Roco 10775 aan z21 aansluiten.
Roco 10775 aan z21 aansluiten.
Support gevraagd,
Ik ben een beginnend n-spoor enthousiasteling en heb sinds 3 dagen een Fleischmann startset met de z21 (wit) aansturing.
Ondank mijn (gebrek aan) technische kennis heb ik e.e.a. aan de praat gekregen en rijdt de trein via mijn iPad.
Gisteren de U1 uitbreidingsset gekocht met o.a. een Roco 10775 wisselschakelaar hierin.
Hoe de wissels hierop aan te sluiten denk ik te begrijpen, maar HOE sluit ik de 10775 aan op mijn z21 ?
Is hier een specifieke kabel voor, of ??
Op voorband bedankt voor jullie support in deze.
Ik ben een beginnend n-spoor enthousiasteling en heb sinds 3 dagen een Fleischmann startset met de z21 (wit) aansturing.
Ondank mijn (gebrek aan) technische kennis heb ik e.e.a. aan de praat gekregen en rijdt de trein via mijn iPad.
Gisteren de U1 uitbreidingsset gekocht met o.a. een Roco 10775 wisselschakelaar hierin.
Hoe de wissels hierop aan te sluiten denk ik te begrijpen, maar HOE sluit ik de 10775 aan op mijn z21 ?
Is hier een specifieke kabel voor, of ??
Op voorband bedankt voor jullie support in deze.
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Greetz, André
Re: Roco 10775 aan z21 aansluiten.
http://www.roco.cc/uploads/documents/pdf/10775.pdf
Denk dat dit het wel aardig inbeeld.
Ik denk dat je dit gewoon moet testen. Enige waar ik me gedachten over heb, is wanneer je schakelt, of dat je dan stotterende treinen krijgt ivm stroomverbruik van je wisseldecoder en wisselmotor.
gr Ferry
Denk dat dit het wel aardig inbeeld.
Ik denk dat je dit gewoon moet testen. Enige waar ik me gedachten over heb, is wanneer je schakelt, of dat je dan stotterende treinen krijgt ivm stroomverbruik van je wisseldecoder en wisselmotor.
gr Ferry
NS-DB-ÖBB - 160 is precies groot zat - Happyface Railways
Http://www.happyface.be
Http://www.happyface.be
Ferry,
het zal mijn gebrek aan kennis zijn maar ik zie hier niet in hoe aan te sluiten op de z21, of ??
het zal mijn gebrek aan kennis zijn maar ik zie hier niet in hoe aan te sluiten op de z21, of ??
Greetz, André
Greetz, André
Links op dat roco-kastje moet je 2 draden aansluiten die vanaf je rails komen. op de 8 uitgangen sluit je de wissels aan.
Hallo Joost,
Als ik twee draden van de rails doorvoer naar de 10775 (buitenste polen denk ik) heb ik stroom op de 10775, klopt dat ?
Kan ik dan wel via de z21 de wissels bedienen? wat mijn bedoeling is.
Als ik twee draden van de rails doorvoer naar de 10775 (buitenste polen denk ik) heb ik stroom op de 10775, klopt dat ?
Kan ik dan wel via de z21 de wissels bedienen? wat mijn bedoeling is.
Greetz, André
Greetz, André
Ja, de 10775 krijgt zijn signaal en stroom via de rails. Het commando dat je op je z21 geeft ("zet wissel 23 op rechtdoor") komt via de rails naar de decoder (handiger en betrouwbaarder is om dit via een ringleiding te laten lopen).
Vaak is het handiger wisseldecoders apart van stroom te voorzien. De digitale "stroom" die de decoder verbruikt gaat ten koste van de stroom die voor je treinen beschikbaar is. Je kunt dus minder treinen laten rijden. De meeste wisseldecoders hebben de mogelijkheid om ze met stroom van een aparte trafo te voeden.
Vaak is het handiger wisseldecoders apart van stroom te voorzien. De digitale "stroom" die de decoder verbruikt gaat ten koste van de stroom die voor je treinen beschikbaar is. Je kunt dus minder treinen laten rijden. De meeste wisseldecoders hebben de mogelijkheid om ze met stroom van een aparte trafo te voeden.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Dank je wel Steven.
Greetz, André
Greetz, André
Steven,
Wellicht, een domme, vraag.
Als ik hem van aparte stroom voorzie heeft hij dus geen contact met de rails meer, hoe krijgt hij dan de informatie van de z21 door?
Wellicht, een domme, vraag.
Als ik hem van aparte stroom voorzie heeft hij dus geen contact met de rails meer, hoe krijgt hij dan de informatie van de z21 door?
Greetz, André
Greetz, André
Bob, bij decoders die dat hebben verbind je er dus 4 draden aan: 2 voor stroom en 2 voor DCC.
Je hebt altijd 2 draden nodig voor het signaal vanaf je z21.
Bij de Roco 10775 is apart voeden volgens mij geen optie. Andere systemen van bijv. Digikeijs of Rosoft bieden die mogelijkheid wel.
Je hebt altijd 2 draden nodig voor het signaal vanaf je z21.
Bij de Roco 10775 is apart voeden volgens mij geen optie. Andere systemen van bijv. Digikeijs of Rosoft bieden die mogelijkheid wel.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
- Forum-Beheerder
denk als je puur startset hebt en 2 of 3 treinen hebt zal het wel meevallen met storen.. met meer treinen enzo is een aparte travo/booster wel aan te raden.
Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Ik weet niet hoeveel por die z21 levert maar op een Multimaus kun je ongeveer 7 treinen tegelijk laten rijden. Dan kun je zelf inschatten of apart voeden nodig is.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Hoi Steven, totale lengte van de rails wordt 19,7 meter, treinen 2 max 3.
Ga het eerst zo proberen, versterken kan altijd nog.
Ga het eerst zo proberen, versterken kan altijd nog.
Greetz, André
Greetz, André
-
- Contacteer:
Hallo, ook hier een Z21 rijder, wel de zwarte uitvoering maar dat maakt in deze niet uit.
De centrale heeft een maximale output van 3A, ik rijd nu op een test track van 10 meter rails met 4 loks en een railsstofzuiger. 5 verbruikers dus. Jij geeft al aan minder te rijden.
In mijn geval heb ik gekozen voor een rosoft wisseldecoder via de loconet aansturing, de voeding hiervan heb ik op wisselstroom gezet, en het dcc geeft dus alleen de signalen door. Om zo de 'dure' dcc stroom te sparen voor rijdend materieel.
In jouw geval met de roco 10775 kun je geen losse wisselspanning aansluiten en moet je dus dcc stroom gebruiken. Nu zie ik geen probleem voor je als je maar niet meer dan 2 a 3 wissels gelijktijdig bediend om te schakelen(wisselstraat) icm 3 rijdende treinen zou dat wellicht net te veel kunnen zijn en een dip veroorzaken.
Wat jouw oplossing zou zijn mocht te last hebben van stroom dips is een z21 booster gebruiken als voeding voor de wisseldecoders, dan blijft de z21 zelf over voor de loks.
Groet marc
De centrale heeft een maximale output van 3A, ik rijd nu op een test track van 10 meter rails met 4 loks en een railsstofzuiger. 5 verbruikers dus. Jij geeft al aan minder te rijden.
In mijn geval heb ik gekozen voor een rosoft wisseldecoder via de loconet aansturing, de voeding hiervan heb ik op wisselstroom gezet, en het dcc geeft dus alleen de signalen door. Om zo de 'dure' dcc stroom te sparen voor rijdend materieel.
In jouw geval met de roco 10775 kun je geen losse wisselspanning aansluiten en moet je dus dcc stroom gebruiken. Nu zie ik geen probleem voor je als je maar niet meer dan 2 a 3 wissels gelijktijdig bediend om te schakelen(wisselstraat) icm 3 rijdende treinen zou dat wellicht net te veel kunnen zijn en een dip veroorzaken.
Wat jouw oplossing zou zijn mocht te last hebben van stroom dips is een z21 booster gebruiken als voeding voor de wisseldecoders, dan blijft de z21 zelf over voor de loks.
Groet marc
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Of een andere soort wisseldecoders gebruiken, die wel op aparte stroom werken. Die Roco's zijn sowieso al niet goedkoop, dat scheelt ook nog.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Klopt Steven, maar deze zit in mijn gekochte uitbreidingsset, heb er dus al 1
Greetz, André
Greetz, André
Ah OK.
Nou ja, voorlopig is het geen probleem gezien je hoeveelheid treinen, en anders kun je hem altijd nog op Marktplaats zetten...
Nou ja, voorlopig is het geen probleem gezien je hoeveelheid treinen, en anders kun je hem altijd nog op Marktplaats zetten...
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Steven,
Welke zou jij mij adviseren ?
Ik moet toch een 12/14 tal wissels gaan bedienen.
Welke zou jij mij adviseren ?
Ik moet toch een 12/14 tal wissels gaan bedienen.
Greetz, André
Greetz, André
Er zijn meerdere goede producten. Ik zou je adviseren eerst goed te doorgronden hoe het allemaal werkt. Afhankelijk van je railmateriaal kies je voor een manier van wisselaandrijving.
Ruwweg is het onder te verdelen in magneetspoel-aandrijvingen, servo's en de rest.
Die keus zou eerst helder moeten zijn voor je verder gaat.
Bij servo's heb ik zelf alleen ervaring met de Servoswitch, maar ook de oc32 of de producten van Digikeijs staan goed bekend.
Bij de magneetspoel-aandrijvingen heb ik zelf de Lenz LS150 en de Kuehn WD10 gebruikt, gewoon goede producten.
Daarnaast heb je nog aandrijvingen als de Tortoise en de aandrijvingen van Kato en nog veel meer, maar daarvan weet ik weinig.
Neem vooral de tijd, en ga eens bij bestaande banen kijken als je de kans hebt.
Ruwweg is het onder te verdelen in magneetspoel-aandrijvingen, servo's en de rest.
Die keus zou eerst helder moeten zijn voor je verder gaat.
Bij servo's heb ik zelf alleen ervaring met de Servoswitch, maar ook de oc32 of de producten van Digikeijs staan goed bekend.
Bij de magneetspoel-aandrijvingen heb ik zelf de Lenz LS150 en de Kuehn WD10 gebruikt, gewoon goede producten.
Daarnaast heb je nog aandrijvingen als de Tortoise en de aandrijvingen van Kato en nog veel meer, maar daarvan weet ik weinig.
Neem vooral de tijd, en ga eens bij bestaande banen kijken als je de kans hebt.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
- Forum-Beheerder
Heb zelf de zwarte Z21 en daarbij de digikeijs 4018 16 kanaals schakel decoder. Wel op een aparte voeding aangelosten.
Let love rule
Ziet er goed uit de 4018. Op de tekening wordt zowel de power als de signal uitgang gekoppeld op de trackout van de z21 aangesloten. Heb jij deze nu gekoppeld aan de externe voeding aangesloten, of?
Welke voeding gebruik je hiervoor?
Greetz, André
Greetz, André
-
- Forum-Beheerder
Heb de signaal op de ringleiding aangesloten en de power op een aparte adapter.FatBob schreef:Ziet er goed uit de 4018. Op de tekening wordt zowel de power als de signal uitgang gekoppeld op de trackout van de z21 aangesloten. Heb jij deze nu gekoppeld aan de externe voeding aangesloten, of?
Blauw/bruin is ringleiding
Rood/zwart is adapter.
Groen/zwart/rood gaan naar de mageneetspoel aandrijvingen.
Dit is de adapter die ik ervoor gebruik:
Rosoft zijn iets goedkoper echter niet verkrijgbaar in mijn lokale treinwinkel.
Moet wel zeggen dat deze dingen super easy zijn om te configureren. Je drukt op het knopje en je pakt je iPad en zet een wissel om en hij heeft dat als ze eerste nummer. Dus de eerste decoder doe je wissel 1 omzetten. Dan weet hij dat poort nummer 2 op dat ding decoder nummer 2 krijgt etc. Mocht je nog een schakelkastje erbij doen druk je weer knopje in en zet je wissel 9 om en dan is die ook gelijk geconfigureerd. Geen moeilijke dip switches oid
Let love rule
-
- Forum-Beheerder
Overigens schijnen Servo´s wel betrouwbaarder te zijn maar ja
Let love rule
Super bedankt.
Greetz, André
Greetz, André
Nog even een vraagje in de, voor mij, nieuwe materie.
de z21 stuurt signaal voor de wissels, dan is de ringleiding op de rails aangesloten ?
de z21 stuurt signaal voor de wissels, dan is de ringleiding op de rails aangesloten ?
Greetz, André
Greetz, André