Plan voor baan in modulen
-
Onderwerp starter - Berichten: 218
Plan voor baan in modulen
Hierbij mijn nieuwe plannen, de tijd zal leren of er iets van terecht komt...
Het idee is de baan te bouwen op module bakken
''voorlopig'' plan:
-test module 60x100
-kop module a 100x100
-tussen module 60x120
-gekoppelde module 60x240(2x60x120)
-kop module b 100x100
Sporen:
Dubbelsporige hoofdlijn beginnend op 0 in een lus die samen komt op module a> volgt alle modules, stijgt op module b naar +6>volgt alle modules en vormt op module a weer een lus op +6
Hier gaan Sneltreinen en lange goederen treinen rijden
Zijlijn op +12
Hier gaat buurtverkeer rijden
* Tijdperk 1 t/m 3a
* Vooral Duits materieel
* Heel veel groen
* Geen stad of dorp
* Een enkele brug en tunnel
* Waarschijnlijk wat rangeer sporen voor goederen materieel
* Eventueel een inhaalspoor hier of daar
Het idee is de baan te bouwen op module bakken
''voorlopig'' plan:
-test module 60x100
-kop module a 100x100
-tussen module 60x120
-gekoppelde module 60x240(2x60x120)
-kop module b 100x100
Sporen:
Dubbelsporige hoofdlijn beginnend op 0 in een lus die samen komt op module a> volgt alle modules, stijgt op module b naar +6>volgt alle modules en vormt op module a weer een lus op +6
Hier gaan Sneltreinen en lange goederen treinen rijden
Zijlijn op +12
Hier gaat buurtverkeer rijden
* Tijdperk 1 t/m 3a
* Vooral Duits materieel
* Heel veel groen
* Geen stad of dorp
* Een enkele brug en tunnel
* Waarschijnlijk wat rangeer sporen voor goederen materieel
* Eventueel een inhaalspoor hier of daar
- Bijlagen
-
- Overzicht totale baan
(let niet op het spoor) - model modulebaan.gif (23.16 KiB) 7230 keer bekeken
-
- indeling spoor 90* hoek
- hoek basis.gif (41.17 KiB) 7230 keer bekeken
Laatst gewijzigd door stejaap op 19 feb 2018 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
-
Re: Plan voor module baan
Hier het plan voor de eerste hoekmodule en de test module om een beetje een beeld bij het idee te geven...
- Bijlagen
-
- test module.gif (84.52 KiB) 7212 keer bekeken
-
- hoek a, alle lussen boven elkaar
- hoek a.gif (108.65 KiB) 7219 keer bekeken
Groeten,
Jaap
Jaap
Re: Plan voor module baan
Het is wel heel strak en symmetrisch die hoek modules, dat kan ik wel waarderen
Heel benieuwd hoe dat in het eggie wordt, succes!

Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
-
Re: Plan voor baan in modulen
@Stanley en @Hannes, dank voor jullie enthousiasme!
Het is de bedoeling eerst de test module te bouwen om te zien of wat ik voor ogen heb een beetje te realiseren is.
Een oefen object zeg ,maar, om technieken en verhoudingen uit te testen.
De module kan later als mal dienen voor de spoor overgangen(deze moeten op iedere module met elkaar corresponderen)
Ik vergat nog te melden dat op de hoofdlijn digitaal gereden gaat worden, op de zijlijn analoog (misschien met fleischmann bloksysteem dat ik nog heb liggen) de wissels gaan (voorlopig met schakelaars bedient worden.)
Rails zo veel mogelijk flex, heb nog veel piccolo liggen maar wil eigenlijk ook peco code 50 proberen...
Het is de bedoeling eerst de test module te bouwen om te zien of wat ik voor ogen heb een beetje te realiseren is.
De module kan later als mal dienen voor de spoor overgangen(deze moeten op iedere module met elkaar corresponderen)
Ik vergat nog te melden dat op de hoofdlijn digitaal gereden gaat worden, op de zijlijn analoog (misschien met fleischmann bloksysteem dat ik nog heb liggen) de wissels gaan (voorlopig met schakelaars bedient worden.)
Rails zo veel mogelijk flex, heb nog veel piccolo liggen maar wil eigenlijk ook peco code 50 proberen...
Groeten,
Jaap
Jaap
De hoeken vind ik echt super uitzien, maar....als 1 of ander treintje in de tunnel eraf hobbelt; kom je er dan nog bij??
Don't mind me; ik ben er gisteravond achter gekomen dat ik sommige plekken op mijn baan straks niet kan bereiken.....
Don't mind me; ik ben er gisteravond achter gekomen dat ik sommige plekken op mijn baan straks niet kan bereiken.....
Test het uit zou ik zeggenstejaap schreef:@Stanley en @Hannes, dank voor jullie enthousiasme!

Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
Stanley
''Less is more''
-
Ben vanmiddag lekker aan het hobbyen geweest, was heerlijk weer om buiten te werken.
(Ik ben geen timmerman
)
Met het plan voor de rails ben ik nog bezig...
(Ik ben geen timmerman

Met het plan voor de rails ben ik nog bezig...
- Bijlagen
-
- De bodemplaat is de eerste laag, heb een oude modulebak op maat gemaakt
- WP_20180305_15_08_51_Pro[1].jpg (88.57 KiB) 6908 keer bekeken
-
- De 2e laag komt bijna 5,7cm hoger
- WP_20180305_15_14_47_Pro[1].jpg (127.25 KiB) 6908 keer bekeken
-
- Hier de bovenste laag, weer 5,7cm hoger
- WP_20180305_16_43_35_Pro[1].jpg (124.96 KiB) 6908 keer bekeken
Groeten,
Jaap
Jaap
-
Ben met ondervloer schuim bezig geweest voor onder de rails.
Heb het geprobeerd met houtlijm en dubbelzijdig tape maar het komt steeds los, iemand een oplossing

- Bijlagen
-
- WP_20180305_23_36_09_Pro (4).jpg (118.25 KiB) 6845 keer bekeken
Groeten,
Jaap
Jaap
Kurk gebruiken... (vind ik een stuk beter, zeker ter hoogte van de overgangen.
Blauwe plaat heb ik toen ook gebruikt, vastgezet met spuitlijm van de action. Wel eerst hout inspuiten en even kort laten intrekken. Dan het schuim er op.
Test eerst even of dat lukt want schuim en spuitlijm zijn regelmatig geen vriendjes van elkaar (lees de lijm vreet het schuim op)
Blauwe plaat heb ik toen ook gebruikt, vastgezet met spuitlijm van de action. Wel eerst hout inspuiten en even kort laten intrekken. Dan het schuim er op.
Test eerst even of dat lukt want schuim en spuitlijm zijn regelmatig geen vriendjes van elkaar (lees de lijm vreet het schuim op)
Gaaf “draadje”! Welk programma heb je gebruikt om je baan digitaal te tekenen?
-
-
Dankje voor de tips, ga eerst spuitlijm proberen anders maar ergens kurk halen...FidOo schreef:Kurk gebruiken... (vind ik een stuk beter, zeker ter hoogte van de overgangen.
Ik gebruik inderdaad scarm, het sporen plan is meer een soort richtlijn en geeft een beetje een beeld van de oppervlakte verdelingDavid L schreef:Gaaf “draadje”! Welk programma heb je gebruikt om je baan digitaal te tekenen?
Groeten,
Jaap
Jaap
Dank je wel! Direct even opgezocht en opgeslagen onder m’n favorieten. Binnenkort maar eens downloaden wanneer ik weet waar ik een baan ga bouwen en hoe groot de ruimte wordt 

-
Maar waar haal je datFidOo schreef:Kurk gebruiken... (vind ik een stuk beter, zeker ter hoogte van de overgangen.

Online wel tegengekomen maar dan zijn er nog best wat verschillen in toepassing, dikte en prijs (misschien ook in kwaliteit?)
Groeten,
Jaap
Jaap
Da's bizar; ik heb datzelfde spul gebruikt (easycut staat erop toch?) met houtlijm...muur en muurvast???stejaap schreef:Ben met ondervloer schuim bezig geweest voor onder de rails.
![]()
Heb het geprobeerd met houtlijm en dubbelzijdig tape maar het komt steeds los, iemand een oplossing
Kurkoprol.nl hoor ik veel goede verhalen over, volgens mij 2 of 3mm dik.
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Hallo Jaap,
Er zijn nog genoeg adressen voor kurk. Kijk eens bij winkels voor vloeren. Een kennis van me heeft in Rotterdam kurkplaten (30x60 cm, 3 mm dik) voor zijn modelbaan gekocht. Ik dacht bij deze:
https://www.dekurkwinkel.nl/info/kurkvloer-rotterdam
Hetzelfde soort kurk als wat je in de modelspoorzaak kunt kopen, maar veel goedkoper.
Even googlelen op "Kurk Rotterdam" levert een hele lijst met adressen.
Maar eh, hoort dit draadje nu niet in het andere subforum (mijn n-baan/collectie) nu je aan het bouwen bent? Het gaat niet meer over het baanplan...
Groet, Wim
Er zijn nog genoeg adressen voor kurk. Kijk eens bij winkels voor vloeren. Een kennis van me heeft in Rotterdam kurkplaten (30x60 cm, 3 mm dik) voor zijn modelbaan gekocht. Ik dacht bij deze:
https://www.dekurkwinkel.nl/info/kurkvloer-rotterdam
Hetzelfde soort kurk als wat je in de modelspoorzaak kunt kopen, maar veel goedkoper.
Even googlelen op "Kurk Rotterdam" levert een hele lijst met adressen.
Maar eh, hoort dit draadje nu niet in het andere subforum (mijn n-baan/collectie) nu je aan het bouwen bent? Het gaat niet meer over het baanplan...

Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus