In aanloop op het ontwerpen van mijn nieuw te bouwen baan, natuurlijk her en der wat rond gekeken en gelezen omtrent de opzet.
De beschikbare ruimte is vrij redelijk te noemen met een zolder die voor de helft hobbyruimte mag gaan worden.

de bovenbouw zal een afmeting in L-vorm krijgen van z`n pakweg 4,25 x 2,55 (lengte maten langs de muren/dakrand)
de werkbreedte zal verschillend gaan worden, zo tussen de 70cm en 90cm, dit om alle plekken goed berijkbaar te houden.
echter onder deze bouwlaag zal er nog ruimte zijn voor een schaduwstation, die ik dan maar de onderbouw zal noemen, om ook hier het allemaal wat berijkbaar te houden, zal deze een afmeting hebben van max 5,25 x 80 cm. dit kan dus iets langer worden dan de bovenbouw, domweg omdat het schuine dak aan beide kanten hier in meewerkt

Nu is mijn vraag, na het bekijken van vele voorbeelden in foto`s en tekeningen, wat zal voorkeur hebben, voor elke trein een eigen spoor maken in het schaduwstation, zodat je een breed station krijgt met veel wissels, of een schaduwstation met extra lange spooren, waar dan meerdere treinen in meerdere blokken achter elkaar geplaatst kunnen worden (en dus minder wissels hoeven te gebruiken) en dan dus telkens een plekje opschuiven. alvorens weer via een spiraal naar boven te komen.
Zie graag jullie bevindingen en adviesen in deze.
voor de duidelijkheid nog even, railwerk zal peco code 55 worden, wisselaandrijvingen van conrad, en alles digitaal met gebruik van roco multimaus en uiteindelijk pc besturing. (koploper of rocomotion dit is nog ff een vraagteken)
mvg
Spoor65