rails uitwisselbaar?
rails uitwisselbaar?
hallo,
zijn de railsstukken van fleischmann met bedding uitwisselbaar met railsstukken zonder bedding?
gr.
Tet
zijn de railsstukken van fleischmann met bedding uitwisselbaar met railsstukken zonder bedding?
gr.
Tet
Re: rails uitwisselbaar?
Ja en nee
Je kan ze op elkaar aansluiten.
De meeste kan je zo verwisselen
Een engelse wissel heeft wat andere maten met bedding dan zonder bedding.
Je kan ze op elkaar aansluiten.
De meeste kan je zo verwisselen
Een engelse wissel heeft wat andere maten met bedding dan zonder bedding.
Re: rails uitwisselbaar?
Niet alleen de engelse wissel heeft andere maten.
Fleischmann met bedding is gewoon het originele railtype van huis uit,
de Fleischmann zonder railbedding is niets anders dan het oude Roco assortiment, welke, sinds FLM en Roco onder de zelfde vlag gefabriceerd word dus onder de FLM naam word verkocht, zoals al het N materiaal welke voorheen door Roco werd geleverd. (voor zo ver FLM het tenminste weer heeft uitgebracht)
FLM met bedding kent andere lengtes en andere bogen dan de FLM zonder bedding, ook de wissels hebben andere lengtes.
Roco/FLM rail zonder bedding komt overeen met de maten die Minitrix ook gebruikt en zijn daardoor wel eenvoudig samen te gebruiken, wel is de kleur van de bielsen anders, maar verder niet.
Wat betreft railhoogte, daar maakt het niet uit, kun je ze wel samen gebruiken met en zonder bedding, maar de geometrie is dus zeker anders, dus zal het veel meer passen en meten zijn om de boel goed passend te krijgen. wat je natuurlijk wel kunt opvangen door her en der een stuk flexrail op maat te maken.
mvg
Freddy
Fleischmann met bedding is gewoon het originele railtype van huis uit,
de Fleischmann zonder railbedding is niets anders dan het oude Roco assortiment, welke, sinds FLM en Roco onder de zelfde vlag gefabriceerd word dus onder de FLM naam word verkocht, zoals al het N materiaal welke voorheen door Roco werd geleverd. (voor zo ver FLM het tenminste weer heeft uitgebracht)
FLM met bedding kent andere lengtes en andere bogen dan de FLM zonder bedding, ook de wissels hebben andere lengtes.
Roco/FLM rail zonder bedding komt overeen met de maten die Minitrix ook gebruikt en zijn daardoor wel eenvoudig samen te gebruiken, wel is de kleur van de bielsen anders, maar verder niet.
Wat betreft railhoogte, daar maakt het niet uit, kun je ze wel samen gebruiken met en zonder bedding, maar de geometrie is dus zeker anders, dus zal het veel meer passen en meten zijn om de boel goed passend te krijgen. wat je natuurlijk wel kunt opvangen door her en der een stuk flexrail op maat te maken.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: rails uitwisselbaar?
Dank Freddy,
ik heb vandaag een 931483 startset gekocht. daar zit de roco rails bij.
met een rode (roco) multimaus.
welke rails is gangbaarder en beter uitbreidbaar? de n rails met ballastbed van fm of die zonder die bij m'n startset zit?
grt.
ter aanvulling, ik heb niet de wens een baan te bouwen met bedding, gras, bomen etc?
ik heb vandaag een 931483 startset gekocht. daar zit de roco rails bij.
met een rode (roco) multimaus.
welke rails is gangbaarder en beter uitbreidbaar? de n rails met ballastbed van fm of die zonder die bij m'n startset zit?
grt.
ter aanvulling, ik heb niet de wens een baan te bouwen met bedding, gras, bomen etc?
Re: rails uitwisselbaar?
Ha Tet,
De vraag is wat is je doel;
De rails met bedding ziet er aangekleed en realistisch uit maar als je (voorlopig)geen baan gaat bouwen heeft de roco rails meer bogen en scherpere wissels.
Verdiep je in het assortiment, vergelijk de mogelijkheden en prijzen en kies voor de rails waar je voorlopig mee vooruit kunt!
Succes!
De vraag is wat is je doel;
De rails met bedding ziet er aangekleed en realistisch uit maar als je (voorlopig)geen baan gaat bouwen heeft de roco rails meer bogen en scherpere wissels.
Verdiep je in het assortiment, vergelijk de mogelijkheden en prijzen en kies voor de rails waar je voorlopig mee vooruit kunt!
Succes!
Groeten,
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Re: rails uitwisselbaar?
Hallo, m'n eerste doel is het digitaal rijden onder de knie te krijgen. automatisch rijdend met handmatige mogelijkheid op een rangeerstuk. Heb wat banen voorbij zien komen op dit forum die me wel aanspreken qua omvang. Omdat m'n focus eerst op digitaal onder de knie krijgen, incl computer, ligt m'n aandacht niet op de aankleding.stejaap schreef:Ha Tet,
De vraag is wat is je doel;
De rails met bedding ziet er aangekleed en realistisch uit maar als je (voorlopig)geen baan gaat bouwen heeft de roco rails meer bogen en scherpere wissels.
Verdiep je in het assortiment, vergelijk de mogelijkheden en prijzen en kies voor de rails waar je voorlopig mee vooruit kunt!
Succes!
Maar, goed idee, eerst maar eens de verschillende assortimenten naast elkaar leggen en daarbij ook de aansturing meenemen. binnenkort eerst een avondje naar domburg voor tekst en uitleg.
gr.
Re: rails uitwisselbaar?
Het lijkt mij lastig om mooi grind te leggen tussen de profi rails sporen. Het lijkt me dat je een rare overgang krijgt tussen het grind van de rails en je eigen gestort grind. Daarom kies ik voor roco.
Roco laat zich ook makkelijker solderen dan minitrix rails. Dat is mijn 2de overweging voor de rail.
Roco laat zich ook makkelijker solderen dan minitrix rails. Dat is mijn 2de overweging voor de rail.
Re: rails uitwisselbaar?
De meningen zijn natuurlijk verdeeld.
Ik zou gaan voor de rail zonder bedding.
De rail met bedding vind ik juist niet realistisch. daarbij komt dat solderen aan rail zonder bedding ook veel handiger werkt,
met de oude roco rail heb je ook veel meer keuze in railstukken en boogradius.
en je kunt probleemloos dan ook Minitrix rail er mee combineren.
Voordeel daarvan, de minitrix rails zijn er ook met geleidend hartstuk en ze hebben afneembare wisselaandrijvingen die je omgekeerd kunt gebruiken om ze niet zichtbaar in een baan te verwerken (linker aandrijving op rechter wissel en andersom)
Heb het jaren gebruikt, al ben ik zelf inmiddels volledig overgestapt op peco code 55 rail.
mvg
Freddy
Ik zou gaan voor de rail zonder bedding.
De rail met bedding vind ik juist niet realistisch. daarbij komt dat solderen aan rail zonder bedding ook veel handiger werkt,
met de oude roco rail heb je ook veel meer keuze in railstukken en boogradius.
en je kunt probleemloos dan ook Minitrix rail er mee combineren.
Voordeel daarvan, de minitrix rails zijn er ook met geleidend hartstuk en ze hebben afneembare wisselaandrijvingen die je omgekeerd kunt gebruiken om ze niet zichtbaar in een baan te verwerken (linker aandrijving op rechter wissel en andersom)
Heb het jaren gebruikt, al ben ik zelf inmiddels volledig overgestapt op peco code 55 rail.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: rails uitwisselbaar?
Rails zonder bedding en rails met bedding is per definitie niet altijd realistisch, wil je een realistisch beeld hebben zal je altijd hier en daar met schilderwerk aan de slag moeten. Ik zelf gebruik Kato en leg Noch ballast daar waar ik het wil aanvullen. Daarna ga ik, voordat ik verdere aankleding aanpak met schilderwerk aan de slag en geef ik het ballastbed de gewenste kleur. Daarbij heb ik geen enkel probleem met kleurverschillen, immers dat is in het echt ook zo. Een splinternieuw gelegd modern spoor is nog prachtig lichtgrijs, bijna de kleur van de Kato ondergrond maar gaat al snel verkleuren. Kijk maar eens onderweg of naar foto's. Kleurverschillen kunnen zelfs op de meters plaatsvinden als er ergens ballast gestort is na verzakkingen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: rails uitwisselbaar?
Je kan hier natuurlijk eindeloos over praten.
Het voordeel van Kato rail is weer dat de bedding iets breder is dan bij FLM rails. Waardoor Kato dichterbij komt bij de situatie op de foto hierboven.
Het voordeel van Kato rail is weer dat de bedding iets breder is dan bij FLM rails. Waardoor Kato dichterbij komt bij de situatie op de foto hierboven.
Re: rails uitwisselbaar?
Hallo Tet,
Wat betreft het aansluiten van Fleischmann op Roco: dat gaat prima, zie de 3e foto in dit bouwbericht van mij:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 30#p186162
Maar zoals al eerder werd gezegd is de geometrie anders, dus is de rails niet uitwisselbaar.
Groet, Wim
Wat betreft het aansluiten van Fleischmann op Roco: dat gaat prima, zie de 3e foto in dit bouwbericht van mij:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 30#p186162
Maar zoals al eerder werd gezegd is de geometrie anders, dus is de rails niet uitwisselbaar.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus