Beekstad 230x70
Beekstad 230x70
Recent mijn oude baan ontmanteld en gestart met de bouw van een nieuwe baan: een analoge baan. Het plan volgt zsm.
Het is een baan met als basis op het laagste niveau een ovaal met een drietal opstelsporen. Vanaf de ovaal een helling naar een station van een kleine stad met 3 opstelsporen, een klein rangeerterrein en aftak naar een bergstation.
Het is een baan met als basis op het laagste niveau een ovaal met een drietal opstelsporen. Vanaf de ovaal een helling naar een station van een kleine stad met 3 opstelsporen, een klein rangeerterrein en aftak naar een bergstation.
- Bijlagen
-
- Beekstad.jpg (105.62 KiB) 6028 keer bekeken
-
- Beekstad grond met helling.jpg (78.52 KiB) 6028 keer bekeken
-
- Beekstad boven.jpg (63.85 KiB) 6028 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mvanbeek op 20 jul 2017 18:51, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1136
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Beekstad 230x70
Het is niet mijn soort plan dus even technisch gezien 2 puntjes:
- boven: ik hoop dat je de helling / stijging naar je bergstation kunt halen. Misschien is die helling wat steil voor langere of minder krachtige treintjes
- boven: je station lijkt 1 grote (keer)lus te zijn die bovenin samenkomt op 1 wissel. Hier zul je ook bij analoog volgens mij een oplossing voor moeten hebben om geen kortsluiting te krijgen.
En licht je baanplan een toe. Welke periode, land, soort treinen, wat vind je leuk aan omze hobby... enz enz.
- boven: ik hoop dat je de helling / stijging naar je bergstation kunt halen. Misschien is die helling wat steil voor langere of minder krachtige treintjes
- boven: je station lijkt 1 grote (keer)lus te zijn die bovenin samenkomt op 1 wissel. Hier zul je ook bij analoog volgens mij een oplossing voor moeten hebben om geen kortsluiting te krijgen.
En licht je baanplan een toe. Welke periode, land, soort treinen, wat vind je leuk aan omze hobby... enz enz.
-
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Beekstad 230x70
Niet alleen in het zichtbare gedeelte zit een keerlus. Volgens mij zit in het schaduwgedeelte nog een keerlus. Digitaal zijn deze twee keerlussen geen probleem. Waar ik benieuwd naar ben: Hoe ga je analoog deze twee keerlussen oplossen?
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Beekstad 230x70
Dat is analoog misschien nog wel makkelijker dan digitaal, Andre,
gewoon te koop bij Fleischmann dealers.
http://www.fleischmann.de/de/product/12 ... ducts.html
En dan ook nog in overweg vorm, (eerder geplaatste link was ff fout, had per abuis de H0 versie gelinkt)
mvg
Freddy
gewoon te koop bij Fleischmann dealers.
http://www.fleischmann.de/de/product/12 ... ducts.html
En dan ook nog in overweg vorm, (eerder geplaatste link was ff fout, had per abuis de H0 versie gelinkt)
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Beekstad 230x70
Freddy, als ik goed begrijp wat Flm hier aanbiedt voor € 38,90 is twee railstukjes waar beide railstaven geïsoleerd zijn. Het enige wat je daarmee oplost is het kortsluitprobleem. Je hebt het probleem "Hoe rijdt mijn trein zonder te stoppen, probleemloos door de keerlus" nog steeds niet opgelost. ik blijf dus benieuwd hoe het een en ander analoog wordt opgelost.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Beekstad 230x70
Andre,
In deze railstukjes zitten ook diodes meen 4 stuks die de stroom doorlaten op de juiste manier...volgens kan je dan maar een kant op rijden op de lus. Maar eehh kennis uit het verleden dat ik ermee heb gewerkt....kan zijn dat ik het fout heb
Gr. Bjorn
In deze railstukjes zitten ook diodes meen 4 stuks die de stroom doorlaten op de juiste manier...volgens kan je dan maar een kant op rijden op de lus. Maar eehh kennis uit het verleden dat ik ermee heb gewerkt....kan zijn dat ik het fout heb

Gr. Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: Beekstad 230x70
Erik, de helling is maximaal 3%. Het hoofdstation is gelegen op een hoogte van 7 cm dit lengte van de rails naar die is hoogte is 2 meter en is dus genoeg. Het bergstation ligt op 12 cm en ook daar is de lengte genoeg voor een maximale stijging van 3%.
André, het klopt er zitten 2 keerlussen in. Zoals aangegeven wordt er analoog gereden . Ook wordt er semi-automatisch gereden en is de baan op onderdelen niet te rijden in beide richtingen. In de onderste keerlus is bij de wissel een stopsignaal die standaard op rood staat. Met behulp van een diode schakeling wordt gezorgd dat die sectie pas stroom krijgt als de polarisatie in het gedeelte goed staat. Basis is bijgevoegd schema.
De keerlus in bovenste deel van de baan wordt op vergelijkbare manier geregeld.
Groeten,
Marcel
André, het klopt er zitten 2 keerlussen in. Zoals aangegeven wordt er analoog gereden . Ook wordt er semi-automatisch gereden en is de baan op onderdelen niet te rijden in beide richtingen. In de onderste keerlus is bij de wissel een stopsignaal die standaard op rood staat. Met behulp van een diode schakeling wordt gezorgd dat die sectie pas stroom krijgt als de polarisatie in het gedeelte goed staat. Basis is bijgevoegd schema.
De keerlus in bovenste deel van de baan wordt op vergelijkbare manier geregeld.
Groeten,
Marcel
-
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Beekstad 230x70
Marcel, misschien een domme vraag van mij. Bij de einfahrt staat de trafo naar rechts gedraaid en bij de ausfahft naar links, hoe weet de trafo wanneer hij naar links moet draaien.
Ik begrijp dat je de keerlussen maar in een richting kunt berijden, beperkt je dat niet erg in je rijmogelijkheden.
Ik begrijp dat je de keerlussen maar in een richting kunt berijden, beperkt je dat niet erg in je rijmogelijkheden.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Beekstad 230x70
Andre, Geen domme vraag. Ik heb doelbewust gekozen voor de eenrichting. het klopt dat hiermee mijn mogelijkheden zijn beperkt. Het is een analoge baan puur sang. Marcel
Re: Beekstad 230x70
Foto's van Beekstad worden geplaatst op Flickr
https://www.flickr.com/photos/153121401 ... 4056114934
https://www.flickr.com/photos/153121401 ... 4056114934
Re: Beekstad 230x70
Mvanbeek schreef:Foto's van Beekstad worden geplaatst op Flickr
https://www.flickr.com/photos/153121401 ... 4056114934
Unauthorized access geeft de link
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie