Poging tot baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
shoven

Poging tot baanplan

Bericht door shoven »

Hoi allemaal,

Ik post hier mijn 1e poging tot een baanplan. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Suggesties zijn van harte welkom, met name over de wissels bij het station, daar ben ik nog niet helemaal uit. De klimspiraal is niet getekend, dat is nogal een gedoe in Anyrail.
De ruimte is 350x122. In een later stadium komt er linksonder nog een stuk bij van 122x140, dat is nu nog voor iets anders in gebruik. Daar hoop ik ooit een rangeerterrein te maken.

Afbeelding

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Jos

Re: Poging tot baanplan

Bericht door Jos »

Hoi Steven,

Leuk begin! Ik heb een paar tips.
Ik weet niet of je het station van beide zijden in kunt rijden of dat je één vaste rijrichting hebt. Het onderste spoor lijkt een passeerspoor te zijn (geen perron), klopt dat? Het is het mooiste als ja vanuit elk aanrijspoor elk perron kunt bereiken. Vanuit de binnenste sporen kun je dat nog niet. Paar wissels extra maakt het mooier denk ik.
Als je niet naar het schaduwstation gaat rijden je treinen constant rondjes in het zicht. Het is misschien mooier om aan de achterkant de rails op een verhoging te leggen. Vanuit het station ga je dan eerst een tunnel in en rijd je onder het achterste deel door. Daarna terug naar boven naar het achterste deel. Zo zijn je treinen langer onderweg en zijn ze niet constant in beeld.

Groetjes,
Jos

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Steven,

Ik zou de wissels rechts naar het station komend uit uit midden verplaatsen naar de overloop wissels rechts. Dan heb je meer perronlengte. Te lang is niet erg maar te kort is altijd hinderlijk.
Ten tweede links een overloop wissel van het onderste spoor naar het spoor erboven. Dan kan bijv een goederen trein via het onderste spoor toch de helix in rijden.

Dan hier npg een plaatje wat ik bedoelde in de PM
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (9.04 KiB) 6038 keer bekeken
Hier zie je dat vanuit het schaduwstation trekduw weer terug kunnen keren via of het binnenkomende of via het andere spoor. Je moet dan wel een keerlus schakeling maken want ik had in de gauwigheid niet gezien dat er geen keerlus in zat.

Grtz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Ha mannen,

Dank voor de tips.

@Jos:
Het is de bedoeling alles zoveel mogelijk tweezijdig te berijden. Het onderste spoor is inderdaad een passeerspoor en heeft geen perron. Het ligt er o.a. met het oog op het later aan te bouwen rangeerterrein, plus het is wel leuk een spoor voor goederentreinen te hebben.
Over de achterste sporen. Daar zit ik (ook) inderdaad nog een beetje mee, verhoogd leggen is de bedoeling, als dat uitkomt qua klimhoogtes, maar dat moet lukken wat het hoeft niet over een ander spoor heen of zo. Het is sowieso de bedoeling het wat heuvelachtig te maken (ik rij toch geen NL ;) ), ik vind dat er wat speelser uitzien dan ons polderlandschap (ik woon zelf op het superplatte Zeeuwse land...).
Hoe ik dat nu precies moet zien met "eerst onder het achterste deel door rijden" snap ik nog niet zo. Heb je een plaatje?

@Rob:
Je hebt gelijk. Ik schuif de wissels wat op zodat het wisselen van spoor vooral voor of na het station gebeurt.
Plaatje is duidelijk, is een leuke optie. Het kan ook want de bogen in de helix zijn vrij ruim gedacht (R2 en groter. De rails is Flm Piccolo), dus beide sporen zijn dan makkelijker tweezijdig te gebruiken.

Het is natuurlijk super als je vanaf elk spoor elk ander spoor kunt bereiken maar het kost wel e.e.a. aan wissels, zeker als je aan beide zijden van het station dat wilt kunnen doen (zowel van spoor 1 naar 4 als omgekeerd). Maar goed, ik kijk wat er mogelijk is zonder dozen vol wissels te moeten bijkopen (heeft er iemand nog wat kruiswissels in de aanbieding? :mrgreen: ).
Ik zit nog wel een beetje met het schuine stuk (van helix naar station). Dat komt verhoogd te liggen, maar leidt nu altijd naar het schaduwstation. Misschien nog een extra verbindingsboogje zodat je niet altijd via het schaduwstation hoeft.

Nieuwe versie volgt!

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Rob Fongers

Steven,

Nu ik nog eens aand8tig zit te kijken heb ik nog een andere mogelijkheid in ged8en. ohoh yuppen taal

Als je de boog aan de linker achterkant eens verbindt met je schaduwstation dan rijd de trein optisch geen rondje meer. Je kan dan ergens anders weer een Helix terug naar boven maken zodat andere treinen uit je schaduwstation weer op de baan komen. Tevens zou je eens moeten denken of je aan de rechterkant, (ik heb hem nog links getekend maar hij kan net zo goed rechts), vanuit je station ook een schaduwstation maak wat het allemaal heel treinenloop erg variabel maakt. Ik denk zelfs dat je daarvoor niet echt veel extra wissels nodig hebt en die kunnen ook nog in de loop van de tijd aangeschaft worden.
001.jpg
001.jpg (89.49 KiB) 6063 keer bekeken
Ik vraag me af wat je met de wissels aan de achterzijde doet. Het is beter daar geen wissels te plaatsen omdat je daar bijna niet bij kan komen, mooier is daar een paradebaan van te maken. Je kan dan zelfs nog overwegen om iets met spoor in het middengebied te doen, bijvb een tandrad baantje de berg op of busje komt zooo. Afijn mogelijkheden genoeg (aangepast)

Het is maar een idee en Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd. Ook je aansluitingen naar Koploper kan je dan per fase doorvoeren en uittesten. Is veel beter dan alles in een keer.

Grtz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Hee Rob,

bedankt voor de suggesties. Zou je die tweede helix dan ook dubbelsporig maken, of werken met 2x enkel spoor? 2x dubbel geeft natuurlijk veel meer variatiemogelijkheden. Jij hebt toch 2 van die dingen?
De sporen achteraan waren eigenlijk bedoeld om daar te kunnen inhalen. Maar of dat er van komt betwijfel ik, en het is een lastige plek voor wissels. Ik hik nog wel wat aan tegen de hoogteverschillen. Met 2,5% stijgen/dalen moet dat nog uitkomen. Even rekenen dus.

Je hebt gelijk dat niet alles in 1x hoeft. Ik wacht nog op m'n printje om met Koploper te kunnen werken en dan wil ik stukje bij beetje de baan opbouwen. Eerst simpel de 2 grote ovalen aanleggen en die aansluiten op koploper, nog zonder teveel wissels. En dan zorgen dat eerst alles goed werkt met/in koploper, en daarna stukje voor stukje uitbreiden. Anders zie je denk ik door de bomen het bos niet meer. Dus inderdaad geen Keulen & Aken op 1 dag. (daar hebben ze tegenwoordig ook slechte ervaringen met spoor onder de grond :cry: )

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Rob Fongers

Steven,

Ik heb 3 helixen, je weet het 2 van R1/2 en een van R6-7 De R1-2 is dubbelspoor 1 maal naar de paradebaan 1 maal naar het schaduwstation waar ook de tekening hier staat. Grote Helix is 3 sporig 1 maal enkelspoor naar schaduwstation en 1 maal dubbel spoor naar het grote schaduwstation. De R1-2 radius is bewust genomen omdat ik toch wat ruimte nodig had voor het stationsspoor met de bijbehorende wissel straten. Je kan die Helix natuurlijk ook verder naar achteren plaatsen en dan krijg je vanzelf wat meer lengte bij je station.

Wat die 2,5% betreft daar til ik niet zo zwaar aan. Alle treinen gaan bij mij met 4% via R2 naar boven. Langer als 1,40 m gaat niet omdat ze dan niet overal meer kunnen staan. Is een BR 101 met 7 wagons + stuurstand (= extra weerstand ivm stroomafname op de wielen met sleepcontacten) of BR 185 met 10 containerwagons met 40 assen. Alleen de Thalys wilde nog wels eens slippen maar met extra lood is dat ook opgelost

Ik moet zeggen dat ik het een beetje jammer vind dat de enkelsporige helix eigenlijk de boel een beetje ophoudt. Maar ja dat weet ik en niemand anders hahahaaa, volgende keer zou ik hem dubbelsporig maken.

En wat betreft Aken zijn daar aan het graven :?:

Grtz Rob

Grtzz Rob

spoor65

Bericht door spoor65 »

Steven,

Zit dus ook ff naar je baanplan te kijken, en zie je een opmerking plaatsen over wissels, de aantallen e.d die je dan nodig bent.

maar, als je dus het extra baantje rechts onder (de 3e kwart bocht zeg maar) weg zou laten, heb je er al 2 te pakken voor ander plaats op de baan, want heb het idee dat dat 3e bochtje een beetje overbodig is/lijkt. door je binnebocht van het dubbelspoor, kun je via je eerste wissel, indien je dat een kruiswissel is, of je het er van maakt, ook op binnenste perron sporen komen.

Ook zou ik denk ik wat minder strak langs de randen gaan werken, zet een station/perron wat schuin op je baan, je zult andere bochtjes draaien mss, maar hoogte maken moet je toch en kan 2 kanten op he, 4cm om laag aan de ene kant en 4cm omhoog aan de andere kant maakt samen ook 8cm, plaats bv, je station schuin door het midden, of doe eens gek, en leg het uiteinde van je perrons met de bocht mee, tussen de onderste sporen, en laat je passeerspoor aan de binnenkant langs lopen., dat soort dingen, het uiteindelijke aanzicht van je baan, zal meer speelser en vooral aanzienlijk realistischer ogen.

Wat beteft jouw vraag wie er nog kruiswissels te koop heeft? ik niet, maar heb je wel ff de middelen gestuurd, dat je er nog ff 1 kunt kopen, of 2 wissels of zo.

Mvg

Freddy(spoor65)

p.s: En ik zie de peco`s tegemoet, zo zie je maar weer, waar een forum als deze ook goed voor is, niet alleen om elkaar in woorden te helpen maar ook in materiaal.

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Nou, hierbij een nieuwe poging. Er is e.e.a. gewijzigd, met name aan de rechterkant. Het extra boogje is weg, en de bogen die verbonden zijn met het schaduwstation sluiten nu beter aan op de stationssporen. Ik ben nog aan het nadenken over de suggestie om het station schuin te leggen en minder strak langs de randen te gaan. Strak langs de randen heeft wel het voordeel dat het ruimte schept. Afijn, over een tijdje komt de volgende poging, ik blijf leuk bezig zo... suggesties welkom.
By the way, ik hoor hier en daar over een of ander blauw spul voor onder de rails, zijn dat die laminaat ondervloeren van de gamma?

Afbeelding

(trouwens, hier zijn wel wat plaatjes verdwenen na de forum-versnel-actie...)

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Hookies

Bericht door Hookies »

shoven schreef:By the way, ik hoor hier en daar over een of ander blauw spul voor onder de rails, zijn dat die laminaat ondervloeren van de gamma?
Dat heb je goed begrepen Steven. Dus gauw even langs de Gamma dan maar. Het geeft wel een enorm verschil in geluid, want ik heb nu stukken met de ondervloer liggen, behalve in het rondgaande spoor rond de spiraal. Daar liggen de rails nog even op hout. Klinkt veel harder.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Lammert

Bericht door Lammert »

Hallo allemaal,

Misschien is dit een goede tip om het geluid te dempen in het klimspiraal.

Bij action is dubbelzijdig plakband met foamlaagje te koop,dit dempt het geluid erg goed.
Let wel op! Als de rails op deze manier vastlegt is het practisch niet meer onbeschadigt te verwijderen.
Dus naderhand vastleggen met spoor spijkers is niet nodig.

gr Lammert

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Ik ben nu druk bezig met het uitproberen van Koploper. Tegelijk test ik of de baan die ik in gedachten heb, een beetje werkt.
Bijgaand een filmpje, kwaliteit is niet zo super, maar goed.
Laatst gewijzigd door shoven op 17 mei 2009 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Rob Fongers

Mooi maat.

Zeker als ze zo rustig optrekken en door de wisselstraat gaan.

Toppie

Grtz Rob

Grtzz Rob

Jos

Bericht door Jos »

Ziet er goed uit Steven, ook leuk dat commentaar van je zoontje :mrgreen:

Groetjes,
Jos

Saraan

Bericht door Saraan »

Steven, dat ziet er goed uit. Je locomotieven rijden lekker rustig. Tof van je om een filmpje te maken van je baan in opbouw.

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Ja de locs lopen vrij goed op het moment. Dat valt me wel op, na een tijdje gaan ze het beter doen lijkt het. Zo heb ik een BR185 van minitrix die in het begin bij elk dingetje haperde en stilstond en nu als een zonnetje rijdt. Eindelijk ingereden of zo?
Ik zal over een tijdje nog eens een filmpje bakken. Ben nu druk met koploper en prutsen aan de baan, heb al heel wat meters draad verstookt... Ik maak veel aansluitingen op de rails, dat scheelt veel in hoe soepel het loopt. Alleen de wissels werken niet altijd mee, maar ook daar soldeer ik draden aan en dat scheelt veel.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Rob Fongers

En dan doe je dit Afbeelding

Grtzz Rob

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Jij snapt hem. :mrgreen:

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Ik heb een probleempje waar ik zo 123 niet uitkom. Misschien weten jullie raad.

Op deze baan wordt in principe in 1 richting gereden, behalve in het station. Ik wil dat het station van 2 zijden wordt bereden, zodat je van 2 kanten treinen het station in ziet komen.
Echter, als je dit zo neerlegt heb je natuurlijk een mooie kortsluiting. Heeft iemand hier een handige oplossing voor?
Bijlagen
baan14.jpg
baan14.jpg (35.05 KiB) 3919 keer bekeken

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Jos

Bericht door Jos »

Dat noemen ze nou een keerlus :D

Wim Ros kan je de oplossing leveren, zo te zien heb je 2 keerlussen.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Ja daar was ik al bang voor. Hoe je het ook wendt of keert (...), het blijft keren.
Dat gaat weer in de papieren lopen...
Ik zal eens gaan kijken wat ik nodig heb, dat kost me zeker 2 van die ultieme printjes + wat bezetmelders, Wim?

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Hookies

Bericht door Hookies »

Maar je keerlussen hebben wel lengte zat om de keerlusoplossingen van Wim toe te passen. Zoveel gaat het ook weer niet in de papieren lopen Steven. Dan koop je dit jaar gewoon een lok minder en dan ben je er ook wel weer. Daarnaast kun je toch al gewoon gaan bouwen als je weet hoe je de keerlusprints te zijner tijd moet aansluiten. Je laat gewoon op die sporen nog geen trein rijden.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie