Nieuw ontwerp schaduwstation...
Nieuw ontwerp schaduwstation...
Nieuw ontwerp van schaduwstation. Op de voorgrond het inmeetspoor en programmeerspoor.
De twee sporen links onder gaan naar de helix...
De twee sporen links onder gaan naar de helix...
- Bijlagen
-
- IMG_4311.JPG (70.62 KiB) 6835 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Re: Nieuw ontwerp schaduwstation...
Hallo Ton,
Op zich ziet het er netjes uit, geen rare S-bochten ed. Maar waarom heb je 2 bundels sporen in elkaars verlengde gelegd? Dat beperkt je exploitatie enigzins. Beter is het om alle 11 sporen parallel aan elkaar te leggen.
Stel, je wilt nu een trein uit de bovenste bundel laten vertrekken. Dan moet deze eerst via de onderste bundel rijden. Dat betekent dat daar altijd 1 van de 6 sporen vrij moet zijn. Er kunnen in de onderste bundel dan maar 5 treinen worden opgesteld.
Door alle 11 sporen naast elkaar te leggen in één grote bundel kun je (met hetzelfde aantal wissels) 11 ipv 10 treinen parkeren en die onafhankelijk laten rijden.
Nog een andere vraag; hoe breed (diep) is je baan? De boog in de keerlus lijkt vrij scherp. Is dat R1? Zo ja dan zou ik hem ruimer maken, minimaal R2, liever nog meer. Je hebt ruimte genoeg, de programmeersporen hoeven niet perse zo lang te zijn.
Groet, Wim
Op zich ziet het er netjes uit, geen rare S-bochten ed. Maar waarom heb je 2 bundels sporen in elkaars verlengde gelegd? Dat beperkt je exploitatie enigzins. Beter is het om alle 11 sporen parallel aan elkaar te leggen.
Stel, je wilt nu een trein uit de bovenste bundel laten vertrekken. Dan moet deze eerst via de onderste bundel rijden. Dat betekent dat daar altijd 1 van de 6 sporen vrij moet zijn. Er kunnen in de onderste bundel dan maar 5 treinen worden opgesteld.
Door alle 11 sporen naast elkaar te leggen in één grote bundel kun je (met hetzelfde aantal wissels) 11 ipv 10 treinen parkeren en die onafhankelijk laten rijden.
Nog een andere vraag; hoe breed (diep) is je baan? De boog in de keerlus lijkt vrij scherp. Is dat R1? Zo ja dan zou ik hem ruimer maken, minimaal R2, liever nog meer. Je hebt ruimte genoeg, de programmeersporen hoeven niet perse zo lang te zijn.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Een spoor waarop je je treinen kunt ijken. Programma's als Koploper hebben dat nodig.
En die in de tekening lijkt me vrij kort voor de hogere snelheden.
En die in de tekening lijkt me vrij kort voor de hogere snelheden.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Ah op zo'n manier. Zou je dat niet gewoon op de baan zelf kunnen doen?
Ik zie nergens dat een centrale oid daar een aparte aansluiting voor heeft?
Ik zie nergens dat een centrale oid daar een aparte aansluiting voor heeft?
Inmeten van de snelheid kan op de baan baan zelf maar je hebt een bepaalde maat nodig en op de baan is dat vaak niet voorradig.
Dus maak je apart inmeetspoor. Zelf heb ik een losse plank met 2,2 meter spoor en het meetstuk is 50 cm. Meer dan voldoende voor N-spoor.
Ik denk dat beide rails die de melder voorstellen, 11 cm, 1 railstuk naar binnen kunnen anders gaat de snelheidsmeting gauw vervelen.
Dus komen er tussen de melders 3 rails á 22 cm is 66 cm. Denk dat 2 stuks á 22 cm al voldoende is, het meetstuk is dan 44 + 11 = 55 cm.
Ton heeft een Ecos CS2.
Dus maak je apart inmeetspoor. Zelf heb ik een losse plank met 2,2 meter spoor en het meetstuk is 50 cm. Meer dan voldoende voor N-spoor.
Ik denk dat beide rails die de melder voorstellen, 11 cm, 1 railstuk naar binnen kunnen anders gaat de snelheidsmeting gauw vervelen.
Dus komen er tussen de melders 3 rails á 22 cm is 66 cm. Denk dat 2 stuks á 22 cm al voldoende is, het meetstuk is dan 44 + 11 = 55 cm.
Ton heeft een Ecos CS2.
Heren,
Allereerst ik heb geen R1 bochten in mijn baan. Alles is R2 met hier en daar wat ruimere bochten.
Waarom twee bundels! Dat weet ik eigenlijk niet. Het is mijn bedoeling om idd boven en beneden een doorgaand spoor vrij te hebben. Mijn huidige schaduwstation heeft zes sporen en die zijn constant bezet. Met dit plan kan ik meer treinen kwijt en tevens een doorgaand spoor dat vrij is. Als ik de sporen in 1 bundel plaats dan worden de sporen flink korter denk ik!!!
De afmetingen van de baan zijn 60x300 cm. Dan een smalle strook van 30 cm naar de helix van 80cm in het vierkant.
Mijn inmeetspoor heb ik getekend maar hoe deze gaan worden is nog niet zeker. Op deze tekening is hij ruim 200 cm. Dat lijkt mij genoeg!
Allereerst ik heb geen R1 bochten in mijn baan. Alles is R2 met hier en daar wat ruimere bochten.
Waarom twee bundels! Dat weet ik eigenlijk niet. Het is mijn bedoeling om idd boven en beneden een doorgaand spoor vrij te hebben. Mijn huidige schaduwstation heeft zes sporen en die zijn constant bezet. Met dit plan kan ik meer treinen kwijt en tevens een doorgaand spoor dat vrij is. Als ik de sporen in 1 bundel plaats dan worden de sporen flink korter denk ik!!!
De afmetingen van de baan zijn 60x300 cm. Dan een smalle strook van 30 cm naar de helix van 80cm in het vierkant.
Mijn inmeetspoor heb ik getekend maar hoe deze gaan worden is nog niet zeker. Op deze tekening is hij ruim 200 cm. Dat lijkt mij genoeg!
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Ton Duits...
In Koploper zie je dat bij de hogere stappen/snelheden de trein na de 2e bezetmelder nog een flink eind uitrijdt voor hij keert voor de volgende snelheidsmeting. Bij mij heb ik voor het inmeten/ijken (naast de inmeetsectie van plm 75cm) aan beide zijden iets van 1,5m nodig voor het uitrijden en keren.Ton Duits schreef:Mijn inmeetspoor heb ik getekend maar hoe deze gaan worden is nog niet zeker. Op deze tekening is hij ruim 200 cm. Dat lijkt mij genoeg!
Heb je hem al gebruikt om te ijken?
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Steven,
De nieuwe baan heb ik nog niet klaar. alleen de tafel/plaat heb ik nu klaar.
Maar in mijn oude baan had ik idd een krappe meting! deze was dan ook te kort. Dat had ik opgelost met stootkussentjes!
Nu wil ik hem wat langer maken.
Maar zoals Ben aangeeft, Met de Ecos en iTrain is deze lengte meer dan genoeg. De metingen die ik tot nu toe gedaan hebt zijn prima!
De nieuwe baan heb ik nog niet klaar. alleen de tafel/plaat heb ik nu klaar.
Maar in mijn oude baan had ik idd een krappe meting! deze was dan ook te kort. Dat had ik opgelost met stootkussentjes!

Nu wil ik hem wat langer maken.
Maar zoals Ben aangeeft, Met de Ecos en iTrain is deze lengte meer dan genoeg. De metingen die ik tot nu toe gedaan hebt zijn prima!
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Ton Duits...
Ah, da's mooi. Koploper gebruikt erg veel ruimte bij het meten, bij iTrain dus beter geregeld.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan