Analoog Servo's Schakelen met Arduino - K.I.S.S.

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Re: Analoog Servo's Schakelen met Arduino - K.I.S.S.

Bericht door Paul_DMV »

ok dan kan die 0 /13 beter niet gebruikt worden.

Ik heb wel eens gehoord over die 4k7 weerstandsbrug tussen voeding en signaal, als oplossing voor een sweep probleem. Alleen ik heb de DE en niet de D, misschien zit het daar in dat ik geen weerstand nodig heb.

#include <VarSpeedServo.h> bekend dat de arduino de library moet gebruiken, anders werkt het commando servospeed niet.

// install the VarSpeedServo.h Library before use! , dit is alleen tekst aan de gebruiker dat hij wel de library moet toevoegen in het pc programmeer programma voordat je het upload naar de arduino.

heb je deze library wel geinstalleerd?

Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Frank_N

Bericht door Frank_N »

>>>heb je deze library wel geinstalleerd?<<<<

Ja, maar twijfel nu of dat goed is gegaan....... :oops:
Ik heb de zip gedownload, en vervolgens in de Arduino Library map geopend met:
Schets-include library- dan onderaan klikken op VarsSpeedServo-master.
Vervolgens verschijnt bovenaan de sketch: #include <VarSpeedServo.h>
En dat stond er al, vandaar mijn vraag.

Groet van Frank

ghn

Bericht door ghn »

Hoi, klinkt interessant dit draadje. Regelt de Arduino ook de polarisatie van Peco wissels of is hier nog een aparte voorziening voor nodig?
Groet Gerrit

Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Ok, Paul, het is me gelukt de library goed toe te voegen 8-)
Duurde even maar dan heb je ook wat...De servo's "lopen" er niet soepeler door, tenzij de draaisnelheid opgevoerd word.
Voor het pin 0/13 verhaal maakt het bij het opstarten niet uit, servo zwiept naar 0 vervolgens wel netjes naar de ingestelde stand.
Het laten starten van die servo ingesteld op standje 0 en 10 werkt niet. Dus: pin 0/13= blijkbaar onbruikbaar. Dus je uitleg over 85/95 klopt goed ;)
Nog iets: het is beslist aan te bevelen een 2Amp stekkervoeding oid. te gebruiken :idea:

Quote: >>>>Ik heb wel eens gehoord over die 4k7 weerstandsbrug tussen voeding en signaal, als oplossing voor een sweep probleem. Alleen ik heb de DE en niet de D, misschien zit het daar in dat ik geen weerstand nodig heb.<<<<

Hier begrijp ik niets van :?: (DE-D) En: De truuk was een condensator van 470 uF over de voedingslijn te plaatsen en dan na gelijkrichting en stabilisatie op het board. Hier maakt dat niets uit :roll:

@ Gerrit: Bij dit idee van Paul (viewtopic.php?f=40&t=8491) en in antwoord op jouw vraag zal je per wissel een 4xom relais nodig hebben (aangestuurd met een enkelpolig-om-schakelaartje) , 1 contact voor het aansturen van de Arduino, 2 contacten om de polarisatie om te zetten.
Dan hou je nog een set contacten over voor signalering.
Of je daar goedkoper mee uit bent betwijfel ik.

De Arduino in dit voorbeeld doet uitsluitend langzaam (of snel) middels servo's een (of 6) wissel(s) omlopen.

Er is nog een alternatief voor ompoling: aan beide zijden van de servo-arm een microswitch monteren, welke de ompoling doen 8-)
Heb je gelijk geen last van kortsluiting ;) Die setjes worden verkocht, weet even niet door wie :oops:

De wisselmotoren van Conrad kun je het ook mee doen, daar zitten die schakelaars ingebouwd , als ik het goed heb.

Groet van Frank

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

ik heb nu toch ook gemerkt dat zelfs 6 servo's niet echt lekker werkt op de arduino. hij doet dan soms raar en begint het low power ledje te knipperen, als ik er 5 laat aan sturen is er geen probleem.

ook wil ik nog iets in programeren dat de servo's worden los gekoppeld zodra er geen input wisseling meer plaats vindt. moet kunnen met Detach commando. voorkomt dan brommen na bereiken van positie.

@gerrit, als je goed zoekt kan je voor >2,5 euro een relais vinden met voetje. of idd naderingsschakelaars op een beugeltje zetten van de servo. Zie picommit oplossing.

Kijk ook eens op:

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Beste Paul,

Eerlijk gezegd krijg ik het idee dat die Emax servo's meer stroom trekken dan we denken :?
Ik kan daar niets over vinden, maar dacht dat je een Uno chip maximaal met 0,5 A kunt belasten.

Edit: 40 mA per I/O pin
Bron: http://store.arduino.cc/product/A000066
Voor de Nano: http://arduino.cc/en/Main/arduinoBoardNano

Dat zou dan gelden voor de stuurpinnen :roll: , want de voeding van de servo's gaat parallel over de voeding van de Arduino.
Hier werkt het zoals eerder gemeld nog het beste met een 12V-2A stekkervoeding.
Punt is dus: hoe kom je erachter hoeveel stroom er door de chip gaat voor de besturing.
Die digitale dingen verbruiken immers ook stroom als ze in positie zijn....
Dat zou kunnen verklaren dat het met de Nano bij 5 servo's ophoud, je geeft zelf al aan dat het low power ledje gaat knipperen :x

Groet van Frank

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

Hoi Frank,

ik denk dat de servo's te veel vcc power van de 5v supply op shield vragen en dat daarom de nano dan ook de weinig spanning krijgt. Ik heb ook duurdere vergelijkbare shield gezien met aparte servo power terminal, eens kijken of ik hier een eigen 5v op kan aansluiten.

Ondertussen ben ik druk bezig op het arduino forum met heel wat mensen om de code te herontwikkelen en een detach loop te programmeren na een aantal seconden zonder wissels om te zetten, zodat er wat minder gepruttel op de baan is.

gr.

Paul

Kijk ook eens op:

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Paul_DMV op 01 mei 2015 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Kijk ook eens op:

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Paul_DMV op 01 mei 2015 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Kijk ook eens op:

mikey

Bericht door mikey »

Ga ik maandag ff met je mee kijken Paul. Ben benieuwd hoe ze nu lopen. Zal wel een stuk stiller worden zonder al dat gezoem :D

Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Paul_DMV schreef:met 3 seconden helemaal perfect
Hier werkt het ook goed Paul (7 servo's), Chapeau :) (trouwens met detach op 10 sec ook hoor ;)
Hulde aan je collega's!
Vraag me nu af of het mogelijk is naar bv. 10 servo's te gaan, 11 zou moeten kunnen maar de begeleidende tekst is me
niet helemaal duidelijk :?:

>>>>>A maximum of 11 servo objects can be installed on the nano
A maximum of eight servo objects can be created from library<<<<<

Het idee ontstond door deze tekst:

>>>The pin numbers are those found printed on the arduino board
They should apply to all Arduino Uno, Nano & Micro varaints
but can of course be re-arranged to suit the extra A6 & A7 pins<<<<<

Ook is me de functie van pin 12 niet duidelijk :? ?

Edit: De servo op pin 9 vertoont "zwiepneigingen".
Dit gebeurd zowel (soms) tijdens inschakelen en bij gebruik van reset.

Groet van Frank

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

Hoi Frank, en anderen,

ik heb nog een bug ondekt in de nieuwe code waardoor hij soms sweept, dus even nog niet gebruiken, we kijken of we er wat aan kunnen doen.

ik ben al blij als er 6 op kunnen, maar heb nog niet genoeg power, externe stroom apart van de arduino voeding gaat niet goed heb ik gemerkt. Als de power van de arduino eerder er af gaat als de servo's dan volgt ook een sweep. Later maar eens testen als ik een 5v voeding gebruik om de arduino en de servo's apart te voeden.

ik kom er op terug. ben nog niet helemaal tevreden over het functioneren van de nieuwe code.

Kijk ook eens op:

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Aparte voeding voor servo's en Arduino lijkt me toch het experiment waard, Paul. Heb het over een UNO.
Daarbij ervoor zorgen dat de spanning over de set pin's later afvalt dan die over de servo's. Zoiets.
Voorlopig werkt het hier het best op een 2 Amp. netvoeding.
Vreemd is dat de servo op pin A5 resp. 9 sweeps vertoont, te pas en te onpas na inschakelen/reset.
De ene keer gebeurd dat gelijk, de andere keer tijdens het omzetten van de schakelaar.

:idea: Daarom mijn volgende kwestie/suggestie:
Maakt het uit tijdens uploaden of de/een oude sketch al verwijderd is voor het uploaden en functioneren van een nieuwe :?:

Wat ik tot nu deed is eerst de chip laden met blink. Daarna de nieuwe code uploaden :roll:

En 2: Misschien een backupvoeding :?:

Groet van Frank

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

Hoi Frank,

je kunt zonder problemen de sketch uploaden naar de arduino, het maakt niet uit wat er voor heeft ingeladen gezeten, dat wordt gewist.

voor de voeding denk ik er over om een 2A 5v net voeding te gebruiken (kosten 2,5 euro uit china) dan de 5 v voor de arduino en de 5v voor de servo's te scheiden zodat ze wel dezelfde voeding hebben. Evt, zou nog een elco op de arduino er voor kunnen zorgen dat de spanning op de arduino altijd langer aan blijft dan die spanning op de servo's.

ik zie in de code geen wezelijk verschil tussen een ingang 4 en ingang 5 dus waarom hij bij 5 sweept, geen idee, eerst maar eens zorgen dat die vreemde sweeps bij rust er uit gaan... we zijn dus nog in ontwikkeling.,

Voorlopig draait mijn baan nog prima op de oude code, met een beetje gepruttel her en der.

Groeten,

Paul

Kijk ook eens op:

michael45

Bericht door michael45 »

Hoi Paul

Nog bedankt voor je bericht.
Ik heb net dit draadje aandachtig zitten lezen en ben toch wel erg benieuwd en nieuwsgierig naar deze manier van servo aansturing. Ik denk dat het perfect is voor het bedienen van de Viessmann armseinen die ik wil gaan gebruiken in mijn baan. Zeker omdat ( zoals ik het nu lees) de snelheid ingesteld kan worden en dat de servo's niet meer swepen. Dat is toch wel een heel belangrijk plus punt vind ik.
Binnen kort maar eens een compleet setje bestellen bij DealsExtreme.

Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

Update:

Bij meer dan twee servo's is het aan te bevelen de shield aan te passen, de VCC komt op het shield board van de nano 5v vandaan, en dat trekt hij niet bij >2 servo;s, die zou ik even doorslijpen en verbinden met de Vin en dan daar 5 tot max 6 volt op zetten. Dan krijgen de servo;s direct power vanaf de voeding en niet vanaf de nano.

Bij mij ging hij gek doen bij 4 servo's en is een nano doorgefikt omdat 1 servo een beetje bleef duwen. Dit is nu opgelost. Wel raad ik aan om de nano en de servo's niet los te voeden maar dezelfde voeding te nemen, als de stroom op de servo blijft staan en de nano valt uit, dan heb je een sweep te pakken. Pak je ze van dezelfde 5-6 volt voeding af, dan gaat het goed bij afschakelen van de voeding

Kijk ook eens op:

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Hoi Paul, Update:

Duurde even..... :? :twisted:

Ferriet kraaltjes om de draadjes van de servo's om te draaien werkt hier niet: https://www.youtube.com/watch?v=sEp4VT6NL6o
Kan zijn dat ik iets niet goed doe//// :x :oops:

Punt was dat ik eerst een Minitrix wissel ermee wilde bedienen door een draadje (0,5mm) door het rode pennetje aan de wissel, in plaats van de originele aandrijving. Zonder het wissel in eerste instantie te moeten slopen :!: Dus: dat pennetje van 1,5 mm moest een gaatje door van 0,65 mm :o (Bij Flm wissels is daar een gaatje aanwezig, dacht ik..) De mechaniek eruit slopen en de wissel via de verbinding tussen te tongen aandrijven kan altijd nog....Dan ben je bij de Minitrix wissels wel de stopwisselfunctie kwijt :geek:

Heb inmiddels dus een wissel voorzien van een servo aangestuurd door je eerste sketch, Paul.
Opvallend is dat het jitteren van de servo wegblijft zolang je er voor zorgt dat de uiterste standen geen stress tov. de servo veroorzaken. Het monteren plus afstellen komt dus vrij nauwkeurig.
Ik bedoel dat het draadje (hier 0,5mm) niet onder mechanische spanning hoort te staan in de gekozen standen.
Dat is wat zoek (instel) werk, maar het werkt wel. Het jitteren houd dan op.
De as van de servo zit nu recht onder de stelmechaniek van de wissel, en in (Ongeveer, want dat ding "draait"horizontaal) een lijn met de beweging.
De servo is gemonteerd in een stukje aluminium hoeklijn van 20x20x2mm. Plaatdikte van de baan is 9mm Meranti multiplex.
Het draadje is vanaf het draaipunt van de servo 23mm tot het rode pennetje. De wissel loopt zo soepel om.
Mogelijk dat je aan deze bevindingen iets hebt ;)
Wil je foto,s, stuur me pm aub.

Groet van Frank

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

Hoi Frank,

ik ben ook weer over op de oude sketch, gewoon goed afstellen.

inmiddels heb ik voor elk servo shieldje een 5v 2A voeding met 5.5mm stekkertje er aan, kost 2,77 USD zonder verzendkosten uit china. De vcc voor de servo heb ik doorgelust zodat niet de nano die stroom moet voorzien.
images.jpg
images.jpg (6.15 KiB) 8788 keer bekeken
http://www.aliexpress.com/item/High-Qua ... 48335.html

werkt goed nu.

gr.

paul

Kijk ook eens op:

michael45

Bericht door michael45 »

Hoi Paul

Kan je eens in een tekeningetje of foto laten zien wat je bedoeld met de vcc voor de servo doorlussen.... ?

Thanks.

michael

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Spreek even voor mijn beurt..... :oops:

Paul bedoeld daarmee de servo's en de nano ieder een eigen gestabiliseerde voeding spanning te geven.
Dat kun je heel eenvoudig maken door de voeding aansluitingen van de servo's te samen op een aparte voeding aan te sluiten.
De stuur draad van de servo's sluit je dan gewoon aan op de nano. Zo word de voeding van de nano minder belast.
Waar je even op moet letten is dat van de beide voedingen met de 0 aan elkaar vastzitten.
Anders ""raakt de nano de weg kwijt" ten opzichte van de 0"" Dan werkt het niet goed.

Dat kan:
Het beste is ZELF een voeding te maken met een 7812 (voeding voor de nano, want die werkt ook met 12V, heeft zelf een 5 V stabilisator aan boord), en gelijk daar achter een 7805 voor de servo's.
Dan heb je iig. geen problemen met de 0 van het geheel.
Wil je het helemaal super doen, gebruik dan de 78S12 resp. 78S05, die kunnen tot 2 Amp verwerken.
Als voeding kun je dan een 14- 16V normale treintrafo gebruiken. Met uiteraard een gelijkrichter plus buffer condensator daarachter.
Die trafo moet dan wel de 2 Ampere kunnen leveren..... BV. Marklin trafo 6002 (52 VA) kan dat ruim.

Hoop dat ik het zo goed uitleg ;)

Hier werkte het als testopstelling prima met 6 servo's op de (USB) voeding van een uno (blijkbaar kan die iets meer "hebben"dan de nano), maar op de testbaan ga ik toch ook een aparte voeding voor de servo's maken, op de hierboven beschreven manier.

Enige verantwoording:
Servo's (analoog of digitale) zijn uiteindelijk gelijkstroom motortjes. En die leveren een tegen emk.
Wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromotorische_kracht
Mijn vermoeden is dat de nano daar minder mee overweg kan dan de uno. In de spec's van die servo's kan je vrijwel (helemaal) niets terugvinden over dat soort dingen.
Het gaat bij servo's om miliampere's terwijl in de praktijk het wel eens om veel grotere (tegen) stromen zou kunnen gaan.

Als je de chip van de nano/uno nog verder wilt ontlasten voor grotere stromen kun je nog per uitgang een transistortrapje na de stuurpinnen toevoegen. Vergeet dan niet een "blusdiode" over de aansluitingen op te nemen. (NIET UITGEPROBEERD!) :o

Groet van Frank

michael45

Bericht door michael45 »

Hallo Frank.

Dank voor de uitleg.
Door je verhaal te lezen kwam ik nog op een ander idee.
Is het handiger om b.v. een optocoupler tussen de nano en de servo motor te zetten?

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Of dat nog soelaas biedt weet ik ff niet :roll:
Je kunt het natuurlijk uitproberen!
De motorstroom welke de servo's gebruiken komt uiteindelijk van de 5 V voeding.
De interne electronica van de servo "kijkt" daarbij steeds of de servo onder de gekozen hoek staat.
Vervolgens word dat dan bijgeregeld.
In mijn testopstelling werkte de sketch van Paul goed met 6 servo's op een Uno.
De motortjes staan dan soms nog te "pruttelen" hetgeen betekend dat er stroom gevraagd word terwijl de servo stil staat.

Belangrijk is ervoor te zorgen dat je servo's in de beide eindstanden geen stress ondervinden van bv. slecht afgestelde verenstaaldraadjes. Daarbij kan het toch nog zijn dat deze goedkope digitale servo's nog per exemplaar verschillen vertonen.
Noodzaak is dus per servo/wissel combinatie het zaakje zeer nauwkeurig af te stellen, zowel digitaal (hoek) als mechanisch (max uitslag/lengte verenstaal en positie servo onder het wissel)

Gaat eigenlijk meer om de hobby, niet :) :?:

Groet van Frank

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

heren,

even niet meer did draadje in de gaten gehouden, maar ik zal alsnog met foto toelichten wat ik bedoelde.

De servo shield gaf de 5v van de arduino af aan de 5v voeding (rood) van de servo. Dit trekt de arduino niet. Daarom heb ik de koper baan doorgeslepen en met een draadje de 5v van de input van shield afgetapt. Nu pakt de servo rechtstreeks de spanning van de voeding. Omdat deze aan elkaar zit kun je nu geen problemen krijgen dat er wel spanning op de servo staan en niet op de nano (dit zou de servo in de war brengen door gebrek aan stuur signaal).

voor elke shield heb ik een losse 5v 2A adapter gekocht.
Bijlagen
20150503_153645_resized.jpg
20150503_153645_resized.jpg (47.28 KiB) 8145 keer bekeken

Kijk ook eens op:

World Citizen

Bericht door World Citizen »

Ik heb geen ervaring mbt model treinen en Arduino, maar wel met Drones en Arduino...

Ik las ergens in dit topic dat je een sketch gewoon kunt overschrijven... en dat klopt ook maar ik zou ten alle tijden eerst je Eeprom leeg gooien en dan pas een nieuwe erin laden. Helaas gaat overschrijven nog wel eens fout.

Je kunt in arduino onder File/examples een Sketch vinden die "clear Eeprom" heet. Als je nou een nieuwe sketch wilt laden, dan laad je eerst die "clear Eeprom" en daarna je nieuwe Sketch.

Ik heb drones uit de lucht zien vallen waar ik dat niet bij had gedaan, en toen was er dus bij het overschrijven ergens iets fout is gegaan... zeg maar 1 op de 10 keer.

Het kost je 2 seconden....

Plaats reactie