Voorstellen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ard1970

Voorstellen

Bericht door Ard1970 »

Goedemorgen,

Binnenkort ga ik, Ard, verhuizen en dan heb ik meer ruimte voor mijn N spoorbaan die in het licht van de verhuizing afgebroken lag te wachten.
Omdat ik een "herstart" maak en ik analoog reed, was ik van plan om een digitale startset aan te schaffen.

Vroeger had ik al een baan toen van minitrix. (deed die baan samen met mijn broer) Later een Fleishmann baan gehad die nu dus in stukken uit elkaar ligt (wat ik zelf graag wilde dus geen slecht gevoel erbij)

Om me zelf maar voor te stellen. Ik ben 45 jaar, getrouwd (bijna 17 jaar) en 2 kinderen en een hond.
De oudste is mijn zoon die 13 is en die vrolijk mee wil bouwen en denken. Maakt het extra gezellig toch?

Nu heb ik wel een idee voor mijn nieuwe baan. Echter heb ik nog nooit gewerkt met schauwstation of keerlussen die niet in het zicht zijn dus ik vroeg me af of jullie mee kunnen denken hoe ik het een en ander netjes op een tekening krijg.

Ik gebruik Anyrail 5 dus er is een programma maar ik krijg het niet goed voor elkaar om de verschillende lagen in 1 tekening te krijgen.
Tweede vraag is of jullie mee kunnen denken of het handig is of verstandig om het op die manier te doen.

Qua bouwen ligt mijn voorkeur meer bij de scenery als bij treinen laten rijden.

Wat betreft de digitale startset, vroeg ik me af of het voor het idee wat ik heb wel noodzakelijk is. (of dat ik beter het geld kan steken in extra rails omdat de 4 locs die ik heb ook omgebouwd moeten worden)

Qua tijdperk zat ik te denken om rond de jaren 70 - 80 te gaan werken toen ik een kleine jongen was.

rc.amsterdam

Re: Voorstellen

Bericht door rc.amsterdam »

Digitaal of analoog - ben je tevreden met een klein aantal lokomotieven waarvan je de besturing vooral zelf in de hand hebt dan kan analoog prima. Is de scenery net zo belangrijk als het rijden van de treinen? Analoog prima. Zo doe ik het. Wil je veel loco's en wissels en allemaal tegelijk - digitaal. Maar digitaal trekt wel een "wissel" op de aansluitingen. Dus wat mij betreft: eenvoudige baan, eenvoudig station, analoog ok. Anders valt een investering te overwegen.

vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hallo en welkom,

Analoog? Of digitale besturingssystemen? Een vraag die elke hobbyist zich stelt. En eenieder maakt zijn of haar afweging hierin.
En los van beide systemen, hoé wil je de baan aansturen? Met behulp van een PC of niet? Indien je voor pc besturing kiest, wil je dan een volledig automatisch gegenereerd rijgedrag en aangestuurde treinen en functies?
Of zit je liever zelf aan de knoppen van een (of meerdere) trafo ('s) te draaien?
Op dit forum staan veel voorbeelden en is een berg aan informatie te vinden! Op Nproject.org staan veel tips &tricks in begrijpelijke taal!

De 4 loks digitaliseren? Vaak is dat geen enkel probleem. Hier op het forum zit martindomburg. Die heeft er zijn 'beroep' van gemaakt. Voor een kleine vergoeding bouwt hij treinen om.

Mijn persoonlijke mening over het geheel is om te investeren in een digitaal systeem. Er zijn zoveel meer aanstuurbare opties. Denk bijvoorbeeld aan de seinbeelden op treinen.

Al bij al veel succes en vooral plezier met alles!

Groetjes

Hoontje

FidOo

Bericht door FidOo »

Welkom Ard,

ik denk dat het verstandig is om te beginnen met het plannen van je ruimte... of je 5x3m of 1.5x0.5 bescikbaar hebt maakt natuurlijk een groot verschil.

Als je dan die ruimte gereserveerd hebt voor jezelf, dan zou ik eens gaan rondkijken naar wat er allemaal mogelijk is binnen die ruimte. Je kunt nou eenmaal niet een hauptbahnhof op 1.5m kwijt. Dus hier eens lekker rondkijken en misschien ergens nog een baanplanboek in de kast staan. Ook op andere forums staan genoeg banen. (welke schaal maakt niet zoveel uit)

Dan ga je in anyrail aan de slag en teken je eerst de stukken na van wat je wilt hebben en vervolgens ga je het een beetje aanpassen zodat het allemaal naar eigen wens is.

Even ervanuitgaande dat je een rondje neergelegd hebt, als je er vrede mee hebt dat je elke keer hetzelfde treintje ziet totdat je zelf wissels omzet en er een andere gaat rijden. Dan volstaat analoog prima. Alleen zul je dan wat simpele schakelingen moeten maken zodat niet alle treinen tegelijk gaan rijden.

Maar digitaal is wel een stuk mooier. Je kunt alle treinen gewoon op t spoor zetten en je kunt ze allemaal los van elkaar bedienen. Je kunt wissels gewoon nog op de ouderwetse manier bedienen en je hebt geen ingewikkelde schakelingen nodig om te voorkomen dat als je aan de regelaar draait dat alles er vandoor gaat.

Die loks ombouwen als je het zelf doet kost je rond de 110,- euro. Maar dat kun je natuurlijk spreiden.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Ard1970

Bericht door Ard1970 »

Dank jullie wel voor het welkom.
Foto's en verdere informatie komt pas na 15 oktober want dan hoop ik verhuisd te zijn.
Tot die tijd klussen, verven enzovoort.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Welkom op het forum Ard
Succes met de verhuizing en daarna lekker ontspannen met de hobby

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Pruts3r

Bericht door Pruts3r »

Welkom Ard! Zit in t zelfde schuitje :mrgreen: ga ook medio oktober over naar mn modelbaan-waardige-onderkomen.... Dan, zodra alles gesetled is, rutig kiekuh en plannuh 8-)

Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)

Wablo

Bericht door Wablo »

Ard,
Ook namens mij welkom op de site en veel succes met de komende verhuizing,
groetjes,
Bert

Krab

Bericht door Krab »

Welkom Ard op het N - forum .
Ook veel succes met de aanstaande verhuizing ,dan kun je nu rustig je baanplan maken . :mrgreen:

m.v.g. Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie