Pomi proefbaan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
acarailnerd

Pomi proefbaan

Bericht door acarailnerd »

Dag,

Ik ben een herbeginner (stelde me net elders al even voor). Het plan: eerst eens een klein permanent baantje bouwen en zien om te leren, veel fouten te maken en zien of ik het leuk blijf vinden. Analoog en trix rails (digitaal en peco komt wel op een volgend project, áls ik het echt leuk ga vinden).

De ruimte voor dit baantje is 122x85. Ik heb de afgelopen weken plannen gemaakt en een paar baantjes gelegd, en mijn ideeën worden al wat duidelijker. Epoche III/IV, diesel. Doorgaand rijden dus een doorgangsstation, met een paar eenvoudige rangeermogelijkheden, geen keerlussen. Max treinlengte loc + drie rijtuigen of equivalent buurtgoederen.
Heuvels, licht glooiend, Duitsachtig, Schwaben comes to mind. Maar ik ga me niet heel nauw vastpinnen daarop. En niet volgepakt met rails, het moet een beetje ademen.

Het plan (xtrackcad met wat sceneryschetsen in photoshop):
Afbeelding

De gebogen zijlijn loopt naar een steengroeve oid achter in het dorp. Linksonder een rommelig houtfabriekje.

De perronsporen van het station wil ik licht gebogen met flexrails leggen, evenals de lijn aan de voorkant, heb nog niet gevonden hoe dat te doen in xtrackcad.
Alles is R2 muv het lijntje naar de steengroeve. Hellingen max 3.7% (maar ik heb bij het rijden gemerkt dat het misschien beter is om iets steiler in de rechte stukken te gaan zodat de bochten minder hoeven).

Dit moet beter kunnen, vooral het station. Maar hoe? Is er een beter manier om het lijntje naar de groeve aan te sluiten zodat de loc niet maar één wagon per keer kan ophalen? Al staat me bij dat dat ook wel voor kon komen. Enfin, het is een eerste aanzet en ik begin nog maar net, dus alle tips zijn welkom!

Met groet,
Aca
Laatst gewijzigd door acarailnerd op 12 mei 2015 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Groetjes,
Aca

Bouwt aan proefbaantje Val dei Pomi: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8998
Niet de enige aca+rail liefhebber: https://www.youtube.com/watch?v=wXjhszy2f9w ;)

Frank_N

Re: Pomi proefbaan

Bericht door Frank_N »

Even wat korte gedachten:
> Opzet lijkt niet verkeerd, lekker rijden en toch rangeren...
> Probeer eens je plan met SCARM uit te werken :?: Kun je gelijk zien of de nivo verschillen kloppen.
> 3,7 % helling is beslist teveel :roll: .....Hou het liever onder 3% zeker in R2 en dan nog met korte treinen ;)
Doorgang hoogte 6cm tussen de kruisende sporen is echt het minimum...
> Bij voorkeur geen (zichtbare) sporen parallel aan de tafelrand.
> Vermijd zoveel mogelijk R1 (tenzij er alleen kleine lokjes en wagentjes gaan rijden)
> Kun je er rondom bij? 85 cm reikwijdte is van een kant echt niet te doen.
> De wissel rechtsonder lijkt onduidelijk bestemming te hebben.
> Een "eiland" perron tussen de hoofdsporen lijkt me voldoende, (kun je mooi een voetgangersbrug verzinnen!)
tegelijkertijd ontstaat zo een meer landelijk idee 8-)

Groet van Frank

Wim H

Bericht door Wim H »

Kijk! Iemand die het landschap direct meeneemt in de planning. Daar hou ik wel van!
Het ziet er leuk uit, niet te druk en toch voldoende speel/rangeermogelijkheden. En uitstekend om technieken te oefenen.

Een paar opmerkingen:
1. Bij het spoortje naar de steengroeve zou ik de wissels omdraaien, zodat dit spoortje direct op het hoofdspoor in het station aansluit. Dan kun je meerdere wagens tegelijk ophalen. Het losspoortje naast het stationsgebouw kan dan op het spoortje naar de groeve aansluiten. Dit is dan alleen via een zaagbeweging vanuit het station bereikbaar, maar dat geeft niet voor dat korte spoortje.

2. De sporen in het schaduwstation zijn vrij lang, vergeleken bij die in het station? Wil je hier 2 treinen achter elkaar p 1 spoor plaatsen? Zo niet, dan zou ik ze iets korter maken.

Wat Frank ook al noemde:
3. Een helling van 3.7% wordt te steil, ook voor korte treintjes. Het is ook niet nodig volgens mij. Met alleen diesels heb je in N aan 4.5 cm hoogteverschil tussen de sporen voldoende, mits je een dunne grondplaat onder de rails gebruikt. Een verschil van 6 cm lijkt mij niet nodig.
De kortste helling is die waar je rechts je station verlaat en dan grotendeels ondergronds naar beneden daalt om links onder de tunnel door te duiken. Ik schat dat dit ongeveer 150 cm is. Met 4.5 cm verschil is dat dus 3.0%. Dat is nog steeds vrij fors, maar zou net moeten lukken.
4. Het onderste perron kan inderdaad weg. Dat geeft ook iets meer ruimte voor het beekje. Het middelste perron kan een eiland perron worden, maar ook een "Schüttbahnsteig". Het andere spoor is al via het "Hausbahnsteig" bereikbaar.
5. Is het wissel rechtsonder voor een losspoortje langs de vrije baan? Het lijkt daar wat te kort voor.

Succes!
Groet, Wim

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik denk dat je 3-4 % helling zeker gewoon aan kan houden. Ik reed zelf met een helling van 5-6% en dat ging ook gewoon met korte treintjes.

En ik zou kijken of je baan iets langer kan dan die 122cm dan worden de mogelijkheden veel groter.
Ik zou het bovenste spoortje dan doortrekken voorbij het station en daar links met een wissel aan laten sluiten op het hoofdspoor.

Zoek eens op t forum naar de baan Fasna of het topic De baan van Joost. Daar staat mijn oude baantje in. is redelijk te vergelijken met wat jij voor wensen hebt.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
acarailnerd

Fijne reacties met goede ideeën, dank allemaal! Wordt vervolgd.

Groetjes,
Aca

Bouwt aan proefbaantje Val dei Pomi: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8998
Niet de enige aca+rail liefhebber: https://www.youtube.com/watch?v=wXjhszy2f9w ;)

Onderwerp starter
acarailnerd

Dank voor fijne feedback! Nieuwe versie:

Afbeelding

Het is gelukt, met flink gepuzzel zijn alle hellingen teruggebracht tot <3%! Best puzzelen. Het stationsemplacement blijft horizontaal maar kan iets lager door links in de bocht nog een halve cm te laten klimmen. Rechts laat ik het de daling al licht beginnen meteen na het perron. De bocht met gebogen wissel heeft dus al een lichte overgangshelling (0,7%). Hoe riskant is dat? In elk geval zaak het heel secuur te leggen en testen op ontsporingen.

Voor de doorgang kom ik 5cm. Het 'bruggetje' maak ik wel met een dun maar stijf 3mm plaatje hout, dan is er ruimte genoeg, zelfs met pantograaf (hoewel ik geen bovenleiding plan weet je 't nooit dus ik zal er wel met installatiedraad een 'veiligheidsleiding' aanleggen.

Het rechte baanvak vooraan nu met een bocht. Wel helaas een S-bocht, maar het volgt het riviertje, dat maakt het hopelijk natuurlijk genoeg. Die wissel rechts weggehaald, dat levert wel een rangeermogelijkheid minder op en een hoek om nog in te vullen.

Schüttbahnsteig: is dat een perron dat je met een overpad bereikt? Past wel bij deze epoche in duitsland. Een loopbrug is ook een mooi idee, maar moet wel in de compositie van het geheel passen. Liever geen hoog object midvoor op de baan. Maar dat wordt uitproberen, en veel later.

O, en ik kan rondom de tafel (is verplaatsbaar op pootjes), maar de ruimte is echt max - helaas want 10cm erbij zou een hoop extra's mogelijk maken (schaduwstation met 4 sporen ipv 2, gebogen wissel vermijden in het station). En Scarm ziet er goed uit, maar ik ben een mac gebruiker en heb net xtrackcad aan de praat op osx, dus daar hou ik het even bij.

Groetjes,
Aca

Onderwerp starter
acarailnerd

Nog een vraag voor de schaduwstationexperts:

>2. De sporen in het schaduwstation zijn vrij lang, vergeleken bij die in het station? Wil je hier 2 treinen achter elkaar p 1 spoor plaatsen? Zo niet, dan zou ik ze iets korter maken.

De sporen zijn erg lang idd. Dit baantje wordt analoog, het schaduwstation niet geautomatiseerd. Twee achter elkaar op één spoor gaat niet werken. Ik heb proefondervindelijk gemerkt dat een geïsoleerde sectie tenminste 10cm voor de wissel moet zitten (zodat de loc er met alle assen in kan staan en wat kan doorschieten) en wil in beide kanten kunnen rijden, dus aan beide kanten.

Ik zou de lengte liever gebruiken voor een extra opstelspoor. Maar in deze beperkte ruimte zie ik als enige manier een overgangswissel halverwege. Dan ontstaan vier secties, zeg spoor 1 sectie A en B, spoor 2 sectie A en B, overgang mogelijk van 1A naar 2B (maar niet van 1B naar 2A).
Ik weet niet of dat wel werkbaar is, de sporen zijn van voren niet zichtbaar (overigens wel open aan de bereikbare achterkant). En de extra bochten en R1 wissels in een onzichtbaar gedeelte zitten me ook niet lekker.

Afbeelding

Zie ik misschien een andere oplossing over het hoofd? Echt de diepte in met een helix is geen optie op dit oppervlak, dus het is woekeren met de ruimte die door de andere sporen wordt overgelaten.

Groetjes,
Aca

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Ok. Wat gedachten:
De 6cm bedoelde ik als hoogte verschil tussen de sporen. Daar gaat dan de plaatdikte nog vanaf. En je moet er ook nog bij kunnen he?
De bochtwissel kun je het beste vlak monteren, in ieder geval niet horizontaal verbuigen :!:
De "S" bocht is zo een hele verbetering, als je daar rechts toch een wissel wilt zou dat een wachtspoor voor een opdruk lok kunnen wezen. Punt is dat dat stukje spoor dan eigenlijk links onder zou moeten zijn.

SCARM op Mac: http://www.scarm.info/index.php?page=help&topic=27 en:
http://www.scarm.info/blog/general/runn ... apple-mac/

Schaduwstation: Op mijn baantje plaats ik 2 treinen achter elkaar op 1 spoor, in een dubbele keerlus. De spoorsecties zijn geisoleerd tov. elkaar. Een binnenkomende trein stopt (als je dat wilt) onder een infrarood lichtsluis. Zo maakt het gelijk niets uit waar de lok zich in de trein bevind. Nadeel is dat de treinen (op hetzelfde spoor) altijd in dezelfde volgorde vertrekken....
Afbeelding

De dubbele keerlus word dus in 2 richtingen bereden, een optie welke in jouw plan ook mogelijk is.
Het is maar een idee, hoop dat je er wat mee kunt ;)

Groet van Frank

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo A,

Een Schüttbahnsteig is een smal perron dat slechts aan 1 kant iets hoger is om zonder al te veel te klimmen in de trein te komen. Naar het andere spoor loopt het schuin af tot aan de hoogte van de spoorstaaf. Een dergelijk perron wordt normaal alleen gebruikt voor zijlijntjes zonder al te veel verkeer. Zoals dat van jou. :-) Om op het perron te komen wordt het spoor gewoon direct overgestoken, geen tunneltje of voetgangersbrug oid. Een brug zou op jouw baantje veel te "massief" worden. In de volgende links zie je meerdere voorbeelden:
https://www.google.nl/search?q=sch%C3%B ... B600%3B450
https://www.google.nl/search?q=sch%C3%B ... B399%3B300

Wat betreft je schaduwstation, zou ik het advies van Frank volgen. Twee lange parallelle sporen, één voor elke richting. Dan zouden er wel 2 treinen achter elkaar moeten passen. Eventueel kun je de sporen aan de rechterzijde nog iets verlengen richting tunnelportaal. De wisselverbinding in het midden levert denk ik weinig op en maakt het beveiligen alleen lastiger.

Groet, Wim

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Dank Wim voor de les....Nu weet ik ook wat "Schüttbahnsteig" betekend.
En inderdaad een voetgangersbrug is dan feitelijk iets wat het ontwerp niet ten goede komt.

De Zwitser Felix Geering weet als geen ander op een klein oppervlak dergelijke layout's te bedenken:
http://k.f.geering.info/modellbahn/glei ... e61122.htm
Het heeft iets van weinig oppervlak???Dan maar in de hoogte!
Is wel een erg druk voorstel om mee te beginnen.........Gaat ook maar om de :idea:
Misschien kan de auteur van dit topic hier nog wat mee :idea: :?:

Groet van Frank
Plaats reactie