Schaduwstation (550cm x 70cm)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Exterazzo

Schaduwstation (550cm x 70cm)

Bericht door Exterazzo »

Na het bouwen en afbreken van 2 (proef)banen, heb ik besloten om mijn plannen hier maar eens te toetsen. Ik wil me in eerste instantie focussen op het schaduwstation. Als dat er ligt, komt de rest wel.

Eigenschappen van de baan / het schaduwstation
- Formaat 550x70cm
- Digitaal (Multimaus, xpressnetli en Koploper)
- Terugmelding via s88SD16-n
- Peco code 55 met ServoSwitch
- Rechts komt de helix naar de bovenbaan
- Onderaan zit een "los" spoor, dat is om mijn vitrinebuizen op aan te sluiten.
- De opstelsporen zijn 270cm lang, ik twijfel nog om deze op te splitsen (mijn langste trein is nu +/- 170 cm lang)

Ik ben benieuwd of jullie nog aanknopingspunten zien of leuke tips hebben.

Alvast bedankt :)
Bijlagen
Schaduwstation.png
Schaduwstation.png (9.77 KiB) 7633 keer bekeken

Maurits71

Re: Schaduwstation (550cm x 70cm)

Bericht door Maurits71 »

mijn tip, alle wissels aan de linkerkant weghalen en er allemaal doorgaande sporen van maken

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Exterazzo

Bericht door Exterazzo »

Bedankt voor de tip, ik ga even passen en meten en kijken of ik met de kortste boogstraal goed uit kom.

BenQ

Bericht door BenQ »

Denk dat het niet uitkomt op 70cm.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

shoven

Bericht door shoven »

Ik heb ook zoiets liggen op platen van 80cm. De bogen zijn vrij ruim uit elkaar gelegd en ik kon er 4 kwijt met de kleinste boog R2. Maar er is nog wel wat speelruimte, je kunt de bogen iets dichter op elkaar leggen en dan kun je 5 sporen kwijt. En buiten de buitenste (...) op de foto kun je er ook nog wel een kwijt (als je de steunbalken slimmer neerzet dan ik heb gedaan...).

Afbeelding

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Je hebt maar 2 x 4 sporen omdat je ook nog moet kunnen doorrijden. Ik zou de onderste straat andersom doen, dus wissel links en dan 3x rechts. De boog wordt dan ruimer en de ruimte is er.
Links heb je twee helixen, ik kan niet zien of de buitenste omloop al voldoende hoogte kan maken voor kruising met de binnenste omloop zonder te vervallen in grote stijgings/dalings percentages.
Als je de wissels legt zoals hierboven kun je ook overwegen of je niet nog meer sporen kan toevoegen, omdat je langste trein ongeveer 170cm is zou dit mogelijk moeten zijn. Je komt als het klaar is altijd ruimte te kort.
Links zou je kunnen overwegen om de boog dubbelspoors uit te voeren, kunnen er twee treinen tegelijk de helix in.

Onderwerp starter
Exterazzo

Bericht door Exterazzo »

Bedankt voor alle reacties.

Naar aanleiding van de opmerkingen, heb ik de volgende aanpassingen gedaan:

- Ik heb 3 sporen door laten lopen (de kleinste boogstraal is hetzelfde als in het originele ontwerp)
- De wissels die ik daarmee "win" heb ik gebruikt om zowel boven als beneden nog een extra spoor te creëren.

Zaunkönigs Bahn, wat bedoel je precies met de helixen? Bedoel je een helix van 3 sporen (1 omlaag, 2 omhoog)?
Bijlagen
Schaduwstation - Variant 2.png
Schaduwstation - Variant 2.png (12.51 KiB) 7483 keer bekeken

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

@Exterazzo: Zaunkönigs Bahn, wat bedoel je precies met de helixen? Bedoel je een helix van 3 sporen (1 omlaag, 2 omhoog)?

