nieuwe baan, lange treinen, veel scenery
Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery
Thomeloos niet echt hoor haha.. elke middag 1,5u slapen zegt genoeg.
Deze hobby is voor mij afleiding, soms ligt het ook weken stil maar ik probeer elke dag een uurtje met de baan bezig te zijn.
Maar inderdaad nog genoeg gedoen, stap voor stap, nu het testrijden afwisselen met de voedingsdraden solderen, daarna de tunnel maken links bij het dorp en dan met gips aan de slag voor afwerken van tunnel en en de hoogteverschillen.
Deze hobby is voor mij afleiding, soms ligt het ook weken stil maar ik probeer elke dag een uurtje met de baan bezig te zijn.
Maar inderdaad nog genoeg gedoen, stap voor stap, nu het testrijden afwisselen met de voedingsdraden solderen, daarna de tunnel maken links bij het dorp en dan met gips aan de slag voor afwerken van tunnel en en de hoogteverschillen.
Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery
Hoi Tieme,scighera schreef: nog een hoogteverschil gevonden tussen twee railsen, deze moet ik nog even bijvijlen.
Voordat je gaat vijlen: weet je zeker dat het hoogteverschil niet wordt veroorzaakt doordat één van de raileinden niet in, maar over het railschoentje is geschoven? Dat overkomt mij ook wel eens en het is niet altijd makkelijk te zien. Je gebruikt zo te zien overal Fleischmann Picolo rails, dus alle railstaven hebben dezelfde hoogte.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery
Bedankt Ben,Bjor schreef:Hoi Tieme,scighera schreef: nog een hoogteverschil gevonden tussen twee railsen, deze moet ik nog even bijvijlen.
Voordat je gaat vijlen: weet je zeker dat het hoogteverschil niet wordt veroorzaakt doordat één van de raileinden niet in, maar over het railschoentje is geschoven? Dat overkomt mij ook wel eens en het is niet altijd makkelijk te zien. Je gebruikt zo te zien overal Fleischmann Picolo rails, dus alle railstaven hebben dezelfde hoogte.
Ben
Ik ben even met een tang en schroevendraaier bezig geweest, om het railschoentje beter te laten aan sluiten en nu gaat het goed. Hele baan getest met 3 locs met wagons in beide rijrichtingen en het gaat nu vrij van ontsporingen.
Groeten,
Tieme
Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery
Tieme,
Mooi dat het is opgelost
.
Ben
Mooi dat het is opgelost

Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery
https://youtu.be/CzD6nJhpsc4
Solderen van de voeding is al bijna klaar, hier een filmpje van een class66 met een sleep van 9 grote containerwagons.
Containers zijn ontdaan van de gewichten anders kwam deze de 3,5 procent helling niet op (alleem de BR151 lukte dat)
Nog 7x2stuks draden solderen, en dan de twin center aan sluiten en hopen dat alles werkt
Solderen van de voeding is al bijna klaar, hier een filmpje van een class66 met een sleep van 9 grote containerwagons.
Containers zijn ontdaan van de gewichten anders kwam deze de 3,5 procent helling niet op (alleem de BR151 lukte dat)
Nog 7x2stuks draden solderen, en dan de twin center aan sluiten en hopen dat alles werkt
Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery
https://youtu.be/ktJjJkK_iiQ
En de twin center erop...
Gaat op zich redelijk, maar waar de analoge locs doorreden stoppen sommige digitale, rails nog een keer schoonmaken.
De Rode Roco hapert soms en staat stil bij lage snelheid over wissels, al beter dan eerst, toen kwam hij uberhaupt niet van de plek af. Draaistellen opengemaakt en met wasbenzine schoonmaken heeft al flink geholpen wat hij dreef in de olie. Nu maar eens kijken of beide draaistellen wel stroom afnemen (ander dcc locs komen wel door die wissels, en tussene elke wissel is er voeding gesoldeerd.
De fleischmann 7380 rijdt goed de ene kant op en rauw de andere kant op, en licht gaat soms aan soms uit op bij snelheidsverandering, reageerd niet op function toets. (Kuehn 025)
Dan nog een Taurus van fleischmann getest, rijdt zeer goed, maar in R2 bochten ontspoort de eerste wagon, oorzaak, de koppeling van de loc zelf komt tegen de buffer van de loc aan waardoor de wwgon eruit gedrukt wordt...
Wat zijn trouwens de aan te radem decoders? Zowel NEM als mwt draad (heb nog een stel locs staan war een chip in moet)
Bedankt!
En de twin center erop...
Gaat op zich redelijk, maar waar de analoge locs doorreden stoppen sommige digitale, rails nog een keer schoonmaken.
De Rode Roco hapert soms en staat stil bij lage snelheid over wissels, al beter dan eerst, toen kwam hij uberhaupt niet van de plek af. Draaistellen opengemaakt en met wasbenzine schoonmaken heeft al flink geholpen wat hij dreef in de olie. Nu maar eens kijken of beide draaistellen wel stroom afnemen (ander dcc locs komen wel door die wissels, en tussene elke wissel is er voeding gesoldeerd.
De fleischmann 7380 rijdt goed de ene kant op en rauw de andere kant op, en licht gaat soms aan soms uit op bij snelheidsverandering, reageerd niet op function toets. (Kuehn 025)
Dan nog een Taurus van fleischmann getest, rijdt zeer goed, maar in R2 bochten ontspoort de eerste wagon, oorzaak, de koppeling van de loc zelf komt tegen de buffer van de loc aan waardoor de wwgon eruit gedrukt wordt...
Wat zijn trouwens de aan te radem decoders? Zowel NEM als mwt draad (heb nog een stel locs staan war een chip in moet)
Bedankt!
Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery
Eerste opzet gemaakt van huisjes, aanvezien er vast zo nu en dan geacho ven zou worden met de tijd tot ii echt tevreden ben, (komende weken aan de gang met hoogteverschillen aanbrengen en gipsen)
Van rechts naar links
-industriegebied met brandend gebouw, komt nog een muur, een van de voorstegebouwen is H0 maar ik denk dat ik er mee weg kom...
-steengroeve
- haven eronder, zal een destroyer van 42cm in te komen
- links een vakwerkdorp, met lange doorkijk en een klein station
uiterst links komt nog een berg met tunnen om de gehele U bocht uit het zicht te trekken
Op of aanmerken zijn uiteraard welkom
20171107_095547 by T, on Flickr
20171107_095555 by T, on Flickr
20171107_095603 by Tn, on Flickr
20171107_105323 by T, on Flickr
20171107_105333 by T, on Flickr
20171107_105338 by T, on Flickr
Van rechts naar links
-industriegebied met brandend gebouw, komt nog een muur, een van de voorstegebouwen is H0 maar ik denk dat ik er mee weg kom...
-steengroeve
- haven eronder, zal een destroyer van 42cm in te komen
- links een vakwerkdorp, met lange doorkijk en een klein station
uiterst links komt nog een berg met tunnen om de gehele U bocht uit het zicht te trekken
Op of aanmerken zijn uiteraard welkom






Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery
Goed bezig Tieme,
Ik ben nog in de testfase
Wat betreft de class 66 kijk ff of je middelste as al anti slip bandjes heeft...zo niet dan kan je hier andere assen voor krijgen waardoor hij wel de trekkracht heeft om te klimmen.
Groetjes Bjorn
Ik ben nog in de testfase

Wat betreft de class 66 kijk ff of je middelste as al anti slip bandjes heeft...zo niet dan kan je hier andere assen voor krijgen waardoor hij wel de trekkracht heeft om te klimmen.
Groetjes Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery
Dat was een optie Bjorn, heb ik naar gekeken.Debvd schreef:Goed bezig Tieme,
Ik ben nog in de testfase![]()
Wat betreft de class 66 kijk ff of je middelste as al anti slip bandjes heeft...zo niet dan kan je hier andere assen voor krijgen waardoor hij wel de trekkracht heeft om te klimmen.
Groetjes Bjorn
Maar hetbwas een makkelijke keuze, of die assen zien te krijgen, fo gewoon simpelweg de containers ontdoen van het onodige gewicht. Zelfs mijn AEG 12x loc viel soms stil door al het gewicht, dus dat doe ik de motoren niet aan in de locs. Gewicht eruit heeft hetzelfde effect maar dan zonder onnodige slijtage van de moteren.
Even gewogen, per wagon zit er ca 25 gram aan gewichten erin, een deel van mij was al leeg, toen ik ze 2ehands kocht, maar heb er zelf totaal 170 gram uitgehaald.
Helemaal origineel zou deze sleep van 9 een behoorlijke 225 gram extra gewicht bevatten, en ze gaanook zonder gewicht moeiteloos door de wissels.
En beter testfase dan geen fase toch?
Dit was mijn eerste keer digitaal, en aangezien ik niet met computeraansturing werk vond ik apparte testbaan niet nodig, testen van deze baan op fouten was snel klaar, 3 kleine ontsporingsplekken en dat was.
Nog wel 1 fout erin, maar dat ligt aan materiaal, Taurus loc van FL icm mintirix wagons, koppeling ertussen raakt de buffer van de loc in bochten waardoor deze niet verder beweegt en wagon eruit wordt gedrukt. Koppeling van loc bij slijpen hielp iets, maar niet afdoende, minitrix koppeling ligt iets hoger en die komt er alsnog tegen aan... dus die loc gaat alleen FL cointainerwagons trekken, ennndus niet de mintirix containers, grindwagons en ketelwagons