Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
rob_koersen
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 dec 2009 12:15
Locatie: Beverwijk

Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?

Bericht door rob_koersen »

Hoi,

Ik heb thuis een kleine plaat van 2,0 x 1,3 meter waarop mijn huidige baan'tje' ligt. Ik heb er afgeopen maanden veel aan gesleuteld en veel wissels erbij geplaatst (voorheen reed ik meestal maar met 2 wissels, ik had immers geen plek en weinig materieel).

Het probleem wat ik nu heb is dat de spanning uit mijn travo soms wegvalt bij het schakelen van de wissels. Hierdoor vallen mn locs dan even stil en maken mn wissels hun schakeling niet altijd af.

- Ik rijd met 1 travo voor de sturing van mn locs en wissels, merk Trix.
- Per schakelkastje voor de wissels stuur ik telkens twee wissels aan.

Helpt het door een tweede travo neer te zetten voor de wissels of is er een 'mooiere' oplossing dan zo'n tweede kast erbij?

Alvast bedankt,

Rob


Afbeelding

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?

Bericht door Saraan »

Ik heb voor de magneetartikelen een eigen trafo voorzien: 16V / 45VA. Gezien koploper de wissels (en seinen) na elkaar schakelt, hoeft dat echt niet meer te zijn ( 15VA tot 30VA zou al genoeg zijn). Ik raad het je echt aan, want met een te zwakke trafo krijgen niet alleen je treinen en lichtjes met een spanningsdip te maken, maar ook je wissels schakelen niet krachtig en bedrijfszeker. Een eigen trafo draagt echt bij tot het plezier van het treintjes-rijden.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?

Bericht door Jeroen »

Je schrijft dat je per knop ook 2 wissels aanstuurt. Dat is dus 2 van die spoelen op hetzelfde moment. Zou ik niet doen, gewoon per spoel 1 knop (1 schakeling), anders is het te zwaar.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
rob_koersen
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 dec 2009 12:15
Locatie: Beverwijk

Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?

Bericht door rob_koersen »

@ Saraan: Dus een apparte trafo is dus geen overbodige luxe... :)

@ Jeroen: Ik snap wat je bedoelt :) Alleen jammer van de enorme rits drukknoppen dan :P

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik ga straks gelijk ff ernaar kijken


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?

Bericht door Jeroen »

Tja, treinen die stilvallen om het moment dat jij een wissel omzet, is ook geen gezicht, toch?!


Afbeelding
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?

Bericht door martinb »

Ik voedt alle accessoires uit een 2e eigen trafo, nooit via de hoofdtrafo die ook al de trein zelf voeding geeft. Een goedkope 2e hema of fleischmann voldoen dan prima.

Als je ook nog verlichting in huisjes gaat bouwen kan een 3e handig worden, speciefiek daarvoor. Lampjes trekken niet veel, maar zijn wel continu aan dit in tegenstelling tot je wissels.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
rob_koersen
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 dec 2009 12:15
Locatie: Beverwijk

Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?

Bericht door rob_koersen »

Ik heb een tweede Trix trafo liggen en gebruik deze nog niet... Als ik je goed begrijp Martinb is deze goed genoeg?

Er is hier overigens niemand die meerdere wissels op een drukkastje hebben zitten? Laatst op de spoorbeurs in Haarlem werd nog gezegd dat dit prima kon :(


Afbeelding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?

Bericht door shoven »

Bij mij zitten de wissels etc ook op een 2e trafo. Let er wel op dat deze voldoende kan leveren om te schakelen, sommige wisselaandrijvingen vragen behoorlijk wat stroom (meer dan 1A).
Dus wat die figuur op de beurs zei over meerdere aandrijvingen onder 1 knop kan, maar is wel afhankelijk van het soort aandrijving. (bijv. Peco's zijn berucht om het stroom vreten) Ik zou het niet doen.
Voor lampjes etc is het een stuk minder kritisch, een oud bakkie voldoet daarvoor vaak prima.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
rob_koersen
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 dec 2009 12:15
Locatie: Beverwijk

Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?

Bericht door rob_koersen »

shoven schreef:Bij mij zitten de wissels etc ook op een 2e trafo. Let er wel op dat deze voldoende kan leveren om te schakelen, sommige wisselaandrijvingen vragen behoorlijk wat stroom (meer dan 1A).
Dus wat die figuur op de beurs zei over meerdere aandrijvingen onder 1 knop kan, maar is wel afhankelijk van het soort aandrijving. (bijv. Peco's zijn berucht om het stroom vreten) Ik zou het niet doen.
Voor lampjes etc is het een stuk minder kritisch, een oud bakkie voldoet daarvoor vaak prima.
Al mijn wissels zijn van Minitrix (eigenlijk gewoon al mn spoor). Het lijkt wel alsof mn nieuwste wissels meer moeite hebben met schakelen als mn oudere... Best appart aangezien het allemaal dezelfde types zijn.

Ik zal het straks in ieder geval even proberen met een tweede trafo. Misschien helpt dat en anders ga ik toch ook maar extra drukschakelaars plaatsen


Afbeelding
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 187
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?

Bericht door Sven »

Een andere optie is je wissels te schakelen met gelijkstroom. Je neemt vier diodes (Graetz-schakeling) om de wisselspanning uit je trafo gelijk te richten en je zet er een flinke elco bij (of meerdere parallel). Je kan dan met de wisselspanningsuitgang van een kleine trafo veel wissels tegelijk schakelen. De elco loopt vol en fungeert als een buffer om in één klap heel veel stroom te kunnen laten lopen als je op de knop drukt. Vervolgens loopt hij weer vol voor de volgende keer.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?

Bericht door martinb »

Ik heb een tweede Trix trafo liggen en gebruik deze nog niet... Als ik je goed begrijp Martinb is deze goed genoeg?
Denk het wel ja. Gewoon proberen.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
rob_koersen
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 dec 2009 12:15
Locatie: Beverwijk

Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?

Bericht door rob_koersen »

Even nog als navolging op de gegeven tips:

Ik heb een tweede trafo aangesloten voor de wissels en daarnaast zoveel mogelijk mijn wissels een eigen schakelkastje gegeven. Het wisselsomzetten is nu iets meer werk, maar het gaat uitstekend zo.

Ik moet alleen nog een goede plek bedenken waar ik mijn trafo moet plaatsen. Hardstikke bedankt nog.


Afbeelding
Plaats reactie