Analoog of digitaal

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Ronuitsittard
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2015 11:00
Locatie: Sittard

Analoog of digitaal

Bericht door Ronuitsittard »

Misschien een stomme vraag: met hoeveel treinen kun je maximaal op een analoge baan rijden?
Ik heb een jaar of vijftien geleden een digitale Roco baan gekocht voor mijn kinderen omdat je dan met meerdere treinen kon rijden. Ik heb me nooit erin verdiept of dat met een analoge baan ook kan.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Analoog of digitaal

Bericht door BenQ »

Dat hangt van het besturings systeem af, met losse transformators is het 1 trein per travo.
Zelf heb ik Dinamo en dan hangt het van het antal blokken af.
Je moet ook eens kijken naar de Geinbaan van Jan, die heeft een mooi systeem ontwikkeld.
viewtopic.php?f=14&t=5184


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Ronuitsittard
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2015 11:00
Locatie: Sittard

Re: Analoog of digitaal

Bericht door Ronuitsittard »

Heb ondertussen op beneluxspoor.net al antwoorden gevonden op mijn vraag.
Maar waarom zou een beginnende spoorbouwer nog voor analoog kiezen?



sjoef
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Analoog of digitaal

Bericht door sjoef »

o.a. budget.... :D



FidOo
Berichten: 5829
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Analoog of digitaal

Bericht door FidOo »

Tja naast het budget kun je ook nog zeggen: de angst voor het onbekende. Digitaal is natuurlijk iets ingewikkelder dan analoog. Maar ik denk dat het niet opweegt tegen de voordelen van digitaal rijden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Analoog of digitaal

Bericht door Mack »

voordeel ik vindt van analoog je alles kan rijden ook oud spul zonder problemen .

als ik zie wat sommige treinen voor problemen geven , rijd ik liever analoog.

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Analoog of digitaal

Bericht door Ad_M »

Alles wat analoog goed rijdt, rijdt ook digitaal prima
Wat geld om een analoge lok goed te laten rijden, geld ook voor digitaal
Er zit alleen als extra een decoder bij :P

Dus als je een beetje handig ben en ietwat van elektriciteit / elektronica weet of wil leren.....
Kom je echt even ver en met digitaal zelfs verder!

Blijft natuurlijk een prijsplaatje aan zitten welk systeem je kiest en welk talent je bij jezelf wilt ontwikkelen bij deze hobby

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Analoog of digitaal

Bericht door spoor65 »

Ad,

ook dat prijskaartje is heel betrekkelijk.

een mooie analoge baan met uitgebreid sporenplan en de wens om meerdere treinbewegingen te willen zien, daar zal de bouwer ook het nodige aan elektronica moeten toepassen, wat minstens zoveel euri kost. en minstens zoveel kennis.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Ronuitsittard
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2015 11:00
Locatie: Sittard

Re: Analoog of digitaal

Bericht door Ronuitsittard »

Ik heb het voordeel dat ik met niks begin, vandaar de vraag.
Van elektronica heb ik geen verstand(behalve een stopcontactje ed aansluiten en in het verleden zelf pc samenstellen), zou het wel willen leren.
Dus nu ben ik ook aan het zoeken waar ik dit kan leren via boeken of internet.
Maar in iedergeval bedankt voor de reacties allemaal.


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Analoog of digitaal

Bericht door janiegein »

hoi Ron,

in de eerste plaats welkom op ons o zo mooie forum.

ik kwam jou vraag tegen op mijn eigen draadje ( de geinbaan ) en zal proberen uit te leggen dat het een onbegonnen zaak is om jou zo één twee drie te vertellen hoe ik e.e.a gebouwd heb.

ik denk dat als je er bij stil wil staan dat ik behoor tot die groep mensen die,
A; zich deze hobby eigenlijk niet kunnen veroorloven.
B; geen weet heeft van houtbewerking en C; een super leek is op gebied van elektronica.

om te beginnen is er meteen de uitleg van mijn avatar die moet voorstellen iemand die moet roeien met de riemen die hij heeft.
ik had wat treintjes spul van zo,n vijftig jaar geleden in een doos in de kast wat eigenlijk vergeten materiaal was tot ik dat weer tegenkwam.
heb daardoor eigenlijk de tricker gekregen om de draad weer op te pakken.
het uitgangspunt was iets te creëren wat mij niet of nauwelijks geldzou gaan kosten ( want dat had en heb ik niet ) en waar ik met het bestaande materiaal een zo groot mogelijke baan met zoveel mogelijk treintjes zou hebben willen opzetten.
hoe ik dat gedaan heb is denk alleen maar uit te leggen als je de moeite zou willen nemen om mijn gehele geinbaan draadje door te lezen en dan merk je vanzelf dat ik voor tientallen probleempjes kwam te staan die ik door proberen en met adviezen van vele forumleden er uit kwam en evenzovele male mijn kop stootte omdat dat wat ik uitgedacht simpelweg niet ging.

