wagonnetjes verlichten

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
marc1974
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:34

wagonnetjes verlichten

Bericht door marc1974 »

Hallo,

Ben helaas nog niet toegekomen aan onze nieuwe baan,daar ik nog met de zolder bezig ben :( maar het schiet wel al op.
Ik heb een twaalftal wagonnetjes die ik wilde verlichten,maar ik weet echt niet wat ik moet gebruiken hiervoor.
Op dit vlak ben ik echt nog een leek helaas.
Het gaat om de minitrix wagonnetjes nr 3058.
het dakje kan ik er niet afhalen,het moet via de onderkant.
Het is een twee-asser dus dan heb ik denk ik ook andere wielen nodig i.v.m. stroomafname denk ik.
Schiet maar raak ik weet het niet :roll:
Bijlagen
minitrix wagon
minitrix wagon
minitrix 2.JPG (23.63 KiB) 3951 keer bekeken


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Marc,

Ik zou wel willen schieten maar doe ik wijselijk niet want het eten is hier veel beter :mrgreen: :mrgreen:

je zou de printjes van Digirails, Uhlenbrock etc kunnen gebruiken. Daar zit je ook niet zo kritisch omdat er een condensator op zit voor spannings verlies.
Je kan ook op een stroken print een aantal smd leds solderen en deze d.m.v. zilverdraad aansluiten op je asjes.

Dus mogelijkheden genoeg

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

P.Heinst
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2009 17:43
Locatie: Pannerden

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door P.Heinst »

Hallo Marc,

Mogelijk zijn deze ledstrips iets, ze zijn buigzaam en zelfs oprolbaar en per 5 cm in te korten
zie link:
Prijs is €1.00 per 5 cm, dus voor een paar € per wagon ben je klaar.

http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=168.0

Gr Piet



Onderwerp starter
marc1974
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:34

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door marc1974 »

Hallo,
alvast dank voor de aangedragen mogelijkheden.
Ik had zelf al iets vonden en wel via deze link
http://forum.3rail.nl/index.php?action= ... ic=12955.0
Ik zal de mogelijkheden eens de komende tijd uittesten en kijken wat me het beste bevalt.
Jullie horen daar dan nog van.
Groetjes,

Marc


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Marcel »

Hallo Marc,let wel dat de informatie die je zelf hebt gevonden voor Marklin Digitaal (wisselstroom) is.
Wij rijden op gelijkstroom,het kan wel maar dan heb je denk ik geen gelijkrichter nodig.
Wacht nog even een reactie af van een elektro-expert.



FidOo
Berichten: 5816
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door FidOo »

klopt idd. Een gelijkrichter heb je niet nodig met gelijkstroom.

Heb gister zelf 2 digirails strips + functie decoder gekocht. Die ga ik morgen inbouwen in een setje dubbeldekkers van de drg. Alleen nog eens sluitverlichting gaan maken. Zal wel ff foto's maken van het proces.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Rob Fongers »

Maar als je digitaal rijdt heb je wel wisselstroom, dit om misverstanden te voorkomen, je hebt echter wel diodes nodig met gelijkstroom i.v.m. wisseling van rijrichting en dus ompoling van de spanning.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

FidOo
Berichten: 5816
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door FidOo »

Klopt dat wel rob?

Ik was er namelijk van overtuigd dat de spanning van een digitaal systeem een gelijkstroom was die met pulsen gestuurd wordt.
Aan gezien een digitaal signaal volgens mij altijd uit een 0 of 1 bestaat, kan dit alleen maar gelijkstroom zijn (uitzonderingen daargelaten)
Dit is dus geen continue spanning die er op staat. maar afwisselend 0v en +18V (uit mn hoofd). Een negatieve spanning komt niet voor en daarom is dit dus geen wisselspanning.

Ik was dus gedeeltelijk fout. Tis wel gelijkstroom. alleen met een nullijn die negatief is. (waardoor je het kunt beschouwen als wisselspanning) Dank je Vincent


Bij analoog geldt wel dat je spanning omgepoold wordt. LEDS in tegenstelling tot Gloeilampjes werken maar in 1 richting. (is dus afhankelijk van de + en -, als die omdraaid werkt een LED niet.)

En voor de dubbeldekkers moet ik nog even een oplossing verzinnen aangezien een digirails strip niet tegen het dak past.
Laatst gewijzigd door FidOo op 31 jan 2010 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Vincent »

hier ff een link voor de duidelijkheid
zo zit het in elkaar

mvg vincent


vincent
www.elfd.nl
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Rob Fongers »

En hoe zit het dan met 2 Led's die je antiparalel aansluit op je spanning en toch branden?

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Vincent »

rob was dat een vraag voor mij?


mvg vincent


vincent
www.elfd.nl

Rikkie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 okt 2009 21:25

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Rikkie »

Hallo,

ik probeer ook al m'n rijtuigen te voorzien van binnenverlichting. Meestal doe ik dat met het toebehorende verlichtingset voor het rijtuig.
Maar er zijn een paar wagonnen waar ik zelf verlichting moet voor maken (led, gloeilapjes, diodes, gelijkrichter, elco,enz,..)

Ik zoek eigenlijk het soort metaal dat gebruikt wordt om, via de wieltjes, de stroom te kunnen opnemen. Dus zeer veerkrachtig en sterk. Draad of plaatjes of...
Wie helpt mij verder?
Groeten
Rik


N - analoog - TER bloksysteem
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Marcel »

Misschien heb je hier wat aan:

Dit is te koop:

1: Warm Wit, stralingshoek 120 graden, 12V, verbruik bij 12 leds 0,85 Ma
2: Geel, stralingshoek 120 graden, 12v, verbruik bij 12 leds 0,85 Ma
3: Rood, idem
4: Groen, idem
5: Blauw, idem

De strips zijn om de 5 cm 3 leds met voorschakelweerstand, te delen zonder de resterende strip te beschadigen en op de scheidingslijn zijn aan beide zijde vertinde aansluitpunten. Voorts is de strip voorzien van een 3M zelfklevende laag om de strip te bevestigen.

De strip is om beschadiging van de leds te voorkomen voorzien van een
siliconen coating die tevens als positief bijverschijnsel een betere
lichtspreiding tot gevolg hebben.

De strip is 9,5 mm breed en leverbaar in ieder lengte die een veelvoud van
5 cm is tot een max van 500 cm.


De prijs van de strip is 1 € per 5cm.




2,00 € verzendkosten.

Te bestellen bij:

De Dwarsligger Telefoon: 06-16433949
Van Ostadestraat 53 E-mail: dewarsligger@worldgate.nl
8932 JZ Leeuwarden

Er zijn hele dunne koperplaatjes verkrijgbaar bij de speciaalzaken waar je zelf stripjes (stroomafnemers) van kan knippen/maken.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Rob Fongers »

Vincent,

Een ieder is vrij om te antwoorden. ;) ;)

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Vincent »

ke, dan hier het antwoord ze branden bijden want je heb een plus periode en een min periode zoals al te zien was in de grafiek in de link die ik al eerder poste.

mvg vincent


vincent
www.elfd.nl

FidOo
Berichten: 5816
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door FidOo »

nou zojuis 4 digirails ledstrips ingebouwd samen met een functiedecoder van digirails. Dit alles is geplaatst in 2 dubbele dubbeldekkers van de dr van minitrix. Was een hoop hak en breekwerk. Maar het zit er in. Alleen werken doet het helaas nog niet.

Zal morgen even apart topic openen in het digitale vraagbaak gedeelte. Want krijg met geen mogelijkheid de decoder aan de praat.

Zodra alles werkt zal ik een inbouwverslagle maken met alle foto's.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Rob Fongers »

vissie schreef:ke, dan hier het antwoord ze branden bijden want je heb een plus periode en een min periode zoals al te zien was in de grafiek in de link die ik al eerder poste.

mvg vincent
Vincent,

DCC is dus wisselspanning.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Vincent »

@ rob: heel kort door de bocht kan je het zo wel zien. en je decoder maakt er weer een gelijk spaning van. door de tussen vallen van geen stroom en wel stroom weet de decoder wat die moet doen.

mvg vincent


vincent
www.elfd.nl
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Rob Fongers »

Vincent,

Mijn kennis is beperkt maar volgens mij zijn er 3 soorten stroom.

