DR4018 ontregeld zich zelf. Hoe kan dat?
DR4018 ontregeld zich zelf. Hoe kan dat?
Ik heb een vraag over de DR4018 en zijn werking.
Ik heb een Intellibox met daar nu aan gekoppeld 2 keer een module Digirails DR4018.
Er zijn ook nog wat aanwezigheidsmelders gekoppeld.
De eerste module heeft als start adres 1
De tweede module heeft als startadres 9
Op signaal ingang van beide modules zijn aangesloten de uitgang van de Intellibox met het zelfde signaal als naar de rails.
Op de power ingang heb ik 12 volt wisselspanning aangesloten.
De eerste module werkt perfect.
De tweede module in het begin wel maar daarna is hij ontregeld. Namelijk:
Als ik bij de tweede module bij aanvang op adres 9 druk dan reageert wissel negen.
Als ik bij de tweede module adres 14 verstuur dan reageert niet wissel veertien maar wissel negen.
Vanaf dit moment is de module ontregeld. adres 9 tot en met 13 sturen niet meer wissel negen tot en met 13 aan.
Vanaf nu wordt een verstuurde 14 ontvangen door wissel 9.
Als ik de module opnieuw programmeer naar startadres 9 dan werkt hij even weer normaal.
Sluit ik de module aan op 12 volt wisselstroom dan krijg ik een herhaling van de alinea hierboven.
Om te programmeren moet ik de power ingang en de signaal ingang verbinden met de rijspanning van de Intellibox.
Laat ik deze verbindingen bestaan dan schakelt de module zoals het hoort en geeft dan geen problemen.
Hoe kan dit?
Ik heb gekozen voor een afzonderlijke trafo van 12 volt wisselstroom voor de power van de wissels.
Is deze 12 volt te weinig waardoor de module verstoord wordt?
Hoe nadelig is het voor de Intellibox om de power van de DR4018 te voorzien vanuit de Intellibox.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Met vriendelijke groet
Rein
Ik heb een Intellibox met daar nu aan gekoppeld 2 keer een module Digirails DR4018.
Er zijn ook nog wat aanwezigheidsmelders gekoppeld.
De eerste module heeft als start adres 1
De tweede module heeft als startadres 9
Op signaal ingang van beide modules zijn aangesloten de uitgang van de Intellibox met het zelfde signaal als naar de rails.
Op de power ingang heb ik 12 volt wisselspanning aangesloten.
De eerste module werkt perfect.
De tweede module in het begin wel maar daarna is hij ontregeld. Namelijk:
Als ik bij de tweede module bij aanvang op adres 9 druk dan reageert wissel negen.
Als ik bij de tweede module adres 14 verstuur dan reageert niet wissel veertien maar wissel negen.
Vanaf dit moment is de module ontregeld. adres 9 tot en met 13 sturen niet meer wissel negen tot en met 13 aan.
Vanaf nu wordt een verstuurde 14 ontvangen door wissel 9.
Als ik de module opnieuw programmeer naar startadres 9 dan werkt hij even weer normaal.
Sluit ik de module aan op 12 volt wisselstroom dan krijg ik een herhaling van de alinea hierboven.
Om te programmeren moet ik de power ingang en de signaal ingang verbinden met de rijspanning van de Intellibox.
Laat ik deze verbindingen bestaan dan schakelt de module zoals het hoort en geeft dan geen problemen.
Hoe kan dit?
Ik heb gekozen voor een afzonderlijke trafo van 12 volt wisselstroom voor de power van de wissels.
Is deze 12 volt te weinig waardoor de module verstoord wordt?
Hoe nadelig is het voor de Intellibox om de power van de DR4018 te voorzien vanuit de Intellibox.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Met vriendelijke groet
Rein
Koploper/Intellibox II
Re: DR4018 ontregeld zich zelf. Hoe kan dat?
Beste Rein,
Er zijn wat problemen, een ontwerpfout geloof ik, met de DR 4018, ik heb ze zelf niet, dus weet ik het niet goed, maar je vindt er het e.e.a. over op het Benelux Forum.
Groet, Anne W
Er zijn wat problemen, een ontwerpfout geloof ik, met de DR 4018, ik heb ze zelf niet, dus weet ik het niet goed, maar je vindt er het e.e.a. over op het Benelux Forum.
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Komt er op neer dat je een ruime voeding op deze decoders moet zetten (geen standaard trafo's) die minimaal 3 a 4 amp kunnen leveren en dikkere voedingsdraden moet gebruiken
Slecht zijn ze niet
Voor zelf het hele (technische) verhaal / achtergrond te lezen klik hier en hier
Mvg,
Ad
Slecht zijn ze niet
Voor zelf het hele (technische) verhaal / achtergrond te lezen klik hier en hier
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Voor mijn servo's heb ik een 7,5 volt 100 watt schakelende trafo. Dit gaat met nu 35 wissels prima.
Daarvoor had ik een 12 volt 1 ampère voeding en dat ging met 10 wissels prima maar toen ik er 20 wissels aan had hangen ging het koelelement voor de 317 bijna gloeien.
Daarvoor had ik een 12 volt 1 ampère voeding en dat ging met 10 wissels prima maar toen ik er 20 wissels aan had hangen ging het koelelement voor de 317 bijna gloeien.
Maar 7,5v is voor de meeste toepassingen totaal onlogisch. (eigenlijk zelfs voor servos onnodig, 12v werkt ook in het geval met de oc32 en sp04) dus ipv 3 verschillende voedingen te gebruiken had je ook 1 12v voeding kunnen kopen. Waarmee je alles kan voeden.
Om terug te komen op je wissels met magneet aandrijving, gebruik zoals ad al adviseerde, een zwaardere voeding. Ook zou een wisselspanning voeding beter zijn voor magneet aandrijving. Al kan ik dit zelf niet bevestigen of ontkrachten.
Om terug te komen op je wissels met magneet aandrijving, gebruik zoals ad al adviseerde, een zwaardere voeding. Ook zou een wisselspanning voeding beter zijn voor magneet aandrijving. Al kan ik dit zelf niet bevestigen of ontkrachten.
Hoi Rein,
Ook ik heb 2 van die 4018 modules aangeschaft. Er dient idd wel voldoende spanning op te staan. Bij mij doet het euvel zich voor dat, als je de baan inschakelt, ze goed werken. Vindt er een noodstop plaats en schakel je de baan daarna weer aan dan doet een van de 2 modules het niet of zeer traag. Het lijkt dan of hij al zijn gegevens weer kwijt is. Oplossing; weer de wissels opnieuw ingeven en het werkt weer. Tot er weer een noodstop plaats vindt. Dan begint het hele verhaal weer opnieuw.
Ik heb hier ook geen oplossing voor gevonden. Ik weet niet wat het is met die modules. Die van LDT en Rosoft nooit problemen mee, maar deze telkens weer.
Groetjes,
Fred.
Ook ik heb 2 van die 4018 modules aangeschaft. Er dient idd wel voldoende spanning op te staan. Bij mij doet het euvel zich voor dat, als je de baan inschakelt, ze goed werken. Vindt er een noodstop plaats en schakel je de baan daarna weer aan dan doet een van de 2 modules het niet of zeer traag. Het lijkt dan of hij al zijn gegevens weer kwijt is. Oplossing; weer de wissels opnieuw ingeven en het werkt weer. Tot er weer een noodstop plaats vindt. Dan begint het hele verhaal weer opnieuw.
Ik heb hier ook geen oplossing voor gevonden. Ik weet niet wat het is met die modules. Die van LDT en Rosoft nooit problemen mee, maar deze telkens weer.
Groetjes,
Fred.
Ik ben jullie dankbaar voor jullie raad.
Ik heb inderdaad een kleine trafo als voeding gebruikt.
Ik ga een wat stevigere voeding kopen. Iets meer voltage en ruim in zijn ampères.
Ik laat jullie weten wat het resultaat is.
nogmaals dank
Rein
Ik heb inderdaad een kleine trafo als voeding gebruikt.
Ik ga een wat stevigere voeding kopen. Iets meer voltage en ruim in zijn ampères.
Ik laat jullie weten wat het resultaat is.
nogmaals dank
Rein
Koploper/Intellibox II
Ik hoop dat je daar meer geluk mee hebt als ik Rein. Bij mij heeft het in ieder geval niet geholpen. Ondanks dat ik dus een "zwaardere" voeding gebruik blijft het gedo.... er met die modules voortduren zoals ik al schreef.
Groetjes,
Fred.
Groetjes,
Fred.
Het probleem is bekend, zie de uitgebreide discussie "DR4018 springt spontaan naar ander adres" op het forum Beneluxspoor.net. Inderdaad moet je zorgen voor een voeding die flink stroom kan leveren. Maar ook is het handig om bepaalde aansluitingen van de 4018 wel/niet voor wissels te gebruiken.
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Beste Jaap
Ik ben er aan begonnen om te lezen.
Wat een ellende.
Groet
Rein
Ik ben er aan begonnen om te lezen.
Wat een ellende.
Groet
Rein
Koploper/Intellibox II
Hoi Rein.
Klopt !! Was het van de week ook zo zat met die dingen, dat ik ze eruit heb gehaald en een andere bij Rosoft besteld. Binnen een dag in huis en geen enkel probleem meer. Die bron van irritatie ( lees: miskoop) is hiermee dus opgelost bij mij.
Sukses verder.
Fred
Klopt !! Was het van de week ook zo zat met die dingen, dat ik ze eruit heb gehaald en een andere bij Rosoft besteld. Binnen een dag in huis en geen enkel probleem meer. Die bron van irritatie ( lees: miskoop) is hiermee dus opgelost bij mij.
Sukses verder.
Fred
Hallo lezers.
Ik vind het prettig om ook even te laten weten hoe het afgelopen is.
Ik heb een transformator gekocht bij Conrad. Er kwam iets meer af dan 16 volt wisselstroom. (16,7 volt.)
Mijn probleem is nu (tot nu toe) verholpen, want alles blijft keurig werken. Ik heb geen last meer van een ontregelende
wisseldecoder DR 4018.
Bedankt voor het mee denken.
Rein
Ik vind het prettig om ook even te laten weten hoe het afgelopen is.
Ik heb een transformator gekocht bij Conrad. Er kwam iets meer af dan 16 volt wisselstroom. (16,7 volt.)
Mijn probleem is nu (tot nu toe) verholpen, want alles blijft keurig werken. Ik heb geen last meer van een ontregelende
wisseldecoder DR 4018.
Bedankt voor het mee denken.
Rein
Koploper/Intellibox II