Mijn eerste baan :)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
schmm

Mijn eerste baan :)

Bericht door schmm »

Hi,

Ik ben sinds gisteren lid van deze groep en sta op het punt om een N spoor te gaan aanschaffen. en dan wel een startset van fleischmann. Nu ben ik wat aan het hobbyen geweest met een spoor aangezien de bash startset erg minimaal is :).

Hieronder een opzet wel gebaseerd op het basis spoor welke bij de startset geleverd wordt.

Ik hoor graag op of aanmerkingen. (en ja, het is niet een al te grote baan, maar dat heeft ook met budgetten te maken. :). Rome is ook niet op 1 dag gebouwd :p

Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en advies,

Groet Maarten Schmeitz

Volg mijn blog over de bouw van mijn baan: https://www.maarten-schmeitz.nl

shoven

Re: Mijn eerste baan :)

Bericht door shoven »

Welkom schmm.
Ben je ook voorzien van een naam? Wel zo persoonlijk.

Over je baan: of het een goed ontwerp is hangt er vooral van af wat je wilt met je baan. Als je veel wilt rangeren stelt dat andere eisen dan wanneer je met de PC wilt rijden. Dus wat wil je vooral met je baan?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
schmm

Bericht door schmm »

shoven schreef:Welkom schmm.
Ben je ook voorzien van een naam? Wel zo persoonlijk.

Over je baan: of het een goed ontwerp is hangt er vooral van af wat je wilt met je baan. Als je veel wilt rangeren stelt dat andere eisen dan wanneer je met de PC wilt rijden. Dus wat wil je vooral met je baan?
Jazeker heb ik een naam. helemaal vergeten onder mijn post te zetten. :p

Maar wat ik wil gaan doen, is om te beginnen lekker wat rijden met een of 2 treintjes en een fleischmann multimaus met wat rangeren, want dan blijft het wat spannender. Daarna wil ik langzaam mijn baan gaan uitbreiden en in de toekomst overschakelen op koploper of itrain. Dat is namenlijk mijn ultieme doel. Als ik zover ben ga ik er voor het gemak van uit dat mijn spoor ook groter is, een schaduwstation heeft etc.

Maar zoals ik al aangegeven had, je moet ergens beginnen :)

owja, en mijn naam, Maarten Schmeitz :p

Groet Maarten Schmeitz

shoven

Bericht door shoven »

Maarten,

Als ik je een advies mag geven: begin bij het kleine baantje alvast met Koploper of iTrain. Dan weet je hoe het spul werkt als je groter gaat. Als je in 1x een grote baan moet automatiseren en je weet niet hoe het werkt leidt dat tot grote frustraties.

Voor wat je nu wilt kun je redelijk uit de voeten met je baanplan. Je zult het echter mogelijk snel zat zijn, het is vrij beperkt qua mogelijkheden. Maar goed, je wilt tzt toch uitbreiden. 8-)
Ik zie wel R1 bochten (art. 9120) in je baan zitten. Hou er rekening mee dat niet alle treinen daar doorheen komen (sommige stomers, BR101). En ik weet niet wat je rijrichtingen zijn, maar dat kan nog wel eens wat conflicten opleveren als je in 2 richtingen gaat rijden.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
schmm

Bericht door schmm »

shoven schreef:Maarten,

Als ik je een advies mag geven: begin bij het kleine baantje alvast met Koploper of iTrain. Dan weet je hoe het spul werkt als je groter gaat. Als je in 1x een grote baan moet automatiseren en je weet niet hoe het werkt leidt dat tot grote frustraties.

Voor wat je nu wilt kun je redelijk uit de voeten met je baanplan. Je zult het echter mogelijk snel zat zijn, het is vrij beperkt qua mogelijkheden. Maar goed, je wilt tzt toch uitbreiden. 8-)
Ik zie wel R1 bochten (art. 9120) in je baan zitten. Hou er rekening mee dat niet alle treinen daar doorheen komen (sommige stomers, BR101). En ik weet niet wat je rijrichtingen zijn, maar dat kan nog wel eens wat conflicten opleveren als je in 2 richtingen gaat rijden.
De bochten 9120 zitten in het startpakket en ivm met het budget wil ik deze toch gebruiken in het begin, maar ik snap het probleem. Zelf wil ik beginnen met het tijdperk V en VI en in het begin vooral industrieel. dus nog geen ICE's etc. (deze startset gaat het worden waarschijnlijk: http://www.fleischmann.de/en/product/23 ... ducts.html)

Om op tijd met koploper of itrain te beginnen had ik wel al ergens in mijn achterhoofd zitten. Maar ik moet eerst goed uitzoeken wat ik daarvoor allemaal nodig heb en me daar veel beter voor gaan inlezen (ook op dit forum) en wat de mogelijkheiden zijn icm de multimaus.

Groet Maarten Schmeitz

Wim

Bericht door Wim »

Hoi maarten,

Welkom op dit leuke forum en succes met de (digitale) startset.

Onderwerp starter
schmm

Bericht door schmm »

Momenteel ben ik al wat verder met het ontwerp en de bouw van mijn tafel.

Ik ga binnenkort aan de slag met het automatiseren van mijn huidige baan middels I-Train. Verder ben ik al aan het tekenen geslagen voor mijn definitef ontwerp wat ik in de loop van dit jaar wil gaan bouwen.

Ik hoor graag jullie input hierover:

Afbeelding

Groet Maarten Schmeitz

WimC

Bericht door WimC »

Dag Maarten,

Ik lees in een eerdere post dat je lekker wilt rijden en wat rangeren en in periode V/VI wilt rijden.
Eerlijk gezegd vind ik je baanplan niet zo bijzonder goed daarop aansluiten. Om verschillende redenen:
- Ik mis een duidelijk concept. Het lijkt er op dat je gewoon wat rails op de plaat gaat leggen
- Daarop aansluitend: de wissels in het drievoudige spoor bovenin zijn wel heel erg dubbelop
- ik mis een duidelijk rangeerterrein
- het ligt allemaal wel erg strak langs de kant, dat mag iets minder

Wat ik zou doen, opnieuw beginnen met tekenen en daarbij het volgende doen:
- uitgaan van een dubbelsporige baan die min of meer rondloopt
- probeer het station wat dwars te leggen
- realiseer een rangeer- of industrieterreintje op de korte poot van de L

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie