Ik ben een herbeginner (stelde me net elders al even voor). Het plan: eerst eens een klein permanent baantje bouwen en zien om te leren, veel fouten te maken en zien of ik het leuk blijf vinden. Analoog en trix rails (digitaal en peco komt wel op een volgend project, áls ik het echt leuk ga vinden).
De ruimte voor dit baantje is 122x85. Ik heb de afgelopen weken plannen gemaakt en een paar baantjes gelegd, en mijn ideeën worden al wat duidelijker. Epoche III/IV, diesel. Doorgaand rijden dus een doorgangsstation, met een paar eenvoudige rangeermogelijkheden, geen keerlussen. Max treinlengte loc + drie rijtuigen of equivalent buurtgoederen.
Heuvels, licht glooiend, Duitsachtig, Schwaben comes to mind. Maar ik ga me niet heel nauw vastpinnen daarop. En niet volgepakt met rails, het moet een beetje ademen.
Het plan (xtrackcad met wat sceneryschetsen in photoshop):

De gebogen zijlijn loopt naar een steengroeve oid achter in het dorp. Linksonder een rommelig houtfabriekje.
De perronsporen van het station wil ik licht gebogen met flexrails leggen, evenals de lijn aan de voorkant, heb nog niet gevonden hoe dat te doen in xtrackcad.
Alles is R2 muv het lijntje naar de steengroeve. Hellingen max 3.7% (maar ik heb bij het rijden gemerkt dat het misschien beter is om iets steiler in de rechte stukken te gaan zodat de bochten minder hoeven).
Dit moet beter kunnen, vooral het station. Maar hoe? Is er een beter manier om het lijntje naar de groeve aan te sluiten zodat de loc niet maar één wagon per keer kan ophalen? Al staat me bij dat dat ook wel voor kon komen. Enfin, het is een eerste aanzet en ik begin nog maar net, dus alle tips zijn welkom!
Met groet,
Aca