Geluidsisolatie voor N-spoorbaan!

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ton Duits

Geluidsisolatie voor N-spoorbaan!

Bericht door Ton Duits »

Ik heb diverse lijntjes gelezen over geluidsisolatie voor onder de rails.
Nu denk ik te begrijpen dat dit veel uitmaakt? Ik rij met Fleischmann N-rails met bedding.

Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…

BenQ

Re: Geluidsisolatie voor N-spoorbaan!

Bericht door BenQ »

Ton,
Volgens mij scheelt het wel iets maar niet echt veel.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Het scheelt wel wat, maar minstens zo belangrijk is je onderbouw. Op een grote vlakke plaat ga je veel meer horen dan op een smal, goed ondersteund, stevig stuk hout. Klankkast-effect zeg maar. ;-)

edit: en niet spijkeren maar lijmen met flexibel blijvende lijm scheelt ook.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Wil je zelf de treinen stiller over de baan horen gaan, of wil je dat de buren/huisgenoten in andere ruimtes ze minder/niet kunnen horen,

in het laatste geval:

http://www.akoestiekwinkel.nl/woning

hier kun je trouwens ook veel vinden over wat geluid eigenlijk is, en de basis van wat isolatie is en hoe het zijn werk doet..

de juiste bevestiging is belangrijker dan het materiaal zelf.

en dit gaat ook op voor onze oplossingen onder onze spoorbaantjes.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Ton Duits

Bericht door Ton Duits »

Heren,

Bedankt voor jullie inbreng. Vooral in mijn spiraal word veel geluid geproduceerd!

Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Ton,

kurk verminderd het geluid een beetje, misschien net genoeg om het niet meer hinderlijk te laten zijn,

maar let op, zoals ik al in een eerder bericht zei. alles staat of valt met de manier waarop je het bevestigd.

Je kunt niet zomaar ff een lijmpot pakken. kurk is poreus, dus een dunne lijm zoals houtlijm trekt er direct in,

en met die houtlijm komen we gelijk bij het volgende punt, hoe is de uitharding van de lijm.
houtlijm maar ook diverse andere soorten, worden knetter hard na uitdrogen, daarmee hef je gelijk dus weer de werking van de geluidsisolatie op.

want het is juist de bedoeling om geen harde verbinding te hebben, omdat die de trillingen, die het geluid veroorzaken, juist gewoon blijven doorgeven.

Zelf heb ik hier op een deel van mijn toekomstige schaduwstation het kurk gelijmd met bisontix. deze is uit de pot behoorlijk dik, waardoor die niet makkelijk in het materiaal trekt, en droogt flexibel op, dus het word geen harde korst.

Derde punt van aandacht,

Nadat je dan de ondergrond, kurk, of b.v. de blauwe Gamma platen, (die mij persoonlijk, totaal niet bevallen *) geplaatst hebt, is het een kwestie van rails leggen, maar leg die dan niet vast met spijkertjes of schroeven, want daarmee maak je dan gelijk weer een vaste verbinding naar de ondergrond, en dus weer doorgave van de trillingen die je wilt voorkomen.

Boekbinderslijm is hier een goed alternatief, ook dat droogt flexibel op. Maak het niet te dun, want dan trekt het weer in het kurk.

*(de blauwe gamma platen zijn nog lastiger te lijmen omdat deze door het materiaal, met nog minder soorten lijm te verwerken is, aangezien ze snel aangevreten worden, bisontix b.v. lost het gewoon op. dus wil je met die blauwe platen werken, zoek er dan de juiste lijm bij, met flexibele eigenschap)

Maar, bovenal, verwacht geen wonderen, je kunt misschien een paar decibel winnen, maar zeker niet spectaculair.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Belangrijkste is geen klankbord te maken. Oplossingen liggen niet altijd voor de hand en begint al bij de materiaalkeuze. Een spaanplaat is gemaakt van houtvezels en een vreselijke hoeveelheid lijm. Dat is een hechte massa die geluid goed kan doorgeven. Neem je dun triplex (drie of vier laagjes DUN hout), dan is de massa al minder en geluid wordt al minder sterk doorgegeven. Als je daarnaast het oppervlakte verkleind wordt geluidsoverdracht nog minder omdat er geen klankbord ontstaat. Een methode is de rails te monteren op stroken die net iets breder zijn dan de rails zelf. Deze rusten dan op dragers waarop ze met bisontix of een andere lijm met een hoog gehalte tixotrope. Deze lijmen harden niet uit en het is schoon te maken met warm water. Op zeer kritische punten kan dan nog een schroefje of een spijker gebruikt worden. Omdat materiaal snel splijt ben ik altijd voorstander van voorboren en een schroef van juiste afmeting. Bedenk dat het nagenoeg niets te houden heeft. Bij veel banen wordt een dragende plaat materiaal gebruikt voor en de rails en de staanders voor het volgende hogere niveau. Deze zaken moet los van elkaar staan. Dragende constructie is dus wat anders dan waar de rails en scenery op komt. Het is wel even ingewikkelder om te maken en dat is vaak de reden dat men er van afziet.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Zaunkönigs Bahn schreef:Neem je dun triplex (drie of vier laagjes DUN hout), dan is de massa al minder en geluid wordt al minder sterk doorgegeven.
Ehhhm... :? Dat denk ik dus juist niet. Een akoestisch gitaar wordt niet alleen vanwege het gewicht van dun materiaal gemaakt. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

maarten schreef:
Zaunkönigs Bahn schreef:Neem je dun triplex (drie of vier laagjes DUN hout), dan is de massa al minder en geluid wordt al minder sterk doorgegeven.
Ehhhm... :? Dat denk ik dus juist niet. Een akoestisch gitaar wordt niet alleen vanwege het gewicht van dun materiaal gemaakt. ;)
Een gitaar is een klankkast met een gat, dat is dus een gesloten box. Ik heb het over een grote plaat (met eventueel ergens een gat voor een speaker, als voorbeeld).
Er zijn twee methoden om geluid te isoleren. De eerste is massa, maar dan hebben we het wel over heel veel massa. Het tweede is buigslap. Dat is een term voor bijvoorbeeld een muurtje uit gipsplaten. Vervolgens worden ruimten opgevuld met materiaal, welk hangt af van de frequentie die gedempt moet worden. Doel is om de luchtcirculatie eruit te halen. Dus een muur wordt aangestoten door geluid en door dat geluid in beweging gezet. Dat straalt aan alle zijden uit, dus ook in de spauw van twee muren. Door daar nu op een bepaalde plaats dempende materiaal aan te brengen krijg je geluidsisolatie. Bij een treinbaan werkt dat allemaal niet. Daar moet je uitgaan van die speaker op die plaat. Hoe groter de plaat hoe lager de frequentie, tot dat de speaker opbreekt. Dus een kleine plaat een hoge frequentie. Als je de plaat net zo breed maakt als de rails dan heb je minimale plaat die in beweging kan worden gezet. Alleen of net zo smal als de rails nog werkbaar is is wat anders. Een spaanplaat is een materiaal dat heel stevig en dicht is. Het zijn stukjes hout met heel veel lijm. Dus de overdracht van energie is ook erg goed. Met triplex van drie of vier laagjes op elkaar gelijmd is dat een stuk minder. Ten eerste zit het luchtiger op elkaar en in de houtlaag heb je alleen hout. Hout zelf geleid geluid heel slecht. Het zijn cellen die onderling met een soort lijm aan elkaar zitten, maar dan erg bewegelijk. Dit geeft hout zijn bijzondere eigenschappen. Die bewegelijkheid in de plaat hout zorgt voor energieverlies. Dus een triplex plaat zal akoestisch minder zijn dan die spaanplaat. Als je daar meer over wilt weten moet je maar eens in de boeken duiken over speakerbouw en wat ze allemaal doen om de resonantie van de kast tegen te gaan.

Onderwerp starter
Ton Duits

Bericht door Ton Duits »

Heren,

Dank voor jullie inbreng! Ik denk dat ik idd mijn baan opnieuw ga bouwen! Dan kan ik zoveel als mogelijk rekening houden met deze zaken! Ik hen op dit moment twee platen van 350 x 60 cm en in dubbel sporig spiraal. Deze is mijn draadeind in elkaar gezet.

Dus bedankt voor de tips!!!

Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Hans S

Bericht door Hans S »

Hallo Ton,

Een misschken ander methode, het gebruik van tweezijdig plakband. De rails ligt goed stabiel met grind en trein rijdt ook gelijkmatig.
Andere kant van tale de fie verwijderen als aes gereed is voor bevestigen volgens railllan.
Ik ben er tevreden over.

Groet,
Hans

Adriaan

Bericht door Adriaan »

Ik dienk dat wie o wil skijve so niet helegaai duidelijk ies.
Misschon ietwat opnieuw probeederen so ikthans zal begrijpnie.

Bart51

Bericht door Bart51 »

Voor het bevestigen van de rails gebruik ik, op aanraden van Benq, Alabastine flexibele houtlijm.
Ik heb het in zo'n kitbus zitten en dat is niet praktisch. Voor het aanbrengen gebruik ik de spuiten die ze in het ziekenhuis gebruiken om infusen te voorzien van een bepaalde stof. En zolang dat spul zich in de spuit bevindt kan je het maanden lang goed houden en dat is ook erg prettig. En als je de rails wil loshalen dan kan je met de verfschraper op je multitool alles netjes verwijderen.

Succes
Groet Bart

BenQ

Bericht door BenQ »

:mrgreen: :ugeek:

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie