Even voorstellen vanuit het Brabantse rooi.
Even voorstellen vanuit het Brabantse rooi.
Goedemorgen,
Mijn naam is John en kom uit het Brabantse Sint-Oedenrode. De interesse in een treinbaan is al heel lang aanwezig en ik wil nu de eerste stappen hiertoe gaan zetten. Qua maat en natuurlijk ook de ruimte is mijn keus gevallen op n-spoor. Als echte beginner en nog alles mag gaan aanschaffen, heb ik nodige vragen. Op diverse sites kom je meerdere merken met n- spoor tegen. Is de rails onderling aan elkaar te koppelen of kies je voor één merk en is dan alle rails van dat merk ? Zijn de locomotieven wel uitwisselbaar en kan bijvoorbeeld een locomotief van het ene merk op de rails van een ander merk rijden ? Dan is er nog de keus voor analoog en digitaal. Vroeger, echt vroeger had ik een trein en dat was analoog (digitaal moest nog uitgevonden worden denk ik), is er nog veel voor analoog verkrijgbaar ? Even genoeg vragen voor mijn eerste bericht om mij ook even voor te stellen. Naast in afwachting te zijn van jullie reacties, nu maar even rondstruinen op dit interessante forum.
John
Mijn naam is John en kom uit het Brabantse Sint-Oedenrode. De interesse in een treinbaan is al heel lang aanwezig en ik wil nu de eerste stappen hiertoe gaan zetten. Qua maat en natuurlijk ook de ruimte is mijn keus gevallen op n-spoor. Als echte beginner en nog alles mag gaan aanschaffen, heb ik nodige vragen. Op diverse sites kom je meerdere merken met n- spoor tegen. Is de rails onderling aan elkaar te koppelen of kies je voor één merk en is dan alle rails van dat merk ? Zijn de locomotieven wel uitwisselbaar en kan bijvoorbeeld een locomotief van het ene merk op de rails van een ander merk rijden ? Dan is er nog de keus voor analoog en digitaal. Vroeger, echt vroeger had ik een trein en dat was analoog (digitaal moest nog uitgevonden worden denk ik), is er nog veel voor analoog verkrijgbaar ? Even genoeg vragen voor mijn eerste bericht om mij ook even voor te stellen. Naast in afwachting te zijn van jullie reacties, nu maar even rondstruinen op dit interessante forum.
John
Re: Even voorstellen vanuit het Brabantse rooi.
Goeiendag
Kwa rails is het meestal het makkelijkst om een merk tehouden. Kwa treinen merken maakt het niks uit gelukig. Als ik opnieuw was begonnen zou ik met digitaal beginen bv start set. Is wel prijzig maar wat je er voor krijgt is veel vind ik.
Veel plezier Mvg Ruud
Kwa rails is het meestal het makkelijkst om een merk tehouden. Kwa treinen merken maakt het niks uit gelukig. Als ik opnieuw was begonnen zou ik met digitaal beginen bv start set. Is wel prijzig maar wat je er voor krijgt is veel vind ik.
Veel plezier Mvg Ruud
Re: Even voorstellen vanuit het Brabantse rooi.
Welkom John !
Rails zou ik, zoals Ruud ook aangeeft, hetzelfde merk houden.
Leden die een baan gebouwd hebben kunnen je de voor en nadelen per merk wel vertellen.
Digitaal is inderdaad duurder maar ook veel leuker vindt ik.
Ikzelf rij analoog omdat ik een bestaande baan overgenomen hebt.
Wellicht kan ik die ooit ook nog wel volledig digitaal of digitaal rijden en analoog geschakeld houden..
Met digitaal zou ik je wel adviseren om je er eerst goed in thuis te brengen want ook in digitaal rijden zit nogal wat verschil.
Ik ben benieuwd naar je baanplan !
Rails zou ik, zoals Ruud ook aangeeft, hetzelfde merk houden.
Leden die een baan gebouwd hebben kunnen je de voor en nadelen per merk wel vertellen.
Digitaal is inderdaad duurder maar ook veel leuker vindt ik.
Ikzelf rij analoog omdat ik een bestaande baan overgenomen hebt.
Wellicht kan ik die ooit ook nog wel volledig digitaal of digitaal rijden en analoog geschakeld houden..
