Hallo allemaal.
Ik had me voorgesteld bij "Stel jezelf voor" en daar meteen mijn onderwerp gepost.
Ik ben bezig een nieuwe baan op te zetten op basis van modelsoorbaan "Altburg"
(bekend van de mooie filmpjes op YouTube en de baan stond ook op Eurospoor)
Ik had een behoorlijke baan opgebouwd, maar moest in 1993 stoppen omdat mijn vrouw ziek werd.
Inmiddels is mijn vrouw overleden en mijn kinderen het huis uit,.
Ik heb nu veel meer ruimte, geld en nieuwe plannen.
Ik had een leuke baan ontworpen alles berekend en in schaal 1 op 1 uitgetekend.
Ik heb mijn oude baan afgebroken en ben begonnen met mijn nieuwe modelspoorbaan.
Nu ik een onderstel van 5 modules in een U-vorm gebouwd en twijfel of ik wel verder wil met mijn eigen ontwerp.
Ik heb namelijk een ander mooi ontwerp ontdekt dat veel meer mogelijkheden heeft.
Ik was al een tijdje onder de indruk van de modelspoorbaan Altburg.
Tijdens Eurospoor heb ik de baan in het echt gezien en een tijdje met de bouwer gesproken.
Later heb ik een bewerking gevonden van Altburg in een U-vorm .
Daarmee ben ik aan de gang gegaan; Beter goed gekopieerd dan slecht zelf bedacht.
Mijn modules bestaan uit 3 stuks van 130 x 90 cm en 2 hoekmodules van 100 x 100 cm.
====================================================
Ik kreeg al enkele reacties op mijn eerste bericht.
Bedankt voor jullie suggesties.
Het plan lijkt inderdaad erg vol, maar in praktijk ( gezien op Eurospoor) valt dat wel mee.
De 2 schaduwstations liggen boven elkaar en 4 sporen in plaats van 6 is ook genoeg.
Het hoofdstation heeft 6 sporen.
4 sporen voor doorgaand verkeer en 2 sporen voor een lokaalverbinding naar een kopstationnetje boven in de bergen.
Ik weet niet of dat realistisch is want ik had Epoche II of Epoche III in gedachten, lokatie Zuid- of Oostelijk Duitsland.
Ik weet niet of de stations toen al zo groot waren.
Ik heb de stations inmiddels een keer opgebouwd en 1 op 1 uitgetekend.
Daarna wil ik kijken of ik de verbindende sporen met redelijke ruime bochten kan verbinden.
Vervolgens kijken of ik uitkom met de hellingen 3% op de rechte stukken en misschien nog iets minder in de bochten.
Ik moet genoeg hoogte kunnen winnen om de diverse traces elkaar te kunnen laten kruisen.
Er is ook een draaischijf gepland. Maar ik weet nog niet of dat gaat lukken.
Ik heb Minitrix rails en de draaischijf is alleen van andere merken te krijgen.
Die moeten dan moeten dan weer met overgangrails aangesloten worden.
Ook de beschikbare ruimte is misschien leuker te gebruiken met een leuk rangeerterrein en werkplaats.
Ik ga rustig verder en laat wel weten hoe het vordert.
Daarna moet ik nog nadenken over de blokverdeling en de automatisering.
========================================================
Inmiddels heb ik de hele baan deel voor deel opgebouwd en alles uitgetekend en uitgerekend.
Hier en daar heb ik de trace's een beetje moeten verleggen, maar het klopt nu allemaal.
Ook de hellingen heb ik uitgerekend en die lopen goed.
De kruisingen van de trace's hebben minimaal 90 mm hoogteverschil, wat werkbaar zou moeten zijn.
Voor ik verder ga, wil ik graag jullie mening horen over een paar vragen.
BREEDTE PERRONS.
Ik heb een station met 6 sporen.
Tussen de sporen moeten hier en daar perrons komen.
De standaard onderlinge railafstanden van parallelsporen (bij Minitrix) zijn 33,6 mm en 52,1 mm.
Ik heb begrepen dat perrons waar men in van beide kanten in kan stappen, "eilandperrons" genoemd worden en breder zijn.
Ik heb alleen smalle perrons die tussen railafstand 33,6 mm geplaatst kunnen worden.
Zijn er ook bredere perrons te koop, en passen die dan bijvoorbeeld tussen 52,1 mm?
RAILAFSTAND IN SCHADUWSTATIONS
Ik heb de schaduwstations (4 sporen) zo gepland dat ze van de zijkant bereikt kunnen worden.
1e spoor op 4 cm van de kant en onderlinge afstand parallelsporen 43 mm.
Vrije ruimte boven sporen 13 cm.
Is dit voldoende ruimte om de sporen te bereiken in geval van storingen?
HOOGTE BAAN
De modules die ik nu gebouwd heb, zijn 73 cm hoog.(Open raam constructie)
Daarbovenop komt de baan, met als hoogste punt 25cm
Totale hoogte van de baan is dan 98 cm.
Is dit een werkbare hoogte? Of kan ik beter de poten nog wat inkorten?
De huidige kruipruimte onder de baan is 60 cm
DRAAISCHIJF INTEKENEN
Ik wil graag proberen een draaischijf in te tekenen, maar ik heb geen maten.
Hoe groot is de diameter van de draaischijf van Fleischmann?
Hoe plan ik de aansluitsporen?
Bijgevoegd de tekeningen van de baan Altburg
Groetjes,
Ton
Nieuw ontwerp Altburg (in U-vorm)
Re: Nieuw ontwerp Altburg (in U-vorm)
Ton, je schreef:
Kijk hier voor de NEM norm: http://www.miba.de/morop/nem102_d.pdf
Voor de perronhoogten, zie: http://www.miba.de/morop/ph01-v1.pdf
Prettige Feestdagen, Ben
90 Centimeter is erg diep. Dan heb je wel heel lange armen nodig om achterin te kunnen komen. Een de diagonaal van een hoekmodule van 1 x 1 meter is ca 1,40 meter. Je kunt hooguit tot iets meer dan de helft reiken, tenzij je om de baan heen kunt lopen.Sloopy N schreef: Mijn modules bestaan uit 3 stuks van 130 x 90 cm en 2 hoekmodules van 100 x 100 cm.
Dat is zeker niet te groot. In tijdperk 2 waren er wel grotere stations.Sloopy N schreef: Het hoofdstation heeft 6 sporen.
4 sporen voor doorgaand verkeer en 2 sporen voor een lokaalverbinding naar een kopstationnetje boven in de bergen.
Ik weet niet of dat realistisch is want ik had Epoche II of Epoche III in gedachten, lokatie Zuid- of Oostelijk Duitsland.
Ik weet niet of de stations toen al zo groot waren.
Je kunt Minitrixrails zonder problemen op een Fleischmannschijf aansluiten. Ik had Arnoldrails i.c.m. een Fleischmann schijf. Overgangsrails (je bedoelt met verschillende soorten railschoentjes?) zijn niet nodig.Sloopy N schreef: Ik heb Minitrix rails en de draaischijf is alleen van andere merken te krijgen.
Die moeten dan moeten dan weer met overgangrails aangesloten worden.
Volgens de norm heb je van bovenzijde spoorstaaf tot een evt bovenleiding maar 37mm nodig. Je hebt dus een zee van ruimte.Sloopy N schreef: De kruisingen van de trace's hebben minimaal 90 mm hoogteverschil, wat werkbaar zou moeten zijn.
Kijk hier voor de NEM norm: http://www.miba.de/morop/nem102_d.pdf
Daarvoor zou je de verschillende fabrikanten eens langs moeten, maar ik verwacht het niet. De perronbreedte is ook afhankelijk van de aard van het station en soort en hoeveelheid verkeer. Op een modelspoorbaan is het vaak niet mogelijk om perrons met een realistische breedte te maken. Ik neem de MOROP normen ( http://www.morop.eu/de/normes/ ) als uitgangspunten en probeer dan meestal zo dicht mogelijk daarbij te blijven. Maar het blijft schipperen. Mijn advies: maak de perrons zelf, zodat je ze kunt aanpassen aan jouw ruimtelijke mogelijkheden.Sloopy N schreef: Ik heb een station met 6 sporen.
Tussen de sporen moeten hier en daar perrons komen.
De standaard onderlinge railafstanden van parallelsporen (bij Minitrix) zijn 33,6 mm en 52,1 mm.
Ik heb begrepen dat perrons waar men in van beide kanten in kan stappen, "eilandperrons" genoemd worden en breder zijn.
Ik heb alleen smalle perrons die tussen railafstand 33,6 mm geplaatst kunnen worden.
Zijn er ook bredere perrons te koop, en passen die dan bijvoorbeeld tussen 52,1 mm?
Voor de perronhoogten, zie: http://www.miba.de/morop/ph01-v1.pdf
Dat vind ik erg krap, maar ik weet niet hoe lenig jouw handen zijn. Persoonlijk houdt ik minstens 20 cm aan, maar waarop probeer je het niet even? Leg 4 sporen op een stukje triplex, leg twee klosjes van 13 cm hoog op de rails en daarop een plaatje triplex en probeer of je makkelijk bij de achterste trein kunt komen.Sloopy N schreef: Ik heb de schaduwstations (4 sporen) zo gepland dat ze van de zijkant bereikt kunnen worden.
1e spoor op 4 cm van de kant en onderlinge afstand parallelsporen 43 mm.
Vrije ruimte boven sporen 13 cm.
Is dit voldoende ruimte om de sporen te bereiken in geval van storingen?
De werkbare hoogte hangt vooral af van jouw lengte en hoe lenig je bent. Ik ben even oud als jouw baan hoog is en kom er beslist niet meer onder. Als ik aan mijn baan zit, liggen de sporen net iets onder ooghoogte. De sporen liggen dan ook 110 cm boven de vloer. Ik vindt dat ook een ideale hoogte om staande aan de baan te werken.Sloopy N schreef: De modules die ik nu gebouwd heb, zijn 73 cm hoog.(Open raam constructie)
Daarbovenop komt de baan, met als hoogste punt 25cm
Totale hoogte van de baan is dan 98 cm.
Is dit een werkbare hoogte? Of kan ik beter de poten nog wat inkorten?
De huidige kruipruimte onder de baan is 60 cm
De maat (volgens SCARM) is 222mm. Je gebruikt een ontwerpprogramma. Daar moet toch een symbool van een Fl. draaischijf met maten inzitten? Hij staat in ieder geval op jouw tekening. De aansluitsporen kun je het beste maken met flexrails. In je tekenprogramma kun je zo simpel en snel de depotsporen op de schijf aansluiten.Sloopy N schreef: Ik wil graag proberen een draaischijf in te tekenen, maar ik heb geen maten.
Hoe groot is de diameter van de draaischijf van Fleischmann?
Hoe plan ik de aansluitsporen?
Prettige Feestdagen, Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Nieuw ontwerp Altburg (in U-vorm)
Hallo Ben (en anderen),
Bedankt voor je goede raad.
BEREIKBAARHEID.
De baan staat op zwenkwielen en kan een meter van de muur getrokken worden.
Ik moet er dan onderdoor kruipen om aan de andere kant te komen.
Ik heb het geprobeerd, en het gaat.
Dat is vooral belangrijk voor de schaduwstations, die aan de achterkant liggen.
Die zijn straks via de zijkant en via de onderkant (raamconstructie) bereikbaar.
Ik heb de schaduwstations anders moeten bouwen om de lassen van de modules vanaf de zijkant bereikbaar te houden.
Ik gebruik een methode die ik van Bernhard Stein om modules te koppelen.
Daarbij worden de raillassen gebruikt om rails van de ene module aan de andere module te koppelen.
Gelukkig hoef ik alleen in geval van verhuizing de modules uit elkaar te halen, maar toch, het moet mogelijk zijn.
De rails die van bovenaf bereikt moeten worden liggen allemaal binnen 90 cm.
De ruimte onder de baan is 60 cm hoog, ik kan er op handen en voeten onderdoor.
DRAAISCHIJF
Bedankt voor de maat van de draaischijf, nu kan ik weer verder plannen.
PERRONS.
Ik zal eens kijken wat voor perrons er in de handel zijn.
Op alle foto's van voorbeeldbanen uit tijdschriften als MIBA, lijken alle perrons even breed.
HOOGTE BAAN
IK heb op internet verder gekeken en het meeste wordt geadviseerd om de baan op 100 á 110 cm hoog te houden.
En dat komt bij mij goed uit.
Ik ben klaar met tekenen, moet nog een beetje aanpassen om te voorkomen dat er te veel railverbindingen op de scheidingen van de modules liggen.
Daana begin ik met het bouwen van de schaduwstations, en dan verder omhoog.
INKOOP
Waar zijn de rails en wissels het goedkoopst?
Ik zag al dat Conrad duurder is als N-Spoorstore.
Nog suggesties?
BLOKVERDELING.
Weet iemand misschien een goede site waar ik suggesties vindt hoe ik mijn bloksysteem het beste kan indelen?
In mijn vorige modelspoorbaan heb ik via het traditionele systeem gewerkt.
In deze baan wil ik verder gaan automatiseren, misschien met computer.
Waar moet ik dan rekening mee houden?
Hopelijk krijg ik wat goede raad.
Bedankt,
Groetjes,
Ton
Bedankt voor je goede raad.
BEREIKBAARHEID.
De baan staat op zwenkwielen en kan een meter van de muur getrokken worden.
Ik moet er dan onderdoor kruipen om aan de andere kant te komen.
Ik heb het geprobeerd, en het gaat.
Dat is vooral belangrijk voor de schaduwstations, die aan de achterkant liggen.
Die zijn straks via de zijkant en via de onderkant (raamconstructie) bereikbaar.
Ik heb de schaduwstations anders moeten bouwen om de lassen van de modules vanaf de zijkant bereikbaar te houden.
Ik gebruik een methode die ik van Bernhard Stein om modules te koppelen.
Daarbij worden de raillassen gebruikt om rails van de ene module aan de andere module te koppelen.
Gelukkig hoef ik alleen in geval van verhuizing de modules uit elkaar te halen, maar toch, het moet mogelijk zijn.
De rails die van bovenaf bereikt moeten worden liggen allemaal binnen 90 cm.
De ruimte onder de baan is 60 cm hoog, ik kan er op handen en voeten onderdoor.
DRAAISCHIJF
Bedankt voor de maat van de draaischijf, nu kan ik weer verder plannen.
PERRONS.
Ik zal eens kijken wat voor perrons er in de handel zijn.
Op alle foto's van voorbeeldbanen uit tijdschriften als MIBA, lijken alle perrons even breed.
HOOGTE BAAN
IK heb op internet verder gekeken en het meeste wordt geadviseerd om de baan op 100 á 110 cm hoog te houden.
En dat komt bij mij goed uit.
Ik ben klaar met tekenen, moet nog een beetje aanpassen om te voorkomen dat er te veel railverbindingen op de scheidingen van de modules liggen.
Daana begin ik met het bouwen van de schaduwstations, en dan verder omhoog.
INKOOP
Waar zijn de rails en wissels het goedkoopst?
Ik zag al dat Conrad duurder is als N-Spoorstore.
Nog suggesties?
BLOKVERDELING.
Weet iemand misschien een goede site waar ik suggesties vindt hoe ik mijn bloksysteem het beste kan indelen?
In mijn vorige modelspoorbaan heb ik via het traditionele systeem gewerkt.
In deze baan wil ik verder gaan automatiseren, misschien met computer.
Waar moet ik dan rekening mee houden?
Hopelijk krijg ik wat goede raad.
Bedankt,
Groetjes,
Ton
Re: Nieuw ontwerp Altburg (in U-vorm)
Ton, voor perrons kun je ook zelfbouw overwegen. Ik heb dat ook gedaan en dat gaat prima, check anders mijn baan-draadje even.
De truuk is kwartrond houtjes te gebruiken, die zijn heel buigbaar en precies 7mm, wat precies de goede hoogte is voor een perron. Daarmee maak je de "omtrek" van je perron. Vervolgens opvullen met Fix & Finish (te koop bij de bouwmarkt), werkt mooi glad af, beter dan standaard gips.
Voor rails: als je Minitrix, Roco of Fleischmann o.i.d. gebruikt is dat prima te combineren met Peco code 80 flexrails. Die is het goedkoopst te krijgen in Engeland (scheelt echt flink). Andere optie is bijvoorbeeld GT-flex, die ook erg goedkoop is, even goed zoeken op internet. Flexrails is echt verreweg de goedkoopste optie vergeleken met de traditionele railstukken van de grote fabrikanten. Voor wissels is m.i. Peco de goedkoopste optie, met plm €10 per wissel.
De truuk is kwartrond houtjes te gebruiken, die zijn heel buigbaar en precies 7mm, wat precies de goede hoogte is voor een perron. Daarmee maak je de "omtrek" van je perron. Vervolgens opvullen met Fix & Finish (te koop bij de bouwmarkt), werkt mooi glad af, beter dan standaard gips.
Voor rails: als je Minitrix, Roco of Fleischmann o.i.d. gebruikt is dat prima te combineren met Peco code 80 flexrails. Die is het goedkoopst te krijgen in Engeland (scheelt echt flink). Andere optie is bijvoorbeeld GT-flex, die ook erg goedkoop is, even goed zoeken op internet. Flexrails is echt verreweg de goedkoopste optie vergeleken met de traditionele railstukken van de grote fabrikanten. Voor wissels is m.i. Peco de goedkoopste optie, met plm €10 per wissel.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Nieuw ontwerp Altburg (in U-vorm)
Hallo Ton, mooi en ambitieus plan! Succes ermee. In de praktijk heb ik ervaren hoe lastig het is als je die ene ontspoorde trein net niet kunt bereiken, dus denk daar goed over na. 13 cm is niet veel als je een halve meter naar binnen moet.
Qua blokken en automatisering ligt het er helemaal aan hoe ver je hierin wilt gaan en welk systeem je gebruikt, maar kijk eens op http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... lders.html voor meer info.
Gr Rolf
Qua blokken en automatisering ligt het er helemaal aan hoe ver je hierin wilt gaan en welk systeem je gebruikt, maar kijk eens op http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... lders.html voor meer info.
Gr Rolf