Sinds kort heb ik een oude hobby van me weer opgepakt. Door tijdgebrek is het er nooit van gekomen.
Met het programma RailModeller Pro heb ik reeds vele uurtje aan een ontwerp gewerkt.
De kamer die straks vrij komt is niet al te groot waardoor de baangrootte beperkt wordt.
Het idee is een L-baan (3 segmenten) met een diepte van 80 cm en ca 290 x 160 cm groot.
Het geheel komt op wieltjes te staan zodat ik ook vanaf de achterzijde kan werken.
Ik heb een minitrix superstarter set selectrix 11109 met nog enkele losse railsdelen.
Dit is voldoende om met een leuke testbaan te starten.

De grote baan wordt echter volledig uit Peco Code 55 opgebouwd.
In eerste instantie waren de sporen niet verbonden met elkaar waardoor de treinen steeds het zelfde rondje zouden rijden.
Beide sporen verbinden in het hoofdstation leverde mij geen voldoening.
Ik heb toen in het schaduwstation de sporen zover mogelijk uit elkaar getrokken zodat ik er verbindingsbogen in kon maken.
De 2 verdraaide ovalen vormen nu een aan elkaar gekoppeld hondenbot.
Een tweede eis voor mij is dat de wissels in het schaduwstation goed bereikbaar zijn ondanks de geringere hoogte van het hoofdstation op ca 18 cm.
Daarom zijn de wissels zoveel mogelijk aan de buitenzijde geplaatst. Ik twijfel alleen nog of ik geen gebruik moet maken van de Peco 3-weg wissels.
De wissels W6/W7, W10/W11 en W12/W13 zouden dan door een 3-weg wissel vervangen kunnen worden.
De gebruikte bochten zijn tussen R = 28 cm en R = 38,5 cm. De afstand tussen 2 sporen is 35 mm en de hellingen variëren tussen de 1,9 en 2,3 %.
De baan wil ik straks gaan bedienen via een EcoS 2, aangezien het mij niet verstandig lijkt om alleen met selectrix verder te gaan.
Op deze manier kan ik dan selectrix en DCC combineren. Het is niet de bedoeling om via een computer te gaan rijden.
De optie is wel aanwezig, zeg nooit nooit. Mijn iMac staat in de woonkamer en mobiel worden iPads gebruikt.
Om speciaal een Mac voor de modelbaan te kopen gaat me te ver en windows komt er nooit meer in.
Met de EcoS 2 moet het volgens mij mogelijk zijn om zonder b.v. iTrain toch leuk te kunnen rijden/spelen

Dan nu de baan,
Het schaduwstation

De helixen

Het paradespoor, het station en de pendelbaan

Op de pendelbaan komen kleine treinstellen.
De overige treinen zullen een lengte hebben van ca 70 cm.
Lange treinen vind ik voor een kleine baan niet mooi.
Uiteindelijk wil ik mijn collectie uitbreiden tot ca 10 treinen.
Hierbij heb ik geen voorkeur voor een bepaalde periode.
Wel denk ik dat het allemaal stoom en dieseltreinen worden.
Wat vinden jullie hiervan.