LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Leuk weer wat van je te zien michiel ziet er superstrak uit
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Hallo Michel,
mvrgr Bob
Je hebt de statistieken wel in je hoofdWel Bob, we houden mekaar mooi evenwicht met jouw schaduwstation Barth:
Aantal Wissels: Brussel 38, Barth 41 wissels
Totale Opstellengte: Brussel 40m, Barth 40m
Ontkoppel rails: Brussel 0, Barth 10
Bezetmelders: Brussel 84, Barth 89
Draad: Brussel veel, Barth 800m
Draaischijf: Brussel 0, Barth 1
Keerlusschakelingen: Brussel 2, Barth ?
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
't Is weer weekend, dus ikke weer knutselen. Het schaduwstation werd volledig van bedrading voorzien. De waterval van oranje schakedraad zijn de 80 bezetmelder-signaaldraden die naar de terugmelders moeten lopen. Dat is voor later. Nu eerst nog alle diodeschakelingen aan de rails van bundel Noord solderen. Dan is ook bundel Noord elektrisch volledig klaar.
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Bewonderenswaardig!
Ach....
Het houdt je bezig
Mvg,
Ad
Ach....
Het houdt je bezig
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Het houd me inderdaad bezig. Vandaag heb ik alle diodeschakelingen geplaatst en aangesloten. De rijtest was positief (met de Nohab, en niet met de Class 55, want deze heeft een uitgebrande motor). Volgende stap: wisselstraten elektrisch aansluiten (de rijstroom, niet de aandrijving, dat is voor later)...
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
man man wat een werk maar wel super strak
Gr Andy
Gr Andy
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Thanks Andy! Het is wel wat werk, maar er zit toch vooruitgang in. Beetje bij beetje komen we er ook.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Mooi werk Michiel daar gaat u veel plezier aan hebben
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Bedankt, Mauritz. Ik kijk er naar uit om dit schaduwstation in werking te zien. Ik heb vertrouwen dat het met voldoening zal functioneren.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ik ben bezig met het elektrisch aansluiten van alle wissels. Ze worden elk individueel gevoed. De eerste wisselstraat is volledig bedraad. Nog 3 te gaan...
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Hallo Michiel,
strak werk hoor!
Maar waarom gebruik je allemaal aparte diodeschakelingen en niet 1 grote/stevige?
groet,
Guus
strak werk hoor!
Maar waarom gebruik je allemaal aparte diodeschakelingen en niet 1 grote/stevige?
groet,
Guus
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Een diodeschakeling dient om stroom te detecteren. Indien je maar 1 diodeschakeling hebt, kan je maar in 1 sectie de stroom detecteren. In praktijk zal je dus wel meer diodeschakelingen in gebruik hebben.
Typisch heb jij jouw diodeschakelingen op je bezet/terugmeldmodules staan. Het nadeel is dat je de rijstroom tot 1A (en tot zelfs kortsluitstroom) afzonderlijk, sectie per sectie van de spoorsectie op de baan naar je module moet voeren. Veel dikke draad dus, en dubbel (heen en terug, van ringleiding naar module naar rail).
Ik heb de diodeschakelingen bij het spoor geplaatst. Geen dikke draden meer naar mijn terugmeldmodules, maar dunne signaaldraad met enkel het bezetmeldsignaal. De rijstroom vloeit meteen van dikke ringleiding naar rail zonder lange omweg. Ik heb dus geen diodeschakelingen op mijn terugmeldmodules staan, maar een optocoupler om het bezetmeldsignaal te verwerken.
Deze opzet is eerder eigenzinnig om het niet eigenaardig te noemen, maar ik vind deze opzet logischer. Ik ben geen expert, ik knutsel maar wat weg, en specialisten zullen er wel hun kritiek op hebben. Maar tot nu toe lijkt m'n concept wel te werken.
De beweegrede is ook het kostenplaatje. Met deze opzet kan ik de kost per bezetmelder ronduit halveren.
Typisch heb jij jouw diodeschakelingen op je bezet/terugmeldmodules staan. Het nadeel is dat je de rijstroom tot 1A (en tot zelfs kortsluitstroom) afzonderlijk, sectie per sectie van de spoorsectie op de baan naar je module moet voeren. Veel dikke draad dus, en dubbel (heen en terug, van ringleiding naar module naar rail).
Ik heb de diodeschakelingen bij het spoor geplaatst. Geen dikke draden meer naar mijn terugmeldmodules, maar dunne signaaldraad met enkel het bezetmeldsignaal. De rijstroom vloeit meteen van dikke ringleiding naar rail zonder lange omweg. Ik heb dus geen diodeschakelingen op mijn terugmeldmodules staan, maar een optocoupler om het bezetmeldsignaal te verwerken.
Deze opzet is eerder eigenzinnig om het niet eigenaardig te noemen, maar ik vind deze opzet logischer. Ik ben geen expert, ik knutsel maar wat weg, en specialisten zullen er wel hun kritiek op hebben. Maar tot nu toe lijkt m'n concept wel te werken.
De beweegrede is ook het kostenplaatje. Met deze opzet kan ik de kost per bezetmelder ronduit halveren.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
In je Brussel-Noord project had je last om de zaak ingeregeld te krijgen. Het kan toch niet hier door komen?Michiel schreef:Een diodeschakeling dient om stroom te detecteren. Indien je maar 1 diodeschakeling hebt, kan je maar in 1 sectie de stroom detecteren. In praktijk zal je dus wel meer diodeschakelingen in gebruik hebben.
Typisch heb jij jouw diodeschakelingen op je bezet/terugmeldmodules staan. Het nadeel is dat je de rijstroom tot 1A (en tot zelfs kortsluitstroom) afzonderlijk, sectie per sectie van de spoorsectie op de baan naar je module moet voeren. Veel dikke draad dus, en dubbel (heen en terug, van ringleiding naar module naar rail).
Ik heb de diodeschakelingen bij het spoor geplaatst. Geen dikke draden meer naar mijn terugmeldmodules, maar dunne signaaldraad met enkel het bezetmeldsignaal. De rijstroom vloeit meteen van dikke ringleiding naar rail zonder lange omweg. Ik heb dus geen diodeschakelingen op mijn terugmeldmodules staan, maar een optocoupler om het bezetmeldsignaal te verwerken.
Deze opzet is eerder eigenzinnig om het niet eigenaardig te noemen, maar ik vind deze opzet logischer. Ik ben geen expert, ik knutsel maar wat weg, en specialisten zullen er wel hun kritiek op hebben. Maar tot nu toe lijkt m'n concept wel te werken.
De beweegrede is ook het kostenplaatje. Met deze opzet kan ik de kost per bezetmelder ronduit halveren.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Hi Michiel,
dank voor je antwoord, ik snap het.
Ik dacht dat je de schakeling om niet gedetecteerde secties meerdere keren had uitgevoerd, maar dat is dus duidelijk niet het geval.
groet,
Guus
dank voor je antwoord, ik snap het.
Ik dacht dat je de schakeling om niet gedetecteerde secties meerdere keren had uitgevoerd, maar dat is dus duidelijk niet het geval.
groet,
Guus
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
@Raider: Nee, de bezetmelding bij Brussel-Noord werkte naar behoren. Het probleem was om met stoomlocjes betrouwbaar te manoeuvreren: traag stoppen, ontkoppelen, rijtuigstammen wegrangeren, rustig aanrijden en koppelen... Het zijn de schaal-N locomotiefjes die niet betrouwbaar genoeg doen wat ze moeten doen. Het minste stofje, en ze staan erop stil. Ergerlijk.
Brussel-Noord was een groot kopstation, waar ALLE treinen stopten, en behandeld moesten worden. Dat werd een grote miserie van constant aanduwen en zetjes geven. Brussel-Luxemburg is een half doorgangsstation. Treinen worden er minder intensief heen en weer gerangeerd. Het is een mooi compromis van doorgaang treinverkeer en eindstationbehandeling. (En ook realistischer kwa omvang en budget) De bezetmelders zijn steeds OK gebleken.
@Pisov: geen dank.
Brussel-Noord was een groot kopstation, waar ALLE treinen stopten, en behandeld moesten worden. Dat werd een grote miserie van constant aanduwen en zetjes geven. Brussel-Luxemburg is een half doorgangsstation. Treinen worden er minder intensief heen en weer gerangeerd. Het is een mooi compromis van doorgaang treinverkeer en eindstationbehandeling. (En ook realistischer kwa omvang en budget) De bezetmelders zijn steeds OK gebleken.
@Pisov: geen dank.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Zo! Alle 37 wissels van de 4 wisselstraten zijn elk afzonderlijk voorzien van voedingsdraden. Alles in aangesloten, en even analoog met een loc getest. Alvast geen kortsluiting. Dat valt weer mee. Op naar de 2 keerlussen...
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
zo Michiel, als dat straks vol staat
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel,
Wat een mooie foto met zoveel wissels en draad en rails en dan ergens achteraf in de verte de test lok, erg fraaie compositie.
mvrgr Bob
Wat een mooie foto met zoveel wissels en draad en rails en dan ergens achteraf in de verte de test lok, erg fraaie compositie.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Bedankt voor de reacties. De foto is vooral een illustratie van de werken in uitvoering, en soms (toevallig) wilt een foto eens meevallen .
Er is nog veel werk aan het schaduwstation (vb alle wisselaandrijvingen en wisseldecoders maken en plaatsen, alle terugmelders plaatsen en aansluiten, ...) maar er is vooruitgang te noteren. Meer moet dat niet zijn. Vandaag wat met de eerste keerlus geprutst, en wat liggen uitdocteren hoe de verschillenden detectiesectoren van de keerlusmodule moeten uitgevoerd worden; waar isolaties plaatsen, welke kant welke aansluiting aanbrengen,... Komt allemaal in orde...
Er is nog veel werk aan het schaduwstation (vb alle wisselaandrijvingen en wisseldecoders maken en plaatsen, alle terugmelders plaatsen en aansluiten, ...) maar er is vooruitgang te noteren. Meer moet dat niet zijn. Vandaag wat met de eerste keerlus geprutst, en wat liggen uitdocteren hoe de verschillenden detectiesectoren van de keerlusmodule moeten uitgevoerd worden; waar isolaties plaatsen, welke kant welke aansluiting aanbrengen,... Komt allemaal in orde...
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel,
Strak en indrukwekkend!
Top!
Groet Bren
Strak en indrukwekkend!
Top!
Groet Bren
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Vandaag bezig met zagen (m'n vrouw had daar onlangs nog een opmerking over... ::)). Berekeningen voor de helix-constructie werden gemaakt. De MDF plaat werd aangeschaft. De maten werden met podlood uitgezet. De eerste uitgezaagde segmenten werden met spanning naast elkaar gepuzzeld om te zien of m'n wiskunde nog deugt. Het blijkt te kloppen. Oef!
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ai, wat was er niet naar je zin?Michiel schreef:Vandaag bezig met zagen (m'n vrouw had daar onlangs nog een opmerking over... ::)).
zagen = zeuren in het Vlaams
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Leg je er wel wat onder, voor het zaagsel en opruimen zeker!!!!!
Groeten, Marc
Groeten, Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel,
Ook de stoelpoten er onder laten zitten.
Ook de stoelpoten er onder laten zitten.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
En nog zo'n enorm schaduwstation. Jongejonge.......gaaf hoor!
J.
J.