één ding is zeker dat wat ik tot nu toe heb weten op te bouwen in zo,n drie jaar tijd mij dat aan budget ongeveer een kleine €750,00 heeft gekost aan aangeschafte materialen in de vorm van hout, bedrading, elektronica, soldeer en wat treinmateriaal en vast nog wat zaken die ik hier gemakshalve maar vergeet.

waarom ik voor analoog gegaan ben heeft een duidelijke reden.
A; Budgettair, omdat het bestaande materiaal ombouwen naar digitaal duurder zou gaan uitvallen dan nieuw te moeten aanschaffen en die centen er stomweg niet waren of zijn.
B; de onkunde op elektronicagebied die toch weer nodig is in samenspraak met welke vorm van computer dan ook want een mobieltje bedienen meer dan alleen maar bellen is al een ramp gebeuren voor mij laat staan allerlei toestanden rondom een digitale baan.

hoop dat je met dit misschien te eerlijke en openlijke antwoord verder kunt en schroom niet om met al je vragen te komen op dit forum want geloof mij als ik zeg dat de wil om elkaar te helpen hier heel hoog in het vaandel staat.

bedenk overigens wel dat als je wel voor analoog zou kiezen ik denk dat als je toch later op digitaal zou overgaan dat toch weer een hoop extra geld gaat kosten dus of analoog en doorgaan of alles in 1 x digitaal maar die keuze is duidelijk aan jou.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onderwerp starter
Ronuitsittard
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2015 11:00
Locatie: Sittard

Re: Analoog of digitaal

Bericht door Ronuitsittard »

Dankjewel Jan


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Analoog of digitaal

Bericht door spoor65 »

Ron.

Als ik dan even uit ga van de eerste vraagstelling in jouw eerste bericht hier.
Startset Roco digitiaal, ja daar kun je gelijk (zodra je een extra loc/trein hebt gekocht) meerdere treinen mee aansturen en gelijktijdig laten rijden.

er even van uitgaande dat de besturing de bekende roco multimaus is, kun je eerst ongeveer 4 treinen laten rijden op de capaciteit van het systeem, (is natuurlijk altijd uit te breiden)


analoog is het eigenlijk domweg, 1 trein tegelijk per transformator (je kunt natuurlijk meer locjes laten rijden maar die zullen allemaal reageren op jouw draai aan de knop, dus gaat er 1 naar recht dan gaan ze allemaal).

voor elke andere trein zal er een extra transformator moeten komen en een eigen geïsoleerd baanvak.
treinen zullen dus niet tegelijk op een zelfde stuk spoor kunnen rijden.

dit is dus in de basis.

beide systemen kunnen uiteindelijk veel meer, maar voor beide geld dan: uitbreiding dmv elektronica
om alles in goede banen te leiden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Ronuitsittard
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2015 11:00
Locatie: Sittard

Re: Analoog of digitaal

Bericht door Ronuitsittard »

Hallo Freddy
Ik weet nog toen ik Roco digitaal had dat je een trein automatisch langzaam kon laten optrekken en stoppen. Wat ik mooi vond.
Kan dit ook met een analoge baan?



FidOo
Berichten: 5829
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Analoog of digitaal

Bericht door FidOo »

Ja dit kan zeker analoog. Alleen wel op 1 vaste plek. In het Duits heet dit een bremswiderstand en Aufenthalt Schalter.

Als je eens bij een treinenwinkel bent schaf dan eens een catalogus of beter nog een baanplan boek van minitrix aan. Daar staan die schakelingen in.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: Analoog of digitaal

Bericht door Bart51 »

Hallo Ron,
Ik hik ook tegen de kosten van compleet digitaal rijden.
Dit heb ik als volgt opgelost:
Mijn loks zijn digitaal, er zitten decoders in.
Deze loks worden nu aangestuurd door een Roco Z21, daarvoor door een Multimaus (staat te koop, zie rubriek vraag en aanbod).
Met deze besturingssystemen kunnen ongeveer 6 tot 8 loks rijden.
Mijn wissels worden analoog bestuurd.
En aan blokbeveiliging doe ik niet. Dat betekent gewoon dat je ogen goed de kost moet geven om alles in goede banen te leiden.
Een eenvoudige ringleiding onder de baan zorgt ervoor dat er overal voldoende stroom en signalen doorkomen voor de loks.

Groet Bart


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Analoog of digitaal

Bericht door Andre de Ruiter »

Ik heb de voors en tegens van digitaal versus analoog op een rij gezet. Er zullen vast nog gebieden zijn, die ik overgeslagen heb, het zij zo.

PRIJS.
Laten we een kijken wat je nodig hebt om 5 locs digitaal resp. analoog onafhankelijk van elkaar over de baan te laten rijden.
Digitaal: een Roco multimaus tweede hands ca. € 80,= en een 5-tal decoders ca. € 150,= Totaal € 230,=
Analoog: een 7-tal trafo's ca. € 210,= Ben is volgens mij te optimistisch met een trafo per loc. je hebt enige overcapaciteit nodig om gemakkelijk wisselen tussen de blokken mogelijk te maken.
Prijsverschil te overzien.

SCHAALSNELHEID.
We willen graag dat onze modellen met een geloofwaardige snelheid over de baan gaan.
Digitaal: zeer eenvoudig te realiseren, het zij middels CV waarden, hetzij middels computersturing.
Analoog: vrijwel onmogelijk, de ene lok is met half vermogen van de trafo niet vooruit te branden de volgende loc gaat er half vermogen als een raket vandoor.

SCHAALGETROUW AFREMMEN/OPTREKKEN
Digitaal: zeer eenvoudig te realiseren, het zij middels CV waarden, hetzij middels computersturing.
Analoog: handmatig te doen, door de verschillen in rijeigenschappen van de locs vrijwel niet te automatiseren (voor zover er überhaupt sprake kan zijn van automatiseren bij analoog rijden) .
Op YouTube zijn voldoende filmpjes te zien die het verschil in rijeigenschappen van resp. digitaal bestuurde en analoog bestuurde banen laten zien.

SCHOON BLIJVEN RAILS
Digitaal: doordat er een wisselspanning (eigenlijk blokspanning) op de rails staat wordt er geen extra stof aangetrokken.
Analoog: doordat er een gelijkspanning op de rails staat wordt extra stof aangetrokken.

VERLICHTING
Digitaal: onafhankelijk van de snelheid van de loc kan de verlichting geregeld worden eventueel individueel.
Analoog: alleen verlichting als de trein rijdt

GEVARIEERDE TREINENLOOP
Digitaal: onafhankelijk van de blokindeling kan iedere willekeurige treinenloop gerealiseerd worden, mits voldoende blokken aanwezig zijn
Analoog: treinenloop wordt in hoge mate bepaald door de wijze waarop de verschillende trafo's een gedeelte van de baan van stroom voorzien.

Ron voor jou is de keuze niet moeilijk, mede omdat je, begrijp ik, al in het bezit bent van een Roco multimaus en een digitale loc. Digitaal dus.

Ik kan me maar één reden voorstellen om anno 2015 een analoge baan te beginnen. Jan heeft die reden genoemd: Het bezit van een grote hoeveelheid analoog materiaal. Ik zou overigens dan kiezen voor alles verkopen en toch digitaal gaan rijden.

Hoe dan ook Ron realiseer je dat deze hobby niet goedkoop is. Daarnaast moet je ook nog een keuze maken over de wijze van besturing van je wissels. Digitaal rijden is ook te combineren met analoog besturen van de wissels, zoals Bart ook al aangaf. Jaren geleden heb ik die keuze ook ooit gemaakt. Achteraf ben ik niet zo blij met die keuze het heeft me extra geld gekost. Mocht je daar ook vragen over hebben brand los.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Analoog of digitaal

Bericht door janiegein »

Hoi Andre,

ik kan mij redelijk vinden in jou bovenstaand betoog.

ben het alleen niet eens met jou uitleg over de onmogelijkheid met meerdere treinen automatisch en met redelijke schaalsnelheid rond te rijden.

