LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Bedankt Joorst, en betreffende het nagelsacht... tje, iedereen wilt z'n verhaal kwijt. Sommigen vinden bij gezinsleden een luisterend oor, ander kunnen hun ei kwijt in een club, bij vrienden of mogelijk op het werk. Maar in mijn geval zijn jullie het slachtoffer wegens gebrek aan ander geïnteresseerd oor. Sorry voor de overlast, het doet geen pijn, maar ik vrees dat je ermee zal moeten leven...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geef ons dan maar veeeeeel overlast
mvg ronald
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Let op Ronald, daar zou ik voor kunnen zorgen!
(nee hoor, ik hou het een beetje redelijk)
(nee hoor, ik hou het een beetje redelijk)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Laat het woordje "Na" maar weg dan Ik geloof dat ik in dit geval het niet erg vind om de slachtofferrol aan te nemen.Michiel schreef:Bedankt Joorst, en betreffende het nagelsacht... tje, iedereen wilt z'n verhaal kwijt. Sommigen vinden bij gezinsleden een luisterend oor, ander kunnen hun ei kwijt in een club, bij vrienden of mogelijk op het werk. Maar in mijn geval zijn jullie het slachtoffer wegens gebrek aan ander geïnteresseerd oor. Sorry voor de overlast, het doet geen pijn, maar ik vrees dat je ermee zal moeten leven...
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Eergisteren het verjaardagsfeest van de jongste dochter gehad, gisterenochtend de hobbyruimte wat opgeruimd en schoongemaakt (geen gevolg van het verjaardagsfeest), en in de namiddag weer onderaan begonnen, aan de tweede helix. Om te zeggen, zoek dekking! ik ben weer vertrokken, het spammen is weer begonnen.
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Spam filter maar weer eens aan zetten
Kom maar op met de spam.
mvg Ronald
Kom maar op met de spam.
mvg Ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ik heb een vergelijkende rijgeluidstest gedaan tussen boekbinderslijm en gewone houtlijm.
Bij 5 windingen van m'n helix werd de 2mm kurk op de MDF gekleeft met dotjes houtliijm. De rails werd dan weer met dotjes houtlijm op de kurk gekleefd.
Bij 2 windingen heb ik op dezelfde manier de kurk op de MFD gekleefd, en de rails op de kurk, maar dan met boekbinderlijm.
Het resultaat? Geen enkel verschil te horen tussen het rolgeluid over de winding met boekbinderslijm, en die met houtlijm. Dus, volgens mij, en met de gebruikte kleefmethode, kan men zonder meer de rail op kurk, en de kurk op MDF kleven met houtlijm.
Over een eventueel verschil in rolgeluid van de ballast met boekbinderlijm spreek ik me niet uit. Dat heb ik niet getest.
Bij 5 windingen van m'n helix werd de 2mm kurk op de MDF gekleeft met dotjes houtliijm. De rails werd dan weer met dotjes houtlijm op de kurk gekleefd.
Bij 2 windingen heb ik op dezelfde manier de kurk op de MFD gekleefd, en de rails op de kurk, maar dan met boekbinderlijm.
Het resultaat? Geen enkel verschil te horen tussen het rolgeluid over de winding met boekbinderslijm, en die met houtlijm. Dus, volgens mij, en met de gebruikte kleefmethode, kan men zonder meer de rail op kurk, en de kurk op MDF kleven met houtlijm.
Over een eventueel verschil in rolgeluid van de ballast met boekbinderlijm spreek ik me niet uit. Dat heb ik niet getest.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel,
Het eventuele voordeel van boekbinderslijm is dat deze met water weer zacht en te verwijderen is.
Het eventuele voordeel van boekbinderslijm is dat deze met water weer zacht en te verwijderen is.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Dat is waar, maar ook bepaalde types houtlijm (type C2 of zoiets) zijn ook weer oplosbaar of minstens weekbaar. Nu, ik ben niet van plan om m'n baan weer af te breken de komenden 20 jaar.
Gisteren hebben de eerste treinen de nieuwe helix beklommen. Ik vond het toch wel spannend. Na een wat aarzelelde start (wagonnetjes die ontkoppelden, hier en daar nog lijmresten op de rails,...), begon het toch redelijk vlot te rijden. En, het is volledig binnen de verwachting: een trein tot 1m (sleep van korte drie-assertjes) kan met 1 loc de helling op. Een sleep van langer dan 1m moet in dubbelspan rijden. Dat is goed vergelijkbaar met wat men kan verwachten op de hellingrijke lijnen van Brabant en Wallonië.
Een paar punten van aandacht werden wel duidelijk:
- koppelingen moeten in goede toestand verkeren (positie, veertje, ...) anders ontkoppelen de wagons erg snel in de helling (klim).
- met het gewicht van de wagons is er nog ruimte voor verbetering
- alle wagons hebben nog nazicht nodig (is mogelijk 10-30 jaar met deze occasiedingetjes). Smeren en goed afstellen van wielen kan alleen maar verbetering brengen
- anti-slipbandjes moeten nog soepel gereden worden, wat de trekkracht verbeterd
- een fijnregeling van de helling van de helix zou ook nog verbetering kunnen geven, maar het is nu al erg goed en gelijkmatig.
Maar ik ben opgelucht dat het helix-rijden volledig binnen de verwachting vallen. En terwijl de eerste helix ingereden wordt, kan ik aan de tweede helix verder bouwen.
Gisteren hebben de eerste treinen de nieuwe helix beklommen. Ik vond het toch wel spannend. Na een wat aarzelelde start (wagonnetjes die ontkoppelden, hier en daar nog lijmresten op de rails,...), begon het toch redelijk vlot te rijden. En, het is volledig binnen de verwachting: een trein tot 1m (sleep van korte drie-assertjes) kan met 1 loc de helling op. Een sleep van langer dan 1m moet in dubbelspan rijden. Dat is goed vergelijkbaar met wat men kan verwachten op de hellingrijke lijnen van Brabant en Wallonië.
Een paar punten van aandacht werden wel duidelijk:
- koppelingen moeten in goede toestand verkeren (positie, veertje, ...) anders ontkoppelen de wagons erg snel in de helling (klim).
- met het gewicht van de wagons is er nog ruimte voor verbetering
- alle wagons hebben nog nazicht nodig (is mogelijk 10-30 jaar met deze occasiedingetjes). Smeren en goed afstellen van wielen kan alleen maar verbetering brengen
- anti-slipbandjes moeten nog soepel gereden worden, wat de trekkracht verbeterd
- een fijnregeling van de helling van de helix zou ook nog verbetering kunnen geven, maar het is nu al erg goed en gelijkmatig.
Maar ik ben opgelucht dat het helix-rijden volledig binnen de verwachting vallen. En terwijl de eerste helix ingereden wordt, kan ik aan de tweede helix verder bouwen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Een langzaam filmpje van een lange trein die langzaam mijn nieuwe helix beklimt. Waarschuwing: geen video voor ongeduldige kijkers! ;D
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
De helix is die 9 mm of 12 mm dik?
En je klimt met de binnen baan.
Is dat alleen voor de test?
mvg ronald
En je klimt met de binnen baan.
Is dat alleen voor de test?
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Het houten rijvlak is gemaakt van 2 x 3mm MDF, dus 6mm dik, plus 2mm kurk wat de totale dikte op 8mm brengt. En ik klim via de binnenbaan omdat de bovenbaan (het toekomstige station) jammergenoeg op deze manier georiënteerd is. Ik heb liggen puzzelen hoe ik dat kon omdraaien om te kunnen stijgen via de buitenbaan, maar dat kwam steeds neer op het toevoegen van storingsgevoelige constructies en obstructies (extra wissels, kruisingen,...). Dan maar deze oplossing, en ze is definitief.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
De helix heeft een grote diameter, dus het zal niet veel uitmaken of je binnen of buiten stijgt. Dat verschil neemt af naarmate de diameter groter wordt. Het verschil is immers de afstand tussen beide sporen... en die afstand is altijd gelijk. Echter hoe kleiner de diameter, hoe meer gebogen beide sporen zijn en hoe moelijker het rijden is op BEIDE sporen (maar een heel klein beetje moeilijker op het binnenste spoor). Stel je voor de grap eens een helix voor met een diameter van 1000 meter ofzo, daarbij zul je zien dat beide sporen nog steeds even dicht naast elkaar liggen, maar beiden nagenoeg geen kromming meer hebben en het dus niets meer uitmaakt of je binnen of buiten stijgt.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Je hebt gelijk, maar bij een diameter van 90cm en een stap van 4.5cm is er nog steeds een verschil in stijgingspercentage van een paar tienden procent. En dat zou toch meegenomen zijn indien het mogelijk had geweest. Maar ik ben tevreden over het huidige resultaat. Ik kan treinen inzetten met treinlengten comform wat men mag verwachten.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
(verloren foto)
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ahhh, heerlijk. Den Urbanie en Germaine zijn weer terug.
Allez, allez. Chapeau.
Allez, allez. Chapeau.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel,
Ook van mijn zijde prettige kerst dagen en een goed begin in her nieuwe jaar.
Mvrgr Bob.
Ook van mijn zijde prettige kerst dagen en een goed begin in her nieuwe jaar.
Mvrgr Bob.
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel,
Van harte gefeliciteerd met je 55-ste verjaardag, komen Germain en Urbanie vanavond ook op het feest
groetjes,
Bert
Van harte gefeliciteerd met je 55-ste verjaardag, komen Germain en Urbanie vanavond ook op het feest
groetjes,
Bert
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel,
Gefeliciteerd met je 55e verjaardag.
Gefeliciteerd met je 55e verjaardag.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Van harte gefeliciteerd.
mvg ronald
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Hartelijk dank voor de felicitaties, heren! 55 is een goed jaar. Dat voel ik aan men lurven.
Germaine en Urbanie feesten deze dag in hun doosje, met mosselen en friet, een kriek en na platte kaas met bruine suiker. Ik maak me geen zorgen om hen.
Germaine en Urbanie feesten deze dag in hun doosje, met mosselen en friet, een kriek en na platte kaas met bruine suiker. Ik maak me geen zorgen om hen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Gefeliciteerd Michiel, een mooie tijd van het jaar om jarig te zijn.
Nog vele spoorjaren en dat we nog veel van jouw inbreng mogen genieten.
Nog vele spoorjaren en dat we nog veel van jouw inbreng mogen genieten.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Hé, nog gefeliciteerd kerel.
Maarre, platte kaas met bruine suiker? Wat is dat, klinkt wel goed.
Maarre, platte kaas met bruine suiker? Wat is dat, klinkt wel goed.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Platte kaas is Vlaams voor kwark en dat soort spul.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Inderdaad, platte kaas is kwark of wrongel. In België typisch op een bruine boterham gegeten met radijzen en bieslook, of gewoon met bruine suiker. Om het compleet te maken, drinkt men er dikwijls een Geuze bij, of een Kriek.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)