Met digitaal zou ik je wel adviseren om je er eerst goed in thuis te brengen want ook in digitaal rijden zit nogal wat verschil.
Ik ben benieuwd naar je baanplan !
Groetjes,
Marco
Marco
Re: Even voorstellen vanuit het Brabantse rooi.
Welkom op het forum. TIP:.....Koop niet te snel. Heb je vragen.....stel ze hier. Je krijgt dan verschillende adviezen. Kies daar uit wat het best bij jou past. De een gaat bijv voor een natuurgetrouwe rail, de ander voor makkelijk te leggen rail. De een gaat bijv voor digitale centrale zus, en de ander voor centrale zo. Startsets zijn handig, maar dan zit je al snel vast aan de (on)mogelijkheden van het aangeschafte. Soms is het handiger om losse elementen te kopen.
Jos
Jos
Re: Even voorstellen vanuit het Brabantse rooi.
Rails is goed door elkaar te gebruiken, mits je op een paar dingen let.
Het moet er qua uiterlijk een beetje bij passen, maar dat is vooral esthetisch. In bijv. een schaduwstation is dat wat minder boeiend.
De meest gangbare rails is code 80 (maat voor hoogte spoorstaven). In principe is alles van code 80 door elkaar te gebruiken en past het ook op elkaar (mogelijk is oudere Arnold rails wat lastiger). Ik gebruik Fleischmann, Roco, Minitrix en Peco code 80 door elkaar, geen probleem.
Ook veel gebruikt is code 55, in 99% van de gevallen kiest men daarbij voor Peco. Het is te combineren met code 80 maar echt fraai wordt dat niet.
Minder gangbaar hier in NL is code 40 dat o.a. door Atlas wordt gemaakt. Niet alles rijdt er lekker op, dus dat is even opletten.
En wat is het verschil? Globaal gezegd: hoe kleiner de code (dus hoogte spoorstaaf), hoe realistischer je rails. Om die reden wordt code 55 van Peco door veel mensen hier gebruikt (ook door mij). Code 40 zou nog fraaier zijn, maar kent dus wat problemen met wielen van sommige locs/wagens en is lastiger verkrijgbaar.
En als je het helemaal naar je zin wilt hebben kun je ook nog zelf je rails bouwen, daar zijn kits voor in de handel...
Het moet er qua uiterlijk een beetje bij passen, maar dat is vooral esthetisch. In bijv. een schaduwstation is dat wat minder boeiend.
De meest gangbare rails is code 80 (maat voor hoogte spoorstaven). In principe is alles van code 80 door elkaar te gebruiken en past het ook op elkaar (mogelijk is oudere Arnold rails wat lastiger). Ik gebruik Fleischmann, Roco, Minitrix en Peco code 80 door elkaar, geen probleem.
Ook veel gebruikt is code 55, in 99% van de gevallen kiest men daarbij voor Peco. Het is te combineren met code 80 maar echt fraai wordt dat niet.
Minder gangbaar hier in NL is code 40 dat o.a. door Atlas wordt gemaakt. Niet alles rijdt er lekker op, dus dat is even opletten.
En wat is het verschil? Globaal gezegd: hoe kleiner de code (dus hoogte spoorstaaf), hoe realistischer je rails. Om die reden wordt code 55 van Peco door veel mensen hier gebruikt (ook door mij). Code 40 zou nog fraaier zijn, maar kent dus wat problemen met wielen van sommige locs/wagens en is lastiger verkrijgbaar.
En als je het helemaal naar je zin wilt hebben kun je ook nog zelf je rails bouwen, daar zijn kits voor in de handel...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Even voorstellen vanuit het Brabantse rooi.
Hallo John,
Welkom op het forum.
m.vr.gr.
Hans
Welkom op het forum.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Even voorstellen vanuit het Brabantse rooi.
John,
Ook vanaf deze kant welkom op het forum, ik zag dat je al een aantal tips had gehad over rails en rollend materiaal, een digitale startset is leuk om te beginnen doch beperkt de uiteindelijke keus van jouw besturing, niet ieder digitaal systeem is met elkaar uitwisselbaar. Buiten analoog en digitaal zijn er ook nog hybride systemen zoals Dinamo, dan kan je zowel met digitale als analoge locs door elkaar rijden, als herstarter met het nodige analoge materiaal heb ik persoonlijk hiervoor gekozen.
Buiten de nodige info van het forum kan je ook eens een bezoek brengen aan een beurs, op 10 december is Houten digitaal waar buiten de nodige handelaren waaronder onze sponsor N-spoorstore ook een aantal modelbanen met verschillende besturingssystemen staan, dan kan je een en ander in de praktijk zien.
groetjes,
Bert
Ook vanaf deze kant welkom op het forum, ik zag dat je al een aantal tips had gehad over rails en rollend materiaal, een digitale startset is leuk om te beginnen doch beperkt de uiteindelijke keus van jouw besturing, niet ieder digitaal systeem is met elkaar uitwisselbaar. Buiten analoog en digitaal zijn er ook nog hybride systemen zoals Dinamo, dan kan je zowel met digitale als analoge locs door elkaar rijden, als herstarter met het nodige analoge materiaal heb ik persoonlijk hiervoor gekozen.
Buiten de nodige info van het forum kan je ook eens een bezoek brengen aan een beurs, op 10 december is Houten digitaal waar buiten de nodige handelaren waaronder onze sponsor N-spoorstore ook een aantal modelbanen met verschillende besturingssystemen staan, dan kan je een en ander in de praktijk zien.
groetjes,
Bert
Re: Even voorstellen vanuit het Brabantse rooi.
Welkom John op het N - forum .
Net als de vorige sprekers zeg ik je vraag het eerst goed na en of google erna .
m.v.g. Sjaak
Net als de vorige sprekers zeg ik je vraag het eerst goed na en of google erna .
m.v.g. Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Even voorstellen vanuit het Brabantse rooi.
Van de modeltrein academie wat leesvoer: http://www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/Model ... akelen.pdf
-
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Even voorstellen vanuit het Brabantse rooi.
John, welkom op dit leuke forum.
Ik heb ruim een jaar geleden de voor- resp. nadelen van analoog vs. digitaal op een rij gezet. Ik weet niet zeker of dit rijtje volledig is het zij zo.
PRIJS.
Laten we een kijken wat je nodig hebt om 5 locs digitaal resp. analoog onafhankelijk van elkaar over de baan te laten rijden.
Digitaal: een Roco multimaus tweede hands ca. € 80,= en een 5-tal decoders ca. € 150,= Totaal € 230,=
Analoog: een 7-tal trafo's ca. € 210,= . Je hebt enige overcapaciteit nodig om gemakkelijk wisselen tussen de blokken mogelijk te maken.
Prijsverschil te overzien.
SCHAALSNELHEID.
We willen graag dat onze modellen met een geloofwaardige snelheid over de baan gaan.
Digitaal: zeer eenvoudig te realiseren, het zij middels CV waarden, hetzij middels computersturing.
Analoog: vrijwel onmogelijk, de ene lok is met half vermogen van de trafo niet vooruit te branden de volgende loc gaat er half vermogen als een raket vandoor.
SCHAALGETROUW AFREMMEN/OPTREKKEN
Digitaal: zeer eenvoudig te realiseren, het zij middels CV waarden, hetzij middels computersturing.
Analoog: handmatig te doen, door de verschillen in rijeigenschappen van de locs vrijwel niet te automatiseren (voor zover er überhaupt sprake kan zijn van automatiseren bij analoog rijden) .
Op YouTube zijn voldoende filmpjes te zien die het verschil in rijeigenschappen van resp. digitaal bestuurde en analoog bestuurde banen laten zien.
SCHOON BLIJVEN RAILS
Digitaal: doordat er een wisselspanning (eigenlijk blokspanning) op de rails staat wordt er geen extra stof aangetrokken.
Analoog: doordat er een gelijkspanning op de rails staat wordt extra stof aangetrokken.
VERLICHTING
Digitaal: onafhankelijk van de snelheid van de loc kan de verlichting geregeld worden eventueel individueel.
Analoog: alleen verlichting als de trein rijdt
GEVARIEERDE TREINENLOOP
Digitaal: onafhankelijk van de blokindeling kan iedere willekeurige treinenloop gerealiseerd worden, mits voldoende blokken aanwezig zijn
Analoog: treinenloop wordt in hoge mate bepaald door de wijze waarop de verschillende trafo's een gedeelte van de baan van stroom voorzien.