ik denk dat in mijn laatst geplaatste filmpje in draadje geinbaan toch duidelijk te zien is dat er met een dertiental treinen een redelijk stabiel,
oke misschien niet schaalgetrouw qua snelheid, met meerdere treinen op een baan rond te rijden in een volledig geautomatiseerd verhaal is zeker niet onmogelijk.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Analoog of digitaal

Bericht door Andre de Ruiter »

Je moet me maar niet kwalijk nemen Jan, maar ik vindt jouw filmpje juist een voorbeeld van de problemen, die je hebt als je analoog rijdt. Als je "automatisch" rijdt met een analoge baan staan alle trafo's op dezelfde stand. Dit is nodig om te voorkomen dat treinen plotseling versnellen of vertragen als ze wisselen van voedingstrafo. Hierdoor zullen sommige treinen op schaalsnelheid rijden, sommige te hard en sommige te langzaam. Hetzelfde probleem doet zich voor met de widerstandsbremse van Joost. Verschillende treinen zullen mbv dat ding niet allen op dezelfde plaats stoppen, nog afgezien van het rem gedrag dat ze daarbij laten zien.
Wil je de trafo-stand laten afhangen van de loc. die op dat moment gevoed wordt, dan zijn weer ingewikkelde electronica schakelingen nodig à la dinamo. Maar dan is mijn vraag wat is nog het verschil met digitaal rijden.

Er schiet me nog een probleem van analoog rijden te binnen. Als een analoge lok een helling afrijdt zal hij versnellen. Een digitale lok zal door de ingebouwde cruise control de ingestelde snelheid behouden.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

FidOo
Berichten: 5829
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Analoog of digitaal

Bericht door FidOo »

Andre, perfecte verwoording! Kan wat mij betreft als Sticky-topic zo bovenaan!

En Jan ik ben het wel met Andre eens. Jouw treinen rijden niet op schaalsnelheid. (verre van) en juist dat onderscheid tussen verschillende loks is met digitaal eenvoudig op te heffen.

Je analoge treinenbedrijf werkt dan inderdaad wel goed! Maar is wel eenvoudig. Het is echt trein rijdt altijd van A-->B-->C-->A.
Met een PC gestuurde baan kun je oneindig varieren tussen A/B/C etc..
(en dit is niet een aanval op hoe jij je baan beleefd. Jij hebt hier veel plezier van en dat is uiteindelijk waar het om draait)

Ik denk dat Ron ook even moet afvragen wat hij wilt van zn treinbaan.
Wil je alleen kijken naar veel verschillende treinen en niks hoeven doen om het te besturen dan is een PC besturing eigenlijk een must. (zie baan Jeroen en Ron, resp. Duisburg-beksheim en Brummenbach)
OF wil je veel "spelen" dan kies je voor analoog of digitaal zonder PC.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: Analoog of digitaal

Bericht door Bart51 »

Het fijne van mijn Z21 (maar ook de Multimaus) is dat je je wissels per decoder digitaal kan maken. Daarmee houd je nog een beetje je hand op de knip. En later, als je het wilt kan je er een computer met een treinprogramma er aan koppelen. Dat laatste houdt dan meteen in dat je dremel en soldeerbout overuren moeten gaan maken. En dan begint een, in mijn ogen, eindeloos gestoei met computer en blokken en nog veel meer. Heb je dat voor elkaar dan is één druk op de knop voldoende om je complete modelbaan op gang te brengen. Maar dan heb je meteen ook jezelf al menigmaal voor de kop geslagen.


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Analoog of digitaal

Bericht door janiegein »

Oke ik respecteer al jullie meningen.
Het is door mij reeds meerdere malen genoemd dat voor mij de keus voor 100% bij in eerste plaats door de pegulanten en mijn onkunde op electrogebied mij noodggedwongen voor analoog deed gaan.

dat ik in mijn onkunde toch een voor mij acceptabele baan heb weten te creeeren is voor mij bevredigend genoeg.

Ik wilde alleen maar aangeven dat uit de tijd dat nog nooit iemand van digitaal, computers e.d gehoord had we op de manier zoals ik heb trachten te doen werkten en toen viel niemand over schaalsnelheden od dat soort zaken toen werd er gewoon met treintjes gespeeld.

maar goed ieder zijn meug.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Analoog of digitaal

Bericht door Sven »

Andre de Ruiter schreef:Ik kan me maar één reden voorstellen om anno 2015 een analoge baan te beginnen. Jan heeft die reden genoemd: Het bezit van een grote hoeveelheid analoog materiaal. Ik zou overigens dan kiezen voor alles verkopen en toch digitaal gaan rijden.
Maar ik vind m'n materiaal/materieel nou net het leukst... Als ik al m'n analoge locs verkoop (rond de 50 stuks, sommige verbouwd, de meeste geweatherd) kan ik van dat geld misschien 5 digitale exemplaren terugkopen... Sommige locs heb ik al 30 jaar. Die gaan echt niet weg. Sentimentele zak, ik geef het toe 8-)

Niet dat ik het van plan was hoor. Voor mij blijft het lekker analoog, rijdt prima zo. Er zijn al genoeg computers, smartphones, intelligente broodroosters en al het andere wat per se digitaal moet zijn. Ik hou van techniek die ik snap en waarvan ik kan zien hoe het werkt. En indien nodig kan uitvinden wat er mis is en het oplossen.
Nu kan ik als ik goed oplet op twee kringen 6 treinen laten rijden en er af en toe eentje van of naar de opstelsporen dirigeren. Snelle locs op de ene kring, de wat langzamere op de andere. Nog veel belangrijker: ik kan twee lange treinen eindeloos op schaalsnelheid (of langzamer) rondjes laten rijden, er naar kijken en denken: wat rijden die mooi. Muziekje aan, biertje erbij. Heerlijke hobby, dat modelspoor. Dan gaat er na een uurtje voor elke trein een andere loc en wordt het hele ritueel herhaald. Bespaar je jezelf toch maar mooi een een dosis GTST, DWDD, SBS6 en dat soort narigheid mee.



Ronaldp
Berichten: 1472
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Analoog of digitaal

Bericht door Ronaldp »

Als ik naar mee zelf kijk......
Ook pas weer begonnen met treintjes.
En wat werd het analoog....maar tijdens de bouw toch besloten om over te stappen op digitaal.
Zeker naar wat ik hier allemaal zag op het forum.
Ja digitaal was / is nieuw voor mij. Daarom ging ik eerst analoog bouwen.
Digitaal klinkt zo moeilijk :D
Maar met hulp van het forum en zeker Joost.
Ga ik digitaal ook wel onder de knie krijgen.

Zie mij baantje wat om gebouwd gaat worden naar digitaal.

viewtopic.php?f=14&t=6971

Mvg ronaldp


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Analoog of digitaal

Bericht door evo »

Leuk, weer zo'n analoog vs. digitaal draadje, en natuurlijk gaat het ook weer over de kosten van deze hobby :D

Ik durf te stellen dat een modelbaan bouwen geen dure hobby hoeft te zijn. Je bepaalt nl. zelf hoeveel rails en wissels je in een vierkante meter propt en hoeveel verschillende loks, rijtuigjes, etc je op de plank wil hebben liggen. Wat er ook in kan hakken qua budget is huisjes, autootjes en aanverwante aankleding.

Met wat 2e hands spullen, goedkope materialen en zelfbouw kun je een indrukwekkende modelbaan bouwen die je qua budget niet de kop hoeft te kosten, zeker niet als je baan bv. in 5 jaar bouwt en de kosten spreidt.

De keuze analoog/digitaal is dan qua budget eigenlijk niet zo relevant.

En als dan je baan af is en er een beetje leuk uitziet, kun je je investering nog terug krijgen ook en dan kun je weer opnieuw gaan bouwen 8-) .


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

FidOo
Berichten: 5829
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Analoog of digitaal

Bericht door FidOo »

Sven en ook jan. Ik snap heel goed dat jullie juist daaruit veel plezier kunnen halen. Ik deed toen ik begon (12 jaar tot een jaar of 5 terug) niet anders. Al het rails wat ik had verzameld in die tijd op een grote houten plaat. Al het materieel er op en simpel door denkende wissels te gebruiken ging de ene na de andere trein achter elkaar rondjes rijden. Hooguit stonden er wat huisjes, perrons en een station op de plaat. En de fantasie dacht de rest er bij. Heb er uren naar gekeken.

Alleen voor mij gaat de hobby nu verder. Grote baan (dmv clubbaan) en dus lange treinen en digitaal rijden.

Daarom is het gewoon belangrijk om zelf in te schatten wat je wilt met je treintjes.
En soms moet je gewoon beginnen en kijken waar het schip strand.

Ik zou lekker voor een 2e hands startset gaan. Digitaal of analoog en lekker wat rails er bij en proberen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie