Op naar een vaste baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
mini rijder

Op naar een vaste baan

Bericht door mini rijder »

Tot nu toe, ben ik altijd een tapijtrijder geweest op Kato rails, maar nu begint het toch te kriebelen om een vaste baan te bouwen.
Het grootste deel van mijn rijdende materiaal is voorzien van decoders, dus de baan moet digitaal te besturen worden.
Omdat ik hier nog geen ervaring mee heb, wil ik klein/eenvoudig beginnen.
testbaan.jpg
testbaan.jpg (101.98 KiB) 6464 keer bekeken
De afmetingen worden 2,44x0,70m en het is de bedoeling dat de baan in twee delen opgeborgen kan worden.
Wat rails betreft, wil ik fleischmann wissels zonder bedding gebruiken en voor de rest flexrails van peco code 80.
Ik heb een Intellibox Basic, en voor de aansturing zat ik denken aan Itrain.
Bezetmelders en wisseldecoders heb ik nog niet, maar deze zou ik graag van één merk hebben.

De indeling van de blokken is me duidelijk, maar moeten deze nu in twee of drie secties onderverdeeld worden.
Het is de bedoeling dan de opstelsporen bovenaan, en het onderste stationsspoor en enkelspoor in beide richtingen bereden kunnen worden.
Voor de rest gaat er enkel rechts gereden worden.

Het is de bedoeling, dat als ik de besturing eenmaal onder de knie heb, dat ik dan de baan verder ga aankleden.
Opmerkingen of suggesties zijn natuurlijk van harte welkom.

Groetjes: Robby

Peter Ruifrok

Re: Op naar een vaste baan

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik zie dat je nog al wat drieweg wissels en kruiswissels hebt. Hoewel die veel ruimte besparen, zijn ze duidelijk storingsgevoeliger dan gewone wissels. Misschien iets om over over na te denken. Voor de rest: succes met je baan! Je zult op dit forum veel goede adviezen vinden over werkelijk van alles.

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
mini rijder

De keuze voor drieweg- en engelse wissels heb ik inderdaad gemaakt vanwege de ruimte besparing.
Ook de besparing in de portemonnee heeft meegeteld. Twee losse wissels kosten namelijk meer dan een drieweg- of engelse wissel. Ook een Zeeuwsch-vlaming is een Nederlander. :)
En het kruisen van de sporen wordt dan ook mooier, minder geslinger.
Ik zal de opstelsporen al iets naar links moeten verplaatsen, om aan de rechterkant genoeg lengte voor de blokken daar te creëren.
Verder heb ik al een aantal baan topics doorgespit, dus ik heb me al een beetje ingelezen en zodoende al, voor mezelf, een plan van aanpak gemaakt.
Maar ik zal heus nog wel eens tegen een probleem aanlopen, waarvoor ik dan hier op het forum om hulp of een oplossing zal vragen.

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo Robby,
Waarom wil je dat de 4 opstelsporen bovenaan allemaal in beide richtingen te berijden zijn? Dat kost je erg veel wissels (en dus geld). Door de verbindingen tussen beide sporen weg te laten spaar je 4 wissels uit (4 enkele wissels nodig ipv 2 3-weg en 2 engelse wissels).
Daarnaast kun je met je huidige ontwerp nog steeds niet alle sporen bereiken. Bv komend van links, kom je niet op de bovenste 2 sporen. Komend van rechts kom je niet op de onderste 2 sporen. Tenzij je tussen de 2 stations ook links rijdt, maar je zegt juist dat je daar ieder spoor slechts in 1 richting berijdt. Met andere woorden, je hebt ofwel nog 2 extra wisselverbindingen nodig in je opstelstation, of je laat de huidige 2 verbindingen weg. Ik zou zeker voor het laatste gaan. Simpel is vaak beter.
Groet, Wim

Onderwerp starter
mini rijder

Hoi Wim,

Het idee is, dat ik per rijrichting twee opstelsporen heb, met de mogelijkheid om in tegengestelde richting weer weg te rijden.
Het klopt dus dat ik niet alle sporen kan inrijden, maar wel vanaf alle sporen in beide richtingen kan wegrijden. Dit om het treinen verloop op het baantje nog een beetje spannend te maken.

Wim H

Bericht door Wim H »

Ah! Ok, dan is het wel logisch. Maar dat betekent dus dat je met treinstellen en/of trek-duwtreinen gaat rijden. Een normale getrokken trein zal niet kunnen keren.

Wat nog een probleem zou kunnen geven, is het 3-wegwissel in de opstelsporen aan de rechterzijde. Direct na dit wissel volgt de boog. Een trein komend van één van de bovenste 2 opstelsporen zal hierdoor over een tegenboog moeten rijden. Dit geslinger kan een ontsporing tot gevolg hebben. Zeker engelse en 3-wegwissels neigen sneller tot ontsporen. Door het hele schaduwstation een klein stukje naar links te verschuiven, kun je tussen de 3weg en de boog een stukje recht spoor plaatsen en los je dat probleem op. Ruimte om naar links te verschuiven heb je nog genoeg. Een recht stukje van 10-15 cm zou genoeg moeten zijn.

Nog een andere vraag; waarvoor dient het enkelspoor aan de rechterzijde? Is dat een opstelspoor of stijgt dit spoor zodat je hier later kunt uitbreiden naar een hoger niveau?
Groet, Wim

Onderwerp starter
mini rijder

Hoi Wim,

Het was al mijn plan om de opstelsporen iets naar links te verplaatsen, maar dan om een andere reden die jij noemt.
Het blok in de binnenbocht rechts is iets te kort zoals het nu getekend is.
Maar de reden die jij aandraagt is misschien nog belangrijker, dus dit ga ik zeker doen.
Het spoor rechts is bedoeld als zijlijn voor een dieseltreinstel (wadloper, GTW2/6 of 2/8).
Het eindigt nu nog achteraan bij de opstelsporen, maar met de bedoeling dat dit later nog omgelegd kan worden naar een volgende toekomstige module.
Er zal inderdaad voornamelijk met treinstellen (koploper, hondekop) gereden gaan worden.

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Wim heeft de boog-tegenboog rechtsboven al benoemd. Maar er zit er nog een in en die is iets moeilijker op te lossen, maar wel oplosbaar. De boog-tegenboog-boog combinatie zit in de onderste linker combinatie van wissel-engels wissel. Komend vanuit de binnenste baan over het wissel rechts af - boog - over het engels wissel links af -tegenboog - met daarachter een normale boog. Deze combinatie kan ontsporing tot gevolg hebben. Tussen engels wissel en normale boog moet nog een klein stukje recht, een 22204 of 22205 voldoet.

Onderwerp starter
mini rijder

Leuk dat er door meerdere mensen meegedacht wordt. Zo worden er fouten voorkomen alvorens ik ook maar een stukje rail heb gelegd.
Ik heb mijn baanplan aangepast met de laatste opmerkingen en suggesties die hierboven genoemd zijn.
testbaan v2.jpg
testbaan v2.jpg (86.4 KiB) 6022 keer bekeken
Ook heb ik de blokken aan gegeven zoals ik denk dat deze moeten komen te liggen.

@Zaunkönigs Bahn, omdat ik rechts ga rijden, zal als het goed is de situatie die jij schetste, zich niet voor kunnen doen.
Maar door je opmerking zag ik, dat er aan de andere kant van het station een soortgelijke situatie aanwezig was, die wel reëel is.
Dit is in het nieuwe baanplan dan ook aangepast.

Plaats reactie