Vraagje schakeling ivm kerstdorp (niet N, maar OO...)

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Remco

Vraagje schakeling ivm kerstdorp (niet N, maar OO...)

Bericht door Remco »

Hallo allemaal,

Ik heb twee OO treinsetjes die ik wil gebruiken in mijn kerstdorp dit jaar. Vorig jaar heb ik 1 van de twee gewoon rondjes laten rijden, maar ik zou het nu leuk vinden als ze elkaar afwisselen...
Het idee is gewoon een ovaaltje met een inhaalspoor onder de berg, waar de ene trein stopt en de ander direct vertrekt. Zo kunnen ze elkaar leuk afwisselen. Ik draai van 1 van de twee locs de polen om, zodat ik de stroomkring niet hoef om te draaien en wissels gewoon opengereden kunnen worden... Ik hoef dus geen wissels te bedienen. Ik moet alleen afwisselend een inhaalspoortje stroomloos zetten, wat dan onder stroom gezet wordt door het andere treintje.

Trein 1 komt op spoor A -> Trein 2 vertrekt van spoor B
Trein 2 komt terug op spoor B -> Trein 1 vertrekt van spoor A
etc

Heeft iemand een idee hoe ik zo'n schakeling kan maken?

Groetjes,

Remco

spoor65

Re: Vraagje schakeling ivm kerstdorp (niet N, maar OO...)

Bericht door spoor65 »

Remco,

Geen idee of het bij OO rail mogelijk is, maar bij bv minitrix wissels heb je de mogelijkheid om wissels denkend te maken,
je haalt een paar veertjes aan de onderkant tussen de rails weg, en vervolgens heeft alleen de rijrichting van het wissel spanning.

Door het omzetten van de wissels zou je dan kunnen je dan regelen, dat binnenkomende trein stopt, en de wachtende trein weg rijdt.
Maar dan moet je dus wel de wissels bedienen. (ik ben overigens persoonlijk sowieso niet zo`n voorstander van het open rijden van wissels)

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

pa5ca

Re: Vraagje schakeling ivm kerstdorp (niet N, maar OO...)

Bericht door pa5ca »

Ik heb ooit eens een schakeling bedacht rond om een Arduino micro controller... heb zelf ook een winter diorama maar dan met N. Is een cirkel op een dienblad van de intratuin 52x54cm ..in de berg heb ik een sensor die de trein detecteert en de Arduino regelt de rest. Laat de trein stoppen bij het station en vervolgens weer wegrijden.. na x aantal rondjes stopt ze weer netjes bij het station. ;)
Ben nu een zomer diorama aan het bouwen daar heb ik twee wissels in en twee seinpalen... de seinpalen regelen de doorgaan. op dit spoortje komen twee BR89 loc's die tegengesteld van elkaar gaan rijden.. de seinpalen besturing laat ik door de een Arduino doen.. beide loc's hebben decoders en worden gestuurd door een TC van Fleischmann...

Zal een filmpje posten....

Frans...

Plaats reactie