dynamo
-
Re: dynamo
Henry,
tractie rijden kan met twee digitale loks zonder probleem. Je moet de snelheid ijken, zodat ze even snel rijden. Bij analoge loks zal je twee soortgelijke loks moeten gebruiken, waar dus de rijeigenschappen van overeenkomen. Je kan dus best twee treinstellen koppelen, als ze maar even hard lopen. Zelfs kleine snelheidsverschillen zijn geen probleem, maar dan moet je de stellen met de draaistellen waar de aandrijving in zit, tegen elkaar koppelen. Doe je dat aan de uiteinden, dan zal de boel uit de bocht geduwd worden.
Het beste resultaat dus met loks met een decoder, maar doordat je hybride kan rijden (met en zonder decoder op dezelfde baan) is het voldoende om alleen je loks waarmee je in tractie rijdt, van een decoder te voorzien, de rest mag analoog zijn. Je hebt dus de keus.
Groet
Frans
tractie rijden kan met twee digitale loks zonder probleem. Je moet de snelheid ijken, zodat ze even snel rijden. Bij analoge loks zal je twee soortgelijke loks moeten gebruiken, waar dus de rijeigenschappen van overeenkomen. Je kan dus best twee treinstellen koppelen, als ze maar even hard lopen. Zelfs kleine snelheidsverschillen zijn geen probleem, maar dan moet je de stellen met de draaistellen waar de aandrijving in zit, tegen elkaar koppelen. Doe je dat aan de uiteinden, dan zal de boel uit de bocht geduwd worden.
Het beste resultaat dus met loks met een decoder, maar doordat je hybride kan rijden (met en zonder decoder op dezelfde baan) is het voldoende om alleen je loks waarmee je in tractie rijdt, van een decoder te voorzien, de rest mag analoog zijn. Je hebt dus de keus.
Groet
Frans
Met vriendelijke groet
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl
Frans Staal
-
Steven,
sorry dat ik je vraag nu pas zie! Ik ben (nog) niet zo heel actief op het forum, maar Henry maakte me vanavond attent op jouw vragen.
Je kan met Dinamo heel veel zelf doen. We bieden het systeem kant en klaar zoals Henry het aangeschaft heeft, maar ook als geassembleerde printen of ook als bouwpakketten. Je kan heel bescheiden beginnen met een minimaal systeem om de mogelijkheden te verkennen en toch naderhand stapsgewijs uitbreiden. De RM-U is de centrale processor-print en dat is de enige module die alleen geassembleerd geleverd wordt. Reden hiervoor is dat op de RM-U voor een deel SMD componenten gebruikt worden en die kan je niet met een soldeerboutje monteren, daar heb je professionele apparatuur voor nodig.
We bieden een complete behuizing met frame en met voeding, maar als je het liever in een eigen kast bouwt of onder de baan op een paneel monteert, dan kan dat natuurlijk ook.
Je vraagt naar de continuiteit. Het is niet zo dat ik (als PiCommIT/DinaSys) daar als enige mee bezig is. Sterker nog, ik doe dit in samenwerking met Leon van Perlo, die het systeem ontwikkeld heeft. We hebben verder een enthousiaste gebruikersgroep, een forum (http://www.dinamousers.net) en organiseren gebruikerdagen en workshops.
Als je echt alles zelf wil doen, ook het speuren op internet naar de juiste componenten, dan kan je bij Leon de losse printen kopen. Wat onze meerwaarde is, is dat je bij ons ook bouwpakketten, geassembleerde modules en systemen kunt aanschaffen. Verder leveren wij een aantal DinaSys producten, zoals een complete schakeling voor overwegaansturing (servo's, knipperlichten en geluid met WAV), een print voor aansturen van 4 servomotoren, relaiskaarten. Daarnaast ontwikkelen we momenteel nog een aantal interessante elektronische toepassingen (zie bericht Henry over draaischijf).
Meer vragen? Stel ze gerust!
groet
Frans
www.dinasys.nl
sorry dat ik je vraag nu pas zie! Ik ben (nog) niet zo heel actief op het forum, maar Henry maakte me vanavond attent op jouw vragen.
Je kan met Dinamo heel veel zelf doen. We bieden het systeem kant en klaar zoals Henry het aangeschaft heeft, maar ook als geassembleerde printen of ook als bouwpakketten. Je kan heel bescheiden beginnen met een minimaal systeem om de mogelijkheden te verkennen en toch naderhand stapsgewijs uitbreiden. De RM-U is de centrale processor-print en dat is de enige module die alleen geassembleerd geleverd wordt. Reden hiervoor is dat op de RM-U voor een deel SMD componenten gebruikt worden en die kan je niet met een soldeerboutje monteren, daar heb je professionele apparatuur voor nodig.
We bieden een complete behuizing met frame en met voeding, maar als je het liever in een eigen kast bouwt of onder de baan op een paneel monteert, dan kan dat natuurlijk ook.
Je vraagt naar de continuiteit. Het is niet zo dat ik (als PiCommIT/DinaSys) daar als enige mee bezig is. Sterker nog, ik doe dit in samenwerking met Leon van Perlo, die het systeem ontwikkeld heeft. We hebben verder een enthousiaste gebruikersgroep, een forum (http://www.dinamousers.net) en organiseren gebruikerdagen en workshops.
Als je echt alles zelf wil doen, ook het speuren op internet naar de juiste componenten, dan kan je bij Leon de losse printen kopen. Wat onze meerwaarde is, is dat je bij ons ook bouwpakketten, geassembleerde modules en systemen kunt aanschaffen. Verder leveren wij een aantal DinaSys producten, zoals een complete schakeling voor overwegaansturing (servo's, knipperlichten en geluid met WAV), een print voor aansturen van 4 servomotoren, relaiskaarten. Daarnaast ontwikkelen we momenteel nog een aantal interessante elektronische toepassingen (zie bericht Henry over draaischijf).
Meer vragen? Stel ze gerust!
groet
Frans
www.dinasys.nl
Met vriendelijke groet
Frans Staal
Frans Staal
vandaag een workshop gedaan van dynamo en zeer veel informatie opgedaan.ben nu weer een stukje verder.
het was zeker de moeite waard omdat je nu dieper in de materie gaat loeren
Aanstaande week de mmdecs aansluiten op de kast en kunnen we met de software aan de gang, nu kiezen voor welk programma of allebei installeren
groetjes henry
het was zeker de moeite waard omdat je nu dieper in de materie gaat loeren
Aanstaande week de mmdecs aansluiten op de kast en kunnen we met de software aan de gang, nu kiezen voor welk programma of allebei installeren
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
heeejjj henry
en mede dinamo gebruikers
het was een toffe dag
veel kennis weer opgehaald
en kennis gemaakt met mede gebruikers
de workshops van dinamo een echte aanrader
als er intresse is om zo´n dag in het zuiden van het land te organiseren hoor ik dat graag.
dit geldt ook voor koploper.
zal hier ook aparte draadjes voor openen.
moet eerst ff regelen dat ik de ruimte op het werk op die zaterdag mag gebruiken.
vriendelijke groet peter
en mede dinamo gebruikers
het was een toffe dag
veel kennis weer opgehaald
en kennis gemaakt met mede gebruikers
de workshops van dinamo een echte aanrader
als er intresse is om zo´n dag in het zuiden van het land te organiseren hoor ik dat graag.
dit geldt ook voor koploper.
zal hier ook aparte draadjes voor openen.
moet eerst ff regelen dat ik de ruimte op het werk op die zaterdag mag gebruiken.
vriendelijke groet peter
Vriendelijke Spoorse groeten uit Maastricht
Peter Knuit
Peter Knuit
ha die peter,
ik ben blij dat we de workshop hebben gevolgd gisteren, als ik zie wat er allemaal is gekocht in houten weet ik nu al dat we weer een boel euries kwijt waren geweest. en een hoop handelaren blij zouden zijn, sorry hans nu even niet
ik ben blij dat we de workshop hebben gevolgd gisteren, als ik zie wat er allemaal is gekocht in houten weet ik nu al dat we weer een boel euries kwijt waren geweest. en een hoop handelaren blij zouden zijn, sorry hans nu even niet
-
- Elektronica/Commercieel
Ik ben dankzij Henry ook geintereseerd geraakt. Vroeg me alleen af hoe het automatisch ontkoppeln werkt? Ik wil Repa ontkoppelaars gebruiken.
