Modules van Kees Gorter "Arnold Diorama"
-
Onderwerp starter - Berichten: 1251
Re: Modules van Kees Gorter "Arnold Diorama"
Vandaag een poging gedaan met OLBA industrie lijm.
Het zat vast, maar na een poosje [ uitharden ] kon ik het plastic raam geheel schoon krijgen.
Alle lijm was er weer af.
Ik blijf proberen.
Ze staan met hun producten in Houten op de beurs heb ik begrepen.
Ik zal het hun ook eens vragen via de Mail.
Kees
Het zat vast, maar na een poosje [ uitharden ] kon ik het plastic raam geheel schoon krijgen.
Alle lijm was er weer af.
Ik blijf proberen.
Ze staan met hun producten in Houten op de beurs heb ik begrepen.
Ik zal het hun ook eens vragen via de Mail.
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 25 jun 2018 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Kees,
Ik heb lijm van ZAP (een amerikaans merk), www.zapadhesives.com ivm mijn modelboot is ook van polystyreen en polyeth..... je weet wel, dit lijmt zeer goed.
Ik denk dat je in juw geval niet op twee-compenten plaksel wil uitkomen, omdat het in jouw geval erg dik is.
Ik zeg niet snel om dit forum, maar is verkrijgbaar bij Huider, je kan ze ook even mailen en vragen om advies.
Ik heb lijm van ZAP (een amerikaans merk), www.zapadhesives.com ivm mijn modelboot is ook van polystyreen en polyeth..... je weet wel, dit lijmt zeer goed.
Ik denk dat je in juw geval niet op twee-compenten plaksel wil uitkomen, omdat het in jouw geval erg dik is.
Ik zeg niet snel om dit forum, maar is verkrijgbaar bij Huider, je kan ze ook even mailen en vragen om advies.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
Ik zal eens gaan vragen bij hun.
Alhoewel de meeste bouwdozen van polystyreen zijn en geen polyethyleen.
Kees
Alhoewel de meeste bouwdozen van polystyreen zijn en geen polyethyleen.
Kees
-
Net een berichtje terug gekregen van OLBA ,
Hun lijm is niet geschikt voor het doel van wat ik nodig heb.
Helaas, dan maar even verder zoeken.
Kees
Hun lijm is niet geschikt voor het doel van wat ik nodig heb.
Helaas, dan maar even verder zoeken.
Kees
-
Kees, die modelboot van mij; Is geen bouwpakket. Ik heb even na gekeken, het is Polystyreen en Polyetheen.
Ik monteer alles met 2 componenten lijm (epoxy) als het waterdicht moet zijn en anders gebruik ik dat ZAP spul.
Ik monteer alles met 2 componenten lijm (epoxy) als het waterdicht moet zijn en anders gebruik ik dat ZAP spul.
-
berichtje terug gehad van Huider,
Zij denken dat lijm L530 geschikt zou zijn.
Dus ik deze op Internet opgezocht, en helaas is deze optie ook niet geschikt.
Het probleem plastic is van PE of PET
Zie hieronder:
Een echte aanrader is deze kunststof lijm Ruderer L530. Zeer geschikt voor kleine verlijmingen van kunststoffen als polystyreen, ABS, ABS/PMMA, PVC, ASA, PMMA en SAN. Geeft ook een prima hechting tussen deze kunststoffen en materialen als hout, metaal, glas, textiel, karton en keramiek.
Deze kunststof lijm heeft een hoge aanvangskleefkracht, er is maar korte tijd druk nodig. Anders dan bij secondenlijm is na het samenvoegen nog correctie mogelijk. De lijm droogt snel, transparant en kleurloos op. Op beide te lijmen oppervlakken aanbrengen en de delen na korte tijd nat in nat samenvoegen.
Niet geschikt voor kristallijne kunststoffen als PE, PP, PTFE, PET, POM en EPDM.
Inhoud tube 20g.
Zij denken dat lijm L530 geschikt zou zijn.
Dus ik deze op Internet opgezocht, en helaas is deze optie ook niet geschikt.
Het probleem plastic is van PE of PET
Zie hieronder:
Een echte aanrader is deze kunststof lijm Ruderer L530. Zeer geschikt voor kleine verlijmingen van kunststoffen als polystyreen, ABS, ABS/PMMA, PVC, ASA, PMMA en SAN. Geeft ook een prima hechting tussen deze kunststoffen en materialen als hout, metaal, glas, textiel, karton en keramiek.
