Project "Winckelhock"

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
lier0120

Project "Winckelhock"

Bericht door lier0120 »

Nou, na wat tekenen en froebelen is er een baanplan uitgekomen, suggestie, op- en aanmerkingen zijn welkom !
Bijlagen
Grote baan Thom 1.jpg
Grote baan Thom 1.jpg (104.3 KiB) 5784 keer bekeken

shoven

Re: Project "Winckelhock"

Bericht door shoven »

Heb je wat uitleg erbij?

De gestippelde delen zijn niet zichtbaar neem ik aan.
Het ziet er nogal enkelsporig uit, hoe wordt er gereden?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
lier0120

Bericht door lier0120 »

Hallo Steven, eigenlijk heel simpel.
Er word vanuit het schaduwstation afwisselend linksom en rechtsom gereden met ongeveer 3 a 4 treinen waarbij de treinen elkaar kruisen bij het station in het midden.
Het schaduwstation ligt hierbij rechts op de plaat op level -1.
De helix rechts onder stijgt vanuit het schaduwstation naar level 0, en de helix links boven daalt naar level -1
Op de 3 sporen links onder de helix komen wat stoomlocs te staan die af en toe hun rondje maken.
Is het wat, of lijkt het nergens op.
Eerlijk zijn, het is mijn eerste baanplan, en zal hoogstwaarschijnlijk "no sense" maken...:-)
Groeten,
Thom

shoven

Bericht door shoven »

En is er iets specifieks wat je wilt uitbeelden? Tijdperk, hooguit III gezien de stomers?
Wil je vooral rangeren, of met de computer rijden, of nog iets anders?

Dat enkelspoor, ik zou wel even checken of dat niet een te grote bottleneck gaat worden.
Het witte spoor is mij wat onduidelijk. Is het alleen om de twee helften van dat schaduwstation te verbinden?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
lier0120

Bericht door lier0120 »

Hoi Steven, ik ben voornamelijk van de scenery dadelijk, rangeren lijkt me niet mijn ding ( denk ik )
De mogelijk later is er altijd, ik kan namelijk makkelijk een module bijbouwen aan de linkerkant, en de sporen verlengen.
Tijdperk III of IV gemengd, ik vind een stoomloc mooi, maar een mooie elektrische of dieselloc is ook mooi vind ik.
Als je witte spoor volgt zie dat dit van het ene schaduwstation vertrekt en op de andere binnen komt. Zo kan ik met diverse treinen de gehele ronde maken, volg het spoor maar eens voor de lol.
Waar ik benieuwd naar ben of dit technisch goed in elkaar zit, en belangrijker, waar ik dadelijk blokken, bezetmelders, seinen en zo moet gaan plaatsen om via Koploper te gaan rijden.
Groeten,
Thom

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik vind het persoonlijk een merkwaardig plan. Het station blijkt het centrale spelthema te zijn. De rest van de sporen zijn overdekt (behalve dat vreemde witte spoor rechts)

Dus vandaar een paar opmerkingen van mijn kant:
* Waarom zo'n korte opstelspoortjes???? Je hebt de plaats, maar je spoortjes zijn amper lang genoeg voor een loc en een rijtuig of twee.
* Waarom zo'n complexe ondergrondse wirwar van lussen???? Daar zie je later toch niets van. Gewoon station boven en schaduwstation beneden. Meer moet dat niet zijn.
* Gezien het station zo'n centraal thema is, zou ik het station wat boeiender uitwerken. Nu is het nogal mager kwa rangeermogelijkheden en thema-invulling.
* Het schaduwstation mag gerust een hoop extra sporen krijgen (en langer !) voor de verkeersvariatie op de bovenbaan. Een schaduwstation is nooit groot genoeg (verzamelen van rollend spul gaat sneller dan je denkt).

Sorry dat ik zo recht-toe recht-aan ben met m'n opmerkingen, maar ik ben ervan overtuigd dat dit sporenplan je snel zal gaan ergeren en vervelen. Op naar beter! ;)
Succes met het verder plannen van je toekomstige baan.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

WimC

Bericht door WimC »

Waarom doe je het schaduwstation niet op niveau 0? Dat kan best, zoals je het nu getekend hebt.

Verder: veel kleine stralen en 24-graden wissels. Korte sporen in het station.
Uit de ruimte die je hebt is veel meer te halen.

Wat je b.v. kunt doen, het schaduwstation waar het nu is, liften naar niveau +1, maar het zichtbaar laten, iets verkleinen en je hebt een tweede station.

Het witte spoor kun je naar beneden leggen via helixen en aan de voorkant van de baan daarin een schaduwstation maken.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie