Het is al een tijd geleden dat jullie wat over mijn grote project hebben gehoord sinds het nieuws dat we van locatie gaan veranderen. Inmiddels is het weer zover. De verbouwing van de nieuwe locatie is reeds begonnen en de afbraak van de oude locatie ook.
In dit draadje zal ik de bouw van Schellenbach gaan verslaan. Zoals bekend word deze schaal N baan aangestuurd met Dinamo en iTrain. Maar eerst een reminder van het baanplan. Ik praat jullie er even doorheen:

SS3
Dit is het onderste niveau en komt 10 cm van de grond te staan. De wisselstraten liggen al op het huidige Erlebniswelt wat we nu aan het afbreken zijn. Dit SS is opgebouwd uit Peco code 80 settrack wissels. Er zijn 22 opstelsporen, een ijkspoor en een opstelstation voor losse locs. Aan beide zijde bevind een keerlus waardoor ik een soort hondebot creeer. Aan weerszijde komt een dubbelspoors helix langs alle drie de schaduwstations naar het scenery niveau toe. Zodoende kunnen er 4 treinen tegelijk in- en uitrijden en hebben ze alle vrijheid in het SS om te komen en te gaan in elke directie. Dit geld overigens voor alle drie de schaduwstations. Doordat ik de blokken ga schakelen met relais kan ik het hele schaduwstation met maar 11 blokken uit Dinamo besturen. Dat is net iets meer als 1 TM-H blokkaart.
Alleen SS3 bestaat uit code 80, alle andere sporen worden gelegd in Peco Code 55

SS2
Dit is het middelste schaduwstation welke 30 cm hoger ligt als SS3. Hij is maar 30 cm diep zodat ik altijd goed bij SS3 kan komen. D

SS1
Dit is de bovenste schaduwstation welke op 20 cm boven SS2 komt te liggen. Door de relaisschakelingen kan ik SS2 en SS1 over TM-H blokkaart verdelen.

Het scenery niveau is het interessantst. Aan de linkerzijde loopt de trein vanuit SS het station binnen, waarna hij aan de rechterzijde (A, Sorry er staat B zie ik, never mind) naar een derde helix rijd. Hier stijgt hij 10 cm om direct een keuze te krijgen: Of rechtdoor naar de onderste helix terug naar SS of linksaf de scenery weer in. Via uitgang B stijgt hij via een helix naar +20 om bij B weer eruit te komen en over een lang paradespoor naar links te rijden. Bij de scissor verdwijnt hij weer naar een vierde SS. Hij krijgt bij de scissor een keuze. Of hij gaat Linksaf naar het vierde SS wat achteraan ligt. of hij gaat rechtsaf en komt 5 cm lager enkelspoors bij C er weer uit en gaat rechts bij D via een helix naar dat vierde SS. Dit SS heeft een keerlus om treinen komend vanuit de enkelsporige deel weer terug te kunnen sturen. Treinen die direct naar het SS gingen kunnen doorrijden via het enkelspoor.
Dan zien we bij het station een extra perron. Dit is het nevenspoor met een aansluiting naar het depot en een stukje industrie. De treinen vertrekken rechts en verdwijnen bij E een helix in en komen bij E aan de voorzijde er weer uit. Bij F gaat hij naar een andere helix en stijgt hij boven alles uit om boven op het vierde SS een station binnen te rijden. Links van dat station zit een verborgen twee-sporige keerlus. Aan de rechterzijde van het station zit nog een aansluiting naar een volgend station onderaan.
Kortom erg veel te zien en te beleven. Hier komt ook nog een stukje MCC en dag- nachtsimulatie!!!!
Maar goed nu terug naar de realiteit:
Vanavond is een begin gemaakt aan de demontage op de oude locatie in Ermelo.

Alle electronica is gedemonteerd en ook de rails is verwijderd welke overbodig is geworden. De volgende stap is het doorzagen en het maken van nieuwe modules uit de oude. 3 maanden werk in 1 avond afgebroken... snik....
Maar goed aan de andere kant van het land

Jaja en gereedschap. Volgende week worden de bouwmaterialen geleverd. De wanden worden geisoleerd met Gipsen voorzetwanden. Om vocht tegen te gaan gebruik ik gewapende dampdichtfolie en dampopen folie. Tegen het plafond komt glaswol deken tussen de balken en een systeemplafond met LED verlichting. De stalen garagedeur word geisoleerd met glaswol en een triplex plaat. De vloer krijgt een tempex bodem en isolatiedeken met daarop een bedje van kliklaminaat.
Zat te doen dus

groetjes Martin