Ik ben in het bezit gekomen van een locomotief van Minitrix met EMS, type DB Electrische lok 151 EMS, Minitrix.nr. 51-2156-00.
Graag zou ik de EMS unit willen uitschakelen want het werkt niet helemaal goed. Is er iemand die hier verstand van heeft? Vanzelfsprekend moet mijn verlichting (die ook wordt aangestuurd vanuit de EMS-printplaat) wel blijven werken.
Vanuit de locomotief lopen er slechts 2 draden naar de EMS-print. Inmiddels heb ik ook een site gevonden met de schakeling (http://www.grinsen.de/trix/ems/n/index.htm#N1), maar daar wordt ik ook niet geheel wijs uit. De printplaat heeft nr. 051274.
Hartelijk dank voor de te nemen moeite,
Frans
Minitrix EMS
Re: Minitrix EMS
Kun je wat meer beschrijven wat er niet werkt?
Wat ik weet van EMS is dat je twee spanningen hebt die gesuperponeerd worden op elkaar. De gelijkspanning word door filters alleen op de verlichting gezet en de pulsbreedte gemoduleerde spanning (9kHz) op de motor. Wellicht dat het niet helemaal goed werkt doordat er iets in de filters de geest heeft gegeven.
Wat ik weet van EMS is dat je twee spanningen hebt die gesuperponeerd worden op elkaar. De gelijkspanning word door filters alleen op de verlichting gezet en de pulsbreedte gemoduleerde spanning (9kHz) op de motor. Wellicht dat het niet helemaal goed werkt doordat er iets in de filters de geest heeft gegeven.
Bouwt groots.
Re: Minitrix EMS
Wat er niet werkt en wel werkt is het volgende:
De verlichting werkt ok
De trein rijdt met de rode EMS transformator voor en achteruit, dus lijkt ok
De trein rijdt op een gewone transformator slechts één kant op (mag volgens mij niet kunnen, want hij mag dacht ik alleen met de rode transformator werken), probleem is dus dat bij 2 locs op één rail de 2 treinen niet geheel onafhankelijk van elkaar rijden.
Heb je hier iets aan??
Frans
De verlichting werkt ok
De trein rijdt met de rode EMS transformator voor en achteruit, dus lijkt ok
De trein rijdt op een gewone transformator slechts één kant op (mag volgens mij niet kunnen, want hij mag dacht ik alleen met de rode transformator werken), probleem is dus dat bij 2 locs op één rail de 2 treinen niet geheel onafhankelijk van elkaar rijden.
Heb je hier iets aan??
Frans
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Minitrix EMS
Volgens mij gaat de wisselspanning naar de verlichting. Want alle andere verlichting van treinen blijft ook branden met EMS. In het verleden werdt dit ook wel gebruikt voor constante verlichting als de analoge spanning op 0 stond. Ben geen expert of iets in die geest dus vraag me niet om details. Had iets te doen met hoogfrequent.lvdwerf schreef:De gelijkspanning word door filters alleen op de verlichting gezet en de pulsbreedte gemoduleerde spanning (9kHz) op de motor. Wellicht dat het niet helemaal goed werkt doordat er iets in de filters de geest heeft gegeven.
Maar het is inderdaad waar dat de normale(analoge) trafo de EMS loc niet mag laten rijden.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Minitrix EMS
De EMS-unit zit verwerkt in de printplaat die bovenop in de lok ligt. Je zou dus deze printplaat door een analoge moeten vervangen en dan ben je klaar. ( Ik zou nog ergens een EMS-plaat moeten hebben liggen)
Het EMS-systeem is erop gebaseerd dat lokomotiefmotortjes niet rijden op een hoogfrequente stroom. In de print zit een filter dat het hoogfrequent bruikbaar maakt voor de motor. Alle lampjes doen het prima op hoogfrequnet, vandaar dat het ook als verlichtingsaansturing bruikbaar is.
Dat de EMS-lok ook op gewone gelijkstraam rijdt: typisch, ofwel iets kapot, ofwel jouw eigen baanspanning is geen echte gelijkstroom, maar iets pulserends (is tegenwoordig bijna altijd het geval), en raakt de EMS daardoor in de war.
Ik ben in dit geval meer theoreticus, dus kan geen ervaringen bijvoegen.
MVG, Rudolf
Het EMS-systeem is erop gebaseerd dat lokomotiefmotortjes niet rijden op een hoogfrequente stroom. In de print zit een filter dat het hoogfrequent bruikbaar maakt voor de motor. Alle lampjes doen het prima op hoogfrequnet, vandaar dat het ook als verlichtingsaansturing bruikbaar is.
Dat de EMS-lok ook op gewone gelijkstraam rijdt: typisch, ofwel iets kapot, ofwel jouw eigen baanspanning is geen echte gelijkstroom, maar iets pulserends (is tegenwoordig bijna altijd het geval), en raakt de EMS daardoor in de war.
Ik ben in dit geval meer theoreticus, dus kan geen ervaringen bijvoegen.
MVG, Rudolf