoek kon niet in verband met de dakconstructie), en de andere korte muur is voorzien van een dakkapel voor voldoende licht (met een rolluik om dat licht vervolgens weer buiten te houden).

De modelspoorbaan die ik ga bouwen wordt uiteindelijk een U-vorm, met de onderkant van de U tegen de muur van 2,95 meter en dan links een korte poot van 1,60 meter (tot de deur) en rechts een lange poot van 4,30 meter. De hele baan wordt 80 tot 90 cm diep, zodat ik overal nog goed bij kan. Inmiddels is het schaduwstation gebouwd en getest. Hierin kan ik op 9 sporen in totaal 32 treinen kwijt met treinlengtes tussen 65 en 160 cm. De volgende stap is de bouw van een spiraal op de korte poot van de U, en ondertussen ben ik bezig met het ontwerpen van een station.

Groeten, Marcel
Bijlagen
IMG_9748.JPG
IMG_9748.JPG (100.46 KiB) 4822 keer bekeken

Mvg, Marcel

henry

Re: Hoi!

Bericht door henry »

welkom op het forum, je hebt een mooie collectie hoor ;)

gr henry

Krab

Bericht door Krab »

Welkom Marcel op het - forum .
Het is net wat Henry zegt een indrukwekkende verzameling ;)

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hallo,

Welkom op het forum! Indrukwekkende verzameling, indrukwekkend station. Goed begin! Herkenbaar verhaal ook.

Veel plezier hier en we zien graag je vorderingen,

Groetjes,

Hoontje

thevandijks

Bericht door thevandijks »

Mooi verhaal, en wat een mooie treinen!

Groet Hans

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi Marcel,

Welkom op het forum
Mooie ruimte en mooie start, zeer herkenbaar verhaal
Uiteindelijk komt dat virus vanzelf weer boven :D
Ben benieuwd hoe je het verder gaat aanpakken

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Welkom Marcel! Indrukwekkende verzameling hoor. Kun je al een beetje globaal aangeven hoe je baan er uit komt te zien qua scenery?

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
talent

Bericht door talent »

Die verzameling is inderdaad wel aardig gegroeid de laatste jaren. Tot ongeveer een jaar geleden zaten alle treinen nog in dozen, dus het is wel erg leuk om ze nu eindelijk op de rails te hebben en te kunnen laten rondrijden.

Wat uiteindelijk plan betreft ben ik nog niet heel ver. Ik ben bewust begonnen met de bouw van het schaduwstation (en een lus van de uitgang van het schaduwstation terug naar de ingang), zodat ik vast kan gaan rijden. Inmiddels heb ik het schaduwstation ingevoerd in Koploper om daar mee te testen (en ik wil iTrain toch ook nog 'ns een keer gaan uitproberen). Dat werkt nu redelijk, maar ik moet nog even aanpassen dat de blokken later worden vrijgegeven, omdat niet alle treinen volledig gedetecteerd worden. En één trein rijdt altijd veel te ver door, daar moet ik ook nog 'ns naar gaan kijken. Verder nog heel veel locs voorzien van een decoder en de rijeigenschappen zo goed mogelijk krijgen.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat op de poot van 4,30 meter een station komt met vier perronsporen. Minimaal twee van die sporen moeten lang genoeg zijn om ook hogesnelheidstreinen kwijt te kunnen (dus 1,30 meter plus stopsectie). Daarnaast komt er waarschijnlijk een kort perronspoortje voor lokale treinstelletjes en een museumtreintje. Ik overweeg om bij het station ook een aantal sporen te maken voor (lange) goederentreinen, maar ik moet nog even kijken hoe ik uitkom met de ruimte. Verder komt er op deze poot een stad. Ik denk dat het landschap hier redelijk vlak zal worden, om voldoende ruimte te hebben voor station en gebouwen. Naar links toe (tegen de muur van 2,95 meter en op de poot van 1,60 meter) zal het landschap dan wat meer hoogteverschil krijgen.

Wat landschap betreft wil ik ideeën halen uit verschillende delen van Duitsland, zoals de Eifel, het gebied rond Bielefeld, en het Zwarte Woud. Dat betekent dus wel wat hoogteverschil, maar geen enorme bergen zoals in de Alpen. Het materieel op mijn modelspoorbaan moet hier dus ook bij aan gaan sluiten: ik wil alleen treinen gaan inzetten die ook in Duitsland (kunnen) rijden. Dit kan dus wel een TGV POS of Duplex zijn, en een SBB Eurocity getrokken door een Duitse BR 101, maar geen Zwitserse Re 460 of Nederlandse treinstellen. Voor mij moet er achter alles wat er rondrijdt een verhaal zitten waarom dit daar rijdt (hoewel dat verhaal best wat vergezocht mag zijn).

Zodra ik wat verder ben in de bouw / planning, kan ik misschien wel een draadje openen waarin ik de voortgang laat zien.

Groeten, Marcel

Mvg, Marcel

Wablo

Bericht door Wablo »

Marcel,
Welkom op het forum, het SS ziet er al goed vol uit, hoeveel locs heb je inmiddels rondrijden
groetjes,
Bert

Onderwerp starter
talent

Bericht door talent »

Op dit moment heb ik ongeveer 30 locs en 12 treinstellen, dus mijn schaduwstation is eigenlijk alweer te klein. Om die reden heb ik een tijdje terug een aansluiting voor de Train-Safe vitrines aan m'n schaduwstation gemaakt, zodat ik m'n treinen gemakkelijk vanaf de baan in een buis van m'n vitrine kan rijden (en andersom).

Mvg, Marcel

Wim

Bericht door Wim »

Welkom Marcel, veel plezier op dit forum!

Wablo

Bericht door Wablo »

Marcel,
Dat is al een aardige verzameling aan het worden, wees gewaarschuwd, voordat je het weet heb je een grotere verzameling als mij.
groetjes,
Bert

ZThijs1

Bericht door ZThijs1 »

Welkom op het N-forum,

En dat is al een mooie collectie daar!

grt,
Thijs

Am Waldrand

JanCK

Bericht door JanCK »

Marcel,

Welkom. Met treinen, plannen en enthousiasme zit het bij jou helemaal goed. Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Veel succes!

Groet,
Jan

Onderwerp starter
talent

Bericht door talent »

Hoi Jan,

En met die vorderingen zit het nou juist meestal niet zo goed. ;)
Net als veel anderen hier waarschijnlijk, heb ik meestal veel te weinig tijd voor de hobby.

Groeten, Marcel

Mvg, Marcel

RogerB

Bericht door RogerB »

Welkom op het forum!

Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo Marcel,

Welkom op dit forum. Ik ben ook benieuwd naar je vorderingen. Succes.

Pruts3r

Bericht door Pruts3r »

Aardige bups rollend materieel ziet ik daar.

Mooi hoor.

Welkom!

Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Plaats reactie