Het schaduwstation en de beide omlopen liggen inmiddels. De sporen liggen nog los en zullen gedurende het testrijden stukje bij beetje op de juiste positie vastgelijmd worden. Alle wissels zijn aangesloten en de eerste 6 opstelsporen zijn aan een bezetmelder gekoppeld. Je zal het niet verwachten maar toch zit er een logica in de wisselnummering. Maar welke? Het testrijden kan beginnen!!
De wisselstraten zijn ongedetecteerd waardoor mijn eerste denkfout aan het licht kwam: de testloc ging op de wisselstraat een stuk sneller rijden!! De diodeschakeling miste dus. Dank aan dit forum want ik was daar niet snel zelf achter gekomen. De elektronische gedachtegang er achter begrijp ik nog niet helemaal maar het werkt! Ik heb de diodeschakeling op de eenvoudigst denkbare manier opgelost. Hiermee komen ook de wisseldecoders achter de diodeschakeling. Maar ik dacht; dcc signaal is dcc signaal, met welke spanning dan ook. Ik hoop dat die redenatie klopt? De draadjes van de wissels en de bezetmelders netjes weggewerkt. Dat geeft ook in je hoofd wat rust...
Het heeft me een paar avonden gekost om alles in iTrain aan de praat te krijgen. Het is opeens toch iets anders dan een testrondje.. Stapje voor stapje kreeg ik de testloc aan het rijden, kreeg ik de wissels aan het schakelen, ging de blokbeveiliging werken en lukte het een route te maken langs de reeds aangesloten opstelsporen. Toch gebeuren er nog wonderlijke dingen. Maar eerst; RFTM voordat ik deze met jullie deel!
Voordat ik met langere treinen kan gaan testen moet de linkeromloop aangepast worden naar een situatie met flauwere bochten. Ook is de hele omloop nu 1 blok. Ik heb daar liever 2 blokken omdat daarna het schaduwstation volgt. Maar dan krijg ik de uitdaging om in de bochten railscheidingen te gaan maken. Ik hoop dat ik dat kan doen door een experimenteerprintplaatje in de bocht onder het spoor te solderen en deze dan door te slijpen. We zullen zien..
Was.... wordt...
En sorry, nu even geen foto's of een filmpje van rijdend materieel maar iedereen kan zich wat voorstellen bij een eenzaam rondtuffend locje toch?