Baanplan Enndingen
-
Onderwerp starter - Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
- Locatie: Goor
Baanplan Enndingen
Hallo lezers van het N-spoorforum.
Na al enkele jaren een actief lezer van dit forum te zijn wil ik ook jullie deelgenoot laten zijn van mijn laatste plan.
Dit is de derde baan waaraan ik begin in 5 jaar tijd.de eerste twee stranden op het punt dat ik teveel in 2 keer wou doen.
Hierom is het derde plan geheel anders van opzet, ik zal proberen het bestand met het baanplan bij te voegen als dit gelukt is zal ik het nader toelichten.
Na al enkele jaren een actief lezer van dit forum te zijn wil ik ook jullie deelgenoot laten zijn van mijn laatste plan.
Dit is de derde baan waaraan ik begin in 5 jaar tijd.de eerste twee stranden op het punt dat ik teveel in 2 keer wou doen.
Hierom is het derde plan geheel anders van opzet, ik zal proberen het bestand met het baanplan bij te voegen als dit gelukt is zal ik het nader toelichten.
- Bijlagen
-
- Baanplan Enndingen.png (123.91 KiB) 10912 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
-
Onderwerp starter - Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
- Locatie: Goor
Re: Baanplan Enndingen
Nu ik weet dat het overzicht leesbaar is zal ik hem proberen toe te lichten.
zoals ik al gezegd heb zijn de vorige banen gestrand op dat ik teveel in 1 keer wilde doen. De ruimte die ik op dat moment beschikbaar had was een l-vorm met de maten 350 x 90 bij 300 x 100, hierin was ik begonnen met een vaste opstelling. ik heb nu besloten om deze ruimte alleen te gebruiken als werkbank en mede hierop Enndingen als module/segmenten baan te bouwen.
Enndingen zal bestaan uit 19 segmenten opgesteld in de vorm die op de tekening is te zien. Elk segment heeft een afmeting van 50 x 100 cm.
Segment 1 ligt in het midden en is eigenlijk het begin van de baan. Op segmenten 1 t/m 3ligt een kopstation wat geheel fictie is.
segment 4 t/m 10 is een verbindingsgedeelte om het kopstation te verbinden met het station wat gebaseerd is op het sporenplan van station Memmingen.
De segmenten 11 t/m 14 zullen breder worden maximaal 80 cm en het schaduwstation wat zich bevindt op segment 15 t/m 19 kan eventueel nog onder dit station zijn plek kunnen vinden.
Segment 1 t/m 3 zijn al voorzien van rails en bedrading
Graag jullie reacties tot zover
Groet,
Lucky Luke
zoals ik al gezegd heb zijn de vorige banen gestrand op dat ik teveel in 1 keer wilde doen. De ruimte die ik op dat moment beschikbaar had was een l-vorm met de maten 350 x 90 bij 300 x 100, hierin was ik begonnen met een vaste opstelling. ik heb nu besloten om deze ruimte alleen te gebruiken als werkbank en mede hierop Enndingen als module/segmenten baan te bouwen.
Enndingen zal bestaan uit 19 segmenten opgesteld in de vorm die op de tekening is te zien. Elk segment heeft een afmeting van 50 x 100 cm.
Segment 1 ligt in het midden en is eigenlijk het begin van de baan. Op segmenten 1 t/m 3ligt een kopstation wat geheel fictie is.
segment 4 t/m 10 is een verbindingsgedeelte om het kopstation te verbinden met het station wat gebaseerd is op het sporenplan van station Memmingen.
De segmenten 11 t/m 14 zullen breder worden maximaal 80 cm en het schaduwstation wat zich bevindt op segment 15 t/m 19 kan eventueel nog onder dit station zijn plek kunnen vinden.
Segment 1 t/m 3 zijn al voorzien van rails en bedrading
Graag jullie reacties tot zover
Groet,
Lucky Luke
Met vriendelijke groet,
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
-
- Moderator
- Berichten: 4678
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Baanplan Enndingen
Hoi Lucky Luke,
Wat een leuk baanplan. Persoonlijk zou het voor mij al veel te groot zijn.Maar dat boeit niet.
Wat me opvalt op segment 3 -4 zijn de bochtwissels. Waarom die niet na de samenkomst vd 2 hoofdlijnen als overloop aanleggen? Bochtwissels zijn vaak storingsgevoelige dingen qua ontsporen bij langere slepen.
Succes met de bouw en ontwikkeling.
Groetjes
Hoontje
Wat een leuk baanplan. Persoonlijk zou het voor mij al veel te groot zijn.Maar dat boeit niet.
Wat me opvalt op segment 3 -4 zijn de bochtwissels. Waarom die niet na de samenkomst vd 2 hoofdlijnen als overloop aanleggen? Bochtwissels zijn vaak storingsgevoelige dingen qua ontsporen bij langere slepen.
