Gbf Unterhaltung-Oben
-
Onderwerp starter - Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Gbf Unterhaltung-Oben
Beste lotgenoten
Na lang meegelezen te hebben op dit forum nu eindelijk maar eens officieel geregistreerd, dus vanaf nu geen ‘gluurbuur’ meer. Er staan een hoop mooie projecten op deze site en wil jullie op deze manier toch ook even laten zien waar ik zelf mee bezig ben. Ik stel mijzelf in dit draadje dus even voor én laat ook alvast zien wat ik aan het bouwen ben.
Toen ik nog haar had en een jeugdige uitstraling begonnen in N-spoor, daarna wat uitstapjes in H0 en H0e (als je het echt weten wilt: o.a. projecten zoals het ‘Handzame Havenbaantje” waarvan ongeveer 150 jaar geleden een uitgebreid verslag heeft gestaan in het Railmagazine, daarna het H0e smalspoortraject ‘Orkhavnbanen’ wat dan weer 130 jaar geleden beschreven werd in datzelfde tijdschrift…). Dat waren allemaal baantjes speciaal gemaakt om er beurzen mee af te gaan. het N-spoor project wat ik hieronder beschrijf is meer bedoeld voor op zolder. Het kan uit elkaar en in delen weer ergens anders worden opgebouwd maar dat is niet de eerste opzet.
Wat bouw ik dan? Een klassiek thema, de Deutsche Bundesbahn in tijdperk III ergens in het Ruhrgebied (denk aan Wuppertal, Duisburg, Essen). De variatie in materieel en treinsamenstellingen, het design uit die periode spreekt me bijzonder aan, in spoorland was de wereld nog in orde zeg maar, die tijd. Om specifiek te zijn, tijdperk IIIb, om nóg preciezer te zijn: voorjaar 1968. Ik was toen 1. Enig toch?
Maar dat heeft er niks mee te maken hoor. In 1968 voerde de DB de zgn computernummering in, en dus kan ik me wat vrijheden veroorloven in het materieel wat ik aanschaf. Zowel een lok met de aanduiding E10 als met het nieuwere nummer 110 kan ik dan inzetten op de modelbaan. Men kon namelijk in die dagen natuurlijk niet van de een op de andere nacht al het materieel voorzien van nieuwe opschriften dus reden in die periode beide serie-aanduidingen langs en door elkaar…
Zijn jullie er nog? Niet afhaken nu, dit zijn nu eenmaal dingen waar ik me hobbymatig graag druk over maak —zucht—. We gaan zo over naar de foto’s. Zo enorm als sommige projecten die op dit forum te zien zijn is de baan niet, maar vult toch een behoorlijk deel van de bovenste verdieping. Het zichtbare gedeelte meet 2,5 meter (bij een diepte van ± 60cm) met aan de achterzijde nog een 50 cm breed gedeelte voor de opstelsporen/het schaduwstation zo u wilt.
Het sporenplan:
Het plan hierboven maakt alles duidelijk lijkt me. Alle sporen die in grijs zijn weergeven horen bij de uitgebreide opstelmogelijkheden voor al het rollend materieel wat één voor één voorbij komt rijden in het voorste, zichtbare, gedeelte van de baan. Eigenlijk is het een 3-sporig ovaaltje. Het ‘schaduwstation’ heeft opstelruimte voor meer dan 12 treinsamenstellingen, enkele sporen zijn verdeeld in 2 stukken zodat korte treinen hier achter elkaar kunnen worden ‘geparkeerd’, ook zijn er twee kopsporen voor treinstellen en/of trek-duwsamenstellingen. De spoorligging is ronduit rommelig, samengesteld uit alles wat ik nog aan (gebruikt) o.a. Roco en Fleischmann-materiaal had liggen, en bovendien zijn de hart-op-hart afstanden van de sporen zo dicht als mogelijk naar elkaar gehaald om veel rails (en dus opstelmogelijkheden) te kunnen leggen op de 50 cm diepe segmenten.
Op de voorgrond ligt ook nog het ‘Güterbahnhof’, een klein emplacement voor het uitrangeren van de wagens naar de verschillende spooraansluitingen aldaar. Aan de rechterzijde verdwijnt het spoor hiervandaan via een tunnel onder de baandam van het daarboven gelegen “Rangierbahnhof Unterhaltung-Ost”. Van dit uitgebreide rangeeremplacement zijn op de modelbaan slechts een paar sporen weergegeven. Bedoeld om een verdwijnpunt te hebben voor het treinverkeer richting schaduwstation. Het spoortje vanaf “Unterhaltung-Oben Gbf [UoGbf]” maakt ook een bocht richting het schaduwstation, met een flinke helling overigens, en komt daar dan op een apart spoor aan.
Kortom, met dit concept kan ik én leuk rangeren én lange treinen voorbij zien trekken. Het probleem is natuurlijk wel dat het allemaal nog lang niet af is. Of is dat bij onze hobby eigenlijk nou juist geen probleem? Nou ja. Hieronder daarom wat impressies van de voorzijde van modelbaan ‘Gbf Unterhaltung-Oben’. Waar dus nog alles aan ontbreekt…. in aanbouw dus.
en ook: https://youtu.be/vuLOJM91IX8
De voortgang van het project (en dan precies in dezelfde chaotische volgorde van hoe ik deze baan bouw) wil ik graag in volgende Posts in dit draadje laten zien, tot later!
Mocht je nou denken; zoiets ik al eens ergens gelezen… dat klopt, veel meer van dit soort geneuzel is ook te lezen op http://www.modelbouwwerk.nl.
Groeten,
Vincent
Na lang meegelezen te hebben op dit forum nu eindelijk maar eens officieel geregistreerd, dus vanaf nu geen ‘gluurbuur’ meer. Er staan een hoop mooie projecten op deze site en wil jullie op deze manier toch ook even laten zien waar ik zelf mee bezig ben. Ik stel mijzelf in dit draadje dus even voor én laat ook alvast zien wat ik aan het bouwen ben.
Toen ik nog haar had en een jeugdige uitstraling begonnen in N-spoor, daarna wat uitstapjes in H0 en H0e (als je het echt weten wilt: o.a. projecten zoals het ‘Handzame Havenbaantje” waarvan ongeveer 150 jaar geleden een uitgebreid verslag heeft gestaan in het Railmagazine, daarna het H0e smalspoortraject ‘Orkhavnbanen’ wat dan weer 130 jaar geleden beschreven werd in datzelfde tijdschrift…). Dat waren allemaal baantjes speciaal gemaakt om er beurzen mee af te gaan. het N-spoor project wat ik hieronder beschrijf is meer bedoeld voor op zolder. Het kan uit elkaar en in delen weer ergens anders worden opgebouwd maar dat is niet de eerste opzet.
Wat bouw ik dan? Een klassiek thema, de Deutsche Bundesbahn in tijdperk III ergens in het Ruhrgebied (denk aan Wuppertal, Duisburg, Essen). De variatie in materieel en treinsamenstellingen, het design uit die periode spreekt me bijzonder aan, in spoorland was de wereld nog in orde zeg maar, die tijd. Om specifiek te zijn, tijdperk IIIb, om nóg preciezer te zijn: voorjaar 1968. Ik was toen 1. Enig toch?
Maar dat heeft er niks mee te maken hoor. In 1968 voerde de DB de zgn computernummering in, en dus kan ik me wat vrijheden veroorloven in het materieel wat ik aanschaf. Zowel een lok met de aanduiding E10 als met het nieuwere nummer 110 kan ik dan inzetten op de modelbaan. Men kon namelijk in die dagen natuurlijk niet van de een op de andere nacht al het materieel voorzien van nieuwe opschriften dus reden in die periode beide serie-aanduidingen langs en door elkaar…
Zijn jullie er nog? Niet afhaken nu, dit zijn nu eenmaal dingen waar ik me hobbymatig graag druk over maak —zucht—. We gaan zo over naar de foto’s. Zo enorm als sommige projecten die op dit forum te zien zijn is de baan niet, maar vult toch een behoorlijk deel van de bovenste verdieping. Het zichtbare gedeelte meet 2,5 meter (bij een diepte van ± 60cm) met aan de achterzijde nog een 50 cm breed gedeelte voor de opstelsporen/het schaduwstation zo u wilt.
Het sporenplan:
Het plan hierboven maakt alles duidelijk lijkt me. Alle sporen die in grijs zijn weergeven horen bij de uitgebreide opstelmogelijkheden voor al het rollend materieel wat één voor één voorbij komt rijden in het voorste, zichtbare, gedeelte van de baan. Eigenlijk is het een 3-sporig ovaaltje. Het ‘schaduwstation’ heeft opstelruimte voor meer dan 12 treinsamenstellingen, enkele sporen zijn verdeeld in 2 stukken zodat korte treinen hier achter elkaar kunnen worden ‘geparkeerd’, ook zijn er twee kopsporen voor treinstellen en/of trek-duwsamenstellingen. De spoorligging is ronduit rommelig, samengesteld uit alles wat ik nog aan (gebruikt) o.a. Roco en Fleischmann-materiaal had liggen, en bovendien zijn de hart-op-hart afstanden van de sporen zo dicht als mogelijk naar elkaar gehaald om veel rails (en dus opstelmogelijkheden) te kunnen leggen op de 50 cm diepe segmenten.
Op de voorgrond ligt ook nog het ‘Güterbahnhof’, een klein emplacement voor het uitrangeren van de wagens naar de verschillende spooraansluitingen aldaar. Aan de rechterzijde verdwijnt het spoor hiervandaan via een tunnel onder de baandam van het daarboven gelegen “Rangierbahnhof Unterhaltung-Ost”. Van dit uitgebreide rangeeremplacement zijn op de modelbaan slechts een paar sporen weergegeven. Bedoeld om een verdwijnpunt te hebben voor het treinverkeer richting schaduwstation. Het spoortje vanaf “Unterhaltung-Oben Gbf [UoGbf]” maakt ook een bocht richting het schaduwstation, met een flinke helling overigens, en komt daar dan op een apart spoor aan.
Kortom, met dit concept kan ik én leuk rangeren én lange treinen voorbij zien trekken. Het probleem is natuurlijk wel dat het allemaal nog lang niet af is. Of is dat bij onze hobby eigenlijk nou juist geen probleem? Nou ja. Hieronder daarom wat impressies van de voorzijde van modelbaan ‘Gbf Unterhaltung-Oben’. Waar dus nog alles aan ontbreekt…. in aanbouw dus.
en ook: https://youtu.be/vuLOJM91IX8
De voortgang van het project (en dan precies in dezelfde chaotische volgorde van hoe ik deze baan bouw) wil ik graag in volgende Posts in dit draadje laten zien, tot later!
Mocht je nou denken; zoiets ik al eens ergens gelezen… dat klopt, veel meer van dit soort geneuzel is ook te lezen op http://www.modelbouwwerk.nl.
Groeten,
Vincent
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Hallo mede lotgenoot
Welkom op het forum Vincent, leuke baan ga het draadje zeker volgen. En als ik zo lees heb je al een aardige staat van dienst (vond het handzame havenbaantje echt te gek) dus deel vooral je tips en trucs en foto's natuurlijk. Succes met de bouw.
Welkom op het forum Vincent, leuke baan ga het draadje zeker volgen. En als ik zo lees heb je al een aardige staat van dienst (vond het handzame havenbaantje echt te gek) dus deel vooral je tips en trucs en foto's natuurlijk. Succes met de bouw.
Groet Rieks
N scale, what else?
N scale, what else?
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Hallo Vincent,
welkom op het forum.
De Orkhavnbanen heb ik veel gevolgd, heb zelfs lopen klieren om die dennenbomen te kopiëren
Dit is ook weer een prachtige baan die je aan het bouwen bent.
Mooie scenery, vooral die keermuren, geweldig.
Leuk om te gaan volgen.
gr. Ron.
welkom op het forum.
De Orkhavnbanen heb ik veel gevolgd, heb zelfs lopen klieren om die dennenbomen te kopiëren
Dit is ook weer een prachtige baan die je aan het bouwen bent.
Mooie scenery, vooral die keermuren, geweldig.
Leuk om te gaan volgen.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Mooi baantje hoor, ben onder de indruk van je verweerde gebouw op de laatste foto.
Ben benieuwd naar de verdere voortgang.
Groet,
Oscar
Ben benieuwd naar de verdere voortgang.
Groet,
Oscar
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Welkom Vincent.
Mooie baan, mooie lange treinen heb je rijden.
Mooie baan, mooie lange treinen heb je rijden.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
hoi Vincent, welkom.
ik ben een fan van jou eerdere werk en deze wordt ook weer top .
Gr. Maurits
ik ben een fan van jou eerdere werk en deze wordt ook weer top .
Gr. Maurits
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
- Locatie: Noordelijk brabant
- Contacteer:
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
ziet er erg goed uit
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
-
Onderwerp starter - Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Dank jullie voor het warme welkom!
@Ron: Die keermuren zijn afgietsels van een stukje muur wat ik met stukjes styreen (plasticplaat) heb gemaakt. Zie hier de plaatjes:
'moedermodel' van het muurtje met daaromheen een bakje gemaakt. Daarin heb ik met een aantal laagjes vloeibare latex een malletje gegoten.
Hier op de foto de latexrubbermal met daaronder een afgietsel van een steunmuurtje. Ik gebruik hiervoor 2-componenten-(auto)plamuur wat ik met een spateltje in de mal smeer, dat droogt lekker snel, kun je in 1 avond tenminste een aantal muurtjes 'afgieten'.
Daarna natuurlijk op een stevige ondergrond plakken (na veel schuren en vijlen), schilderen, beetje weatheren, en zo heb je dan een steunmuur naar eigen smaak.
@Oscar: Ja, ik probeer zoveel mogelijk alle gebouwen die op de baan komen te staan zelf te bouwen. Natuurlijk is het aanbod van Duitse gebouwen, woonhuizen en fabrieken nou juist heel groot van de bekende firma's Kiri/Faller/etc, maar zelfbouw geeft de baan wat meer een eigen karakter. Heb hier en daar zeker wel wat Faller en Auhagen-geveltjes verwerkt, maar niet veel. Bovendien kun je met zelfbouw de panden precies op de juiste maat maken die beschikbaar is op de baan.
Zo ook dit fabriekspand, geïnspireerd op een beetje rondneuzen in Google Street view.
Ik bouw alles uit styreen (plasticplaat dus) van 0,5 mm of 1 mm, aangevuld met talloze stripjes en staf van Evergreen. Bij dit pand zijn de ramen van een ooit op een beurs aangeschaft setje, maar ik maak ze ook wel van zelfklevend folie en zo.
Hieronder het fabriekspand in aanbouw
En nu de afgebladderde verf techniek: Al het verfwerk doe ik met de airbrush, ik gebruik veel Tamiya-acryl verf, dat droogt bijna altijd mooi mat op, maar met de kwast schilderen lukt vrijwel niet met die verf. Spuiten geeft uiteraard een veel mooier effect.
Hier heb ik het hele gebouw eerst van een wat donkergrijze laag voorzien. Toen die laag droog was heb ik het pandje vochtig gemaakt met wat water en er toen zout overheen gestrooid. Een beetje onregelmatig natuurlijk, zoals hieronder te zien. Het zout blijft nu natuurlijk wel tijdelijk 'plakken' op de wand van het bouwwerkje. Dan volgt een laagje verf in de uiteindelijke kleur van het gebouw, ook over het zout heen. Als dat ook weer droog is (een ouwe föhn doet nu al weer jaren dienst in mijn werkruimte) kan het zout worden weggeveegd/gepeuterd met een cocktailprikkertje ofzoiets. DE eerste grijze laag komt nu natuurlijk op onregelmatige plekken en stukjes tevoorschijn en zorgen zo voor een afbladderend effect...
Leuk toch? Volgende keer meer...
Groet,
Vincent
@Ron: Die keermuren zijn afgietsels van een stukje muur wat ik met stukjes styreen (plasticplaat) heb gemaakt. Zie hier de plaatjes:
'moedermodel' van het muurtje met daaromheen een bakje gemaakt. Daarin heb ik met een aantal laagjes vloeibare latex een malletje gegoten.
Hier op de foto de latexrubbermal met daaronder een afgietsel van een steunmuurtje. Ik gebruik hiervoor 2-componenten-(auto)plamuur wat ik met een spateltje in de mal smeer, dat droogt lekker snel, kun je in 1 avond tenminste een aantal muurtjes 'afgieten'.
Daarna natuurlijk op een stevige ondergrond plakken (na veel schuren en vijlen), schilderen, beetje weatheren, en zo heb je dan een steunmuur naar eigen smaak.
@Oscar: Ja, ik probeer zoveel mogelijk alle gebouwen die op de baan komen te staan zelf te bouwen. Natuurlijk is het aanbod van Duitse gebouwen, woonhuizen en fabrieken nou juist heel groot van de bekende firma's Kiri/Faller/etc, maar zelfbouw geeft de baan wat meer een eigen karakter. Heb hier en daar zeker wel wat Faller en Auhagen-geveltjes verwerkt, maar niet veel. Bovendien kun je met zelfbouw de panden precies op de juiste maat maken die beschikbaar is op de baan.
Zo ook dit fabriekspand, geïnspireerd op een beetje rondneuzen in Google Street view.
Ik bouw alles uit styreen (plasticplaat dus) van 0,5 mm of 1 mm, aangevuld met talloze stripjes en staf van Evergreen. Bij dit pand zijn de ramen van een ooit op een beurs aangeschaft setje, maar ik maak ze ook wel van zelfklevend folie en zo.
Hieronder het fabriekspand in aanbouw
En nu de afgebladderde verf techniek: Al het verfwerk doe ik met de airbrush, ik gebruik veel Tamiya-acryl verf, dat droogt bijna altijd mooi mat op, maar met de kwast schilderen lukt vrijwel niet met die verf. Spuiten geeft uiteraard een veel mooier effect.
Hier heb ik het hele gebouw eerst van een wat donkergrijze laag voorzien. Toen die laag droog was heb ik het pandje vochtig gemaakt met wat water en er toen zout overheen gestrooid. Een beetje onregelmatig natuurlijk, zoals hieronder te zien. Het zout blijft nu natuurlijk wel tijdelijk 'plakken' op de wand van het bouwwerkje. Dan volgt een laagje verf in de uiteindelijke kleur van het gebouw, ook over het zout heen. Als dat ook weer droog is (een ouwe föhn doet nu al weer jaren dienst in mijn werkruimte) kan het zout worden weggeveegd/gepeuterd met een cocktailprikkertje ofzoiets. DE eerste grijze laag komt nu natuurlijk op onregelmatige plekken en stukjes tevoorschijn en zorgen zo voor een afbladderend effect...
Leuk toch? Volgende keer meer...
Groet,
Vincent
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Veelbelovende foto's Vincent,
Ik ga je zeker volgen als mede-zelfbouwer. Ook mooie kolenopslagplaatsen en mooi laadperron trouwens
Ik ga je zeker volgen als mede-zelfbouwer. Ook mooie kolenopslagplaatsen en mooi laadperron trouwens
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Wow, dat ziet er mooi uit!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Leuk!
Kun je ook eens wat foto's laten zien waar je treinen het zichtbare deel verlaten?
Dus ingangen naar je tunnels oid?
groet,
Guus
Kun je ook eens wat foto's laten zien waar je treinen het zichtbare deel verlaten?
Dus ingangen naar je tunnels oid?
groet,
Guus
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Super gaaf om te zien, leuk om te gaan volgen
Er zitten een paar foto's bij waar het echt niet te zien is welke schaal we zitten
Vraagje:
Hoe lang duurt het bij jou om een huisje / pand van scratch op te bouwen, zodat we een indruk krijgen?
Mvg,
Ad
Er zitten een paar foto's bij waar het echt niet te zien is welke schaal we zitten
Vraagje:
Hoe lang duurt het bij jou om een huisje / pand van scratch op te bouwen, zodat we een indruk krijgen?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Hoi Vincent,
Wat ben ik blij (en zal niet de enige zijn op dit forum) dat je van gluurbuur gelukkig "uit de kast gekomen bent"
Een schitterende baan, niet te groot opgezet, mooie kleuren, grappig dat je lekker allerlei rails door elkaar gebruikt, en o jahhhh Epoche III DB!
Ben zeer onder de indruk van jouw baan, ben ook mede-Epoche III fan, maar jouw uitwerking is heel wat overtuigender uitgewerkt.
Zal mij gelijk abonneren op jouw posts, want ik wil er geen een missen.....
Keep up the good work (in het goed Duits!)
Groet,
Hans.
Wat ben ik blij (en zal niet de enige zijn op dit forum) dat je van gluurbuur gelukkig "uit de kast gekomen bent"
Een schitterende baan, niet te groot opgezet, mooie kleuren, grappig dat je lekker allerlei rails door elkaar gebruikt, en o jahhhh Epoche III DB!
Ben zeer onder de indruk van jouw baan, ben ook mede-Epoche III fan, maar jouw uitwerking is heel wat overtuigender uitgewerkt.
Zal mij gelijk abonneren op jouw posts, want ik wil er geen een missen.....
Keep up the good work (in het goed Duits!)
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Dat ziet er inderdaad heel errug mooi uit
Fijn dat wij dit ook mogen aanschouwen.
Groeten,
William
Fijn dat wij dit ook mogen aanschouwen.
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Wat een heerlijk draadje is dit! Heel mooie modelbaan met een hoog Copenhagen-Fields gehalte. En meteen twee uitermate interessante tips om eens mee te spelen. Heerlijk!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
@ Guus:
De spoorlijn verdwijnt aan de rechterzijde onder een groot ‘rangierbahnhof’. Hoe groot precies is moeilijk te zeggen, ik heb maar ruimte voor 4 stukjes spoor om het rangeerterrein weer te geven Het viaduct is naar voorbeeld van zo'n typisch Duitse betonconstructie die je daar vaak ziet.
Op de foto is even een tijdelijke achtergrond geplaatst van een stukje grijs karton. voor het idee.
Haal je de achtergrond weg, dan zie je dat het spoor hier met een grote boog naar de achter de baan gelegen opstelsporen van het schaduwstation loopt.
Door het dijklichaam van het rangeerterrein loopt nog een tunnel, voor de enkelsporige verbinding naar het op de voorgrond van de modelbaan gelegen goederenstation. De dijk is nog wel wat kaal, moet nog een keer écht netjes 'begrasd' worden en ook met wat struikgewas enzo.
@Ad: Tja, de tijd die je kwijt bent met het uit niks (stukkie wit styreen) opzetten van een gebouw, ik hou het zelf maar niet bij…. Laten we zeggen gemiddeld 30 uur. Uiteraard verdeeld over vele, vele avonden, je kent het wel.
Hieronder nog wat meer plaatjes van het voorlopige resultaat van dus zo ongeveer een maand knutselen, er moeten nog regenpijpjes, antennes, nog wat schoorsteenpijpjes, huisnummers etc worden aangebracht.
Grappig toch?
groet,
Vincent
De spoorlijn verdwijnt aan de rechterzijde onder een groot ‘rangierbahnhof’. Hoe groot precies is moeilijk te zeggen, ik heb maar ruimte voor 4 stukjes spoor om het rangeerterrein weer te geven Het viaduct is naar voorbeeld van zo'n typisch Duitse betonconstructie die je daar vaak ziet.
Op de foto is even een tijdelijke achtergrond geplaatst van een stukje grijs karton. voor het idee.
Haal je de achtergrond weg, dan zie je dat het spoor hier met een grote boog naar de achter de baan gelegen opstelsporen van het schaduwstation loopt.
Door het dijklichaam van het rangeerterrein loopt nog een tunnel, voor de enkelsporige verbinding naar het op de voorgrond van de modelbaan gelegen goederenstation. De dijk is nog wel wat kaal, moet nog een keer écht netjes 'begrasd' worden en ook met wat struikgewas enzo.
@Ad: Tja, de tijd die je kwijt bent met het uit niks (stukkie wit styreen) opzetten van een gebouw, ik hou het zelf maar niet bij…. Laten we zeggen gemiddeld 30 uur. Uiteraard verdeeld over vele, vele avonden, je kent het wel.
Hieronder nog wat meer plaatjes van het voorlopige resultaat van dus zo ongeveer een maand knutselen, er moeten nog regenpijpjes, antennes, nog wat schoorsteenpijpjes, huisnummers etc worden aangebracht.
Grappig toch?
groet,
Vincent
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Hmm. Gaat welGrappig toch?
Geweldig die betoncontructie, mooie opbouw en precies de goede kleur.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Constructie, kleur en uitstraling van het gebouw zijn prachtig! Heel erg inspirerend, erg knap modelbouwerk. Die tunnelingangen, spoordijk, vals emplacement... schitterend hoor!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Vincent,
Erg mooi stukje is dat geworden en zoals iemand al schreef de kleuren zijn prima gekozen.
Ook de vorm van de tunnel is elegant mooi.
mvrgr Bob
Erg mooi stukje is dat geworden en zoals iemand al schreef de kleuren zijn prima gekozen.
Ook de vorm van de tunnel is elegant mooi.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
-
Onderwerp starter - Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Re: Gbf Unterhaltung-Oben, een update
Beste modelspoorvrienden,
of de tijd gaat heel snel, of ik bouw te langzaam, iets van die strekking.. daarom nu eindelijk weer een update van de vorderingen van mijn baantje. Aan de linkerzijde van het zichtbare gedeelte van ‘Gbf Unterhaltung-Oben’ overbrugt de spoorlijn de in een dal gelegen stedelijke bebouwing van de Duitse stad Unterhaltung. Net als het nabij gelegen Wuppertal ligt deze (bij ons hier in Nederland weinig bekende ) stad in de heuvelachtige regio Bergisches Land.
Het spoorviadukt was (en is) nog niet meer dan een strook multiplex en wat eerdere mislukte proefbouwsels. En daar moest natuurlijk verandering in komen. Maar eerst het gedeelte onder het viaduct aanpakken. Als dwaas idee wilde ik hier rijdend autoverkeer door middel van het Magnorail-systeem inbouwen. Zodat er op subtiele wijze af en toe een volkswagen kever voorbij komt rijden. De hele aanleg van deze kettingbaan heeft vele maanden in beslag genomen, inclusief een paar keer uithuilen en opnieuw beginnen, maar uiteindelijk werkt het naar behoren.
Hier een paar foto’s van de aanleg
het kettingsysteem van Magnorail gemonteerd (met daarboven het 'viaduct':
proefje met wegdek van karton
nadat de hele kartonnen straat is vastgeplakt is het tijd voor details zoals wegbelijning
auto'tje op het slepertje zetten en rijden maar!!
Wil je er alles tot in detail van weten en lezen kijk dan even http://www.modelbouwwerk.nl/2016/04/rij ... magnorail/, ook met filmpje...
Daarna kon ik verder met de rest van de scenery rondom de straten. Stoepjes werden gemaakt van karton en met de airbrush op kleur gebracht.
Eindelijk was dus het stratenplan zover klaar dat ik verder kon met het het spoorgedeelte. Het viadukt wat ik voor ogen had is in 1:1 terug te vinden in Wuppertal, als onderdeel van de daar dwars over en door de stad lopende Nordbahn. Het Steinweg viaduct is een uit baksteen opgetrokken gevaarte met bij nadere bestudering behoorlijk wat details die natuurlijk zoveel als mogelijk moeten worden nagemaakt. in 1:160.
Zoals ik het wil is het allemaal niet kant-en-klaar te koop als bouwmodel. Daarom maar weer zelf aan de slag met plasticplaat, mesje en lijm. Dit keer gecombineerd met ‘moderne’ technieken via de online lasersnijden-service van snijlab.nl. Daarvoor eerst het hele viaduct getekend in Adobe Illustrator (en veel papieren proefprintjes om te kijken of alles wel past), het bestand geuploaded naar de website en een paar dagen later kon ik het lasergesneden materiaal afhalen in Rotterdam. Zo heb ik de moeilijkste, eigenlijk zelf niet strak handmatig te snijden, onderdelen laten maken in 0,5 mm polystyreen. Ook de steentjes zijn er in gegraveerd. Maar de grote vlakken maak ik zelf uit steentjesplaat (ook 0,5 mm), want om dat ook allemaal te laten graveren werd wat kostbaar (prijs bij snijlab wordt berekend aan de hand van het aantal lijnen). Wel heb ik de basis ook laten snijden (boogvorm met brugpijlers) in 1mm polystyreen.
Hieronder de vorderingen van de bouw tot nu toe.
het tekenwerk op mac, blauwe lijnen = snijden, rood = graveren
het resultaat in 0,5 mm en 1 mm polystyreen
heb er nog wel even werk aan zoals jullie zien...
groeten,
Vincent
of de tijd gaat heel snel, of ik bouw te langzaam, iets van die strekking.. daarom nu eindelijk weer een update van de vorderingen van mijn baantje. Aan de linkerzijde van het zichtbare gedeelte van ‘Gbf Unterhaltung-Oben’ overbrugt de spoorlijn de in een dal gelegen stedelijke bebouwing van de Duitse stad Unterhaltung. Net als het nabij gelegen Wuppertal ligt deze (bij ons hier in Nederland weinig bekende ) stad in de heuvelachtige regio Bergisches Land.
Het spoorviadukt was (en is) nog niet meer dan een strook multiplex en wat eerdere mislukte proefbouwsels. En daar moest natuurlijk verandering in komen. Maar eerst het gedeelte onder het viaduct aanpakken. Als dwaas idee wilde ik hier rijdend autoverkeer door middel van het Magnorail-systeem inbouwen. Zodat er op subtiele wijze af en toe een volkswagen kever voorbij komt rijden. De hele aanleg van deze kettingbaan heeft vele maanden in beslag genomen, inclusief een paar keer uithuilen en opnieuw beginnen, maar uiteindelijk werkt het naar behoren.
Hier een paar foto’s van de aanleg
het kettingsysteem van Magnorail gemonteerd (met daarboven het 'viaduct':
proefje met wegdek van karton
nadat de hele kartonnen straat is vastgeplakt is het tijd voor details zoals wegbelijning
auto'tje op het slepertje zetten en rijden maar!!
Wil je er alles tot in detail van weten en lezen kijk dan even http://www.modelbouwwerk.nl/2016/04/rij ... magnorail/, ook met filmpje...
Daarna kon ik verder met de rest van de scenery rondom de straten. Stoepjes werden gemaakt van karton en met de airbrush op kleur gebracht.
Eindelijk was dus het stratenplan zover klaar dat ik verder kon met het het spoorgedeelte. Het viadukt wat ik voor ogen had is in 1:1 terug te vinden in Wuppertal, als onderdeel van de daar dwars over en door de stad lopende Nordbahn. Het Steinweg viaduct is een uit baksteen opgetrokken gevaarte met bij nadere bestudering behoorlijk wat details die natuurlijk zoveel als mogelijk moeten worden nagemaakt. in 1:160.
Zoals ik het wil is het allemaal niet kant-en-klaar te koop als bouwmodel. Daarom maar weer zelf aan de slag met plasticplaat, mesje en lijm. Dit keer gecombineerd met ‘moderne’ technieken via de online lasersnijden-service van snijlab.nl. Daarvoor eerst het hele viaduct getekend in Adobe Illustrator (en veel papieren proefprintjes om te kijken of alles wel past), het bestand geuploaded naar de website en een paar dagen later kon ik het lasergesneden materiaal afhalen in Rotterdam. Zo heb ik de moeilijkste, eigenlijk zelf niet strak handmatig te snijden, onderdelen laten maken in 0,5 mm polystyreen. Ook de steentjes zijn er in gegraveerd. Maar de grote vlakken maak ik zelf uit steentjesplaat (ook 0,5 mm), want om dat ook allemaal te laten graveren werd wat kostbaar (prijs bij snijlab wordt berekend aan de hand van het aantal lijnen). Wel heb ik de basis ook laten snijden (boogvorm met brugpijlers) in 1mm polystyreen.
Hieronder de vorderingen van de bouw tot nu toe.
het tekenwerk op mac, blauwe lijnen = snijden, rood = graveren
het resultaat in 0,5 mm en 1 mm polystyreen
heb er nog wel even werk aan zoals jullie zien...
groeten,
Vincent
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Nice! Interessante techniek! Het lijkt wel een beetje op wat ik ook aan het doen ben, het combineren van technieken. Baksteenplaat gebruiken en ramen, deuren, kozijnen, ornamenten in 3D laten printen om een huis/gebouw te maken.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Ik mis de politieagent, is deze van het viaduct gevallen ?
Mooie techniek voor de auto, lijkt wel wat op de techniek om fietsers in H0 te laten fietsen.
https://www.youtube.com/watch?v=kZRUhNlhUwo
Mooie techniek voor de auto, lijkt wel wat op de techniek om fietsers in H0 te laten fietsen.
https://www.youtube.com/watch?v=kZRUhNlhUwo
-
Onderwerp starter - Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
De techniek lijkt er niet alleen op, het is hetzelfde systeem. In te zetten voor H0, inderdaad met de briljante fietsers, maar ook voor N-spoor, d.m.v. de speciale slepertjes. Zie hier: https://www.magnorail.com/site/nl/
groet,
Vincent
groet,
Vincent