Op doorgaande, provinciale wegen zag je in de DDR voornamelijk een middenbelijning (ononderbroken of onderbroken). Kantbelijning kwam volgens mij minder voor. Verf kost geld en dat is iets dat de Oostduitse overheid zwaar tekort kwam. Op binnenweggetjes ontbrak vaak de belijning. Het wegdek zag er op veel plaatsen nog net zo uit als in de Tweede Wereldoorlog. (Veel kinderhoofdjes, met asfalt gerepareerde kuilen en scheuren en een verzakt wegdek.) In ieder geval op de foto's die ik van DDR wegen heb. Je kunt de lijnen en beste trekken met een fijne, witte markeerstift, bijv. deze:
http://www.staples.nl/search?keywords=stift+wit&x=0&y=0. Een lijn op schaal is minder dan 1 mm breed, dus weinig druk uitoefenen op de stift, anders krijg je een vette streep. Wil je het heel precies doen, koop dan in een modelbouwzaak speciale afplaktape, die je net naast het midden van de weg plakt. Daarlangs kun je voorzichtig de strepen trekken.
Ik verwerp absoluut het systeem van de toenmalige DDR, maar als je een echte DDR baan wilt bouwen, denk dan ook aan een paar socialistische propagandaspreuken op borden op stations en langs wegen. Als je voorbeelden wilt, stuur ik je die wel via een PB. Die horen niet op dit forum.
Als je gebouwen plaatst, dan kun je die het beste voorzien van een dunne, grijs-bruine laag aanslag, door de verbranding van bruinkool in locomotieven en energiecentrales. (Gewoon met een brede penseel een sterk verdunde laag opbrengen).
Veel succes.
Ben