Zo'n 20 jaar geleden ben ik druk bezig geweest met de modelspoor hobby, destijds in H0 met marklin materiaal. Het is altijd wel blijven kriebelen en inmiddels heb ik een digitale startset besteld en ben ik dus van plan om de hobby weer nieuw leven in te blazen.
Deze keer zal ik vanwege (het gebrek aan) ruimte echter niet in H0 maar in N gaan bouwen. De beschikbare ruimte is 2.00 x 1.30 meter en ik wil de tafel voorzien van wielen, zodat ik er aan alle kanten bij kan en zodat de tafel als hij niet gebruikt wordt netjes aan de kant in een hoek geplaatst kan worden.
Uiteindelijk lijkt het me leuk om geheel geautomatiseerd te gaan rijden m.b.v. bijvoorbeeld Koploper, maar dat is nog ver weg

- Treinverkeer van 4 treinen, liefst 5, tegelijk mogelijk (bv 2 passagierstreinen en 3 goederentreinen) liever 5 kortere, dan 4 lange
- Uiteindelijk de mogelijkheid om alles geautomatiseerd te laten rijden
- Zoveel mogelijk punten waar de trein in kan 'verdwijnen' en uit 'tevoorschijn' kan komen
- Alleen functionele hoogteverschillen, dus al het zichtbare mag zich op 1 niveau afspelen
- Het hoeft niet allemaal precies te kloppen met een tijdperk / land, ik vind het het leukste om de boel te automatiseren, niet om een realistisch landschap te creëren
- Uiteindelijk een budget van zo'n € 1.000 voor de rails
Na een hoop gepuzzel en adviezen ben ik tot onderstaand ontwerp gekomen. Het bovenste deel is het schaduwstation, wat aansluit op de baan zelf.
Het idee is dat er met name rechtsom gereden wordt, waarbij bv 1 passagierstrein linksom kan rijden om wat diversiteit te creëren.
Uiteindelijk wil ik starten zonder het schaduwstation, maar daar wel alle voorbereidingen voor treffen, zodat dit later eenvoudig toegevoegd kan worden.
Omdat ik zelf wel tevreden ben met de baan, wil ik hem hier graag delen