JohoMapi schreef:Ten aanzien van de mogelijk verminderde rolweerstand heb ik toch een vraagje. Als ATF (of een ander middel) de rolweerstand doet verminderen zal dit toch hooguit een probleem kunnen zijn bij het wegrijden van een trein?
(...)
Op onze modelbaan, met op de hoofdbaan een maximale stijgingspercentage van 25 promille, merk je geen verschil sinds het gebruik van ATF.
Joris (of Maurice),
Waarom zou verminderde rolweerstand een probleem zijn? (tenzij je wilt dat je treinen NIET " rollen"). Verminderde rolweerstand betekent immers dat er minder energie nodig is om de trein in beweging te krijgen en te houden? Dat betitel ik niet als een probleem.
Maar je zegt het zelf: je merkt op jullie baan geen verschil tussen gebruik zonder en met ATF. Zo gering is het dus.
Veel collega's die geen ATF gebruiken gaan er (begrijpelijk) van uit dat ATF rails vet en glad zal maken. Dat klopt ook als je het gebruikt als anderen wasbenzine, modelspoorolie, contactspray, autowas e.d. gebruiken. Dan krijg je inderdaad spekgladde rails. Juist de minimale hoeveelheid ATF die op enkele centimeters spoor moet worden aangebracht zorgen ervoor dat de componenten in ATF die corrosie voorkomen over de rails worden uitgereden, zonder die merkbaar vet en glad te maken. Maar of daardoor ook de rolweerstand merkbaar afneemt? Ik meen het ook waar te nemen, maar kan het niet echt aantonen. Misschien zit dat meer "tussen de oren"
Ben