Deze kunststof lijm heeft een hoge aanvangskleefkracht, er is maar korte tijd druk nodig. Anders dan bij secondenlijm is na het samenvoegen nog correctie mogelijk. De lijm droogt snel, transparant en kleurloos op. Op beide te lijmen oppervlakken aanbrengen en de delen na korte tijd nat in nat samenvoegen.
Niet geschikt voor kristallijne kunststoffen als PE, PP, PTFE, PET, POM en EPDM.
Inhoud tube 20g.
-
Ook dit gevonden:
Niet alle kunststoffen kunnen probleemloos worden verlijmd. Twee van de drie belangrijkste basissoorten polyethyleen (PE) en polypropeen (PP) hebben verlijmingsbeperkingen en worden hoofdzakelijk gelast. De derde ‘basiskunststof’ is PVC en deze breed in de industrie toegepaste kunststof kan zowel uitstekend worden verlijmd als gelast. Ook de transparante kunststoffen zoals PMMA, PC en de ‘high performance’ kunststoffen zijn op een enkele uitzondering na prima te verlijmen, hetgeen weer niet geldt voor de fluorhoudende kunststofsoorten.
Dus begin ik te geloven dat het zeer moeilijk wordt.
Er is wel een 2 componentenlijm uit Amerika , maar deze kost € 22,- en heeft een speciaal lijmpistool nodig € 35,- en elke lijmbeurd een nieuw mondstuk €1,80 Bij elkaar € 58,80 en dan nog de verzending.
Dat wordt hem dus niet .
Ik zal het anders moeten oplossen.
Kees
Niet alle kunststoffen kunnen probleemloos worden verlijmd. Twee van de drie belangrijkste basissoorten polyethyleen (PE) en polypropeen (PP) hebben verlijmingsbeperkingen en worden hoofdzakelijk gelast. De derde ‘basiskunststof’ is PVC en deze breed in de industrie toegepaste kunststof kan zowel uitstekend worden verlijmd als gelast. Ook de transparante kunststoffen zoals PMMA, PC en de ‘high performance’ kunststoffen zijn op een enkele uitzondering na prima te verlijmen, hetgeen weer niet geldt voor de fluorhoudende kunststofsoorten.
Dus begin ik te geloven dat het zeer moeilijk wordt.
Er is wel een 2 componentenlijm uit Amerika , maar deze kost € 22,- en heeft een speciaal lijmpistool nodig € 35,- en elke lijmbeurd een nieuw mondstuk €1,80 Bij elkaar € 58,80 en dan nog de verzending.
Dat wordt hem dus niet .
Ik zal het anders moeten oplossen.
Kees
Je zou eens bij loctite kunnen kijken. Probleem is wel vaak dat die lijm wit uitslaat!
-
Kees, kijk eens of technicoll 9110 iets voor jouw is. Er staat dat het geschikt is voor Pe en Ps.
-
Ik volg eerlijk gezegd niet waarom er zo'n moeilijke discusie over lijmen is. Wat is er mis met de speciale plastic lijmen van de diverse fabrikanten die je in de modelspoor/bouwwinkels kan kopen . Goed ik vind ook niet alles even prettig, maar ik lijm al jaren alles met Uhu Plast en die bevalt me prima, ik heb ook de plastic lijm van Faller geprobeerd en die vind ik net wat minder goed het kunststof aan elkaar smelten en hij stinkt veel meer. Verder zijn er al zoveel goedkope manieren besproken her en der op het forum om styreen mee te verlijmen( ik denk aan MEK enz.) dat ik niet snap waarom het zo ingewikkeld moet zijn, maar dat mogen jullie me uitleggen
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Het probleem is niet om er styreen alleen mee te lijmen, maar ik wil polyethyleen met styreen kunnen lijmen.
Daarmee gaat het mis.
De laatste tip heb ik nagekeken, deze zou wel gaan.
Maar ik gebruik kleine hoeveelheden en de prijs wordt dan het struikelblok.
Hierbij komt nog de verzending!
Als er kleinere verpakkingen zouden zijn wil ik het proberen.
Kan het niet vinden op Internet.
Maar anders ga ik het anders oplossen denk ik, ik weet alleen nog niet hoe!
Kees
Daarmee gaat het mis.
De laatste tip heb ik nagekeken, deze zou wel gaan.
Maar ik gebruik kleine hoeveelheden en de prijs wordt dan het struikelblok.
Hierbij komt nog de verzending!
Als er kleinere verpakkingen zouden zijn wil ik het proberen.
Kan het niet vinden op Internet.
Maar anders ga ik het anders oplossen denk ik, ik weet alleen nog niet hoe!
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 25 jun 2018 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Hoi Kees, ik zie 2 pagina's dat je dat al eerder geschreven had maar dat was ik door de veel reacties daarna even kwijt.
Als ik het dus goed begrijp zijn de sheets waar je op print dus polyethyleen. Als ik iets op sheets print lamineer ik het daarna 2 keer om meer dikte en lijm oppervlak te krijgen en dan kan ik het met Uhu Plast wel lijmen.
Groetjes Michiel
Als ik het dus goed begrijp zijn de sheets waar je op print dus polyethyleen. Als ik iets op sheets print lamineer ik het daarna 2 keer om meer dikte en lijm oppervlak te krijgen en dan kan ik het met Uhu Plast wel lijmen.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
-
Kees, ik had daarnet van een ander lijmklusje wat epoxylijm (Bison, rapide) over. Ik heb daarmee een styreenstripje op een potje scondelijm geplakt en tot nu houdt dat. Is misschien een oplossing.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Kees,
Kun je het probleem misschien omzeilen door niet op PE te printen maar op een andere kunststof? Een vel van PS zou natuurlijk ideaal zijn, alleen weet ik niet of dat bestaat (voor een redelijke prijs).
Zo niet, dan zou ik eerst 2 componenten (epoxy) lijm proberen. En anders mechanisch vastzetten ipv lijmen. Door het ruitje van PE vast te klemmen met stripjes PS (Evergreen oid) zou het ook achter de ramen te bevestigen moeten zijn. Er komen toch geen grote krachten op. Het is natuurlijk wel wat gepruts, maar gezien jouw bouwvaardigheden zal dat geen probleem zijn.
Groet, Wim
Kun je het probleem misschien omzeilen door niet op PE te printen maar op een andere kunststof? Een vel van PS zou natuurlijk ideaal zijn, alleen weet ik niet of dat bestaat (voor een redelijke prijs).
Zo niet, dan zou ik eerst 2 componenten (epoxy) lijm proberen. En anders mechanisch vastzetten ipv lijmen. Door het ruitje van PE vast te klemmen met stripjes PS (Evergreen oid) zou het ook achter de ramen te bevestigen moeten zijn. Er komen toch geen grote krachten op. Het is natuurlijk wel wat gepruts, maar gezien jouw bouwvaardigheden zal dat geen probleem zijn.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Ik denk dat de laatste optie wel haalbaar is, ik ga het uitproberen.
Intussen verder gegaan met het volgende huisje.
Hierin is een werkplaatsje met werkers te zien, als het licht brand.
Het huisje.
Het huisje met verlichting!
Op dit diorama worden alle huisjes van verlichting voorzien.
Ook hier moet de schoorsteen nog op komen.
Daarna weer verder met de kerk!
Kees
Intussen verder gegaan met het volgende huisje.
Hierin is een werkplaatsje met werkers te zien, als het licht brand.
Het huisje.
Het huisje met verlichting!
Op dit diorama worden alle huisjes van verlichting voorzien.
Ook hier moet de schoorsteen nog op komen.
Daarna weer verder met de kerk!
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 25 jun 2018 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Weer geweldig
-
Start van het kerkje is begonnen.
Er zitten twee ramen tegen elkaar , met het glas er tussen.
Was lastig werkje, maar ik hoop dat dit de oplossing is.
Zo is het beter te zien, het zijn 2 dezelfde ramen. Ik had er gelukkig genoeg .
Kees
Er zitten twee ramen tegen elkaar , met het glas er tussen.
Was lastig werkje, maar ik hoop dat dit de oplossing is.
Zo is het beter te zien, het zijn 2 dezelfde ramen. Ik had er gelukkig genoeg .
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 25 jun 2018 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Goed gelukt dat werkplaatsje.