Ik denk via specifieke opdrachten vanuit een besturingsprogramma, wat eigenlijk helemaal los staat van het besturingssysteem wat je gebruikt om je baan te bedienen. Dus kijk eens in de handleiding van Koploper als je dat gaat gebruiken, of in de handleiding van het programma wat je gaat gebruiken, wat bij Dinamo een must is.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
-
zal me er zeker in gaan verdiepen de komende maandenWim Ros schreef:Ik denk via specifieke opdrachten vanuit een besturingsprogramma, wat eigenlijk helemaal los staat van het besturingssysteem wat je gebruikt om je baan te bedienen. Dus kijk eens in de handleiding van Koploper als je dat gaat gebruiken, of in de handleiding van het programma wat je gaat gebruiken, wat bij Dinamo een must is.
Mvg
Wim.
martin de ontkoppelrails sluit je ook op de kast aan maar zoals wim zij bestuur je de kast met een softwareprogramma zoals koploper of itrain.
groetjes henry
groetjes henry
Dan ben ik benieuwd wat er uit komt. Vooral de vergelijking van de prijskaartjes lijkt me leerzaam.martindomburg schreef: zal me er zeker in gaan verdiepen de komende maanden
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
steven,
in dit draadje is in het verleden diverse malen hierover gesproken, als je graag een prijsvergelijk wil maken tussen digitaal en dynamo neem dan eens contact op met frans, hij zal je graag een offerte maken.
op deze wijze kun je opjectief een vergelijk maken en hoef je niet te wachten.
groetjes henry
in dit draadje is in het verleden diverse malen hierover gesproken, als je graag een prijsvergelijk wil maken tussen digitaal en dynamo neem dan eens contact op met frans, hij zal je graag een offerte maken.
op deze wijze kun je opjectief een vergelijk maken en hoef je niet te wachten.
groetjes henry
-
Gaat me meer om het soort systeem. Bij mij komt Dinasys overzichtelijk en duidelijk over, vind het een mooi systeem, en ik hoef nisk om te bouwen. Het kost allemaal een boel geld en maar ik ga altijd op mijn gevoel af . Plezier mag wat kostenshoven schreef:Dan ben ik benieuwd wat er uit komt. Vooral de vergelijking van de prijskaartjes lijkt me leerzaam.martindomburg schreef: zal me er zeker in gaan verdiepen de komende maanden
Henry,
dat ga ik niet doen want ik heb al DCC spullen. Het is meer bedoeld voor Martin D. omdat die zijn keus nog moet maken.
Als ik lees dat jouw systeem zo'n 1350 euro heeft gekost vind ik dat een stevige prijs. Ik schat in dat het met standaard DCC spullen de helft kost, en da's toch wel iets om rekening mee te houden. Maar gemak en service aan huis mag ook wat kosten. Aan Martin de afweging.
Het ombouwen van loks lijkt duurder dan het is en velen laten zich erdoor afschrikken, maar voor 25-30 euro per lok kun je er heel wat doen als je een beetje handig bent.
dat ga ik niet doen want ik heb al DCC spullen. Het is meer bedoeld voor Martin D. omdat die zijn keus nog moet maken.
Als ik lees dat jouw systeem zo'n 1350 euro heeft gekost vind ik dat een stevige prijs. Ik schat in dat het met standaard DCC spullen de helft kost, en da's toch wel iets om rekening mee te houden. Maar gemak en service aan huis mag ook wat kosten. Aan Martin de afweging.
Het ombouwen van loks lijkt duurder dan het is en velen laten zich erdoor afschrikken, maar voor 25-30 euro per lok kun je er heel wat doen als je een beetje handig bent.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
mischien dat martin d dan een offerte aanvraagt, maar dat kwam uit jouw reactie niet naar voren
groetjes henry
groetjes henry
vind het een beetje kort door de bocht nu te zeggen dat het de helft kost. Ik denk dat de prijzen heel dicht bij elkaar liggen. Ik heb een bescheiden 20tal loks. Dus dat houdt 600euro aan lokdecoders in. Daarnaast heb je blokdetectie nodig en je wisseldecoders. Plus de interface maar een pc. Reken maar eens uit voor een gemiddelde baan.
Ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn.
Ik rij overigens wel digitaal omdat ik voorlopig geen pc-besturing wil.
-
Ik weet dat ik geen gemiddelde baan heb maar dit is de stand van zaken hier
125 blokken bewaakt door 15x S88
104 wissels waarvan 16 met servo en 88 via 22 x LDT S DEC
6 Keerlussen
5 x S88LN
1 TC
2 x P4 incl voeding
1 x P7 incl voeding
40 locs met decoder
10 Stuurstands rijtuigen met decoder
Dan kom ik grofweg gerekend op € 4000 incl leergeld.
125 blokken bewaakt door 15x S88
104 wissels waarvan 16 met servo en 88 via 22 x LDT S DEC
6 Keerlussen
5 x S88LN
1 TC
2 x P4 incl voeding
1 x P7 incl voeding
40 locs met decoder
10 Stuurstands rijtuigen met decoder
Dan kom ik grofweg gerekend op € 4000 incl leergeld.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Och dat rekensommetje hebben we pas ook nog gemaakt volgens mij in ditzelfde draadje.FidOo schreef:vind het een beetje kort door de bocht nu te zeggen dat het de helft kost. Ik denk dat de prijzen heel dicht bij elkaar liggen. Ik heb een bescheiden 20tal loks. Dus dat houdt 600euro aan lokdecoders in. Daarnaast heb je blokdetectie nodig en je wisseldecoders. Plus de interface maar een pc. Reken maar eens uit voor een gemiddelde baan.
25,-- ..30,-- voor een lokdecoder.
34,95 voor een wisseldecoder met 8 wissels.
34,95 voor een seindecoder afhankelijk van de seinbeelden 8 seinen (rood/groen)
50,-- voor een bezetmelder met stroomdetectie voor 16 meldpunten.
Profi-Boss 100,--
of
MultiMaus 60,--
Interface 30,--
Valt dus wel mee voor een gemiddelde baan.
Mvg
Wim.
De blokdetectie, wisseldecoders en de interface naar de PC zaten in de prijs begrepen. Zie ook de eerdere berekeningen gebaseerd op mijn (m.i. gemiddelde) baan (15 locs, 25 blokken, 30 wissels).FidOo schreef:vind het een beetje kort door de bocht nu te zeggen dat het de helft kost. Ik denk dat de prijzen heel dicht bij elkaar liggen. Ik heb een bescheiden 20tal loks. Dus dat houdt 600euro aan lokdecoders in. Daarnaast heb je blokdetectie nodig en je wisseldecoders. Plus de interface maar een pc. Reken maar eens uit voor een gemiddelde baan.
De locdecoders vallen er uiteraard buiten want dat is afhankelijk van hoeveel locs je hebt. Bij veel locs kan het aantikken, maar over het algemeen koop je geen 15 locs in 1x.
Maar goed, mensen kunnen zelf het verschil uitrekenen. En daarnaast nog afwegen of je aan 1 fabrikant wilt vastzitten of niet, en eventuele andere voor- en nadelen van beide systemen. En het moet bij je passen; de een wil nu eenmaal meer service/hulp dan de ander om maar wat te noemen.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Op zich, wat maakt het uit welk systeem iemand gebruikt. Zolang het doet wat het moet doen, en de gebruiker gelukkig is!
De een koopt een geit, de ander een bollide. Beiden rijden ze van A naar B, en genieten van hun troeteldingetje. (Het voordeel met de geit is dat je er langer plezier van hebt. )
De een koopt een geit, de ander een bollide. Beiden rijden ze van A naar B, en genieten van hun troeteldingetje. (Het voordeel met de geit is dat je er langer plezier van hebt. )
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Maakt mij ook niet uit. Het is wel prettig als de klant voldoende informatie heeft om te kunnen kiezen en achteraf geen spijt krijgt.
Maar als iemand er tevreden mee is: prima natuurlijk!
Maar als iemand er tevreden mee is: prima natuurlijk!
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Ik ben van dinamo gecharmeerd vanwege de combinatie analoog/digitaal met koploper. Je kan dus zowel analoog rijden als digitaal.
Vind de geit vergelijking geniaal
Vind de geit vergelijking geniaal
een jaar geleden ben ik dit draadje begonnen om een indruk te krijgen over dynamo.
een jaar later is de discussie nog steeds hetzelfde en dat is jammer.
ik zelf ben een gebruiker en geen leverancier maar heb mijn mening en ervaring zoveel mogelijk proberen te beschrijven.
het zou leuk en leerzaam zijn als andere gebruikers dit ook zouden willen doen.
niet alleen dynamo maar ook dcc of een andere toepassing.
graag ook jullie ervaring graag melden
groetjes henry
een jaar later is de discussie nog steeds hetzelfde en dat is jammer.
ik zelf ben een gebruiker en geen leverancier maar heb mijn mening en ervaring zoveel mogelijk proberen te beschrijven.
het zou leuk en leerzaam zijn als andere gebruikers dit ook zouden willen doen.
niet alleen dynamo maar ook dcc of een andere toepassing.
graag ook jullie ervaring graag melden
groetjes henry
Beste Henry,
Waarschijnlijk heeft niet iedereen die zelfde behoefte. Er zijn uitzonderingen, die bij velen onder ons overkomen als drammers.
Zo hebben we bijvoorbeeld:
Anne W met zijn Raptor.
Henry, Martin D met Dinamo.
Deze stukjes lezen altijd zeer onplezierig, en als er sprake is van een kanttekening, gaan de betreffende personen op hun achterste benen staan en dulden geen tegenspraak of commentaar, zo nu ook weer in het draadje over starten met Dinamo. Iemand plaatst een reactie en wordt gelijk tot de grond toe afgebrand. Maar dit is mij persoonlijke mening, over de gang van zaken. En die is nu niet echt uitnodigend voor anderen, om ook hun ervaring hier neer te schrijven.
Daarbij valt het me op dat je zeer vol bent van en over het systeem, maar dat je de naam ervan nog niet eens correct kunt schrijven.
Mvg
Wim
promotor van digitale systemen in het algemeen
Waarschijnlijk heeft niet iedereen die zelfde behoefte. Er zijn uitzonderingen, die bij velen onder ons overkomen als drammers.
Zo hebben we bijvoorbeeld:
Anne W met zijn Raptor.
Henry, Martin D met Dinamo.
Deze stukjes lezen altijd zeer onplezierig, en als er sprake is van een kanttekening, gaan de betreffende personen op hun achterste benen staan en dulden geen tegenspraak of commentaar, zo nu ook weer in het draadje over starten met Dinamo. Iemand plaatst een reactie en wordt gelijk tot de grond toe afgebrand. Maar dit is mij persoonlijke mening, over de gang van zaken. En die is nu niet echt uitnodigend voor anderen, om ook hun ervaring hier neer te schrijven.
Daarbij valt het me op dat je zeer vol bent van en over het systeem, maar dat je de naam ervan nog niet eens correct kunt schrijven.
Mvg
Wim
promotor van digitale systemen in het algemeen
Laatst gewijzigd door Wim Ros op 19 okt 2010 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Heren,
Zo, we hebben onze harten weer gelucht.
Laten we het hier hebben over Dinamo.
Hans
Zo, we hebben onze harten weer gelucht.
Laten we het hier hebben over Dinamo.
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Precies! Terug naar het onderwerp .
Een ieder zal zo zijn voorkeur voor een bepaald systeem hebben. Ik kan mij voorstellen dat een beginner door de bomen het bos niet meer ziet.
En door dit soort discussies wordt het bos alleen maar donkerder.
Het kan mijns inziens niet de bedoeling zijn om een bepaald systeem af te kraken, er zijn nu eenmaal altijd voor- en nadelen aan een bepaald systeem.
Deze voor- en nadelen kunnen ook nog per gebruiker verschillen. Het is dus aan hem om voor zijn situatie de juiste keuze te maken, en aan ons om de gebruiker zo goed mogelijk voor te lichten, ongeacht het type systeem.
Groet,
Peter
Al meer dan 7 jaar een zeer tevreden Dinamo rijder.
Een ieder zal zo zijn voorkeur voor een bepaald systeem hebben. Ik kan mij voorstellen dat een beginner door de bomen het bos niet meer ziet.
En door dit soort discussies wordt het bos alleen maar donkerder.
Het kan mijns inziens niet de bedoeling zijn om een bepaald systeem af te kraken, er zijn nu eenmaal altijd voor- en nadelen aan een bepaald systeem.
Deze voor- en nadelen kunnen ook nog per gebruiker verschillen. Het is dus aan hem om voor zijn situatie de juiste keuze te maken, en aan ons om de gebruiker zo goed mogelijk voor te lichten, ongeacht het type systeem.
Groet,
Peter
Al meer dan 7 jaar een zeer tevreden Dinamo rijder.