Sorry, had rechts moeten zijn, door je tekening past het bij mij niet meer op het scherm. De bovenste sporen gaan via wissels links naar de binnenste ovaal (van wat voor mij als een helix overkomt) en kruist dan de buitenste ovaal van de onderste sporen. Ik kan geen lengte bepalen en ook de boogradius is onbekend. Het lijkt mij allemaal aan de korte kant om een van de sporen op minimaal 45mm hoogte te krijgen zonder te vervallen in hellingen met een hoog stijginspercentage.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

BenQ

Bericht door BenQ »

Ex, (of wat je voornaam ook mag zijn)
Je zou de foto's wel wat smaller kunnen maken door het middenstuk eruit te snijden.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

shoven

Bericht door shoven »

Je hebt er nu 3 laten doorlopen, maar met een beetje passen en meten kun je er 5 of 6 laten doorlopen, scheelt je veel wissels en opstellengte (in die bochten kunnen ze ook staan).
Als je de binnenste boog in R2 uitvoert (R=225mm) en een tussenruimte van 4 cm hanteert, wat royaal is, kun je er al 5 kwijt (op 225, 265, 305, 345 en 385mm vanaf het midden van de plaat). Iets minder royaal en je hebt er 6.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

9 gaat ook prima, hart of hart 28 mm, met dien verstande dat ik iets meer ruimte heb dan de 70 cm die de schrijver aangeeft.

Afbeelding

Afbeelding

Onderwerp starter
Exterazzo

Bericht door Exterazzo »

Zaunkönigs Bahn schreef:@Exterazzo: Zaunkönigs Bahn, wat bedoel je precies met de helixen? Bedoel je een helix van 3 sporen (1 omlaag, 2 omhoog)?

Sorry, had rechts moeten zijn, door je tekening past het bij mij niet meer op het scherm. De bovenste sporen gaan via wissels links naar de binnenste ovaal (van wat voor mij als een helix overkomt) en kruist dan de buitenste ovaal van de onderste sporen. Ik kan geen lengte bepalen en ook de boogradius is onbekend. Het lijkt mij allemaal aan de korte kant om een van de sporen op minimaal 45mm hoogte te krijgen zonder te vervallen in hellingen met een hoog stijginspercentage.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Bedankt voor je toelichting. Ik heb het rode stuk eventjes opgemeten en dat heeft een lengte van +/- 270 cm. Bij een stijgingspercentage van 3% komt dat uit op 8,1 cm hoogte verschil en bij een stijgingspercentage van 2,5% heb ik 6,75 cm. Ik denk dat dat voldoende moet zijn. Een totale omwenteling van de helix (buitenste spoor) is 300 cm (bij 2,5% heb ik 7,5 cm hoogte verschil).

Het buitenste spoor is overigens ook het spoor "omhoog" en het binnenste spoor het spoor omlaag.

Ik ga nog even sleutelen aan mijn plan, nogmaals bedankt voor alle input.

Ik heet trouwens Jan ;)
Bijlagen
Helix.png
Helix.png (8.52 KiB) 5231 keer bekeken

Onderwerp starter
Exterazzo

Bericht door Exterazzo »

Bijgevoegd weer een nieuw ontwerp (ik heb hem wat verkleind, maar het idee is duidelijk). Tussen de boogstralen zit 3 cm (hart tot hart). Daarmee lukt het me net om er 4 door te laten lopen, 5 wordt te krap.

De 3 buitenste sporen zijn allemaal minimaal 670 cm lang, waarbij ik ze kan indelen in 3 baanvakken van elke minimaal 223 cm. Totaal zijn het dan 17 baanvakken.
Bijlagen
Schaduwstation - Variant 4.png
Schaduwstation - Variant 4.png (11.06 KiB) 5214 keer bekeken

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

vraag is, hoe lang is je gemiddelde trein. ik heb heel veel kleinere treinstellen tot 60 cm, dus ik heb allemaal blokken van 70 cm. langere treinen bezetten gewoon 2 of 3 blokken, zo kan je meer blokken/ treinen kwijt dan de 17 die jij aangeeft

Onderwerp starter
Exterazzo

Bericht door Exterazzo »

Dat is wel een goede tip, ik had me nooit gerealiseerd dat het mogelijk is. Mijn treinen zijn over het algemeen wel behoorlijk lang, maar ik zal ze binnenkort eens allemaal "opmeten", om te kijken of daarin nog wat winst te behalen valt.

shoven

Bericht door shoven »

Mijn schaduwstation is niet heel veel groter dan dit en ik heb er 50 blokken in, waarvan heel veel maar 70 of 80cm. Koploper kan dat prima voor je regelen zoals Maurits al aangaf. Dat scheelt echt veel.

Steven

>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie