Hallo,
ik ben in het bezit van de R4Chem Class 66 van Kato,is zonder antislipbandjes uitgevoerd,heb afgelopen zaterdag bij de beurs in Arnhem,een compleet nieuwe set(2) assen gekocht,dit om de trekkracht te vergroten.
Nou is de vraag hoe kan ik deze oude assen eruit halen en de nieuwe erin zetten????
Reacties mogen ook prive.
E-Mail ton.machielsen (at) telfort.nl
Kato/Lemke
-
Onderwerp starter - Berichten: 48
- Lid geworden op: 08 feb 2015 17:44
- Locatie: Oosterhout
Kato/Lemke
Laatst gewijzigd door Robert_N-Nm op 11 feb 2015 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: email adres aangepast
Reden: email adres aangepast
Re: Kato/Lemke
Daarvoor moet je het onderste deel van een draaistel verwijderen.
Dat is de afdekking van de tandwieltjes, maar ook de omlopende balk waarin de lageringen zitten.
Dat alles zit met een nokje vast aan beide zijden, aan het middendeel van het draaistel, één nokje druk je met een kleine schroevendraaier en dan scharniert het geheel vrij.
In het midden zitten nog vier klein nokjes of geleiders.
Dan gaat de onderzijde eraf en zie je alle asjes.
De asjes zitten aan beide zijden in een koperen kapje als stroomafnemer. Typisch Kato.
Het asje moet je eruit friemelen en vervangen door de nieuwe, ééntje per draaistel, ik neem steeds het asje tegen het midden van de lok.
Soms vallen de stroomafnemers uit elkaar , dat is geen ramp maar meer werk, dus de eerste keer voorzichtig te werk gaan !!
Je kan ook eerst het draaistel uit de lok "klikken", dat werkt misschien iets makkelijker maar het moet niet echt.
Maar ook dat vereist een beetje "vertrouwen", wringen en draaien en net als je denkt het lukt niet, hou je het in je handen.
Het draaistel klikt in de behuizing rond het wormwieltje...
Misschien de eerste maal toch maar alles doen.
Behuizing eraf, dan ligt de lok stabieler.
Dan één draaistel verwijderen en dan onderzijde eraf klikken.
Dan druk je zeker niet op onderdelen die dat niet verdragen en beschadig je niets anders.
Rustig blijven en eerst alles goed bekijken, ik weet niet of het splitsen van het draaistel op de handleiding staat.
Maar heel veel N-loks hebben een draaistel uit twee delen met de asjes daartussen...
Heb je zo'n lok al eens nieuwe antislipbandjes gegeven, dan ken je het systeem, maar het is altijd toch weer iets anders...
Dat is de afdekking van de tandwieltjes, maar ook de omlopende balk waarin de lageringen zitten.
Dat alles zit met een nokje vast aan beide zijden, aan het middendeel van het draaistel, één nokje druk je met een kleine schroevendraaier en dan scharniert het geheel vrij.
In het midden zitten nog vier klein nokjes of geleiders.
Dan gaat de onderzijde eraf en zie je alle asjes.
De asjes zitten aan beide zijden in een koperen kapje als stroomafnemer. Typisch Kato.
Het asje moet je eruit friemelen en vervangen door de nieuwe, ééntje per draaistel, ik neem steeds het asje tegen het midden van de lok.
Soms vallen de stroomafnemers uit elkaar , dat is geen ramp maar meer werk, dus de eerste keer voorzichtig te werk gaan !!
Je kan ook eerst het draaistel uit de lok "klikken", dat werkt misschien iets makkelijker maar het moet niet echt.
Maar ook dat vereist een beetje "vertrouwen", wringen en draaien en net als je denkt het lukt niet, hou je het in je handen.
Het draaistel klikt in de behuizing rond het wormwieltje...
Misschien de eerste maal toch maar alles doen.
Behuizing eraf, dan ligt de lok stabieler.
Dan één draaistel verwijderen en dan onderzijde eraf klikken.
Dan druk je zeker niet op onderdelen die dat niet verdragen en beschadig je niets anders.
Rustig blijven en eerst alles goed bekijken, ik weet niet of het splitsen van het draaistel op de handleiding staat.
Maar heel veel N-loks hebben een draaistel uit twee delen met de asjes daartussen...
Heb je zo'n lok al eens nieuwe antislipbandjes gegeven, dan ken je het systeem, maar het is altijd toch weer iets anders...
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Kato/Lemke
Ton,
ik weet niet of het wel zo verstandig is om jouw email adres openbaar te maken, aangezien dit dus een openbaar forum is, waar iedereen kan meelezen.
dus ook iedereen jou volop van spam kan gaan voorzien.
Wij hebben in dit forum ook een pb functie, welke alleen door leden beschikbaar is, dat is veel veiliger.
mvg
Freddy
ik weet niet of het wel zo verstandig is om jouw email adres openbaar te maken, aangezien dit dus een openbaar forum is, waar iedereen kan meelezen.
dus ook iedereen jou volop van spam kan gaan voorzien.
Wij hebben in dit forum ook een pb functie, welke alleen door leden beschikbaar is, dat is veel veiliger.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Kato/Lemke
Inderdaad, niet slim om je emailadres openbaar te plaatsen, zeker omdat je geen eigen email domein hebt. Wanneer je een eigen domein hebt, wil de host nog wel eens een goed spamfilter hebben, maar met freemail is dat meestal niet het geval... (Lees hier meer over het hebben van een eigen email domein).spoor65 schreef:Ton,
ik weet niet of het wel zo verstandig is om jouw email adres openbaar te maken, aangezien dit dus een openbaar forum is, waar iedereen kan meelezen.
dus ook iedereen jou volop van spam kan gaan voorzien.
Wij hebben in dit forum ook een pb functie, welke alleen door leden beschikbaar is, dat is veel veiliger.
mvg
Freddy
Zie dat je inmiddels je post hebt aangepast. Prima zo!