HELLING AFRIJDEN
Digitaal : de snelheid blijft constant door de ingebouwde cruise control.
Analoog: de snelheid zal toenemen.
Ik kan me maar één reden voorstellen om anno 2015 een analoge baan te beginnen. Het bezit van een grote hoeveelheid analoog materiaal. John jij begint van scratch, de keus lijkt me dus niet moeilijk. Laat je niet afschrikken door de benodigde kennis al doende leer je dat vanzelf en het forum kan en zal je daarbij terzijde staan.
Daarnaast moet je ook nog een keuze maken over de wijze van besturing van je wissels. Digitaal rijden is ook te combineren met analoog besturen van de wissels. Jaren geleden heb ik die keuze ook ooit gemaakt. Achteraf ben ik niet zo blij met die keuze het heeft me extra geld gekost. Mocht je daar ook vragen over hebben brand los.
Ik heb ruim een jaar geleden de voor- resp. nadelen van analoog vs. digitaal op een rij gezet. Ik weet niet zeker of dit rijtje volledig is het zij zo.
PRIJS.
Laten we een kijken wat je nodig hebt om 5 locs digitaal resp. analoog onafhankelijk van elkaar over de baan te laten rijden.
Digitaal: een Roco multimaus tweede hands ca. € 80,= en een 5-tal decoders ca. € 150,= Totaal € 230,=
Analoog: een 7-tal trafo's ca. € 210,= . Je hebt enige overcapaciteit nodig om gemakkelijk wisselen tussen de blokken mogelijk te maken.
Prijsverschil te overzien.
SCHAALSNELHEID.
We willen graag dat onze modellen met een geloofwaardige snelheid over de baan gaan.
Digitaal: zeer eenvoudig te realiseren, het zij middels CV waarden, hetzij middels computersturing.
Analoog: vrijwel onmogelijk, de ene lok is met half vermogen van de trafo niet vooruit te branden de volgende loc gaat er half vermogen als een raket vandoor.
SCHAALGETROUW AFREMMEN/OPTREKKEN
Digitaal: zeer eenvoudig te realiseren, het zij middels CV waarden, hetzij middels computersturing.
Analoog: handmatig te doen, door de verschillen in rijeigenschappen van de locs vrijwel niet te automatiseren (voor zover er überhaupt sprake kan zijn van automatiseren bij analoog rijden) .
Op YouTube zijn voldoende filmpjes te zien die het verschil in rijeigenschappen van resp. digitaal bestuurde en analoog bestuurde banen laten zien.
SCHOON BLIJVEN RAILS
Digitaal: doordat er een wisselspanning (eigenlijk blokspanning) op de rails staat wordt er geen extra stof aangetrokken.
Analoog: doordat er een gelijkspanning op de rails staat wordt extra stof aangetrokken.
VERLICHTING
Digitaal: onafhankelijk van de snelheid van de loc kan de verlichting geregeld worden eventueel individueel.
Analoog: alleen verlichting als de trein rijdt
GEVARIEERDE TREINENLOOP
Digitaal: onafhankelijk van de blokindeling kan iedere willekeurige treinenloop gerealiseerd worden, mits voldoende blokken aanwezig zijn
Analoog: treinenloop wordt in hoge mate bepaald door de wijze waarop de verschillende trafo's een gedeelte van de baan van stroom voorzien.
HELLING AFRIJDEN
Digitaal : de snelheid blijft constant door de ingebouwde cruise control.
Analoog: de snelheid zal toenemen.
Ik kan me maar één reden voorstellen om anno 2015 een analoge baan te beginnen. Het bezit van een grote hoeveelheid analoog materiaal. John jij begint van scratch, de keus lijkt me dus niet moeilijk. Laat je niet afschrikken door de benodigde kennis al doende leer je dat vanzelf en het forum kan en zal je daarbij terzijde staan.
Daarnaast moet je ook nog een keuze maken over de wijze van besturing van je wissels. Digitaal rijden is ook te combineren met analoog besturen van de wissels. Jaren geleden heb ik die keuze ook ooit gemaakt. Achteraf ben ik niet zo blij met die keuze het heeft me extra geld gekost. Mocht je daar ook vragen over hebben brand los.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)