Geen stroom :o :o
Gelijkstroom waarbij de plus en altijd aan dezelfde draad zit.
Wisselstroom waar de plus en min van polariteit veranderd aan hand van het Hertz getal.

Digitale stroom is geen stroom maar een signaal wat meegegeven wordt in de basis stroom en wat door aangesloten decoders kan worden uitgelezen. Indien het adres van een bepaalde decoder voorbij komt zal deze decoder een opdracht uitvoeren. Vandaar ook dat alle decoders een uniek adres moeten hebben.

De reden dat ik dit zeg is om mensen niet op het verkeerde been te zetten. Als je LED's op gelijkspanning aansluit is het wel belangrijk dat je de Kathode, de korte draad van de LED, of bij SMD de richting van de pijl, op de min aansluit. Bij wisselstroom is dat dus niet belangrijk omdat gedurende de helft van de tijd de spanning van polariteit wisselt. Hier staan de Led's als het ware te knipperen maar is voor het oog niet zichtbaar omdat we de frequentie niet kunnen volgen.

Afbeelding

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
marc1974
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:34

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door marc1974 »

Hallo,

Niet echt een makkelijk onderwerp vindt ik :P
Mijn oude baan is nu nog analoog maar de nieuwe baan is de bedoeling dat deze digitaal gaat worden.
Moet ik nu wel of niet zo'n decoder ertussen zetten of niet aangezien dit een aanpassing dan is voor de toekomst.
Doet deze het dan wel nog op mijn analoge baan dan?
Sorry voor deze vragen maar heb maar 1 jaar mts elektronica gedaan en ben niet voor niets met bouwkunde verder gegaan :lol:

groet,

Marc


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door Rob Fongers »

Marc,

We spreken over verlichting met ledstrips in een wagon, dus laat je niet op het verkeerde been zetten.

Maar je kan nu je locs al voorzien van een decoder. Standaard staan deze op adres 3 (trix 9) en kunnen ook analoog rijden. Ze geven dan ook betere rijeigenschappen aan je loc, netter optrekken en afremmen.

Dus bij digitaal heb je altijd decoders nodig, voor wissels en locomotieven en eventueel voor stuurstandsrijtuigen voor het omschakelen van de verlichting.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

stuiverman
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2010 10:54

Re: wagonnetjes verlichten

Bericht door stuiverman »

Marcel schreef:Misschien heb je hier wat aan:

Dit is te koop:

1: Warm Wit, stralingshoek 120 graden, 12V, verbruik bij 12 leds 0,85 Ma
2: Geel, stralingshoek 120 graden, 12v, verbruik bij 12 leds 0,85 Ma
3: Rood, idem
4: Groen, idem
5: Blauw, idem

De strips zijn om de 5 cm 3 leds met voorschakelweerstand, te delen zonder de resterende strip te beschadigen en op de scheidingslijn zijn aan beide zijde vertinde aansluitpunten. Voorts is de strip voorzien van een 3M zelfklevende laag om de strip te bevestigen.

De strip is om beschadiging van de leds te voorkomen voorzien van een
siliconen coating die tevens als positief bijverschijnsel een betere
lichtspreiding tot gevolg hebben.

De strip is 9,5 mm breed en leverbaar in ieder lengte die een veelvoud van
5 cm is tot een max van 500 cm.


De prijs van de strip is 1 € per 5cm.




2,00 € verzendkosten.

Te bestellen bij:

De Dwarsligger Telefoon: 06-16433949
Van Ostadestraat 53 E-mail: dewarsligger@worldgate.nl
8932 JZ Leeuwarden

Er zijn hele dunne koperplaatjes verkrijgbaar bij de speciaalzaken waar je zelf stripjes (stroomafnemers) van kan knippen/maken.
Beter is het om plaatjes/strips van tombac op de kop te tikken, dat is messing met 'n toevoeging zodat het zeer goed (en blijvend) veert.

met de groeten van Harry


Plaats reactie