automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
Analoog automatisch schaduwstation(Fleishmann N picollo):Trein stopt aan de uitrijwissel(klemmetjes zitten goed.
Ben juist begonnen met mijn baan te bouwen.
In het schaduwstation heb ik 4 banen voorzien, trein komt binnen op een gewone electrische wissel(met klemmetjes) en splitst nadien verder op een electrische driewissel(met klemmetjes).
Bij het verlaten passeert men ook eerst een driewissel met klemmetjes(niet electrisch), en dit lukt nog.
Pas als de loc dan de gewone wissel met klemmetjes(niet electrisch )wil passeren stopt hij.
Volgens boek Fleishmann moeten de klemmetjes blijven zitten.
Waar zit het probleem?
Ben juist begonnen met mijn baan te bouwen.
In het schaduwstation heb ik 4 banen voorzien, trein komt binnen op een gewone electrische wissel(met klemmetjes) en splitst nadien verder op een electrische driewissel(met klemmetjes).
Bij het verlaten passeert men ook eerst een driewissel met klemmetjes(niet electrisch), en dit lukt nog.
Pas als de loc dan de gewone wissel met klemmetjes(niet electrisch )wil passeren stopt hij.
Volgens boek Fleishmann moeten de klemmetjes blijven zitten.
Waar zit het probleem?
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
Hoi Patrick,
Heb niet de wijsheid in pacht, maar het lijkt dat er een probleem zit in de laatste wissel.
Ligt deze nog los of kan je deze uitbouwen?
Een paar tips (heb zelf ruime ervaring met Fleischmann)
-Haal het handeltje eens een paar keer heen en weer.
- Heb je een multimeter, meet dan de spanning op rechtdoor en afbuigend.
- In het vervelendste geval is de polariteits-schakelaar vervuild. Deze zit ongeveer onder het hartstuk van de wissel.
Ellendig om uit te bouwen, dus mocht je contactspray hebben, dit heel weinig in een van de gleufjes van de wissel (voor de elektrische aandrijving) spuiten.
Dan weer het handeltje verschillende keren omleggen, grote kans dat dit werkt.
Heb je nog vragen, aarzel ze niet te stellen.
Groet,
Hans
Heb niet de wijsheid in pacht, maar het lijkt dat er een probleem zit in de laatste wissel.
Ligt deze nog los of kan je deze uitbouwen?
Een paar tips (heb zelf ruime ervaring met Fleischmann)
-Haal het handeltje eens een paar keer heen en weer.
- Heb je een multimeter, meet dan de spanning op rechtdoor en afbuigend.
- In het vervelendste geval is de polariteits-schakelaar vervuild. Deze zit ongeveer onder het hartstuk van de wissel.
Ellendig om uit te bouwen, dus mocht je contactspray hebben, dit heel weinig in een van de gleufjes van de wissel (voor de elektrische aandrijving) spuiten.
Dan weer het handeltje verschillende keren omleggen, grote kans dat dit werkt.
Heb je nog vragen, aarzel ze niet te stellen.
Groet,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
Patrick1 schreef:Analoog automatisch schaduwstation(Fleishmann N picollo):Trein stopt aan de uitrijwissel(klemmetjes zitten goed.
Ben juist begonnen met mijn baan te bouwen.
In het schaduwstation heb ik 4 banen voorzien, trein komt binnen op een gewone electrische wissel(met klemmetjes) en splitst nadien verder op een electrische driewissel(met klemmetjes).
Bij het verlaten passeert men ook eerst een driewissel met klemmetjes(niet electrisch), en dit lukt nog.
Pas als de loc dan de gewone wissel met klemmetjes(niet electrisch )wil passeren stopt hij.
Volgens boek Fleishmann moeten de klemmetjes blijven zitten.
Waar zit het probleem?
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
Hoi Patrick, sorry ik snap jouw reactie niet helemaal, maar ik ben niet een van de slimste denk ik dan maar
Groet,
Hans
Groet,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
Patrick,
Uit jouw verhaal wordt ik niet wijzer.
Echter het probleem kan verschillende oorzaken hebben.
- de wisseltong laat de spanning niet door (defecte wisseltong), waar zitten jouw rijstroom aansluit punten???
- een rail las rond de wissel geen contact.
Mijn opa had in het verleden, tuimelschakelaars op de analoge baan om blokken aan en uit te zetten.
Uit jouw verhaal wordt ik niet wijzer.
Echter het probleem kan verschillende oorzaken hebben.
- de wisseltong laat de spanning niet door (defecte wisseltong), waar zitten jouw rijstroom aansluit punten???
- een rail las rond de wissel geen contact.
Mijn opa had in het verleden, tuimelschakelaars op de analoge baan om blokken aan en uit te zetten.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
Beste Patrick,
Nu zijn er 2 forumleden die proberen met je mee te denken en tijd en energie stoppen in de beantwoording van jouw vraag
Is het dan zo veel moeite even antwoord hier op te geven of met ons te delen dat jouw probleem opgelost is? (of niet)
Mij bekruipt het gevoel van de moderne tijd: snel registreren, vraagje stellen, weg wezen of op een ander forum jouw antwoord scoren...
Patrick als je dit leest, overtuig mij van het tegendeel.
Groet,
Hans
Nu zijn er 2 forumleden die proberen met je mee te denken en tijd en energie stoppen in de beantwoording van jouw vraag
Is het dan zo veel moeite even antwoord hier op te geven of met ons te delen dat jouw probleem opgelost is? (of niet)
Mij bekruipt het gevoel van de moderne tijd: snel registreren, vraagje stellen, weg wezen of op een ander forum jouw antwoord scoren...
Patrick als je dit leest, overtuig mij van het tegendeel.
Groet,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
Patrick1 schreef:Patrick1 schreef:Analoog automatisch schaduwstation(Fleishmann N picollo):Trein stopt aan de uitrijwissel(klemmetjes zitten goed.
Ben juist begonnen met mijn baan te bouwen.
In het schaduwstation heb ik 4 banen voorzien, trein komt binnen op een gewone electrische wissel(met klemmetjes) en splitst nadien verder op een electrische driewissel(met klemmetjes).
Bij het verlaten passeert men ook eerst een driewissel met klemmetjes(niet electrisch), en dit lukt nog.
Pas als de loc dan de gewone wissel met klemmetjes(niet electrisch )wil passeren stopt hij.
Volgens boek Fleishmann moeten de klemmetjes blijven zitten.
Waar zit het probleem?
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
epocheales denken schreef:Beste Patrick,
Nu zijn er 2 forumleden die proberen met je mee te denken en tijd en energie stoppen in de beantwoording van jouw vraag
Is het dan zo veel moeite even antwoord hier op te geven of met ons te delen dat jouw probleem opgelost is? (of niet)
Mij bekruipt het gevoel van de moderne tijd: snel registreren, vraagje stellen, weg wezen of op een ander forum jouw antwoord scoren...
Patrick als je dit leest, overtuig mij van het tegendeel.
Groet,
Hans
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
hallo allen,
ik ben nieuw op het forum en leek op een verkeerde wijze een antwoord te geven , waardoor het bericht niet doorging.
Na nader info op het forum ben ik er nu uit, en weet ik nu hoe berichten te beantwoorden..
Sorry maar ik ben ook een leek in de gelijkstroom, want ik heb vorig jaar heel mijn HO Marklin verkocht, en om te schakelen naar N schaal(meer mogelijkheden voor een meer realistisch berglandschap op mijn gekozen beperkte ruimte: tafel 2,8m x 1,35m
Hierbij dus mijn dank voor de snel bekomen reacties.
Heb echter nog geen resultaat(waarschijnlijk was het niet al te duidelijk, maar ja, ben ook nieuw in gelijkstroom en electro: ik ga nu eens iets anders uitproberen= nml.
ik ga de uitrijwissel(met klemmetjes) electrisch aansluiten, zodat hij gekoppeld met de inrijwissel, samen dezelfde rijrichting aangeeft, zodat de lok zijn traject kan vervolgen(staat echter niet zo vermeld in de Fleishmann brochure, en raar maar maar, met de driewegwissels er tussen in, had ik niet dit probleem(voor de meer gedetailleerde info: schaduwstation met 4 rijbanen, waarbij men eerst een wissel passeert, en nadien een 3-wegwissel. Bij het uitrijden net het omgekeerde).
PS: heeft er iemand ervaring(zowel positieve als negatieve) mbt gebruik van de schakelcontacten Fleishmann picolo?
ik ben nieuw op het forum en leek op een verkeerde wijze een antwoord te geven , waardoor het bericht niet doorging.
Na nader info op het forum ben ik er nu uit, en weet ik nu hoe berichten te beantwoorden..
Sorry maar ik ben ook een leek in de gelijkstroom, want ik heb vorig jaar heel mijn HO Marklin verkocht, en om te schakelen naar N schaal(meer mogelijkheden voor een meer realistisch berglandschap op mijn gekozen beperkte ruimte: tafel 2,8m x 1,35m
Hierbij dus mijn dank voor de snel bekomen reacties.
Heb echter nog geen resultaat(waarschijnlijk was het niet al te duidelijk, maar ja, ben ook nieuw in gelijkstroom en electro: ik ga nu eens iets anders uitproberen= nml.
ik ga de uitrijwissel(met klemmetjes) electrisch aansluiten, zodat hij gekoppeld met de inrijwissel, samen dezelfde rijrichting aangeeft, zodat de lok zijn traject kan vervolgen(staat echter niet zo vermeld in de Fleishmann brochure, en raar maar maar, met de driewegwissels er tussen in, had ik niet dit probleem(voor de meer gedetailleerde info: schaduwstation met 4 rijbanen, waarbij men eerst een wissel passeert, en nadien een 3-wegwissel. Bij het uitrijden net het omgekeerde).
PS: heeft er iemand ervaring(zowel positieve als negatieve) mbt gebruik van de schakelcontacten Fleishmann picolo?
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
Hoi Patrick,
Ben blij dat je weer in de Ether bent..
Zelf heb ik de problemen nooit gehad die jij beschrijft. Kan je eens een foto of tekening posten hoe de wisselstraat er bij jou uit ziet, geeft vaak meer duidelijkheid.
Met schakelcontacten van Fleischmann heb ik helaas geen ervaring, ben sinds 3 jaar compleet overgestapt op Digitaal (Multimaus Pro)
Groet,
Hans
Ben blij dat je weer in de Ether bent..
Zelf heb ik de problemen nooit gehad die jij beschrijft. Kan je eens een foto of tekening posten hoe de wisselstraat er bij jou uit ziet, geeft vaak meer duidelijkheid.
Met schakelcontacten van Fleischmann heb ik helaas geen ervaring, ben sinds 3 jaar compleet overgestapt op Digitaal (Multimaus Pro)
Groet,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
Hallo Hans,
dank voor je reactie.
Heb ondertussen eens naar jou foto's gekeken. Dit ziet er leuk uit, en ben benieuwd als het af zal zijn.
Zuid Duitsland. Ja dat is ook ongeveer wat ik wil maken: streek Zwarte Woud met grens Oostenrijk- Frankrijk(Weet : treek van
kasteel Hohenchwangau.
Ik tracht nu ook een foto van het plan door te sturen maar ik weet niet hoe ik deze via het forum er moet op krijgen
dank voor je reactie.
Heb ondertussen eens naar jou foto's gekeken. Dit ziet er leuk uit, en ben benieuwd als het af zal zijn.
Zuid Duitsland. Ja dat is ook ongeveer wat ik wil maken: streek Zwarte Woud met grens Oostenrijk- Frankrijk(Weet : treek van
kasteel Hohenchwangau.
Ik tracht nu ook een foto van het plan door te sturen maar ik weet niet hoe ik deze via het forum er moet op krijgen
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
Patrick,
In dit draadje staat waar je het mooiste (volgens mij) zonder account foto's kan plaatsen en hier doorlinken.
viewtopic.php?f=58&t=1444&start=60
In dit draadje staat waar je het mooiste (volgens mij) zonder account foto's kan plaatsen en hier doorlinken.
viewtopic.php?f=58&t=1444&start=60
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
ik weet echter niet hoe een foto of copie van schema als bijlage te sturen op het forum.
Ik zal misschien beter een nieuwe vraag stellen, en vragen of er iemand een schemaatje kan doorsturen van een fleishman analoge schaduwstation met 3 of 4 bannen?
Ik zal misschien beter een nieuwe vraag stellen, en vragen of er iemand een schemaatje kan doorsturen van een fleishman analoge schaduwstation met 3 of 4 bannen?
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
Hallo,
Heb vandaag een tip gekregen van een collega.
Nml. bij de ingaande wissels dien ik de klemmetjes te verwijderen.
Gaan we volgende week eens uitproberen.
Ook bedankt voor de info om foto's op het forum te krijgen.
Zal nu eerst even verder mijn wissels uitproberen.
Heb vandaag een tip gekregen van een collega.
Nml. bij de ingaande wissels dien ik de klemmetjes te verwijderen.
Gaan we volgende week eens uitproberen.
Ook bedankt voor de info om foto's op het forum te krijgen.
Zal nu eerst even verder mijn wissels uitproberen.
Re: automatisch schaduwstation: trein stopt aan uitrijwissel
Beste vrienden,
eindelijk nog eens wat aan mijn baan kunnen werken, en het probleem met die uitgaande wissel waarop trein stopte is opgelost.
Nml.
Ik heb de inrijwissel tevens electrisch verbonden met de overeenkomende uitrijwissel, zodat de trein in die richting wel doorrijdt(in het handboek 9925 van Fleishmann wordt geen gewag gemaakt om deze electrisch met elkaar t verbinden).
Probleem is in elk geval opgelost, en ik dank dan ook diegenen die hebben willen meezoeken.
eindelijk nog eens wat aan mijn baan kunnen werken, en het probleem met die uitgaande wissel waarop trein stopte is opgelost.
Nml.
Ik heb de inrijwissel tevens electrisch verbonden met de overeenkomende uitrijwissel, zodat de trein in die richting wel doorrijdt(in het handboek 9925 van Fleishmann wordt geen gewag gemaakt om deze electrisch met elkaar t verbinden).
Probleem is in elk geval opgelost, en ik dank dan ook diegenen die hebben willen meezoeken.