Oude industrie
Re: Oude industrie
Mooi om te zien hoe jij je gebouwen zelf maakt! By the way, mooi filmpje!
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Oude industrie
erg mooi gemaakt
mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 86#p125886
mijn website http://www.paardbart.nl
mijn website http://www.paardbart.nl
Re: Oude industrie
Dank voor de leuke reacties. Het industriebaantje was een 'tussendoortje', omdat ik spullen aan het verzamelen was voor mijn nieuwe grote baan. Daar ben ik een paar weken geleden aan begonnen, dus de afbouw van de fabrieksloodsjes moet nu even wachten.......
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Oude industrie
Heel erg gaaf dit. er zitten mooie tips bij voor als ik zelf mijn baan ga opbouwen
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Re: Oude industrie
ziet er allemaal erg mooi uit
vraagje hoe doe jij de juiste schaal bereeken voor je zelfbouw huisjes
vraagje hoe doe jij de juiste schaal bereeken voor je zelfbouw huisjes
mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 86#p125886
mijn website http://www.paardbart.nl
mijn website http://www.paardbart.nl
Re: Oude industrie
Bart,
Dat varieert. Op foto's in boeken of op Internet kan ik soms de hoogte en breedte herleiden aan de hand van personen of auto's, aangevuld met wat schattingen en bepaalde standaard maten. Zo houd ik voor deur een breedte van 90cm en een hoogte van 210 cm aan, voor een verdieping 2,5 tot 3 meter enz. Ik maak soms ook eerst een 2D tekening van een gevel op millimeterpapier om de verhoudingen te kunnen beoordelen. Voor een paar gebouwen heb ik eerst foto's van een website op schaal uitgeprint, opgeplakt en op mijn baan gezet, om de verhouding t.o.v. de rest van het landschap te kunnen beoordelen. Verder werk ik veel 'op gevoel'.
Maar soms zit ik er ook stevig naast. Ik had voor mijn N-baan een gevel van een vrij grote loods gebouwd, maar toen ik hem op de baan zette, bleek hij meer H0 dan N te zijn. Hij staat nu mooi te wezen in een hoekje van een vitrine. Want weggooien.....................dat nooit.
Groeten,
Ben
Dat varieert. Op foto's in boeken of op Internet kan ik soms de hoogte en breedte herleiden aan de hand van personen of auto's, aangevuld met wat schattingen en bepaalde standaard maten. Zo houd ik voor deur een breedte van 90cm en een hoogte van 210 cm aan, voor een verdieping 2,5 tot 3 meter enz. Ik maak soms ook eerst een 2D tekening van een gevel op millimeterpapier om de verhoudingen te kunnen beoordelen. Voor een paar gebouwen heb ik eerst foto's van een website op schaal uitgeprint, opgeplakt en op mijn baan gezet, om de verhouding t.o.v. de rest van het landschap te kunnen beoordelen. Verder werk ik veel 'op gevoel'.
Maar soms zit ik er ook stevig naast. Ik had voor mijn N-baan een gevel van een vrij grote loods gebouwd, maar toen ik hem op de baan zette, bleek hij meer H0 dan N te zijn. Hij staat nu mooi te wezen in een hoekje van een vitrine. Want weggooien.....................dat nooit.
Groeten,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Oude industrie
oke thenx
mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 86#p125886
mijn website http://www.paardbart.nl
mijn website http://www.paardbart.nl
Re: Oude industrie
Waar je ook altijd kunt proberen is het stadsarchief. Daar haal ik altijd mijn tekeningen vandaan.
Meestal compleet met alle maten.
Rick
Meestal compleet met alle maten.
Rick
Love Kit Bashing and Home Made Structures
Re: Oude industrie
Rick,
Dat kan zeker, maar ik heb een voorkeur voor oude en vaak vervallen industriële gebouwen, die ik niet precies wil nabouwen, maar waarvan ik de stijl en sfeer wil benaderen. Het gaat dus niet om het maken van exacte kopieën van bestaande gebouwen.
Ben
Dat kan zeker, maar ik heb een voorkeur voor oude en vaak vervallen industriële gebouwen, die ik niet precies wil nabouwen, maar waarvan ik de stijl en sfeer wil benaderen. Het gaat dus niet om het maken van exacte kopieën van bestaande gebouwen.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Oude industrie
Dat van die oude gebouwen heb ik ook, maar ook daar zijn bijna altijd tekeningen van te krijgen.Je kunt dan altijd dingen aanpassen.
Ben nu bezig met een viertal gebouwen uit mijn jeugd. Helaas niet meer in die of uberhaupt in functie. Doe ik ook.
Veel plezier er mee.
Rick
Ben nu bezig met een viertal gebouwen uit mijn jeugd. Helaas niet meer in die of uberhaupt in functie. Doe ik ook.
Veel plezier er mee.
Rick
Love Kit Bashing and Home Made Structures
Re: Oude industrie
Hallo Ben,Bjor schreef:Bart,
Dat varieert. Op foto's in boeken of op Internet kan ik soms de hoogte en breedte herleiden aan de hand van personen of auto's, aangevuld met wat schattingen en bepaalde standaard maten. Zo houd ik voor deur een breedte van 90cm en een hoogte van 210 cm aan, voor een verdieping 2,5 tot 3 meter enz. Ik maak soms ook eerst een 2D tekening van een gevel op millimeterpapier om de verhoudingen te kunnen beoordelen. Voor een paar gebouwen heb ik eerst foto's van een website op schaal uitgeprint, opgeplakt en op mijn baan gezet, om de verhouding t.o.v. de rest van het landschap te kunnen beoordelen. Verder werk ik veel 'op gevoel'.
Maar soms zit ik er ook stevig naast. Ik had voor mijn N-baan een gevel van een vrij grote loods gebouwd, maar toen ik hem op de baan zette, bleek hij meer H0 dan N te zijn. Hij staat nu mooi te wezen in een hoekje van een vitrine. Want weggooien.....................dat nooit.
Groeten,
Ben
Ik ken het probleem, bouwen zonder tekening. Ik heb ook wel eens een schuur gemaakt die beter bij TT zou passen, maar ik heb hem toch op de baan gezet. Zie http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=7835
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Oude industrie
Harry,
...en terecht; het is een prachtstuk. Je schrijft dat je voor vervuiling de krijtmethode gebruikt. Dat gebruik ik ook, samen met pigmentpoeder, dat in iedere grote verfzaak voor weinig te koop is. Daar heb ik die oude loods mee vervuild:
Ben
...en terecht; het is een prachtstuk. Je schrijft dat je voor vervuiling de krijtmethode gebruikt. Dat gebruik ik ook, samen met pigmentpoeder, dat in iedere grote verfzaak voor weinig te koop is. Daar heb ik die oude loods mee vervuild:
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Oude industrie
Het is tijd om afscheid te nemen...................
van mijn industriebaantje dan.
Bij de bouw van mijn nieuwe, grote baan, hing mijn industriebaan me danig in de weg. Maar ja, afbreken, verkopen? Zo'n mooie baan is het ook weer niet. Eigenlijk een ovaaltje dat ik in 1995 had opgebouwd met hele oude Arnoldrails en -wissels, in afwachting van een verhuizing en die ik nadien een paar keer had verbouwd. Vorig jaar nog alle rails en wissels vervangen door het Arnoldmateriaal van mijn vorige, grote baan, 475 betonplaten van klei "gebakken", gelegd en verweerd, gebouwen verouderd en rondom voorzien van nieuwe wisselaandrijvingen.
Gelukkig was daar mijn broer, H0 spoorder, die eind vorig jaar ging verhuizen naar een seniorenflat waar geen H0 baan meer in past. Hij bleek alleen nog ruimte te hebben voor een klein baantje van, laten we zeggen: 180 x 40cm. En dat hing toevallig bij mij in de weg.
Dus de beslissing was snel genomen. Mijn baan (die nu bijna af is) verhuist naar de flat van mijn broer. We zullen elkaar nog wel eens zien, mijn gezellige, oude industriebaantje en ik, dus het is een afscheid zonder weemoed. Maar hoe het nu met de afbouw van de oude fabrieksgebouwtjes moet? Ach, als ik eens een bakkie ga doen bij mijn broer, dan kunnen we natuurlijk mooi.....................
Ben
van mijn industriebaantje dan.
Bij de bouw van mijn nieuwe, grote baan, hing mijn industriebaan me danig in de weg. Maar ja, afbreken, verkopen? Zo'n mooie baan is het ook weer niet. Eigenlijk een ovaaltje dat ik in 1995 had opgebouwd met hele oude Arnoldrails en -wissels, in afwachting van een verhuizing en die ik nadien een paar keer had verbouwd. Vorig jaar nog alle rails en wissels vervangen door het Arnoldmateriaal van mijn vorige, grote baan, 475 betonplaten van klei "gebakken", gelegd en verweerd, gebouwen verouderd en rondom voorzien van nieuwe wisselaandrijvingen.
Gelukkig was daar mijn broer, H0 spoorder, die eind vorig jaar ging verhuizen naar een seniorenflat waar geen H0 baan meer in past. Hij bleek alleen nog ruimte te hebben voor een klein baantje van, laten we zeggen: 180 x 40cm. En dat hing toevallig bij mij in de weg.
Dus de beslissing was snel genomen. Mijn baan (die nu bijna af is) verhuist naar de flat van mijn broer. We zullen elkaar nog wel eens zien, mijn gezellige, oude industriebaantje en ik, dus het is een afscheid zonder weemoed. Maar hoe het nu met de afbouw van de oude fabrieksgebouwtjes moet? Ach, als ik eens een bakkie ga doen bij mijn broer, dan kunnen we natuurlijk mooi.....................
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 28 aug 2019 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Oude industrie
Ok dit is pas een rare wending, tof voor je broer, ik zou toch weemoed hebben
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: Oude industrie
Davy,
De baan hing op hoofdhoogte boven mijn nieuwe baan en dat was ook niet ideaal. Voor de foto lag hij even op de (nog lege) grondplaat van mijn nieuwe baan, maar daar kon hij niet blijven. En och, er moet nog het e.e.a worden afgebouwd, dus dat kunnen we nu samen doen. En dat ik mijn hoofd niet voor de ....ste keer meer aan dat $%&@# bedieningspaneeltje kan stoten dempt de weemoed aardig
Ben
De baan hing op hoofdhoogte boven mijn nieuwe baan en dat was ook niet ideaal. Voor de foto lag hij even op de (nog lege) grondplaat van mijn nieuwe baan, maar daar kon hij niet blijven. En och, er moet nog het e.e.a worden afgebouwd, dus dat kunnen we nu samen doen. En dat ik mijn hoofd niet voor de ....ste keer meer aan dat $%&@# bedieningspaneeltje kan stoten dempt de weemoed aardig
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Oude industrie
ok, op dat vlak heb je dan inderdaad een punt
nog veel bouwplezier gewenst dus
nog veel bouwplezier gewenst dus
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: Oude industrie
het wordt dus senioren industrie
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here