Succes met de bouw en ontwikkeling.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
- Locatie: Goor
Re: Baanplan Enndingen
Hallo Hoontje,
Dank voor je antwoord, 1 van de redenen waarom ik dit plan hier geplaatst heb is het door jouw aangehaalde punt, ik begrijp alleen nog niet waar jij de overloop wil plaatsen.
Begrijp ik het goed voor de bocht al enkel sporig of in het rechte gedeelte de 2 wissels als normale wissels terug plaatsen?
groet,
Luc
Dank voor je antwoord, 1 van de redenen waarom ik dit plan hier geplaatst heb is het door jouw aangehaalde punt, ik begrijp alleen nog niet waar jij de overloop wil plaatsen.
Begrijp ik het goed voor de bocht al enkel sporig of in het rechte gedeelte de 2 wissels als normale wissels terug plaatsen?
groet,
Luc
Met vriendelijke groet,
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Re: Baanplan Enndingen
Hoi Luc,
Ik zou de bochtwissels bij het bovenste station eruit halen en een paar overloop wissels rechts na de engelse wissels neer leggen.
Daar heb je genoeg ruimte om nog steeds met een lange trein aan het perron te staan.
Met vriendelijke groet,
Peter
Ik zou de bochtwissels bij het bovenste station eruit halen en een paar overloop wissels rechts na de engelse wissels neer leggen.
Daar heb je genoeg ruimte om nog steeds met een lange trein aan het perron te staan.
Met vriendelijke groet,
Peter
-
Onderwerp starter - Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
- Locatie: Goor
Re: Baanplan Enndingen
Bedankt Hoontje en Peter,
Ik heb de bocht wissels eruit gehaald en net na de overgang van segment 3 naar 2 gewone wissels terug geplaatst.
(op de tekening lijkt het dat er op segment 3 voldoende ruimte is, maar dat is schijn en heeft te maken met mijn manier van tekenen)
Ruimte voor het perron, tussen de wissels, wordt hiermee teruggebracht tot 130 cm.
Het volgende waar ik nog geen goede invulling aan kan geven is de omgeving van spoor 51.
Hier had ik in eerste instantie een onderhoudswerkplaats gepland, maar vond zelf de ruimte niet toereikend om geloofwaardig te zijn.
Ik weet niet of een eenvoudige tankplaats hier wel zou staan?
Suggesties?
groet,
Luc
Ik heb de bocht wissels eruit gehaald en net na de overgang van segment 3 naar 2 gewone wissels terug geplaatst.
(op de tekening lijkt het dat er op segment 3 voldoende ruimte is, maar dat is schijn en heeft te maken met mijn manier van tekenen)
Ruimte voor het perron, tussen de wissels, wordt hiermee teruggebracht tot 130 cm.
Het volgende waar ik nog geen goede invulling aan kan geven is de omgeving van spoor 51.
Hier had ik in eerste instantie een onderhoudswerkplaats gepland, maar vond zelf de ruimte niet toereikend om geloofwaardig te zijn.
Ik weet niet of een eenvoudige tankplaats hier wel zou staan?
Suggesties?
groet,
Luc
Met vriendelijke groet,
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
-
Onderwerp starter - Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
- Locatie: Goor
Re: Baanplan Enndingen
Nieuwe poging
- Bijlagen
-
- Baanplan Enndingen 1-1.png (34.8 KiB) 10617 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
-
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Baanplan Enndingen
Hoi Luc.
Ik begrijp niet helemaal de noodzaak van de twee diagonale sporen. Kan je die niet combineren tot eentje? Dat ene dan resterende schuine spoor zou je dan wel kunnen completeren met een uithaalspoor/vangwissel zodat je kunt rangeren/omlopen zonder op de hoofdbaan te geraken. 't Is maar een idee ter overweging.
Ik begrijp niet helemaal de noodzaak van de twee diagonale sporen. Kan je die niet combineren tot eentje? Dat ene dan resterende schuine spoor zou je dan wel kunnen completeren met een uithaalspoor/vangwissel zodat je kunt rangeren/omlopen zonder op de hoofdbaan te geraken. 't Is maar een idee ter overweging.
-
Onderwerp starter - Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
- Locatie: Goor
Re: Baanplan Enndingen
Zolderspoor,
Het tweede schuine spoor stamt nog uit het begin, toen was spoor 51 en het daar tegenoverliggende stations spoor bedoeld om Ro-Ro of autoslaaptreinen te laten vertrekken, doordat dit voor mijn gevoel te klein zou worden heb ik de functie veranderd in "onderhoud" en het sporenplan zo gelaten.
Groet,
Luc
Het tweede schuine spoor stamt nog uit het begin, toen was spoor 51 en het daar tegenoverliggende stations spoor bedoeld om Ro-Ro of autoslaaptreinen te laten vertrekken, doordat dit voor mijn gevoel te klein zou worden heb ik de functie veranderd in "onderhoud" en het sporenplan zo gelaten.
Groet,
Luc
Met vriendelijke groet,
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
-
Onderwerp starter - Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
- Locatie: Goor
Re: Baanplan Enndingen
Hallo lezers N-spoor forum,
enige tijd stil geweest bij het baanplan van Enndingen, mede om de aangedragen suggesties en opmerkingen te realiseren.
Met name de opmerkingen over de twee gebogen wissels bleken in de praktijk te kloppen. De bocht was op dit punt eigenlijk te krap.
Ik heb het baanplan daarom veranderd.
In grote lijnen komt het erop neer dat het spoor over het water enkelsporig wordt, dat is afgetakt van een dubbel sporige hoofdlijn.
In de bijgevoegde tekening is het geheel duidelijker.
Bij de grote rode pijl komt een spoorbrug over de rivier.
Groet,
Luc
enige tijd stil geweest bij het baanplan van Enndingen, mede om de aangedragen suggesties en opmerkingen te realiseren.
Met name de opmerkingen over de twee gebogen wissels bleken in de praktijk te kloppen. De bocht was op dit punt eigenlijk te krap.
Ik heb het baanplan daarom veranderd.
In grote lijnen komt het erop neer dat het spoor over het water enkelsporig wordt, dat is afgetakt van een dubbel sporige hoofdlijn.
In de bijgevoegde tekening is het geheel duidelijker.
Bij de grote rode pijl komt een spoorbrug over de rivier.
Groet,
Luc
- Bijlagen
-
- Baanplan Enndingen 1-3.png (49.43 KiB) 9599 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Re: Baanplan Enndingen
Het boogwissels verhaal geldt niet voor alle merken rails. Als je Peco gaat gebruiken, geven de boogwissels absoluut geen problemen.
Leuk plan trouwens, wat mij betreft kun je het nog leuker maken door de rails niet kaarsrecht en parallel aan de tafelrand te leggen. Hier en daar een ruime flauwe boog doet wonderen.
Leuk plan trouwens, wat mij betreft kun je het nog leuker maken door de rails niet kaarsrecht en parallel aan de tafelrand te leggen. Hier en daar een ruime flauwe boog doet wonderen.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
- Locatie: Goor
Re: Baanplan Enndingen
Hallo Evo,
Ik werk inderdaad met Peco, doordat ik met de bouw al gestart ben kwam ik erachter dat de 2 bochtwissels achter elkaar meer ruimte nodig hadden dan gedacht, hierdoor ligt de bocht erachter eigenlijk te scherp.
Het gehele baan plan is een schematische weergave getekend in Excel en dient eigenlijk als praktische weergave. Sporen vanaf segment 4 zullen inderdaad als gebogen sporen worden gelegd.
Groet,
Luc
Ik werk inderdaad met Peco, doordat ik met de bouw al gestart ben kwam ik erachter dat de 2 bochtwissels achter elkaar meer ruimte nodig hadden dan gedacht, hierdoor ligt de bocht erachter eigenlijk te scherp.
Het gehele baan plan is een schematische weergave getekend in Excel en dient eigenlijk als praktische weergave. Sporen vanaf segment 4 zullen inderdaad als gebogen sporen worden gelegd.
Groet,
Luc
Met vriendelijke groet,
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
-
Onderwerp starter - Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
- Locatie: Goor
Re: Baanplan Enndingen
Een kleine up-date aangaande het sporen plan van Enndingen.
Een aantal kleine aanpassingen bij de bochtwissels, door deze na de bocht te leggen voor het rechte stuk, krijgen de wissels meer ruimte.
Tevens is het schaduwstation anders ingericht waarddoor er meer ruimte is voor het station =, zie afbeeldingen.
Een aantal kleine aanpassingen bij de bochtwissels, door deze na de bocht te leggen voor het rechte stuk, krijgen de wissels meer ruimte.
Tevens is het schaduwstation anders ingericht waarddoor er meer ruimte is voor het station =, zie afbeeldingen.
- Bijlagen
-
- Enndingen 3.png (44.21 KiB) 5913 keer bekeken
-
- Enndingen 3a.png (29.77 KiB) 5913 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
-
- Moderator
- Berichten: 4678
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Baanplan Enndingen
Mooi baanplan. Veel mogelijkheden.
Groetjes,
Hoontje
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
- Locatie: Goor
Re: Baanplan Enndingen
Beste mede forum leden,
ter omschakeling naar de categorie "Mijn N-baan" de eerste foto van de bouw.
Groet,
Luc
ter omschakeling naar de categorie "Mijn N-baan" de eerste foto van de bouw.
Groet,
Luc
- Bijlagen
-
- Enndingen module 1.jpg (57.13 KiB) 5743 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Luc
Goede ideeën ontstaan door creatief denken!
https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/