Voorlopig een goede oplossing voor je kerkramen.
groet,
Hans
Voorlopig een goede oplossing voor je kerkramen.
groet,
Hans
-
Kees,
Het huisje is prachtig en goed gelukt.
Vooral als je weet dat het volledig zelf gebouwd is.
Volg nu ook de bouw van de kerk, het begin is al geat.
Mvrgr Bob
Het huisje is prachtig en goed gelukt.
Vooral als je weet dat het volledig zelf gebouwd is.
Volg nu ook de bouw van de kerk, het begin is al geat.
Mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Het kerkje is bijna een kapelletje, zo klein is het.
De kerk!
Lastig om de uitbouw mooi te krijgen, maar is wel gelukt.
Kozijnen moeten nog worden bij geschilderd.
Ik wilde eigenlijk een toren met "ui " vorm, maar kan alleen deze optie vinden voor het dakje.
het origineel heeft ook geen "ui" vorm.
De kerk in Urmersbach. [ foto uit filmpje over Urmersbach ]
Zo knutsel ik maar door!
Het dak wordt ook nog lastig, aan de onderzijde gaat het dak met extra schuinte voor de afwatering.
De kerk.
Kees
De kerk!
Lastig om de uitbouw mooi te krijgen, maar is wel gelukt.
Kozijnen moeten nog worden bij geschilderd.
Ik wilde eigenlijk een toren met "ui " vorm, maar kan alleen deze optie vinden voor het dakje.
het origineel heeft ook geen "ui" vorm.
De kerk in Urmersbach. [ foto uit filmpje over Urmersbach ]
Zo knutsel ik maar door!
Het dak wordt ook nog lastig, aan de onderzijde gaat het dak met extra schuinte voor de afwatering.
De kerk.
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 25 jun 2018 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees,
Hoe maak jij die mooie doorgezakte daken, verwarm jij de dakplaten met een föhn of verfstripper soms
groetjes,
Bert
Hoe maak jij die mooie doorgezakte daken, verwarm jij de dakplaten met een föhn of verfstripper soms
groetjes,
Bert
-
Bert.
Het doorgezakte dak:
Gewoon eerst een normaal dak uitsnijden, daarna de bovenkanten schuin vijlen.
Als alles mooi tegen elkaar past, de bovenkant verder invijlen zodat er een kleine ronding ontstaat.
Ook deze kleine ronding voorzien van een schuine kant. [ Beide dakdelen ]
Het dak op de muren vastlijmen. [ Er blijft nu een opening in het midden van het dak ]
Als alles goed vast zit, na 1 nachtje drogen, de opening dicht lijmen. [ gewoon tegen elkaar drukken ]
Ook hierna goed laten drogen. Goed inspannen anders gaat het weer open staan.
Daarna nog even met de vijl bewerken, schilderen en klaar is Kees!
Als ik weer z'n dak ga maken laat ik wel op foto's zien hoe dat gaat.
Kees
Het doorgezakte dak:
Gewoon eerst een normaal dak uitsnijden, daarna de bovenkanten schuin vijlen.
Als alles mooi tegen elkaar past, de bovenkant verder invijlen zodat er een kleine ronding ontstaat.
Ook deze kleine ronding voorzien van een schuine kant. [ Beide dakdelen ]
Het dak op de muren vastlijmen. [ Er blijft nu een opening in het midden van het dak ]
Als alles goed vast zit, na 1 nachtje drogen, de opening dicht lijmen. [ gewoon tegen elkaar drukken ]
Ook hierna goed laten drogen. Goed inspannen anders gaat het weer open staan.
Daarna nog even met de vijl bewerken, schilderen en klaar is Kees!
Als ik weer z'n dak ga maken laat ik wel op foto's zien hoe dat gaat.
Kees
-
Het kerkje krijgt een niet doorgezakt dakje.
Weinig tijd gehad, druk met de voorbereiding voor de beurs in Zutphen 17 & 18 December!
Het kerkje !
Kees
Weinig tijd gehad, druk met de voorbereiding voor de beurs in Zutphen 17 & 18 December!
Het kerkje !
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 25 jun 2018 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem je deze ook mee naar Zutphen, ook als hij niet af is Kees? Je bouwwerken zijn zoals altijd erg strak, knap!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Als ik de ruimte kan vinden wil ik de laatste bouwsels wel meenemen naar Zutphen.