Nieuw baan plan (eerste keer)
-
Onderwerp starter - Berichten: 67
- Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25
Nieuw baan plan (eerste keer)
Vroeger altijd met treintjes gespeeld.
Nu eens kijken of het nog steeds leuk is.
Heb niet heel veel ruimte, maar probeer er het beste van te maken.
Ik zou zeggen schiet maar.
Nu eens kijken of het nog steeds leuk is.
Heb niet heel veel ruimte, maar probeer er het beste van te maken.
Ik zou zeggen schiet maar.
- Bijlagen
-
- idee.jpg (121.28 KiB) 10052 keer bekeken
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Hallo Peter,
Leuk baanplan!
Ik zie alleen 1 dingetje, 4% hellingen
, (bijna) alle locs kunnen maximaal 3% hebben.
Groet, Barry.
Leuk baanplan!
Ik zie alleen 1 dingetje, 4% hellingen

Groet, Barry.
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
4 procent kan met korte treinen vaak wel. Alleen er zit gewoon een verschil in trekkracht tussen de ene en de andere lok.
-
Onderwerp starter - Berichten: 67
- Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Gezien de ruimte is het niet de bedoeling om met lange treinen te gaan rijden.
naar het schaduw station heb ik iets gewijzigd zodat dit nu maar 3% is.
Waar kan ik instructie vinden over het een en ander het beste elektrisch aangesloten kan worden?
naar het schaduw station heb ik iets gewijzigd zodat dit nu maar 3% is.
Waar kan ik instructie vinden over het een en ander het beste elektrisch aangesloten kan worden?
-
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Hallo Peter.
Leuk plan!.
4% stijging is wel veel hoor.
Ik heb zelf ook een kleine baan i.v.m beperkte ruimte, maar ik ben in het banen plan niet hoger gegaan dan 3% en waar het kon zelfs nog minder. En toch merk ik dat het af en toe best "zwaar" kan zijn voor een locje om ook met een korte sleep naar boven te komen.
Wat ik zie in jouw plan, is dat tussen de lagen in 10 cm ruimte zit. Klopt dit?
Wat je kan doen is b.v. deze tussenliggende ruimte te verkleinen, waardoor je in je percentage ook wat zakt.
Ik heb zelf een hoogte van 6 cm aangehouden tussen de lagen in.
Leuk plan!.
4% stijging is wel veel hoor.
Ik heb zelf ook een kleine baan i.v.m beperkte ruimte, maar ik ben in het banen plan niet hoger gegaan dan 3% en waar het kon zelfs nog minder. En toch merk ik dat het af en toe best "zwaar" kan zijn voor een locje om ook met een korte sleep naar boven te komen.
Wat ik zie in jouw plan, is dat tussen de lagen in 10 cm ruimte zit. Klopt dit?
Wat je kan doen is b.v. deze tussenliggende ruimte te verkleinen, waardoor je in je percentage ook wat zakt.
Ik heb zelf een hoogte van 6 cm aangehouden tussen de lagen in.
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
-
Onderwerp starter - Berichten: 67
- Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Dat zou ik inderdaad iets kunnen verlagen.
Ik zit wel een beetje met de vraag: welke merk rails/treinen.
Vroeger altijd Fleishmann gehad, Maar wat zouden redenen kunnen zijn om voor een ander merk te kiezen?
Ik zit wel een beetje met de vraag: welke merk rails/treinen.
Vroeger altijd Fleishmann gehad, Maar wat zouden redenen kunnen zijn om voor een ander merk te kiezen?
-
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Over het merk treinen: eigenlijk is elk merk prima te doen en te combineren. Ik rijd zelf met Fleischmann, Rocky Rail, Piko, Minitrix en Arnold door elkaar heen. Gaat prima. Zelf vind ik Rocky Rail daarin een hele goede met zeer fijne rijeigenschappen. Nadeel is dat Rocky Rail (nog) vrij weinig modellen heeft.
Het merk rails: als je Fleischmann gewend bent, prima. Gewoon de standaard railgeometrie met ballast waarmee je vrij snel een baan hebt gebouwd. Of Peco wat enig maatwerk en geduld vereist maar wat wel een mooiere detaillering heeft. Ballast kun je dan naar eigen idee later zelf invoegen. Met andere railssystemen (Minitrix, Arnold, Kato) heb ik geen ervaringen.
Het merk rails: als je Fleischmann gewend bent, prima. Gewoon de standaard railgeometrie met ballast waarmee je vrij snel een baan hebt gebouwd. Of Peco wat enig maatwerk en geduld vereist maar wat wel een mooiere detaillering heeft. Ballast kun je dan naar eigen idee later zelf invoegen. Met andere railssystemen (Minitrix, Arnold, Kato) heb ik geen ervaringen.
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
En met peco kan je de rails leggen helemaal zoals je zelf wilt, dus geen railgeometrie
Minitrix is ook wel te doen, ook zelf je ballast neerleggen en zowel flexrail als vaste railgeometrie.
En qua treinen rijd ik ook van alles door elkaar: minitrix, fleischmann, arnold, etc...
Groet, Barry.

Minitrix is ook wel te doen, ook zelf je ballast neerleggen en zowel flexrail als vaste railgeometrie.
En qua treinen rijd ik ook van alles door elkaar: minitrix, fleischmann, arnold, etc...
Groet, Barry.
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Idd wat hier boven gezegd wordt. Merk qua Loks en wagons maakt niet zo veel uit. Alleen de hele oude piko en Lima Loks zou ik van af blijven.
Qua rails zo ik meer voor minitrix of peco kiezen. Ik ben geen fan van flm vanwege de vaste bedding. Maar dat is puur esthetisch en niet vanwege de kwaliteit.
Qua rails zo ik meer voor minitrix of peco kiezen. Ik ben geen fan van flm vanwege de vaste bedding. Maar dat is puur esthetisch en niet vanwege de kwaliteit.
-
Onderwerp starter - Berichten: 67
- Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
In anyrail lijkt het wel alsof je minder scherpe bochten kan maken met peko, klopt dat, of is dat gewoon een instelling??
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Dat is een instelling, waar die staat kan ik je helaas niet vertellen aangezien ik het programma niet gebruik.
Maar het is een instelling voor de minimale radius van flex-rails.
Maar het is een instelling voor de minimale radius van flex-rails.
-
Onderwerp starter - Berichten: 67
- Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Het lijkt me leuk om het bovenste gedeelte in te richten als tandradbaan.
Nu wil ik echter alleen met stoom en diesel locs rijden.
Zijn er stoom of diesellocs beschikbaar voor tandrad?
Heb veel gezocht maar kan alleen elektrische vinden.
Nu wil ik echter alleen met stoom en diesel locs rijden.
Zijn er stoom of diesellocs beschikbaar voor tandrad?
Heb veel gezocht maar kan alleen elektrische vinden.
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Over het doorgangsstation:
Er zijn 3 sporen en al die sporen worden doorkruist door (kruis)wissels. Aan de rechterkant kan je de laatste wissel weghalen en het kruisspoor zover mogelijk naar rechts leggen. Aan de linkerkant kan je de tweede wissel op het onderste spoor ook veel meer naar links leggen. Hierdoor Krijg je wat langere sporen in je station zonder dat er een (kruis)wissel onder de trein staat. Waardoor dus ook wat langere treinen in het station kunnen pauzeren.
Succes met je baan.
Groet Bart
Er zijn 3 sporen en al die sporen worden doorkruist door (kruis)wissels. Aan de rechterkant kan je de laatste wissel weghalen en het kruisspoor zover mogelijk naar rechts leggen. Aan de linkerkant kan je de tweede wissel op het onderste spoor ook veel meer naar links leggen. Hierdoor Krijg je wat langere sporen in je station zonder dat er een (kruis)wissel onder de trein staat. Waardoor dus ook wat langere treinen in het station kunnen pauzeren.
Succes met je baan.
Groet Bart
-
- Berichten: 1136
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
De meeste opmerkingen zijn al geplaatst. Ikzelf ben ook opnieuw begonnen en heb toen de "domme" keuze gemaakt om fleischmann rails te gebruiken. Ik ga de boel nu weer slopen en Peco rails gebruiken (code 55 voor zichtbare delen, code 80 op verborgen plekken ivm de strakkere gebogen wissel).
De wissels met een servo motor aansturen met de ESU Servo switch en een swtichpilot extension voor de hartstuk polariatie. Het is gepuzzel maar doe het wel. Peco 55 ziet er zo ontzettend mooi uit tov de fleischmann "bende".
Tip: Zet je plan in de ijskast. Koop een 61x122 plaat, maak een doodsimpel ovaaltje met 3 wissels van je merk naar voorkeur en ga rijden. Bouw een huisje, plaats wat scenery. Dan vervang je de spoelaansturing voor servo's. Rotzooi je er een bezetmelder in om digitaal te kunnen gaan rijden en als je dat onder controle hebt - 2 jaar later - begin dan aan een groter bouwwerk
De wissels met een servo motor aansturen met de ESU Servo switch en een swtichpilot extension voor de hartstuk polariatie. Het is gepuzzel maar doe het wel. Peco 55 ziet er zo ontzettend mooi uit tov de fleischmann "bende".
Tip: Zet je plan in de ijskast. Koop een 61x122 plaat, maak een doodsimpel ovaaltje met 3 wissels van je merk naar voorkeur en ga rijden. Bouw een huisje, plaats wat scenery. Dan vervang je de spoelaansturing voor servo's. Rotzooi je er een bezetmelder in om digitaal te kunnen gaan rijden en als je dat onder controle hebt - 2 jaar later - begin dan aan een groter bouwwerk

Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Hoi Erik,
Betwijfel of Peter op zo'n advies wat jij beschrijft zit te wachten...Kan mij best voorstellen als je een Fleischmann rail naast Peco legt, dat je dan even achter je oor krabt
Maar om de Fleischmann rails als "bende" te bestempelen vind ik onzin. Zelf rijd ik al sinds 1988 al met deze rails en zijn zeer stabiel en bovendien heel goed te solderen. De Engelse wissels van Fleischmann heb ik ook afgezworen dat is een drama. De wisselspoelen toen ik nog analoog reed was regelmatig: doe ik het, of doe ik het niet
Nu ik digitaal rijd met MM-Pro en PC met Rocomotion en geprogrammeerde wisselstraten blijven ze gehoorzaam hun werk doen. En ja, sinds kort heb ik 2 meegebogen wissels met geleidend hartstilstand aangeschaft, een wereld van verschil..
Weet niet genoeg van Peco, maar zal toch ook niet perfect zijn toch?
Vooral de flexrails van Fleischmann zijn heel prettig om aan te leggen, mijn baan ligt er vol mee.
Ben benieuwd wat Peter uiteindelijk gaat kiezen als rail materiaal.
Vriendelijke groet,
Hans
Betwijfel of Peter op zo'n advies wat jij beschrijft zit te wachten...Kan mij best voorstellen als je een Fleischmann rail naast Peco legt, dat je dan even achter je oor krabt

Maar om de Fleischmann rails als "bende" te bestempelen vind ik onzin. Zelf rijd ik al sinds 1988 al met deze rails en zijn zeer stabiel en bovendien heel goed te solderen. De Engelse wissels van Fleischmann heb ik ook afgezworen dat is een drama. De wisselspoelen toen ik nog analoog reed was regelmatig: doe ik het, of doe ik het niet

Nu ik digitaal rijd met MM-Pro en PC met Rocomotion en geprogrammeerde wisselstraten blijven ze gehoorzaam hun werk doen. En ja, sinds kort heb ik 2 meegebogen wissels met geleidend hartstilstand aangeschaft, een wereld van verschil..
Weet niet genoeg van Peco, maar zal toch ook niet perfect zijn toch?

Vooral de flexrails van Fleischmann zijn heel prettig om aan te leggen, mijn baan ligt er vol mee.
Ben benieuwd wat Peter uiteindelijk gaat kiezen als rail materiaal.
Vriendelijke groet,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
-
- Berichten: 1136
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Hans,
Okay "prut" is het niet. Technisch gezien werkt het prima, behalve die engelsman... die wilde bij mij nooit stabiel rijden.
Uiteraard is het totaal subjectief wat ik schrijf. Ik wilde wel zeggen dat de leercurve van peco materiaal, servo aansturing ipv een standaard spoel wissel, stroomdetectie / digitaal rijden e.d. flink stijl is. Dit schrok mij af waardoor ik jaren bezig ben geweest met stap voor stap toch de spoelen vervangen voor servo's, detectie aanleggen, flexrails ipv vaste bochten enz enz. Als ik niet zo huiverig was geweest en ipv een grote ingewikkelde layout eerst een kleine layout had gemaakt en meteen de in mijn ogen "mooiste" techniek had gekozen... dan was het een stuk sneller geweest en ook goedkoper. En nu moet ik zelfs nog beginnen aan serieuze scenery.
Maar dat is mijn persoonlijke verhaal. Ik kies nu voor peco 55/80, servo aandrijvingen, stroom detectie, DCC digitaal, computer besturing enz enz. Met wat geduld met een kleine layout had ik dat al lang kunnen hebben ipv 3 gesloopte grote layouts die telkens niet voldeden. Nouja lang verhaal, totaal subjectief.
Wat je ook kiest, het zal leerzaam zijn, leuk, soms frustrerend en nieuw zijn. Achteraf weet je pas hoe / of het werkt voor jou. Het blijft hobby he!
Okay "prut" is het niet. Technisch gezien werkt het prima, behalve die engelsman... die wilde bij mij nooit stabiel rijden.
Uiteraard is het totaal subjectief wat ik schrijf. Ik wilde wel zeggen dat de leercurve van peco materiaal, servo aansturing ipv een standaard spoel wissel, stroomdetectie / digitaal rijden e.d. flink stijl is. Dit schrok mij af waardoor ik jaren bezig ben geweest met stap voor stap toch de spoelen vervangen voor servo's, detectie aanleggen, flexrails ipv vaste bochten enz enz. Als ik niet zo huiverig was geweest en ipv een grote ingewikkelde layout eerst een kleine layout had gemaakt en meteen de in mijn ogen "mooiste" techniek had gekozen... dan was het een stuk sneller geweest en ook goedkoper. En nu moet ik zelfs nog beginnen aan serieuze scenery.
Maar dat is mijn persoonlijke verhaal. Ik kies nu voor peco 55/80, servo aandrijvingen, stroom detectie, DCC digitaal, computer besturing enz enz. Met wat geduld met een kleine layout had ik dat al lang kunnen hebben ipv 3 gesloopte grote layouts die telkens niet voldeden. Nouja lang verhaal, totaal subjectief.
Wat je ook kiest, het zal leerzaam zijn, leuk, soms frustrerend en nieuw zijn. Achteraf weet je pas hoe / of het werkt voor jou. Het blijft hobby he!

Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
In het echt wel, maar niet in 1:160 voor zover ik weet.Petertje82 schreef:Het lijkt me leuk om het bovenste gedeelte in te richten als tandradbaan.
Nu wil ik echter alleen met stoom en diesel locs rijden.
Zijn er stoom of diesellocs beschikbaar voor tandrad?
Heb veel gezocht maar kan alleen elektrische vinden.
In het echt heeft men ook snel afscheid genomen van tandrad systemen waar dat kon. De tandradbaan stoomlocomotieven hadden veel onderhoud nodig en hadden last van veel slijtage. Ook konden deze locomotieven niet harder dan ongeveer 20km/u rijden, dus in model moet dat super langzaam gaan. De tandradbaan locomotief kreeg zijn vervanger in de BR 95 en BR 96, beiden ooit gemaakt door Arnold Rapido en tweede hands worden ze nog aangeboden in diverse kwaliteiten.
De BR 95 werd goed bevonden voor een helling van 70 0/00! Op een helling van 50 0/00 won de BR95 het op snelheid, tandradbaan locomotief 12,6km/u, BR95 16,8 km/u. Last 240ton=16 assen. Hellingen met 100 0/00 bleven domein van de tandradbaan locomotief (Honau-Lichtenstein). De BR95 kon daar niet meer trekken dan 127ton en dat was economisch niet rendabel. De tandradbaan locomotief kon 170ton trekken met een snelheid van 8,2km/u
Misschien kun je wat met deze info in jouw situatie.
-
Onderwerp starter - Berichten: 67
- Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Tja, ik ben er nog niet uit wat betreft rails en baanplan.
En digitaal of analoog overigens ook niet eigenlijk.
Het idee was om de treinen digitaal te laten rijden en de wissels ed analoog.
Zo leek het mij het makkelijkste om mijn zoon van nu 8 er ook mee te laten spelen.
Dan kan ie makkelijk op z'n tablet te trein laten rijden en aan de voorkant van de baan een bord van de baan en voor elke wissel een terugverende tuimelschakelaar.
Het leek mij niet verstandig om alles gelijk met de computer te doen.
Alhoewel het zomaar zou kunnen dat ie mij zo inhaalt wat betreft computer skills
En digitaal of analoog overigens ook niet eigenlijk.
Het idee was om de treinen digitaal te laten rijden en de wissels ed analoog.
Zo leek het mij het makkelijkste om mijn zoon van nu 8 er ook mee te laten spelen.
Dan kan ie makkelijk op z'n tablet te trein laten rijden en aan de voorkant van de baan een bord van de baan en voor elke wissel een terugverende tuimelschakelaar.
Het leek mij niet verstandig om alles gelijk met de computer te doen.
Alhoewel het zomaar zou kunnen dat ie mij zo inhaalt wat betreft computer skills
-
Onderwerp starter - Berichten: 67
- Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Zo, een tijdje verder.
Nog steeds niet echt een concreet baanplan.
Ondertussen wel besloten dat het peco rails gaat worden.
Het is ook de bedoeling om volledig digitaal te gaan rijden.
Heb nu een klein testbaantje gemaakt.
Een dubbel ovaaltje, met 4 wissels aan 1 kant zodat je in dezelfde richting rijdend naar binnen en buiten kan.
4 wissels met servo van Digi werkt goed
ook een terugmelder set van Digi.
Als ik het zwikje alleen aansluit op de z21 met mulitmaus werkt alles naar behoren.
Alleen op het binnenste spoor stopt de loco bij 2 van de 4 terugmelders?
Hebben jullie enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Nog steeds niet echt een concreet baanplan.
Ondertussen wel besloten dat het peco rails gaat worden.
Het is ook de bedoeling om volledig digitaal te gaan rijden.
Heb nu een klein testbaantje gemaakt.
Een dubbel ovaaltje, met 4 wissels aan 1 kant zodat je in dezelfde richting rijdend naar binnen en buiten kan.
4 wissels met servo van Digi werkt goed
ook een terugmelder set van Digi.
Als ik het zwikje alleen aansluit op de z21 met mulitmaus werkt alles naar behoren.
Alleen op het binnenste spoor stopt de loco bij 2 van de 4 terugmelders?
Hebben jullie enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Waarschijnlijk "stroomloosheid". Even met een multimeter kijken of er stroom/signaal op deze stukken staat.Petertje82 schreef:Alleen op het binnenste spoor stopt de loco bij 2 van de 4 terugmelders?
Hebben jullie enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 67
- Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25
Re: Nieuw baan plan (eerste keer)
Nou, dat was inderdaad stroomloos.
Maar dan niet omdat hier echt geen stroom op stond.
Hoogstwaarschijnlijk toch wat lijm op de rails terecht gekomen en daardoor geen contact.
Nu loopt het weer als een zonnetje.
Maar gelijk het volgende probleem.
Heb nu het zwikje aan de computer gehangen.
Eerst eens contact proberen te maken via de Z21 maintenance tool.
Dat werkt, de terug meld module word alleen niet meer herkend.
De eerste keer dat ik de tool opende werkt deze echter wel, daarna dus niet meer.
Ik heb de eerste keer wel de firmware geupdate.
Iemand enig idee?
Maar dan niet omdat hier echt geen stroom op stond.
Hoogstwaarschijnlijk toch wat lijm op de rails terecht gekomen en daardoor geen contact.
Nu loopt het weer als een zonnetje.
Maar gelijk het volgende probleem.
Heb nu het zwikje aan de computer gehangen.
Eerst eens contact proberen te maken via de Z21 maintenance tool.
Dat werkt, de terug meld module word alleen niet meer herkend.
De eerste keer dat ik de tool opende werkt deze echter wel, daarna dus niet meer.
Ik heb de eerste keer wel de firmware geupdate.
Iemand enig idee?